فعالیت بیش از هزار نفر از شهروندان مشهدی در شوراهای اجتماعی محلات

فعالیت بیش از هزار نفر از شهروندان مشهدی در شوراهای اجتماعی محلات

فعالیت بیش از هزار نفر از شهروندان مشهدی در شوراهای اجتماعی محلات

رییس شورای اجتماعی محلات شهرداری مشهد گفت: بیش از هزار نفر از شهروندان مشهدی در شوراهای اجتماعی محلات فعالیت دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سید مجتبی منتظری با بیان این مطلب در برنامه زنده رادیویی "گفتگوی شهر بهشت" که با موضوع ابلاغ آیین‌نامه جدید شورای اجتماعی محلات که از صدای خراسان رضوی پخش شد، اظهار کرد: ۱۳۸۰ نفر از شهروندان مشهدی در ۱۵۸ شورای اجتماعی محله به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند و بستر کار در این شوراها مشارکتی است.
وی با اشاره به اینکه اعضای شورا پیشنهادات خود را به مدیران شهر ارائه می‌دهند، افزود: در عین حال حضور در شوراها و گفتمان با یکدیگر فرصتی فراهم می‌آورد تا نمایندگان محلات با هم مشارکت اجتماعی بیشتری داشته باشند و چه بسا گره از مشکلات نیز گشوده می‌شود.
اعضای شورای اجتماعی محلات، نمایندگان واقعی مردم
رییس شورای اجتماعی محلات شهرداری مشهد با بیان اینکه از سال ۸۹ شوراهای اجتماعی محلات در مشهد فعال هستند، ادامه داد: ترکیب اعضای شورای اجتماعی محلات از ۱۷ نفر تشکیل شده که در ۳ بخش فعالیت می‌کنند. یک بخش شامل نمایندگان ساکنان محلات است که علاقه‌مند به مشارکت در امور شهری هستند. آنها می‌توانند عضو شوند و ۶ کرسی را در اختیار داشته باشند.
منتظری افزود: آنان نمایندگان تشکل‌های مردمی موثر در محلات مانند نمایندگان مساجد محله، کسبه محله، مدارس محل و ... هستند که ماهیت مردمی دارند.
وی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه جدید پیش‌بینی ردیف‌های خاص بودجه صورت گرفته است، گفت: در گذشته هر ماه مبلغ ۸۰۰ هزار تومان اعتبار برای هر مصوبه شورای اجتماعی محله اختصاص می‌یافت. اما در آیین‌نامه جدید علاوه بر اینکه اعضای شورای اجتماعی محلات می‌توانند مصوبات را داشته باشند، می‌توانند پروژه‌ها و طرح‌های اجتماعی فرهنگی و عمرانی در مقیاس محله خود را پیشنهاد داده و در صورت تایید بودجه تخصیص داده می‌شود و اجرایی می‌گردد.
اختصاص ۵ درصد بودجه عمرانی به پیشنهادات شوراهای محلات
رییس شورای اجتماعی محلات شهرداری مشهد به تبصره ۲۱ بودجه ۹۷ شهرداری مشهد اشاره کرد و بیان داشت: ۵ درصد از بودجه عمرانی شهرداری به پیشنهادات شورای اجتماعی محلات اختصاص یافته و هم‌اکنون نیازسنجی ۳۲ مرکز محله در حال انجام است و هم‌اکنون در مرحله آغاز طراحی پروژه‌ها است.
منتظری در ادامه گفت: در قدیم معنا ونقش محلات بسیار پررنگ بود و تقسیم‌بندی شهر واضح‌تر بود. اما متاسفانه امروز کمی از اهمیت محلات کاسته شده است. این در حالی است که علمای مدیریت شهری معتقدند حس تعلق مردم به شهر باید پررنگتر شود تا آنان در امور شهر بیشتر مشارکت کنند.
وی با اشاره به اینکه در گذشته در هر محله‌ای، مرکز محله وجود داشت و پیرامون آن، محله تعریف می‌شد، خاطرنشان کرد: اما متاسفانه با ساخت و سازهای جدید معنای محله از بین رفته است و محلات جدید هویت خود را گم کرده و مردم ساکن در آن احساس تعلق به محلات خود ندارند.
رییس شورای اجتماعی محلات شهرداری مشهد بیان کرد: اگر حس تعلقی که افراد نسبت به منزل خود دارند، نسبت به محلات و شهر خود داشته باشند، شهر آرام و آباد خواهیم داشت. برای رسیدن به این هدف گام اول افزایش حس تعلق مطرح است. حس تعلق به شهر، حس تعلق به محلات را نیز به دنبال دارد.
نجمه کیشی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات