همایش روز شهرداری و دهیاری در قم همزمان با آغاز دهه کرامت/ جمالی نژاد: توجه فراگیر، جامع و هم زمان به توسعه کالبدی، اقتصادی و اجتماعی جهت گیری های جدید در برنامه ریزی شهری است

همایش روز شهرداری و دهیاری در قم همزمان با آغاز دهه کرامت/ جمالی نژاد: توجه فراگیر، جامع و هم زمان به توسعه کالبدی، اقتصادی و اجتماعی جهت گیری های جدید در برنامه ریزی شهری است

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بر توجه فراگیر، جامع و هم زمانپ به توسعه کالبدی، اقتصادی و اجتماعی به عنوان جهت گیری های جدید در برنامه ریزی شهری تاکید نمود .

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد که پنجشنبه ۱۳ تیر همایش روز شهرداری و دهیاری در جمع دست اندرکاران مدیریت شهری و روستایی استان قم در تالار معصومیه فرمانداری قم سخن می گفت، افزود: در این چارچوب مفهوم زیر ساخت اجتماعی به عنوان مولفه ای جدید قابل تفسیر و تشریح است که ابعاد متفاوت در نظام توسعه شهری را ایجاد می کند .

وی اضافه کرد: زیر ساختهای اجتماعی ترکیب وابسته ای از تسهیلات، مکان ها و فضاهایی است که استاندارد زیستن و کیفیت زندگی را در یک اجتماع محلی حفظ و بهبود می بخشد. پیامد چنین زیرساختهایی، انسجام و همبستگی اجتماعی است .

جمالی نژاد همچنین بر توجه به مزیت های نسبی در شهرها و خلق مزیت های جدید بر مبنای شرایط و اقتضائات محلی و کارآفرینی و اشتغال به عنوان پروژه های محرک توسعه در شهرها و روستاها تاکید نمود .

وی در ادامه بر تمرکز بر مسائل و مشکلات کلیدی شهرها و روستاها و پرهیز از واگرائی و تفرق در انجام امور و تمرکز روی یک یک یا چند ساله خاص تاکید نمود و گفت: در عرصه مدیریت شهری و روستایی ترجیح منفعت عمومی بر منافع فردی یک الزام است .

جمالی نژاد در خصوص بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری گفت: تفاهم‌نامه ای با وزارت راه و شهرسازی منعقد و طبق آن تمام اختیارات بازآفرینی شهری به استان‌های هدف واگذار خواهد شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین گفت: ۸ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای استفاده شهرداری و دهیاری‌ها در بودجه سال جاری اختصاص پیداکرده است که دوهزار میلیارد ریال از این اوراق برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده اطراف حرم سه شهر مذهبی مشهد، قم و شیراز اختصاص دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص موضوعات مرتبط با حوزه عمران استان قم گفت: تعداد پروژه های تملک دارایی سرمایه ای قابل واگذاری به بخش غیر دولتی در استان قم۵۳۶ پروژه بوده که ۵۲۶ پروژه استانی و ۱۰ پروژه ملی استانی شده می باشد و در سال ۹۷ اعتباری بالغ بر۲۵۰ میلیارد تومان برای آن مصوب شده که ۸۵ میلیارد تومان تخصیص گرفته و از این مقدار ۴۱ میلیارد تومان پرداخت شده است .

جمالی نژاد اضافه کرد: اعتبارات عمرانی استان قم در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۷۵.۴ درصد به مبلغ ۱۸۷ میلیارد تومان تخصیص دریافت نموده و ۹۸ درصد آن به مبلغ ۱۸۴ میلیارد تومان میزان پرداختی خزانه به نسبت تخصیص است .

وی با اشاره به تهیه ۶۰۰ طرح جداسازی آب شرب از آب خام در شهرها و تصویب ۳۴۰ طرح در وزارت کشور و ابلاغ آن به شهرداریها، اجرای این طرح را راهکاری در جهت سازگاری با کم آبی بویژه در مناطق خشک کشور ذکر نمود .

وی با توجه به اقلیم استان قم بر برنامه ریزی در خصوص موضوع سازگاری با کم آبی تاکید نمود و گفت: در این استان شاهد اقداماتی نظیر اجرای خطوط لوله انتقال آب، جانمایی محل تصفیه خانه جدید فاضلآب، راه اندازی کنتور هوشمند، شناسایی، پر و مصلوب المنفعه کردن چاه های غیر مجاز با دبی بیش از ۵ لیتر بر ثانیه، مشارکت شرکت های آب منطقه ای آب و آبفا در طرح های هادی و روستایی، قطع ارائه خدمات به چاه های غیر مجاز، هوشمند سازی شبکه، مدیریت فشار شبکه، آموزش مدیریت بهینه منابع آب به مشترکین خانگی، زون بندی شبکه های توزیع بوده ایم .

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات