سيل همدلي اصفهان در سيستان و بلوچستان

سيل همدلي اصفهان در سيستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگار ايمنا ، اين روزها سيستان و بلوچستان محل آمد و شد مديران و مسئولان شهري و كشوري است كه مي‌خواهند ضمن بازديد از مناطق سيل‌زده، عمق فاجعه‌اي را كه در جنوب شرق ايران رخ داده از نزديك مشاهده و براي تسريع در امدادرساني و رفع مشكلات هموطنان اين خطه از ميهن اسلامي تلاش كنند.

با مشخص شدن ابعاد گسترده سيل مهيب در استان سيستان و بلوچستان، شهرداري اصفهان با توجه به تجربياتي كه در امدادرساني به استان‌هاي سيل‌زده خرم‌آباد و خوزستان داشت، آمادگي خود را براي كمك رساني به شهرداران و مسئولان استان سيستان و بلوچستان اعلام كرد و با اعزام اكي‌پ‌هاي امداد و نجات، ماشين آلات و تجهيزات به كمك و امدادرساني مردم اين استان شتافت.

به دستور شهردار اصفهان اكيپ‌هاي امدادرساني صبح روز چهارشنبه 25 دي‌ماه سال‌جاري همراه با امكانات و تجهيزات كامل راهي استان سيل‌زده سيستان و بلوچستان شدند و در شهر كنارك استقرار يافتند.

فرداي همان روز يعني 26 دي‌ماه نيز شهردار اصفهان همراه با معاون فرهنگي خود با حضور در اين مناطق از نزديك در جريان آخرين وضعيت امدادرساني و نيازهاي امدادي اين استان قرار گرفتند.

شهردار اصفهان در بدو ورود به استان سيستان و بلوچستان، با استاندار اين استان ديدار و گفت و گو كرد و نيازهاي آنان را جويا شد و بازديدهايي هم از مناطق كنارك، نظرآباد، پزم، فنوج و ... انجام داد.

«قدرت‌الله نوروزي» شهردار اصفهان كه همراه با معاون فرهنگي خود به استان سيستان و بلوچستان سفر كرده و از نزديك در جريان آخرين وضعيت امدادرساني و نيازهاي امدادي اين استان قرار گرفته بود، مي‌گويد: سيل در سيستان و بلوچستان خسارات زيادي را به باغات و زمين‌هاي كشاورزي مردم وارد كرده، راه‌ها را تخريب كرده و باعث شده دام‌هاي مردم تلف شده و خسارات زيادي بر جاي بماند، اما خوشبختانه تلفات جاني بسيار كمي برجا گذاشته است.

وي تاكيد مي‌كند: علاوه بر كمك‌هايي مانند پتو و مواد خوراكي، بايد با تامين اعتبار و ارسال تجهيزات در زمينه بازسازي زيرساخت‌ها شامل راه‌ها، مسيرهاي عبور و مرور، پل‌ها و منازل مردم كه به شدت تخريب شده، كمك رساني انجام شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان مي‌كند: هم اكنون تعدادي از خيريه‌هاي اصفهان در سيستان و بلوچستان مستقر هستند كه مردم مي‌توانند با ارسال كمك‌هاي خود آنها را ياري كنند.

نوروزي با بيان اينكه شرايط در اين شهرها به گونه‌هاي است كه بايد همه كساني كه مي‌توانند، به ميدان بيايند و كمك كنند تا بخشي از آلام مردم كاسته شود زيرا وسعت تخريب‌ها بالا است، ابراز اميدواري مي‌كند: با كمك همه مردم هرچه زودتر شرايط زندگي مردم نيازمند سيستان و بلوچستان به حالت عادي بازگردد و خيريه‌هاي اصفهان با كمك مردم بتوانند در ساختن مدارس، منازل و خانه‌هاي بهداشت كه وجود آنها ضروري است، اقدام كنند.

برنامه‌اي براي بازگشت نيروها تا زمان رفع بحران نداريم

«حسين اميري» معاون خدمات شهري شهردار اصفهان در اين باره مي‌گويد: تاكنون دو تيم از سوي شهرداري اصفهان به سيستان و بلوچستان اعزام شده كه تيم اول تاكنون تخليه آب از 30 باب از منازل و سه معبر اصلي شهر كنارك انجام شده و پاكسازي لازم صورت گرفته است.

وي با بيان اينكه سه اكيپ كامل ستاد سيل و رفع آب گرفتگي شامل سه خودرو كه هر كدام داراي دو پمپ بزرگ آب‌كش و پمپ لجن‌كش است به سيستان و بلوچستان ارسال و همراه با اين تجهيزات تعداد 13 نيروي متخصص و امدادي و پنج نفر نيروي غواص همچنين دو خودروي امداد و نجات آتش نشاني، تعدادي قايق، لباس غواصي و تجهيزات كامل امداد و نجات و خدمات آتش نشاني به همراه ساير وسايل با توجه به وضعيت استان سيستان و بلوچستان از سوي آتش نشاني اصفهان نيز براي كمك‌رساني اعزام شده‌ است.

معاون خدمات شهري شهردار اصفهان اظهار مي‌كند: نيروهاي اعزامي شهرداري اصفهان در تلاش هستند آب هاي جمع شده اطراف محله هاي كنارك را با توجه به امكانات و پمپ‌هاي ويژه‌اي كه به همراه دارند، جمع‌آوري كنند.

اميري ادامه مي‌دهد: تيم دوم اعزامي شهرداري اصفهان همراه با شش دستگاه ماشين آلات سنيگن شامل تانكر آب راهي استان سيستان و بلوچستان شدند تا فردا به تيم اول در شهر كنارك ملحق شوند.

معاون خدمات شهري شهردار اصفهان اظهارمي‌كند: در مجموع تاكنون حدود 26 نفر از نيروهاي انساني شهرداري اصفهان همراه با امكانات و تجهيزات مناسب و پمپ‌هاي آب و بيش از 12 دستگاه خودرو به محل شهر سيل‌زده كنارك اعزم شده‌اند.

معاون خدمات شهري شهردار اصفهان اظهاركرد: در حال حاضر برنامه‌اي براي بازگشت نيروها و امكانات شهرداري اصفهان از استان سيل‌زده سيستان و بلوچستان نداريم و تا زماني كه نياز به امداد رساني وجود داشته باشد، نيروها در اين استان حضور خواهند داشت.

يك پيشنهاد براي سيستان و بلوچستان!

«محمد عيدي» معاون فرهنگي شهردار اصفهان اظهارمي‌كند: با توجه به شرايط موجود فرهنگي، اجتماعي و طبيعي منطقه، شهردار اصفهان پيشنهاد داد يكي از شهرهاي سيستان و بلوچستان به صورت پايلوت با عنوان «شهري هم پيوند در بلوچستان» مورد حمايت شهرداري اصفهان قرار گيرد.

وي خاطرنشان مي‌كند: اين پيشنهاد به زودي توسط شهرداري اصفهان به مجمع كلانشهرهاي كشور ارايه مي‌شود تا در صورت تصويب، اجرايي شود؛ در واقع با همكاري كلانشهرهاي كشور مي‌توان 18 كانون زيستگاه انساني را در سيستان و بلوچستان تقويت و حمايت كرد.

عيدي مي‌گويد: براي رفع محروميت سيستان و بلوچستان بايد يك برنامه فرايند محور آينده‌نگر تعريف شود تا اين مراودات منحصر به اتفاقات طبيعي نشود و پس از سيل نيز اقدامات ديگر براي رفع نيازهاي مردم انجام شود.

وي با بيان اينكه منطقه بلوچستان از نظر ظرفيت‌هاي طبيعي و فرهنگي مي‌تواند يكي از قطب هاي گردشگري پايدار باشد، مي‌افزايد: صنايع دستي زنان و مردان اين ديار نيز مي‌تواند تبديل به يك منبع سودآور باشد، به شرط آنكه شهرهاي بزرگي مانند اصفهان از شهرهاي بلوچستان حمايت و آن را در مسير توسعه پايدار قرار دهند.

رييس سازمان فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهرداري اصفهان با بيان اينكه متأسفانه سيل بسياري از راه‌ها و جاده‌هاي منطقه بلوچستان را از بين برده است، اظهار مي‌كند: بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، مقرر شد شهرداري اصفهان يك پنل منطقه را بر عهده بگيرد و به لحاظ زيرساختي و امدادرساني كمك كند.

معاون فرهنگي شهردار اصفهان ادامه مي‌دهد: در حال حاضر تعدادي از خيريه‌هاي اصفهان در منطقه قصرقند، فنوج و نيك‌شهر مستقر هستند و امدادرساني خوبي از طرف آنها انجام شده است، علاوه بر آن دو تيم اعزامي شهرداري اصفهان نيز در كنارك مشغول خدمت رساني و تخليه آب از منازل هستند.

آماده اعزام نيروها و امكانات بيشتر هستيم

«آتشپاد محسن گلابي» مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري اصفهان تاكيد مي‌كند: نيروها و امكانات اين سازمان كه بنا بر دستور شهردار اصفهان به استان سيل زده سيستان و بلوچستان اعزام شده‌اند، تاز مان رفع بحران در آن منطقه حضور خواهند داشت.

وي از اعزام تعدادي از نيروهاي آتش نشان با دو خودرو امداد و نجات و پنج نفر غواص، پمپ‌هاي آب‌كش و قايق‌هاي نجات به استان سيستان و بلوچستان به كمك به سيل‌زدگان اين استان خبر داده و اظهارمي‌كند: تا زماني كه مديريت بحران سيستان و بلوچستان اعلام نياز داشته باشد، نيروهاي آتش‌نشان اصفهان در منطقه مي‌مانند و در راستاي امداد و نجات و تخليه منازل آب گرفته به سيل‌زدگان خدمت‌رساني مي‌كنند.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري اصفهان ادامه مي‌دهد: در صورت اعلام نياز مديريت بحران سيستان و بلوچستان، نيروهاي بيشتري را براي كمك به منطقه اعزام خواهيم كرد.

ارسال نخستين محموله كمكي شهرداري اصفهان

«مهرداد قسمتي» مدير تداركات و پشتيباني شهرداري اصفهان نيز از ارسال نخستين محموله كمكي شهرداري اصفهان به مناطق سيل‌زده سيستان و بلوچستان خبرداده و مي‌گويد: علاوه بر ارسال امكانات و تجهيزات لجستيك، امروز نخستين محموله كمكي شهرداري اصفهان نيز به ارزش ريالي 150 ميليارد ريال به استان سيستان و بلوچستان ارسال مي‌شود.

وي با بيان اينكه نخستين محموله كمكي شهرداري اصفهان براساس نياز مردم سيل‌زده استان سيستان و بلوچستان شامل مواد خوراكي و بهداشتي راهي اين استان مي‌شود، تصريح مي‌كند: در اين محموله 350 بسته كمك‌هاي شهرداري اصفهان شامل مواد خوراكي و بهداشتي قرار دارد.

مدير تداركات و پشتيباني شهرداري اصفهان ادامه مي‌دهد: در هر بسته ارسالي اقلامي همچون پوشاك بهداشتي، شامپو، برنج، پتوي گلبافت، كنسرو لوبيا و قارچ، نمك قوطي، روغن، مايع دستشويي، تن ماهي، نخود، ماش و عدس قرار داده شده است.

قسمتي خاطرنشان مي‌كند: با توجه به شرايط موجود در استان سيستان و بلوچستان، همچنان ارسال اقلام ضروري و كمكي براي كمك به اين هموطنان سيل زده در دستور كار قرار دارد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات