تشریح برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز سیستان و بلوچستان

تشریح برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز سیستان و بلوچستان

به‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، صبح امروز (پنج‌شنبه) در مراسمی با حضور مدیرعامل شرکت توانیر، "علیرضا پرنده مطلق" به عنوان مدیرعامل جدید برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان منصوب و از خدمات "محبعلی قزاق جاهد" مدیرعامل سابق قدردانی شد.
"محمدحسن متولی‌زاده" در این مراسم گفت: احداث ۴ نیروگاه حرارتی، انتقال ۴۰۰ کیلووات برق از کرمان به زاهدان و احداث یک نیروگاه بادی در شمال این استان در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.
وی افزود: با بهره برداری از این طرح‌ها بیش از ۲ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق سیستان و بلوچستان افزوده شده و برق تولیدی این استان به بیش از ۳ هزار مگاوات می‌رسد.
مدیرعامل توانیر با اشاره به نیروی باد و خورشید در استان گفت: سیستان و بلوچستان با داشتن این ۲ نیروی طبیعی تجدیدپذیر، قابلیت زیادی برای تولید و صادرات برق به کشورهای همسایه دارد.
در حال حاضر ۱.۵ میلیارد نفر از ساکنان کره زمین از نعمت برق محروم هستند که تعداد اندکی از آن در روستاهای سیستان و بلوچستان است و باید با برنامه ریزی شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان هرچه سریعتر برق‌رسانی به این روستاها انجام گیرد.
متولی‌زاده افزود: کشور ما در ایجاد ظرفیت های انرژی در جایگاه چهاردهم قرار گرفته که این امر نشان از فعالیت گسترده در صنعت برق است.
وی تصریح کرد: باتوجه به مرزی بودن سیستان و بلوچستان و شرایط آب و هوای خاصی که داراست همکاران ما در مجموعه برق توانسته‌اند به خوبی در تکمیل ظرفیت و بحث کاهش تلفات انرژی موفق عمل کنند .
متولی‌زاده با بیان اینکه سیستان و بلوچستان در حذف قبوض کاغذی در بین دیگر استان‌های کشور پیشتاز بوده است از تلاش‌های بی‌وقفه مهندس جاهد مدیرعامل اسبق قدردانی کرد و افزود: وزیر نیرو تاکید بر شایسته گزینی در این استان دارد که آقای پرنده مطلق علاوه بر اینکه بومی این استان است، شناخت خوبی از منطقه دارد.
وی ادامه داد: امیدواریم با توجه به کارنامه خوب مدیرعامل جدید شاهد موفقیت های خوبی در صنعت برق سیستان و بلوچستان باشیم.
مدیرعامل توانیر به مدیریت مصرف در حوزه برق اشاره کرد و گفت: بخش عمده مصارف در استان خانگی است که هم فرصت و هم تهدید محسوب می‌شود و باید با مشارکت و همکاری صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها آموزش مصرف صحیح برق به همراه فرهنگ سازی بخصوص در زمان پیک انجام گیرد.
در این مراسم همچنین پرنده‌مطلق مدیرعامل جدید برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان ۳ محور اصلی افزایش تولید، جذب سرمایه گذار غیربومی و مصرف بهینه شناخته شده است که به‌منظور پیشرفت و توسعه در این محورها از وزارت نیرو درخواست داریم نگاه ویژه تری به این استان داشته باشد.
محبعلی قزاق جاهد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان از وسعت فراوانی برخوردار است، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای انرژی های نو و تجدیدپذیر از جمله انرژی بادی و خورشیدی است که باید به خوبی از آن بهره گیریم و وجود این انرژی ها می تواند استان را به هاب انرژی تبدیل کند.
وی افزود: صادرات برق به کشورهای همسایه بویژه افغانستان و پاکستان باید در اولویت قرار گیرد و باید بتوانیم انرژی را به عمق این کشورها ببریم.
در پایان این مراسم، حکم انتصاب علیرضا پرنده مطلق ارائه و از تلاش‌های محبعلی قزاق، مدیرعامل پیشین تقدیر شد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

منبع خبر

وزارت نیرو

وزارت نیرو

وزارت نیرو

    نظرات