اتصال آفتاب به نصف‌جهان نيمه نخست 1400

اتصال آفتاب به نصف‌جهان نيمه نخست 1400

توسعه، عمران و آباداني در شهرها و كلانشهرها با اجراي پروژه‌هاي مختلف عمراني، فرهنگي، خدماتي و ورزشي محقق مي‌شود و يكي از راه‌هاي دستيابي به پيشرفت شهرها به شمار مي‌رود.

به گزارش خبرنگار ايمنا ، در حالي كه رسيدن به اين آرمان شهري آن هم در اين شرايط سخت اقتصادي امروز كاري بس دشوار است، شهرداري اصفهان با تدابير ويژه اجازه نداده نوسانات نرخ ارز و گراني‌ها روند پيشرفت پروژه‌هاي شهر را تحت تاثير قرار دهد.

از دو سال پيش تاكنون تمركز شهرداري اصفهان بر تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام همچون مركز همايش‌هاي بين‌المللي امام خامنه‌اي، پروژه نمايشگاه بزرگ اصفهان، قطار شهري، حلقه حفاظتي شهر، ميدان امام علي(ع) و ... بوده و با اقدامات انجام شده انقلاب عمراني در اين جهان‌شهر به راه افتاده است.

خوشبختانه با تدابير مديريت شهري اصفهان پروژه‌هاي عمراني با قوت در حال اجرا بوده و حتي تعدادي از آن‌ها در آستانه بهره‌برداري است كه براي اطلاع از آخرين وضعيت اين پروژه‌ها، گفت‌وگويي با «ايرج مظفر» معاون عمران شهري شهردار اصفهان انجام داده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد:

چه پروژه‌هاي فعالي در سطح شهر اصفهان در دست اجرا داريد؟
در سال 96 با تغيير مديريت شهرداري بعضي از سياست‌هاي كلان شهرداري در خصوص پروژه‌هاي عمراني تغيير كرد، با توجه به اينكه ادامه فعاليت‌ها و تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام سياست بسيار خوبي براي حفظ و حراست از سرمايه‌هاي اين شهر است، شهرداري اصفهان نيز اين سياست را دنبال كرد و پروژه‌هاي نيمه تمامي همچون مركز همايش‌هاي بين‌المللي امام‌خامنه‌اي، قطار شهري و پروژه به زمين مانده حلقه حفاظتي شهر را در دستور كار خود قرار داد؛ گرچه اين سه پروژه مهم حجم زيادي از هزينه‌ها را به خود اختصاص داده است.

اين سياست ظرف مدت يك سال بررسي و در نيمه دوم سال 97 اقدامات اجرايي بسيار خوبي در بحث قطارشهري با پيگيري اتمام خط يك و اجراي خط دو قطار شهري اصفهان انجام شد.

در حال حاضر پروژه خط دو قطار شهري اصفهان از دو جبهه كاري در حال اجرا است به طوري كه از سمت شمال شرق شهر پنج ايستگاه در دست احداث بوده و بيش از يك كيلومتر و 200 متر از تونل آن حفاري شده است.

از جبهه غربي خط دو قطار شهري اصفهان دو ايستگاه در دست مناقصه و انتخاب پيمانكار توسط سازمان قطار شهري است.

چه ميزان از بودجه شهرداري اصفهان در بخش عمراني هزينه مي‌شود؟

از مجموع بودجه چهار هزار و 100 ميليارد توماني شهرداري اصفهان در سال‌جاري، دو هزار و 850 ميليارد تومان آن بودجه عمراني است.

از دو هزار و 850 ميليارد تومان بودجه عمراني شهرداري اصفهان حدود يك هزار و 100 ميليارد تومان معادل حدود 50 درصد كل بودجه شهرداري براي پروژه قطار شهري اختصاص يافته و البته اين رقم غير از اعتباراتي است كه از طريق فروش اوراق مشاركت تأمين مي‌شود.

پروژه «حلقه حفاظتي شهر» چه زماني به اتمام مي‌رسد؟

حلقه حفاظتي شهر يكي ديگر از پروژه‌هاي به زمين مانده بود كه چندين سال از زمان تصويب آن مي‌گذشت، اما مديريت جديد شهري با يك همت و عزم جدي همچنين اختصاص بودجه قابل توجه در نيمه دوم سال 97 اجراي اين پروژه شاخص را كليد زد.

در حال حاضر دو تقاطع غيرهمسطح حلقه حفاظتي شهر و حدود پنج كيلومتر اتصال فرزانگان در حال احداث است تا با تكميل آن ترافيك شمال و شمال شرق شهر كه معضل چندين ساله مناطق 14، 10 و هفت شهرداري اصفهان بوده، مرتفع شود، در واقع شهرداري اصفهان در حريم شهر براي اجراي يك پروژه شاخص هزينه مي‌كند تا ترافيك سنگين را از خيابان بعثت، چهارراه عاشق اصفهاني و سه راه نقشينه خارج كند.

در حال حاضر روند احداث اين پروژه بسيار خوب است، البته به شهروندان قول داده‌ايم كه تا پايان امسال ادامه بلوار فرزانگان و اتمام رينگ در منطقه 14 و احداث تقاطع غيرهمسطح آفتاب را تكميل و مورد بهره‌برداري قرار دهيم.

معتقدم حلقه حفاظتي شهر مؤثرترين حركت عمراني شهر است و برخلاف تمام مشكلات موجود از جمله تورم، تغيير زودهنگام قيمت‌ها، نبود ماشين آلات، مشكلات با ساير شركت‌هاي خدمت‌رسان براي جابه‌جايي تاسيسات به دليل كمبود بودجه آن‌ها و ... جهش عمراني خوبي را در شهر شاهد هستيم.

اين پروژه در چند مرحله اجرايي مي‌شود؟

شهرداري اصفهان رينگ چهارم را به 9 قطعه و پنج اولويت تقسيم كرده است كه اولويت نخست آن حدفاصل تقاطع نصف جهان از كارخانه قند تا بلوار فرزانگان تا پايان سال 99 است.

اولويت دوم در قسمت جنوب غرب شهر در منطقه 13 يعني اراضي ارتش، كمربندي جنوب سپاهان شهر و اتصال آن  به پل راهداران در مجاروت سيتي سنتر است تا ترافيك بزرگراه اقارب پرست، حوالي پايانه صفه و بزرگراه شهيد دستجردي حذف شود.

اولويت سوم حلقه حفاظتي شهر در بخش شهر اصفهان و اولويت نخست بخش شهرستاني احداث پروژه در منطقه خميني شهر است.

اولويت چهارم حلقه حفاظتي شهر حدفاصل سيتي‌سنتر تا كارخانه قند و اولويت پنجم ادامه بلوار فرزانگان تا دولت‌آباد، خورزوق و ميدان استقلال است.

پنج اولويت ذكر شده به تصويب رسيده و در صدد هستيم از كمك‌هاي استانداري و پتانسيل‌هايي كه وجود دارد براي تحقق آن استفاده كنيم.

با اجراي اولويت نخست پروژه حلقه حفاظتي شهر 35 درصد رينگ چهارم تحقق مي‌يابد.

آيا تخصيص اعتبار به پروژه مركز همايش‌هاي بين‌المللي امام‌خامنه‌اي قابل توجه بوده است؟

پروژه مركز همايش‌هاي بين‌المللي امام‌خامنه‌اي از چندين سال قبل شروع شده، اما با توجه به پرداخت نشدن تعهدات دولتي، تكميل و اتمام آن به تأخير افتاده است.

با توجه به پرداخت نشدن تعهدات دولت، شهرداري اصفهان به نسبت توان مالي خود سالانه مبالغي را براي اين پروژه هزينه مي‌كرد، اما فرسايشي‌ شدن اين پروژه‌ها، هزينه‌ها را مستهلك مي‌كند.

آفت بزرگ پروژه‌هاي عمراني، سرعت كم و تأخير در اجراي آن‌ها است كه باعث مي‌شود تمام هزينه‌ها به شدت افزايش يابد.

شهرداري اصفهان در سال‌هاي 97 و 98 بودجه شش برابري نسبت به سال‌هاي قبل براي اين پروژه در نظر گرفت و بدهي پيمانكاران را پرداخت كرد و خوشبختانه شاهد پيشرفت خوبي در اين پروژه هستيم. همچنين تمام هزينه‌هاي احداث پروژه نمايشگاه بزرگ اصفهان را شهرداري پرداخت مي‌كند زيرا بيشترين سهام را دارد.

تا پايان سال چه پروژه‌هايي در شهر مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد؟

تعدادي از پروژه‌ها در مناطق مختلف شهرداري اصفهان به مرور افتتاح مي‌شود؛ پروژه‌هايي همچون خيابان‌سازي، پياده‌روسازي، مراكز فرهنگي- ورزشي و ...، اما بزرگترين پروژه تأثيرگذار كه آرزوي30 ساله شهروندان شمال شرق اصفهان است، تكميل بلوار فرزانگان به طول پنج كيلومتر، يك و نيم كيلومتر رينگ در منطقه 14 و تقاطع آفتاب، تا پايان سال به بهره‌برداري مي‌رسد و ترافيك سنگين در اين قسمت از شهر حذف مي‌شود.

تا پايان سال 99 و نيمه‌نخست سال 1400 اتصال تقاطع آفتاب به تقاطع نصف‌جهانانجام مي‌شود. همچنين آزادسازي و اجراي رينگ در بخش جاده خاتون‌آباد كه با يك ترافيك شديد سنگين و تصادفات وحشتناك روبه‌رو است، در برنامه سال 99 شهرداري اصفهان قرار دارد.

آزادسازي ميدان جلوخان پروژه‌ ميدان امام علي(ع) در چه مرحله‌اي است؟

براي پروژه ميدان امام علي (ع) از مهرماه سال 96 تا مهرماه سال 97 دو ميليارد تومان و از مهرماه سال 97 تا مهرماه سال 98، 5.5 ميليارد تومان پروژه منعقد شد، البته در ميدان امام علي(ع) بيشتر پروژه‌ها تعميراتي، راه‌اندازي و به روايتي ديگر تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام مثل سيستم تأسيسات، آسانسورها و پله‌هاي آن بود.

پروژه ميدان امام علي (ع) پروژه‌اي نيست كه يك زماني شروع و يك زماني تمام شود، اين پروژه در يك محدوده 32 هكتاري است كه زيرپروژه‌هاي زيادي دارد.

بعضي از پروژه‌ها مثل پاركينگ و تجاري بايد در اين ميدان خدمت‌رساني كند كه در قالب پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري تعريف شده است.

پروژه مجتمع تجاري كمرزرين توسط شهرداري اصفهان در حال احداث است تا بتوانيم طي 30 ماه البته با انتخاب پيمانكار آن را به اتمام برسانيم، اما ساير پروژه‌ها توسط سرمايه‌گذار انجام مي‌شود.

آزادسازي پروژه جلوخان باقيمانده كه شامل تعداد زيادي از مغازه‌هاي طلافروشي است، اگر انتقال اين مغازه‌ها و آزادسازي اين بخش به اتمام برسد و پروژه ميدان جلوخان تكميل شود، مي‌توان گفت فاز نخست پروژه يعني «ميدان» به اتمام رسيده است.

پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري ممكن است سال‌هاي سال به طول انجامد، اما آنچه شهروندان به عنوان ميدان امام علي(ع) مي شناسند، قسمت جلوخان و بازار A1 باقيمانده كه بايد آزادسازي انجام شود و آزادسازي آن مستلزم اين است كه مجموعه تجاري براي انتقال واحدهاي صنفي احداث شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات