از كمبود سالن‌هاي ورزشي و مكان‌هاي فرهنگي در رهنان تا خريد ميني‌بوس‌هاي دو در

از كمبود سالن‌هاي ورزشي و مكان‌هاي فرهنگي در رهنان تا خريد ميني‌بوس‌هاي دو در

به گزارش خبرنگار ايمنا ، در اين ديدار سه ساعته كه با پاسخگويي شهردار اصفهان، رييس شوراي اسلامي شهر و مدير منطقه همراه بود، امام جمعه اين منطقه، فرماندهان نظامي و انتظامي، معتمدان محله‌هاي مختلف منطقه، قهرمان كاراته در آسيا حضور داشتند و به بيان دغدغه‌هاي مردم و مشكلات منطقه 11 پرداختند.

آنچه در ادامه مي‌خوانيد گزارشي از اين ملاقات مردمي همراه با نكات و مسايل بيان شده از سوي معتمدان منطقه 11 شهرداري اصفهان است:

رهنان نيازمند برخورداري از امكانات بيشتر

«حجت الاسلام و المسلمين محمدي»، امام جمعه رهنان به عنوان نخستين نفر در بين معتمدان اين منطقه دغدغه خود را اينگونه عنوان كرد:

اولين شهيد انقلاب «طلبه شهيد مرتضي شريفي رهناني» بود كه سال 56 در جريان قيام مردم رهنان به شهادت رسيد و علاوه بر او رهنان در دي‌ماه همان سال بيش از 52 شهيد و در مجموع 500 شهيد را تقديم نظام و انقلاب كرده است.

شهرداري اصفهان همواره در خصوص مناطق كم برخوردار شهرداري دغدغه داشته و تاكيد دارد مناطقي همچون رهنان كه متشكل از محله‌هاي رهنان، ليمجير و سودان است، بايد برخوردار شوند كه از اين بابت قدرداني مي‌كنيم، اما رهنان بسيار محروم بوده و نيازمند برخورداري از امكانات بيشتر است.

در رهنان علي‌رغم اينكه منطقه مركزي شهر نيست، مشكلات ترافيكي زيادي وجود دارد كه براي كاهش آن بايد چاره‌انديشي شود.

كم‌كاري برخي از ديگر مجموعه‌هاي اداري، باعث شده مردم انتظارات بيشتري از شهرداري به ويژه در زمينه فرهنگي و ورزشي داشته باشند.

با توجه به اينكه بعضي از خانواده‌ها در پرداخت هزينه‌ها مشكل دارند، در پرداخت عوارض شهرداري با مشكل روبه رو مي‌شوند از اين رو انتظار مي‌رود اين خانواده‌ها در خصوص تعيين نرخ عوارض مورد توجه قرار گيرند؛ البته ساير شهروندان نيز در پرداخت به موقع عوارض بايد دقت كافي را داشته باشند.

ضرورت ساماندهي مبل‌فروشان رهنان

«باباصفري»، استاد دانشگاه خواستار ساماندهي مبل فروشان منطقه 11 شد و اينگونه سخن خود را بيان كرد:

در گذشته تصميم نابخردانه‌اي براي انتقال مبل فروشان به منطقه 12 گرفته شد كه خوشبختانه منتفي شد، اما مبل‌فروشان رهنان همچنان نياز به ساماندهي دارند.

با توجه به رفع مشكل كارخانه روغن نباتي ناز كه خدمت بزرگ شهرداري در اين دوره مديريت شهري به مردم اصفهان بوده است، ساماندهي مبل‌فروشان رهنان حائز اهميت است.

رهنان مهاجرپذير است و بخش زيادي از مهاجران از اتباع بيگانه در اين منطقه ساكن هستند كه مشكلات عديده‌اي را براي شهر ايجاد كرده‌اند.

رهنان پتانسيل‌هاي فراواني داشته به طوري‌كه در دوران دفاع مقدس، به استعداد يك تيپ كامل، نيروهاي رزمنده در جبهه‌هاي جنگ حضور داشت و البته آمار بالاي شهدا و جانبازان گويا و گواه اين ادعا است.

آمار بالاي قشر فرهيخته و دانشگاهي در رهنان نشان از پتانسيل‌هاي بالاي منطقه از ديرباز دارد.

مدير منطقه 11 با ديدگاه فرهنگي خود از همان ابتداي فعاليت طرح محور گردشگري رهنان را ارايه و مورد توجه قرار داد كه اگر به فرجام برسد، نتايج و ثمرات خوبي براي آيندگان به همراه خواهد داشت.

معابر محدوده مركزي شهر اصفهان به لحاظ وجود آثار تاريخي خاص و با ارزش، ترافيك زيادي دارد؛ اگر محور گردشگري رهنان با محرك‌هاي توسعه مورد توجه قرار گيرد و اجرايي شود، با جذب گردشگر مي‌تواند بخشي از ترافيك شهر اصفهان را كاهش دهد.

يكي از مشكلات رهنان، حاشيه اين منطقه است كه در زمان مديريت قبلي، معامله‌اي بين شهرداري اصفهان و خميني‌شهر انجام و محدوده آتشگاه به منطقه 11 و حاشيه خيابان امام رضا به خميني شهر واگذار شد كه اين تصميم به دليل برنامه‌ريزي نداشتن و كنترل صحيح از سوي خميني‌شهر، مسايل و مشكلات بسيار زيادي را به وجود آورده است و در حال حاضر با مسايل امنيتي زيادي مواجه هستيم به طوري كه آمار سرقت‌ها و تخلفات افزايش يافته است؛ بنابراين براي داشتن امنيت بيشتر بايد به حاشيه شهر بيشتر توجه شود.

مرز مشترك رهنان با خميني شهر نياز به رسيدگي بيشتر دارد، مديران شهري با برنامه‌ريزي مي‌توانند اين زمين‌ها را ساماندهي كنند؛ البته اسناد مبادله زمين‌هاي اين مرز رسمي نشده و در وزارت كشور مانده كه با پيگيري قابل برگشت است كه درخواست ما برگرداندن زمين‌هاي رهنان به رهنان است.

بافت قديمي منطقه در حال خالي شدن از سكنه شده است كه بايد براي رفع اين مشكل تدبير ويژه انديشيده شود.

لزوم ايجاد فضاي متمركز بانوان

«نماينده واحد بسيج و معتمد خواهران منطقه 11 » با ذكر سه نكته مسايل و مشكلات موجود را اين‌ چنين مطرح كرد:

در فضاي فرهنگي شهر هميشه خواهران جايگاه بالايي داشتند، اما در رهنان فضاي متمركز براي انجام فعاليت‌هاي فرهنگي، اجتماعي و ورزشي بانوان وجود ندارد.

بايد چهره‌هاي شاخص در زمينه‌هاي مختلف را به جامعه هدف مردم رهنان معرفي كنيم.

نبايد ايثارگري‌هاي خانواده معظم شهدا و مادران شهيد را فراموش كرد و به صورت تخصصي برنامه‌هايي را براي خانواده شهدا متمركز كنيم.

موضوع ديگر فضاي عمراني شهر يا ساختار شهر است، با توجه به اينكه شهرداري رهنان از فضاي بومي شهر خارج شده، فضاي سبزي در قالب پارك را در برخي از خيابان‌هاي شهر نداريم و بايد در اين راستا اقداماتي انجام شود.

نتوانستيم كودكان را به سمت مراكز فرهنگي رهنان جذب كنيم و از فرصت هاي موجود استفاده كنيم.

سرويس‌دهي اتوبوسراني به مردم رهنان قوي‌تر باشد، امروز سرويس دهي به خيابان درخشان محدود شده و تعداد سرويس‌هاي شهر رهنان كم است و استفاده از اتوبوس براي مردم زمان‌بر شده است.

تخصيص بودجه بيشتر براي افزايش اقدامات عمراني

«شريفي» از تعزيه‌خوانان مشهور و از معتمدان منطقه11 با قرائت شعري مراتب تقدير و تشكر خود را از فعاليت‌ها و اقدامات انجام شده شهرداري اصفهان اعلام كرد و درخواست تخصيص بودجه بيشتر به اين منطقه براي انجام اقدامات عمراني داشت.

جوانان رهنان جايي براي ورزش ندارند

«سيد مجيد ميرحسيني»، معتمد محله طاحونه به عنوان معلم بازنشسته‌اي كه در گذشته به مدت پنج سال عضو تيم دو ميداني ايران بوده است، از كمبود امكانات ورزشي در منطقه 11 براي شهروندان به ويژه جوانان اينگونه سخن گفت:

سال 32 نخستين توپ فوتبال را وارد رهنان كردم، آن زمان جمعيت رهنان هشت هزار نفر بود و جوانان زيادي علاقه‌مند ورزش بودند و در قالب هفت تيم در زمين‌هاي باير و اراضي كشاورزي كه در زمستان كشت و زراعت در آنها انجام نمي‌شد، ورزش و تمرين مي‌كردند تا اينكه در سال 52 از برگزاري مسابقات جام گندم طلايي باخبر شديم؛ پس از آن از وزارت جهاد كشاورزي تهران به رهنان آمده و با اعلام اينكه مسابقات فوتبال جام گندم طلايي برگزار مي‌شود، تيم محله زازران را به مسابقات كشوري دعوت كردند كه خوشبختانه در اين مسابقات مقام سوم را به دست آورده و پس از آن به مدت سه سال پي در پي در كشور مقام‌هاي قهرماني را كسب كرديم.

قابليت‌ها و توانمندي‌هاي جوانان ورزشكار رهنان در حالي است كه در اين منطقه با مشكل نبود ورزشگاه مواجه هستيم؛ جوانان رهنان كه تعدادي از آنها عضو تيم‌هاي ملي هندبال، واليبال هستند و حتي يك نفر قهرمان آسيا در رشته تكواندو است و تاكنون با 110 نفر رقابت داشته است، اين جوانان نياز به ورزشگاه دارند، اما جايي براي ورزش جوانان در رهنان نداريم.

تاكنون از تمام شهرداران رهنان درخواست شده براي احداث يك ورزشگاه در رهنان گام بردارند، اما تاكنون با توجه به كمبود بودجه و اعتبارات، اين مهم محقق نشده است، بنابراين ورزشگاهي در غرب اصفهان احداث كنيد.

بودجه منطقه 11 را افزايش دهيد

«قاسم رضايي»، از چهره‌هاي دفاع مقدس و يكي از معتمدان رهنان با درخواست از شهردار اصفهان براي افزايش بودجه و اعتبارات منطقه 11، اظهار كرد:

شهرداري منطقه 11 درآمد چنداني ندارد، از اين رو انتظار مي‌رود از محل بودجه شهرداري‌هاي پُر درآمد اعتباري اختصاص يابد تا در آمد شهرداري صرف پروژه‌هاي عمراني در اين منطقه شود.

مسير خط دو متروي اصفهان بايد از خيابان امام رضا(ع) آغاز مي‌شد، اما به سمت خيابان حجازي تغيير مسير داد و باعث نگراني اهالي رهنان شده است.

پارك مدافعان حرم با اعتبار زيادي احداث شده است، اما آزادسازي 300 متر خيابان شهيد تقيان كه در محدوده 11 قرار دارد و بايد پس از احداث تحويل منطقه دو شود، نيمه‌تمام مانده و گلوگاهي را به وجود آورده كه باعث ايجاد مشكلاتي براي تردد شهروندان شده است.

افزايش سرانه ورزشي رهنان نياز شهروندان

«مائده سهرابي»، قهرمان كاراته در آسيا از نبود امكانات ورزشي مناسب در رهنان گفت و درخواست افزايش سرانه ورزشي شهروندان اين منطقه را داشت.

يك سالن ورزشي استاندارد در رهنان وجود ندارد البته اگر هم باشد در حد حرفه‌اي نيست، در حالي كه در مسابقات درون و برون مرزي جوانان ورزشكار اين منطقه افتخارآفريني كرده‌اند.

اميدواريم با توجه هر چه بيشتر شهرداري علاوه بر احداث سالن ورزشي مناسب، اسپانسر ورزشي براي حمايت از نخبگان ورزشي در منطقه داشته باشيم.

بوستان شهاب را توسعه دهيد

«سرهنگ خليلي» يكي از معتمدان محله ليمجير بود كه در خصوص مشكلات اين محله گفت:

بوستان شهاب به دليل ازدياد جمعيت نيازمند توسعه است، ناهمواري پياده‌روهاي اين بوستان مشكلاتي را براي تردد شهروندان به وجود آورده است؛ مشكل ديگر بوستان شهاب نداشتن سرويس بهداشتي است.

خيابان كمكي خيابان امام خميني(ره) يكي از نيازهاي مبرم شهروندان اين منطقه است، نكته ديگر اينكه اكثر كوچه‌هاي رهنان سرعت گير ندارد.

احداث مكان‌هاي ورزشي براي جوانان و  نوجوانان در محله ليمجير ضروري است، همچنين احداث سالن مطالعه براي افراد علاقه‌مند به مطالعه از ضروريات است.

تشكيل كارگروه در مناطق براي رفع مشكلات

«قاسم زماني»، معتمد محله ماشاده خواستار تشكيل كارگروه در مناطق براي رفع مشكلات شد و گفت:

شهردار منطقه 11 زماني به اين سمت منصوب شد كه شهرداري با مشكلات مالي مواجه بود البته اين مشكلات همچنان نيز ادامه دارد.

در سال‌هاي نه چندان دور در رهنان امكانات خوبي وجود داشت، به طور مثال امروز سرانه كتاب‌فروشي‌ها بسيار كم شده است.

بايد شورايارها در اين منطقه فعال و تقويت شود تا مردم، مسئولان را پاسخگوي اعمال خود بدانند.

از شهردار اصفهان درخواست مي‌كنيم براي رفع معضلات سطح شهر، كارگروه‌هايي در هر منطقه تشكيل و مسئولان مربوطه با مردم جلساتي را برگزار كنند، همچنين متناسب با كارگروه‌ها افراد داراي علم و دانش بايد دعوت شوند تا مسايل با سرعت بيشتري رفع شود؛ البته مسئولان فرهنگي شهر نيز پاسخگو باشند.

به فكر جوانان رهناني باشيد

«مرتضي حدادي» از رؤساي تعزيه‌خوانان منطقه كه درخواست احداث محلي براي انجام امور فرهنگي در منطقه 11 را داشت، گفت:

در رهنان اقدامات و برنامه‌هاي فرهنگي كه قرار بود اجرا شود، انجام نشده، بايد خواهران، مادران و فرزندان ما در اين شهر مركز فرهنگي داشته باشند.

در ذهن شهروندان منطقه 11 اين سؤال بي‌پاسخ مانده كه چرا براي انجام اقدامات فرهنگي مكان نداريم.

رهنان بيش از 450 شبيه‌خوان دارد، اما متأسفانه امكانات لازم براي شكوفاتر شدن استعدادهاي شهروندان منطقه نيست، همچنين حسينيه‌اي نيز وجود ندارد.

باتوجه به اينكه اين منطقه بهترين سواركاران را دارد، اما ميدان سواركاري ندارد و ورزشكاران بايد براي اجراي برنامه به شهرهاي همجوار همچون يزد بروند.

در رهنان جوانان هنرمند، ورزشكار، نخبه و فرهيخته، تعزيه‌خوان، استاد قرآن و ... زيادي وجود دارد، از اين رو انتظار مي‌رود شهرداري با افزايش سطح امكانات به فكر جوانان رهنان باشد.

تخصيص سهميه آب رهنان از زاينده رود

«حجت الاسلام رفيعي»، يكي ديگر از معتمدان رهنان از اسيدي شدن چاه‌هاي آب رهنان سخن گفت و اظهار كرد:

چاه‌هاي آب رهنان در اثر كم‌آبي اسيدي شده و رانش زمين را در قسمت‌هايي از منطقه شاهد بوده‌ايم، از اين رو بايد سهمه آب رهنان از زاينده رود تخصيص يابد تا وضعيت زمين‌هاي كشاورزي مشخص شود.

دلايل تغيير مسير خط دو مترو از خيابان امام رضا(ع) به خيابان شهيد حجازي بايد شفاف‌سازي شود.

احداث ورزشگاه در رهنان يكي از نيازهاي شهروندان و ضروريات منطقه است.

بايد با تشكيل يك كارگروه گزارشي از وضعيت زمين‌هاي كشاورزي رهنان ارايه و تكليف آنها مشخص شود زيرا در حال حاضر سهميه آب ندارد.

عده‌اي كه در شهرداري رفت و آمد دارند و اكثر آنها از قشر متمول جامعه به شمار مي‌روند، از پروژه‌هايي كه قرار است در شهر اجرا شود، مطلع شده و زمين‌هاي اطراف آن را از مالكان خريداري مي‌كنند و با طمع به سودهاي كلان دست پيدا مي‌كنند، از اين رو بايد در شهرداري طرح‌هايي كه تصويب مي‌شود، به اطلاع عموم برسد تا دلالان با سودجويي املاك مردم را خريداري نكنند.

خريد ميني‌بوس‌هاي جديد دو در براي معابر كم‌عرض رهنان

«قدرت افتخاري»، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني اصفهان و حومه كه به عنوان يكي از معتمد محله رهنان در اين جلسه حضور داشت، گفت:

مردم رهنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس نقش بسزايي داشتند.

رسيدگي به مسايل فرهنگي و ورزشي رهنان بسيار حائز اهميت است، توجه به مسايل ورزشي در ايجاد اشتغال و رفع بسياري از مشكلات موثر خواهد بود.

رهنان سير نزولي اعتياد و مواد مخدر را طي مي‌كند در حالي كه اين روند در بسياري از نقاط كشور سير صعودي را طي مي‌كند، دليل آن است كه اعتياد زود وارد رهنان شد و در حال حاضر نياز مبرم به NGO هاي فعال در اين زمينه احساس مي‌شود.

در دوره‌هاي گذشته، در منطقه غرب و خيابان درخشان و اراضي كشاورزي براي فضاي ورزشي پيش بيني لازم انجام شد، اما مجموعه ورزشي غرب به يك سالن ورزشي كوچك محدود شد در حالي كه با همفكري مردم امكان اينكه كارايي بهتري از اين ورزشگاه صورت گيرد، وجود داشت.

فضاهاي فرهنگي در رهنان بايد گسترش پيدا كند.

در سال‌هاي گذشته اشكال مهم در انجام امور شهري موثر نبودن و استفاده نكردن از نظريات مجموعه خبرگان، نخبگان و فرهيختگان در تصميم‌گيري‌ها بوده است.

يكي از ايستگاه‌هاي خط دو متروي اصفهان ايستگاه شهيد بختياري در رهنان است، البته شهروندان ساكن در اين محدوده از شهر به دو ايستگاه مهم پاسداران و علي‌خاني خط دو مترو دسترسي دارند.

سال گذشته تغييراتي در برخي از خطوط اتوبوسراني اصفهان ايجاد شد كه گواه درست بودن اين فعاليت‌ها افزايش حجم مسافر در اين خطوط بوده است.

چهار خط اتوبوسراني در محدوده رهنان تردد و امكان دسترسي شهروندان به اكثر نقاط شهر را فراهم مي‌كند.

با توجه به عرض كم معابر منطقه 11 امكان توسعه خطوط به كمك اتوبوس در اين منطقه وجود ندارد، از اين رو تلاش شده ميني‌بوس‌هاي جديد دو در خريداري و مورد استفاده قرار گيرد.

به گزارش ايمنا ، در پايان اين ديدار دو نفر از معتمدان حاضر در جلسه به نمايندگي از حوزه علميه و كميته غرب اصفهان تابلو فرشي را براي قدرداني از خدمات انجام شده در منطقه به شهردار اصفهان تقديم كردند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات