اصفهان شهري امن و سالم براي كودكان/شهر بايد در مقابل هر حادثه‌اي مقاوم باشد

اصفهان شهري امن و سالم براي كودكان/شهر بايد در مقابل هر حادثه‌اي مقاوم باشد

شهردار اصفهان گفت: در شهر بايد همه دستگاه‌ها و مردم همكاري كنند زيرا اگر حادثه‌اي رخ دهد با تعامل مي توان بر پيامدهاي آن غلبه كرد، البته در تلاش هستيم در تمامي عرصه‌ها كه مي‌تواند تهديدهايي وجود داشته باشد شهر اصفهان تاب آور شود.

به گزارش خبرنگار ايمنا ، قدرت الله نوروزي صبح امروز _پنجشنبه دوم آبان‌ماه 98_ در برنامه راديويي «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو» فرا رسيدن ايام رحلت پيامير اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبي(ع) و شهادت امام رضا(ع) را به شهروندان تسليت گفت و اظهار كرد: در فصل پاييز و با آغاز بارش‌هاي پاييزي، جلساتي را توسط مديريت بحران و پدافند غير عامل براي مديريت و ساماندهي روان‌آب‌هاي احتمالي تشكيل داديم و زمينه را براي همكاري بين دستگاه‌هاي داخل و دستگاه‌هاي خارج از شهرداري فراهم كرديم تا در صورت مواجه با بارش‌هاي شديد غافلگير نشويم.

وي با بيان اينكه اين اقدامات در راستاي افزايش تاب‌آوري شهر است، زيرا شهر بايد تاب‌آور و در مقابل هر حادثه‌اي مقاوم باشد، افزود: در شهر بايد همه دستگاه‌ها و مردم همكاري كنند زيرا اگر حادثه‌اي رخ دهد با تعامل مي توان بر پيامدهاي آن غلبه كرد، البته در تلاش هستيم در تمامي عرصه‌ها كه مي‌تواند تهديدهايي وجود داشته باشد شهر اصفهان تاب آور شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: به عنوان مثال با توجه به مباحث كم آبي، تغيير سياست براي نوع فضاي سبز و استفاده از گياهان مقاوم به كم آبي، خود نوعي افزايش تاب‌آوري است.

وي تاكيد كرد: طراحي نقشه‌ها و نوع ساخت‌ها بايد در راستاي تاب‌آوري شهر باشد تا تدابيري بينديشيم كه اگر بارش‌هاي شديد اتفاق افتاد و با آبگرفتگي معابر شهر مواجه شديم، بتوانيم سريع بر مشكل غلبه كنيم.

نوروزي با اشاره به افزايش آلاينده‌هاي جوي و بروز پديده اينورژن در فصل سرد سال، گفت: به تدريج وارد شرايط سردي هوا شده‌ايم و در اين فصل به دليل وضعيتي كه در آلاينده‌هاي جوي وجود دارد، با پديده اينورژن يا وارونگي دما مواجه مي شويم زيرا اصفهان يك شهر صنعتي آلاينده است و با توجه به تردد زياد وسايل نقليه اين اتفاق خواهد افتاد.

وي با بيان اينكه كارشناسان محيط زيست بايد اثرات سوء پديده اينورژن را براي مردم تبيين كنند، تصريح كرد: وارونگي دما خطراتي براي بيماران قلبي و افراد كهنسال به همراه دارد، از اين رو همه بايد براي كاهش آلودگي هوا به ميدان بياييم و كمتر از خودرو شخصي و بيشتر از وسايل حمل ونقل عمومي استفاده كنيم تا شرايط شهر را به سمتي ببريم كه همه حق نفس كشيدن داشته باشند.

فرهنگ سازي براي استفاده از حمل و نقل عمومي

شهردار اصفهان با بيان اينكه دستگاه‌هاي دولتي بايد با يكديگر همكاري داشته باشند، اظهار كرد: مردم كه اصل و محور همه امور هستند بايد با استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي مثل مترو، اتوبوس و تاكسي بيش از پيش با شهرداري همكاري كنند تا كمتر خيابان‌هاي شهر مملو از خودروهاي تك سرنشين شود.

وي تاكيد كرد: در شرايط جوي فعلي بايد بيشتر مراقب سلامت كودكان، سالمندان به ويژه بيماران قلبي و تنفسي در شهر باشيم.

نوروزي با اشاره به پايلوت بودن اصفهان به عنوان شهر دوستدار كودك، گفت: اصفهان در آستانه پايلوت شدن به عنوان شهر دوستدار كودك است تا به استانداردي كه در مجامع بين المللي به عنوان شهر دوستدار كودك مطرح است، بپيوندد و شناخته شود.

وي افزود: با اين سياست زيرساخت‌هاي لازم براي شهر دوستدار كودك در اصفهان در حال آماده شدن است و اميدواريم در شهر زمينه‌اي ايجاد شود تا كودكان در آن راحت زندگي كنند، وقتي زندگي براي كودكان راحت و دسترسي آنها به امكانات راحت شود، نفس كشيدن براي آنها راحت شود بي شك تمام گروه‌هاي سني از اين نعمت بهره مند خواهند شد.

شهري امن و سالم براي كودكان رقم خواهيم زد

نوروزي با اشاره به حضور شهرداري اصفهان در نخستين اجلاس "سران شهرهاي دوستدار كودك" در شهر كلن آلمان، گفت: در صدد هستيم اصفهان كه از مدتها قبل به عنوان كانديداتوري شهر دوستدار كودك انتخاب شده، اين كانديداتوري قطعي، فرايند مربوطه سپري و تمام امكانات لازم در شهر پيش بيني شود تا هر كودكي وارد شهر اصفهان شد، شاهد شهري امن، سالم و آماده براي رشد و شكوفايي باشد.

وي خاطرنشان كرد: در مسير توسعه شهر و تهيه زيرساخت‌هاي شهر دوستدار كودك، مذاكراتي با مسئولان شهري تعدادي از كشورها براي ارتقاي حمل ونقل عمومي انجام شد كه اميدواريم به نتيجه برسد و شاهد فضاي بهتري در حمل ونقل عمومي شهر باشيم.

اصلاح ساختار شهرداري با ارزيابي تعالي سازماني

شهردار اصفهان با اشاره به ارزيابي تعالي سازماني در شهرداري اصفهان، تصريح كرد: شهرداري اصفهان از يكسال پيش به عنوان نخستين شهرداري در ايران داوطلب ارزيابي براي تعالي سازماني شد، زيرا برنامه‌اي كه ابتدا ارائه كرديم "برنامه سنجش پذير" بود؛ اين برنامه يك اقدام بنيادي و علمي است كه بر مبناي آن اجراي هر برنامه‌اي بايد مورد ارزيابي و سنجش قرار گيرد.

وي با بيان اينكه شهرداري اصفهان سال گذشته داوطلب ارزيابي تعالي سازماني شده و در حال حاضر در تمام مناطق شهرداري  در حال انجام است، اظهار كرد: ارزيابي‌ها نقاط قوت و ضعف را نشان مي‌دهد و ما در صدد هستيم نقاط قوت را تقويت و نقاط ضعف را رفع و كيفي سازي كنيم تا ساختار شهرداري به مرور اصلاح و مناسب براي خدمت رساني به مردم شود.

اصلاح آسفالت مسير حدفاصل پل فلزي تا بلوار سعدي

نوروزي با اشاره به آسفالت نامناسب مسير حدفاصل پل فلزي تا بلوار سعدي در منطقه پنج، گفت: در اين نقطه از شهر پيمانكار شركت آب و فاضلاب استان اصفهان براي تعمير و بازسازي شبكه لوله‌هاي فاضلاب و آب مجوز حفاري از شهرداري اصفهان دريافت كرده است.

وي افزود: شركت آب و فاضلاب در بسياري نقاط شهر براي اصلاح و بازسازي شبكه و لوله‌ها با توجه به پرت آب، حفاري‌هايي انجام مي‌دهد، به طور طبيعي براي انجام اقدامات لازم احتمال تخريب بخشي از خيابان‌ و فضاي سبز آن وجود دارد، اما پس از انجام اقدامات اصلاح مي‌شود.

شهردار اصفهان با بيان اينكه مسير حدفاصل پل فلزي تا بلوار سعدي به طول 700 مترمربع، به صورت بخش بخش مجوز حفاري به شركت آب و فاضلاب ارائه شده كه البته بخشي از اقدامات صورت گرفته و بايد پس از اصلاحات پيمانكار معابر را به حالت اول برگرداند و به تعهدات خود عمل كند.

وي تاكيد كرد: اينكه پيمانكار به تعهدات خود عمل نكرده بايد بررسي شود كه چه مشكلي وجود داشته است و سريع‌تر بايد مسير اصلاح شود تا تردد شهروندان با مشكل همراه نشود.

نوروزي به مدير منطقه پنج ماموريت داد تا در دو روز آينده با دعوت از پيمانكار حساسيت اصلاح مسير و فضاي سبز حدفاصل پل فلزي تا بلوار سعدي را اعلام كند تا اقدامات لازم در اسرع وقت انجام شود.

مشكل پارك خودرو دانشجويان دانشكده مهاجر بايد رفع شود

وي با اشاره به پارك خودرو دانشجويان دانشكده مهاجر در پياده رو معابر بخش غربي آن، تصريح كرد: از دانشجويان و عموم شهروندان انتظار مي‌رود به اين نكته مهم توجه داشته باشند كه پياده رو متعلق به عابران پياده است، اينكه در پياده‌روها خودرو پارك شود، اقدام درستي نيست و بايد تذكر داده شود.

شهردار اصفهان تاكيد كرد: به هيچ عنوان علاقه‌‎مند نيستيم كه در پياده روهاي يك شهر توريستي موانع فيزيكي براي جلوگيري از ورود خودرو ايجاد كنيم بلكه بايد كار فرهنگي انجام داد و توجه داشته باشيم كه پياده رو جاي پارك خودرو نيست.

وي ادامه داد: مدير منطقه پنج بايد امروز به محل اعزام و سركشي لازم را انجام دهد اگر در اين نقطه از شهر آسايش و آرامش ساكنان سلب شده و پارك خودرو در پياده رو به عادت تبديل شده، و اين واقعيت موجب آزار مردم مي‌شود بايد با ايجاد موانع فيزيكي مشكل را رفع كنيم.

نوروزي از مسئولان دانشكده مهاجر درخواست كرد: زمينه‌اي فراهم كنند تا در صورت امكان با صدور كارت‌هاي تردد در دانشگاه اين مشكل حل شود يا محل ديگري را براي پاركينگ خودروهاي دانشجويان خود تامين كنند.

اتمام آزادسازي سه راه پينارت تا پايان سال

وي با اشاره به آزادسازي سه راه پينارت و ادامه خيابان روشن شهر، گفت: آزادسازي سه راهي پينارت در اولويت فعاليت‌ها قرار دارد و بايد زودتر اجرا شود، البته تاكنون90 درصد آزادسازي‌ها انجام شده است.

شهردار اصفهان اظهار كرد: وقتي تنها 10 درصد آزادسازي براي اجراي يك ميدان باقي مانده باشد، يعني نياز به تعامل مردم است، البته به دليل تاخير طولاني كه از سال‌هاي قبل در اين پروژه بوده و نگراني‌ها و انتظارهايي كه وجود دارد، بارها از اين محل بازديد و پيگيري هايي لازم را انجام داده‌ايم.

وي تصريح كرد: براي 10 درصد آزادسازي باقي مانده نياز به اعمال ماده "9" قانون شهرداري داشتيم كه اقدامات مربوطه در استانداري در حال انجام است و پس از آن به وزارت كشور ارسال مي‌شود، از اين رو مي توان گفت كه اين اقدام يك پروسه 30 تا 45 روزه است تا از طريق مراجع ذي‌صلاح ديگر اقدامات لازم انجام شود.

نوروزي با بيان اينكه اميدواريم تا پايان امسال اين پروژه  در حدفاصل مشتاق سوم تا ميدان پينارت اجرايي شود، اظهار كرد: وقتي يك يا دو نفر از شهروندان براي آزادسازي با شهرداري تعامل نكنند و توافق صورت نگيرد، ناگزير هستيم براي رعايت حقوق ساير شهروندان و احداث پروژه از مواد قانوني استفاده كنيم.

وي با بيان اينكه سه خيابان به ميدان پينارت متصل مي‌شود، افزود: خيابان‌هاي روشن شهر، ارغوانيه و مشتاق سوم منتهي به ميدان پينارت به طول مجموعا چهاركيلومتر است كه فاز نخست مشتاق سوم تا ميدان پينارت با عرض 60 متر است و تمام تلاش خود را به كار گرفته‌ايم تا عيد نوروز امسال اين بخش از پروژه به نتيجه برسد.

مشاركت همگاني براي زيبايي و نظافت شهر

شهردار اصفهان با اشاره به لزوم فرهنگسازي براي حفظ و افزايش تميزي و نظافت شهر، گفت: بايد با فرهنگسازي كه نياز به مشاركت همگاني دارد، به حفظ زيبايي و نظافت شهر اصفهان كمك كنيم.

وي تاكيد كرد: اگر شهروندان توجه داشته باشند كه در معابر شهر آشغال نريزند نبايد روزانه 1000 تن زباله از شهر جمع‌آوري و به بيرون از شهر انتقال داده شود، نبايد تعداد زيادي كارگر به صورت شبانه روزي در شهر مشغول نظافت باشند پس بايد از طريق صدا وسيما، مدارس و مهدهاي كودك فرهنگسازي عميقي در تمام سطوح داشته باشيم و شهر را متعلق به خودمان بدانيم و از آن پاسداري كنيم.

نوروزي اظهار كرد: شهروندان بايد آگاه باشند كه اصفهان شهري در حال پيوستن به شبكه‌هاي جهاني و يكي از شهرهاي خلاق جهان است، شهري توريستي، تاريخي و شهري دانشگاهي است كه بخش زيادي از 300 هزار دانشجوي استان اصفهان در اين شهر تحصيل و در شعاع آن چهار ميليون نفر جمعيت زندگي مي‌كنند پس همه بايد براي پاسداري از نظافت شهر تلاش كنيم.

بررسي يك پيشنهاد

وي با پيشنهاد در نظر گرفتن جعبه‌هاي پسماند براي خودروها، تصريح كرد: در حال حاضر در خودروها كيسه‌هايي براي پسماندها در حال استفاده است، اما در ارتباط با اختصاص جعبه هاي پسماند بايد بررسي هاي لازم انجام و در صورت نياز اقدام شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: اگر در مهدهاي كودك و مدارس فرهنگسازي تفكيك پسماند انجام شود، تاثيرگذاري بسيار زيادي خواهد داشت و در آينده 1000 تن پسماند روزانه به 200 تن تفكيك شده در روز تبديل خواهد شد.

نورزي تاكيد كرد: اگر آمار توليد زباله در شهر بالا باشد، نوعي آسيب است و بايد براي رفع آن چاره‌ انديشيد.

وي با اشاره به زمين باير شش هزار و 500 متري بلاتكيف در خيابان ساحل، رو به روي فرهنگسراي بهار، گفت: اين زمين در اختيار مالكان خصوصي است، در صورتي كه در اختيار شهرداري بود بلافاصله حصاركشي آن انجام مي‌شد.

شهردار اصفهان با بيان اينكه حفاري براي انجام ساخت و ساز توسط مالكان در حال انجام است، گفت: مدير منطقه بايد با دعوت از مالكان، ابراز نگراني مردم ناشي از فضاي آلوده زمين و حفاري متعدد را گوشزد و تعيين تكليف زمين انجام شود.

ساماندهي موتورسيكلت‌فروشان خيابان سروش

وي با اشاره به معضل سد معبر صنوف به ويژه ميوه فروشان و موتورسيكلت‌فروشان خيابان سروش و تجاوز به حريم پياده‌روها، گفت: صنوف بايد اطمينان داشته باشند كه علاقه مند به رونق كسب و كار آنها هستيم و مي خواهيم رونق اشتغال آنها مطلوب باشد، درآمد و خدمات دهي روز به روز بهتر شود، اما نبايد رونق كار آنها باعث تضييع حقوق شهروندان شود.

نوروزي با بيان اينكه پياده رو متعلق به تمام شهروندان و يك حق شهروندي است، تصريح كرد: از تمام كسبه به ويژه ميوه فروشان انتظار مي رود به حقوق شهروندي احترام بگذارند و مقررات را رعايت كنند.

وي خاطرنشان كرد: براي موتورسيكلت‌فروشان خيابان سروش محلي توسط سازمان ساماندهي مشاغل شهري و فرآورده‌هاي كشاورزي در نظر گرفته شده تا ساماندهي آنها انجام شود.

شهردار اصفهان گفت: براساس تبصره يك بند دو ماده 55 قانون شهرداري‌ها، شهرداري موظف به جلوگيري از سد معبر شده است كه اين اقدام نياز به همكاري با اتحاديه‌هاي مربوطه، اصناف و نيروي انتظامي دارد.

وي با بيان اينكه در شهر اصفهان سه هزار و 140 واحد صنفي ميوه فروشي وجود دارد، اظهار كرد: بخشي از اين واحدها پروانه فعاليت ندارند، از اين رو ساماندهي مناسبي صورت نگرفته و مكان يابي آنها بر اساس نياز انجام نشده است.

نوروزي تاكيد كرد: بايد با تشكيل كميته ويژه و حضور نماينده اصناف و نيروي انتظامي موضوع رفع سد معبر پيگيري شود، تعامل شهرداري و اصناف وجود داشته باشد و بازرسان هر صنفي موضوع سد معبر را پيگيري كنند تا اين دغدغه‌ شهروندان رفع شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات