سیل اخیر نشان داد جامعه نیاز بسیاری به خدمات مهندسی دارد

سیل اخیر نشان داد جامعه نیاز بسیاری به خدمات مهندسی دارد

دکتر مهدی سالاری، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد به همراه دکتر احمدعلی فلاح، نایب رئیس اول و مهندس علی اصغر زحمتکش، نایب رئیس دوم و شیخ راستی کارشناس مسئول روابط عمومی این سازمان از دفتر گروه رسانه ای بشارت نو بازدید کردند و از نزدیک با فعالیتهای این گروه رسانه ای آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان، به نقل از سایت یزدانه، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در این بازدید با تاکید بر تداوم توام با اثربخشی فعالیتهای رسانه ای در جامعه اظهار داشت: رسانه ها باید در هنگام انتشار مطالب و تولیدات فرهنگی خود به نیازهای جامعه و تاثیرپذیری آنچه نشر می دهند، توجه ویژه ای داشته باشند. در برهه های مختلف، روشهای اثرگذاری بر افکار عمومی جامعه متفاوت است و حتی وقایع و حوادث هم می توانند محلی برای فرهنگسازی و تغییر افکار و رفتار اجتماعی باشند.

دکتر مهدی سالاری با اشاره به شرایط روانی فعلی جامعه در پی سیل اخیر، بیان داشت: رسانه ها به خوبی می توانند از شرایط ایجاد شده و تخریب های گسترده سیل اخیر جهت فرهنگسازی ساخت و سازهای ایمن و پایدار استفاده کنند زیرا جامعه در این وضعیت، آمادگی لازم را برای پذیرفتن موضوع دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بر الگوپذیری مناسب از پیشرفت های علمی، تخصصی و اجتماعی کشورهای پیشرفته تاکید کرد و افزود: در بسیاری از موضوعات، کشورهای پیشرفته هزینه های بسیاری متحمل شده اند تا به تجربه های جدید و توسعه دست یابند، بنابراین می توانیم به جای پیمودن همین مسیرها و صرف زمان و هزینه های گزاف و سعی و خطای فراوان، موفقیت های آنها را مورد مطالعه قرار دهیم و متناسب با اقلیم و فرهنگمان از آنها استفاده کنیم، موضوعی که رسانه ها در شناسایی و نهادینه کردن آن در جامعه نقش به سزایی می توانند ایفا کنند.

دکتر سالاری با اشاره به اینکه «گام نخست در اصلاح امور و حرکت به سمت توسعه پایدار، پذیرفتن خطاها و اشتباهات گذشته است،» اظهار داشت: تجربه کشورهای توسعه یافته و موفق نشان می دهد آرامش و امید در جامعه، زیربنای خلاقیت و کار و تلاش است. موضوعی که باید در کشورمان به آن پرداخته شود و شرایط تحقق آن به وجود آید.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد با بیان اینکه علیرغم فعالیت های گسترده اقتصادی و اجتماعی و توسعه نسبی در برخی حوزه ها، ناامیدی و دلخوری از شرایط در حال فراگیر شدن است، گفت: نباید بگذاریم فضای نقد و گفتگو به تنفر و پرخاش تبدیل شود. لازم است همه عناصر اجتماع خصوصاً رسانه ها در این زمینه دغدغه داشته باشند و مردم را به تلاش جهت اصلاح امور و امیدواری نسبت به آینده ترغیب کنند.

دکتر سالاری با اشاره به اینکه روند حضور رسانه ها در جامعه خصوصاً در میان نسل جوان تکنولوژی محور شده است، بیان داشت: رسانه ها همواره چند گام از جامعه جلو بوده اند و با تحلیل شرایط و پیش بینی آینده تلاش کرده اند تا جامعه را آماده پذیرش تغییرات کنند، موضوعی که رسانه ها در زمینه فعالیت خود نیز باید بدان توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه معمولاً آینده نگری و تلاش برای تغییر و بهبود وضع موجود با مخالفتها و گاهی هجمه ها روبرو می شود، به خاطره ای از چگونگی شکل گیری طرح فاضلاب شهری یزد پرداخت و گفت: در اوایل دهه هفتاد شمسی که پیگیر احداث شبکه فاضلاب در یزد بودم، حتی بیان کلمه «فاضلاب» هم چندان خوشایند نبود و برخی مدیران در جلسات برای گفتن این کلمه، چندبار عذرخواهی می کردند. اما در آن زمان پیش بینی کردیم که یزد به آب حاصل از تصفیه فاضلاب در آینده نیاز دارد و بنابراین باید در مسیر احداث شبکه فاضلاب قدم بگذارد. خوشبختانه امروز چند صد لیتر بر ثانیه فاضلاب شهری وارد تصفیه خانه یزد شده و مورد استفاده های مختلفی قرار می گیرد. این آینده نگری ها باید همواره وجود داشته باشد.

دکتر سالاری با تاکید بر اینکه هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد به دنبال برندسازی خدمات فنی و مهندسی این نهاد در سطح استان است، بیان داشت: سازمان نظام مهندسی دوران فراز و نشیبی را چه در سطح کشور و چه در استان داشته و همین موضوع باعث تغییرات گسترده ای در ساختار سازمان شد که علاوه بر نکات مثبت، آسیبهایی نیز به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد با ۷ هزار عضو مهندس، بزرگترین سازمان مردم نهاد استان است، افزود: برخی رفتارها و سوء مدیریت ها در گذشته باعث شده تا بسیاری از اعضاء و بخشی از جامعه نسبت به سازمان نظام مهندسی کم اعتماد شوند، موضوعی که در دوره جدید مدیریتی این نهاد بسیار مورد توجه قرار گرفته و به دنبال آن هستیم تا اعتبار سازمان نظام مهندسی را در جامعه و در میان مهندسین ارتقاء بخشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر بنا به آمارهای شهرداری، کمتر از ۷ درصد از ساختمان سازی ها در یزد با مجوز یا رجوع به سازمان نظام مهندسی انجام می شود، اظهار داشت: استمرار ساخت و سازهای غیرمجاز و به دور از نظارت سازمان نظام مهندسی یزد باعث شکل گیری مافیاهایی در صنعت ساخت و ساز استان شده بطوری که اصلاح این روند و قانونمند شدن ساخت و ساز در یزد عزمی جدی و بزرگ می خواهد.

دکتر سالاری از رسانه ها خواست تا اهمیت و ضرورت رجوع به سازمان نظام مهندسی در هنگام ساخت و ساز را برای مردم تبیین کنند و افزود: باید احساس نیاز به خدمات مهندسی را در جامعه ایجاد کرد چرا که وقایعی همچون زلزله یا سیل در دهه های اخیر نشان می دهد نیاز به خدمات مهندسی ساختمان در کشور بسیار وجود دارد اما متاسفانه مردم احساس نیاز نمی کنند و بدان بی توجه هستند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد یک انجمن در شهر یزد می باشد

      نظرات