توجه به حمل و نقل انسان گرا، راهکار خروج  از چالش آلودگی هوا

توجه به حمل و نقل انسان گرا، راهکار خروج از چالش آلودگی هوا

شهریارنیوز/ مینا رزمی: در دنیای مدرن امروز شاید بتوان بسیاری از مشکلات و کاستی ها را با روش های علمی و اختراعات جدید از میان برداشت و به دنیای جدیدی با این اختراعات گام نهاد، اما آنچه در این میان غیر قابل کتمان است معضلات و مشکلاتی است که هر اختراع و کشف جدید با خود به همراه دارد . اختراع ماشین و گسترش بی رویه استفاده از آن در شهرها یکی از همین موارد است . کشف اتومبیل هرچند توانسته بسیاری از معضلات مسافتی و کنترل زمان را موجب شود اما در کنار آن ترافیک و نابسامانی در شبکه معابر شهری را نیز ایجاد کرده است . از دیگر عواقب و پیامدهایی که اختراع ماشین موجبات آن را فراهم آورده، میتوان به  انواع آلودگیهای زیست محیطی و به ویژه آلودگی هوا اشاره کرد . هرچند انسان در هیچ برهه ای از تاریخ هرگز دست از تلاش برنداشته و برای حل این معضلات نیز راهکارهایی را پیش بینی کرده است . یکی از این پیش بینی ها بازگشت به گذشته و استفاده از روشهای قدیمی و سالمی همچون دوچرخه سواری است . دوچرخه سواری و تبدیل آن به حمل و نقل درون شهری در مسیرهای امن، زیبا و بدون عبور وسایل نقلیه سنگین یکی از این راه های قدیمی و سالم بشمار می رود . تامین شرایط استفاده از دوچرخه در حمل و نقل شهری، یکی از سیاستهایی است که در بسیاری از شهرهایی که با مشکلات تراکم ترافیک و آلودگی هوا روبرو هستند، در حال اجراست .
یکی از این شهرها، شهر تبریز است که با شعار«تبریز من، شهر سالم، شهروند سالم»  نخستین مسیر دوچرخه سواری خود را در مسیر جاده ائل گلی حوزه استحفاظی شهرداری منطقه دو راه اندازی کرد . در ادامه اجرای این سیاست در سال ۹۳ مسیر دیگری از مسیرهای  ویژه دوچرخه‌سواری از میدان قونقا تا آبرسان با ۳ ایستگاه دوچرخه سواری و ۶۰ دستگاه دوچرخه به راه افتاد . این مسیر که ۴ سال پس از راه‌اندازی مسیر دوچرخه سواری در مسیر جاده ائل گلی آغاز به کار کرد، با استقبال گسترده شهروندان مواجه شد . مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز هم آلوگی هوا و ترافیک ناشی از تراکم خودروها در تبریز را عاملی برای اینکه در این شهر برای استفاده از وسایل نقلیه پاک بیش از پیش اقداماتی انجام دهند، برشمرد . اصغر آدی بیگ در این خصوص می گوید: استفاده از وسایل نقلیه پاک و مشخصا دوچرخه بیش از پیش ضروری است و از این رو در نظر داریم در راستای گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه، مسیرهای ویژه ای را برای رکابزنان ایجاد کنیم . وی ادامه می دهد: بر این اساس با همکاری برخی سازمان های مردم نهاد به زودی مسیرهای قبلی که در مسیر جاده ائل گلی بود را مرمت کرده و مسیرهای جدیدی در نقاط مختلف ایجاد می کنیم. همچنین با کارشناسی و تائید پلیس، این مسیرها را کاملا از مسیر تردد خودروها جدا می کنیم تا دوچرخه سواران به راحتی بتوانند در مسیر ویژه خود رفت و آمد کنند . آدی بیگ با اشاره به ایجاد ایستگاه های دوچرخه در مناطق مختلف تبریز، یادآور می شود: علاوه بر مسیرهای ویژه تردد، قرار است ایستگاه های دوچرخه هم داشته باشیم که علاقه مندان بتوانند از دوچرخه های موجود در ایستگاه ها استفاده کنند . یکی از عوامل اثرگذار بر استفاده از دوچرخه، ایجاد مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری است و از این رو، مطالعات متمرکز بر طراحی مسیرهای دوچرخه سواری در شبکه حمل و نقل جایگاه ویژه ای یافته است . شهردار منطقه دو نیز مسیر دوچرخه سواری را عاملی اساسی برای ترغیب شهروندان به سمت استفاده از این وسیله نقلیه پاک می داند . باقر خوشنواز با اشاره به مرمت و بازسازی مسیر جاده ائل گلی می گوید: مطالعات کارشناسی برای بازسازی این مسیر که قدیمی ترین مسیر دوچرخه سواری در تبریز است صورت گرفته است . او هزینه اجرایی این پروژه را مبلغی بالغ بر دو میلیارد ریال پیش بینی کرده و تاکید می کند: پس از مشخص شدن پیمانکار، این پروژه با همکاری معاونت خدمات شهری منطقه دو اجرایی خواهد شد شهردار منطقه دو ایجاد مسیر دوچرخه سواری را از اهداف جامع طرح ترافیک این منطقه برمی شمارد . وی با اشاره به اینکه چند وقتی است که پویش سه شنبه های بدون خودرو در کشور فعالیت خود را با هدف کاهش آلودگی هوا از طریق کاهش استفاده از خودروهای شخصی و حرکت به سمت استفاده از دوچرخه توسط دوستداران محیط زیست و مسئولان شهری آغاز کرده، ادامه می دهد: در شهر تبریز نیز این پویش با ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری فعال است و بسیاری از مسئولان در روزهای سه شنبه بدون خودروهای شخصی و با دوچرخه به محل کار خود مراجعه می کنند . شهردار منطقه دو توجه به حمل و نقل انسان گرا همچون پیاده روی و دوچرخه سواری را راهکار خروج از شرایط پیچیده فعلی معرفی کرده  و می گوید: این روش، میتواند در سهولت عبور و مرور شهروندان، کاهش آلودگی هوا و مشکلات مخرب زیست محیطی بسیار موثر باشد . باقر خوشنواز ترغیب شهروندان برای استفاده از دوچرخه را از دیگر موارد مهم در راستای ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل پاک عنوان کرده و ادامه می دهد: طراحی مسیر های دوچرخه سواری نیازمند رعایت برخی معیارها همچون  ایمنی مسیر ، پیوستگی مسیر ، زیبایی و وضوح مسیر، سیستم اطلاع رسانی، رعایت معیارهای مرتبط با مکان های تفریحی مسیر و مکان یابی مناسب برای احداث پارکینگ دوچرخه دانست . او می افزاید: مشخص است که رعایت معیارهای اشاره شده در طراحی مسیر های دوچرخه سواری و برنامه ریزی در جهت بر طرف کردن موانع موجود در استفاده از دوچرخه در محیط های شهری، موجب افزایش وگسترش استفاده از دوچرخه و تشویق به امر دوچرخه سواری خواهد شد . آنچه مبرهن است دوچرخه ، به عنوان یک وسیله نقلیه درون شهری غیر موتوری در سامانه حمل و نقل نوین، همیشه مطرح بوده و نقش آن به عنوان یک ابزار حمل و نقل فعال در کاهش ترافیک و آلودگی هوا نسبت به دیگر وسایط نقلیه دارای اهمیتی دوچندان است . بی هیچ شبهه ای ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری و ترویج فرهنگ استفاده از آن در کنار دیگر راه های حمل و نقل عمومی و شخصی راهی گریز ناپذیر برای خروج از وضعیت فعلی شهرهای در حال توسعه است . راهکاری که میتواند در آینده ای نه چندان دور ضمن همه گیر شدن در میان شهروندان، راه نجاتی برای شهرهای بزرگ از چنگال آلودگی هوا و مشکلات ناشی از آن باشد .

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات