هشدار ایمنی در مورد آسانسورها / آتش نشانی رشت

هشدار ایمنی در مورد آسانسورها / آتش نشانی رشت


۱۲۵رشت - به گزارش خبرنگار تحریریه خبر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت ، آمار۹ ماهه سال۹۷ در شهر رشت حاکی از۴۴۳ مورد محبوس شدن افراد در آسانسورها است که نسبت به مشابه سال گذشته شاهد ۴۰ درصد افزایش آن هستیم .

حبیب موحدب معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت در این باره گفت: به طور کلی مکانیزم عملکرد آسانسورها بر دو نوع است؛ آسانسورهای برقی و کششی و نوع دوم آسانسورهای هیدرولیکی که عدم رسیدگی و تعمیرات منظم احتمال بروز حوادثی از قبیل سقوط، ضربه، گیر افتادن، حریق، برق گرفتگی و ... را افزایش می دهد .

وی در ادامه افزود: آسانسور‌ها به ۳ دلیل از حرکت می‌ایستند. یکی قطع شدن برق، دیگری نقص مکانیکی یا الکتریکی و سومی استفاده ناصحیح از آسانسور مثل تحمیل کردن وزن بیش از حد مجاز به آن (در آسانسورها وزن هر انسان ۷۵ کیلوگرم محاسبه شده است) پس اگر آسانسوری تا ۱۰ نفر ظرفیت دارد نباید آن را با وزنی بیشتر از۷۵۰کیلوگرم مواجه کرد .

اما اگر به هر دلیلی آسانسور از حرکت ایستاد، فرد محبوس شده می بایست چه اقداماتی را انجام دهد؟

اولین کاری که فرد محبوس شده باید انجام دهد، حفظ خونسردی است( دیوارهای کابین آسانسور در مقابل هوا ایزوله نیست افراد حبس شده با کمبود اکسیژن مواجه نمی شوند) اقدام بعدی فشار دادن زنگ خطر آسانسور و یا تماس با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی است .

اما افرادی که در خارج از آسانسور هستند نیز می توانند اقداماتی را جهت نجات محبوس شدگان انجام دهند اولین قدم بررسی مکان توقف اتاقک آسانسور است که یا هم ردیف با یک طبقه است و یا در بین دو طبقه متوقف شده است برای این کار ابتدا باید کلید اصلی برق را قطع کنید، به اتاق موتورخانه بروید، اگر قسمت‌های رنگ خورده سیم بکسل‌ها با قسمت‌های رنگ خورده پایه موتورگیربکس هم سطح هستند کابین در تراز یکی از طبقات ایستاده است و می توان با استفاده از کلید اضطراری ( کلید سه گوش) درب آسانسور را باز و افراد را خارج نمود در غیر این صورت حتما می بایست با آتش نشانی تماس گرفته شود زیرا انجام مراحل همتراز سازی کابین آسانسور با طبقات در صورت نداشتن مهارت و اطلاعات کافی منجر به سقوط اتاقک خواهد شد.


لینک اصل خبر در سایت شهرداری رشت

    منبع خبر

    شهرداری رشت

    شهرداری رشت یک شهرداری در شهر رشت می باشد

      نظرات