بررسی و اولویت بندی مناطق و روستاهای رانشی استان

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ، در این جلسه که با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی در محل سالن جلسات  اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد، علی قهرمانی دبیرکارگروه تخصصی مخاطرات زلزله ، لغزش لایه های زمین ، ابنیه ، ساختمان و شهرسازی استان  به اهمیت پدیده های طبیعی و اثرات و تهدیدات آن  اشاره کرد  افزود : پدیده ها و حوادث غیر مترقبه یک امر طبیعی بوده و نقش انسانها در بوجود آمدن و مهار نمودن آنها موثر می باشد .

علی قهرمانی به لغزش و رانش های بوجود آمده در سطح استان اشاره کرد و افزود : این پدیده طبیعی موجب تهدید زیرساخت ها ازجمله راهها ، خطوط لوله گاز و تعدادی از روستاهای استان شده است که در صورت عدم توجه به این موضوع و عدم مهار نمودن آن شاهد بوجود آمدن خسارت های ملی و جانی بوده و جا دارد در این زمینه مطالعات و اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد : در این زمینه باید مطالعات لازم و ساختگاهی و راهکارهای لازم توسط کارگروه و دستگاههای متخصص و دانشگاهی ارائه شود .

در ادامه این جلسه اعضاء حاضر در جلسه  نکته نظرات و پیشنهادات کارشناسی خود را مطرح و به ضرورت توجه به پدیده های طبیعی و چگونگی مقابله و مهار نموردن آنها تاکید کردند .

در این جلسه مقرر شد کمیته فنی و کارشناسان تخصصی کارگروه متشکل از نمایندگان معاونت عمرانی امور هماهنگی استانداری ، مدیریت بحران استان ، اداره کل راه و شهرسازی ، مدیریت زمین شناسی واکتشافات معدنی شمال – باختر ارومیه ، سازمان نظام مهندسی معدن استان جهت بررسی لغزش های زمین و رانش های استان مطابق برنامه زمان بندی اعلامی از سوی اداره کل راه و شهرسازی بازدید و گزارش مربوطه به دبیرخانه کارگروه اعلام گردد .

همچنین در خصوص ساختگاه زمین شناسی روستاهای کفچرین و بیابانلوی شهرستان خوی ، کانی زرد شهرستان سردشت و سیوه در شهرستان سلماس ناپایدار و در معرض رانش قرار گرفته است مقرر گردید روستاهای مذکور در اسرع وقت جابجا شوند و به دلیل شدن رانش وزمین لغزش در روستاهای فوق الذکر ، امکان تهدید جانی و مالی باید بررسی شده و در اسرع وقت نسبت به تخلیه اماکن مسکونی واسکان موقت از طریق مبادی ذیربط صورت گیرد .

با توجه به اینکه دستگاه تخصصی در حوزه رانشی و موضوعات زمین ساختی استان مدیریت زمین شناسی و اکتشافات معدنی می باشد مقرر شد تفاهم نامه ای فیمابین استانداری ، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان و مدیریت زمین شناسی با موضوع انجام مطالعات رانش و لغزش لایه های زمین در مناطق مسکونی و زیرساخت های استان انجام گرفته و منابع اعتباری لازم از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بصورت سالانه با موافقت نامه مستقل صورت پذیرد.

مقرر شد با توجه به وضعیت اضطراری روستای کفچرین و بیانلوی خوی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت اسکان روستاهای مذبور موضوع را در کارگروه تامین مسکن مطرح و تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند .

مقرر گردید در صورت تخصیص منابع اعتباری لازم از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان روستاهای شیوان کندی خوی ، مخمور چالدران ، ساریجالوی تکاب ، نیوژ سردشت ، چاورچین و ابراهیم خصار بوکان ، دشوان و شیره نی سلماس در اولویت مطالعات در سالجاری قرار خواهند گرفت .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی

    اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات