استفاده از صنعت برق در خوزستان به سالهای اکتشاف اولین حوزه های نفت در مسجد سلیمان مربوط میگردد . اولین روشنایی برق در خوزستان در شهر مسجد سلیمان و همزمان با فوران اولین چاه نفت (چاه نمره یک) در سال ۱۹۰۸ میلادی مطابق با ۱۲۸۷ خورشیدی توسط شرکت نفت ایران و انگلیس بود که در ابتدا کارخانه برق ۶۰۰ کیلوواتی (مولدهای بخار) در مسجدسلیمان در ناحیه تمبی تاسیس گردید. موتورهای پمپاژ آب نصب شده در محل گدارلند در کنار کارون که آب مورد نیاز کارخانه برق تمبی مسجد سلیمان را پمپاژ می کردند ۳۵۰ اسب بخار دورانی بودند و آب را با فشار ۸۰۰ پوند در هر سانتیمتر مربع از محل گدارلند در کنار کارون به بالای کوه سرگچ مسجدسلیمان پمپاژ می کردند و در بالای کوه در مخازن ذخیره شده تا در دیگها به بخار تبدیل نماید و سپس بخار حاصل توربین ها را به حرکت درآورده حرکت توربین به ژنراتورها منتقل و انرژی الکتریکی (برق) ایجاد می نمود . این موتورپمپها از مدرن ترین موتورپمپهای دنیا بودند و هنوز پس از سالها آثار محل نصب پمپها و لوله های آهنی که آب کارون توسط این پمپها به داخل آنها هدایت میشد در محل پل گدارلند در سمت چپ رودخانه کارون در دره ای عمیق که کوه سرگچ یک طرف آنرا احاطه کرده و کارون در عمیق ترین نقطه آن در حال حرکت است مشاهده می شود .

در شهر اهواز مرحوم حاج میرزا حسین خان موقر بوشهری در ابتدای سال ۱۳۰۸ با خرید یکدستگاه ژنراتور DC (دی-سی) جریان مستقیم (بر خلاف AC) با قدرت ۱۰۰ کیلووات که سوخت آن گازوئیل (سوخت فسیلی) بود از شرکت زیمنس آلمان و نصب آن در کاروانسرایی در خیابان سیروس فعلی (مجاهدین موازی خیابان امامی بین خیابانهای نظامی و ۲۴ متری) موسسه الکتریکی موقر (موسسه الکتریک ناصری) را بنا نهاد . بهای برق موسسه برق موقر بشرح زیر محاسبه و قبض صادر می شد .
۱ - چراغ (لامپ) ۴۰ شمعی (۴۰ واتی) هر عدد ز قرار ۱۰ قران(رط) ماهیانه
۲ - چراغ ۶۰ شمعی (۶۰ واتی) از قرار هر عدد ماهیانه ۱۶ قران (ریال) ماهیانه
۳ - بادبزن سقفی ۴۵ ریال
۴ - بادبزن میزی ۴۰ ریال

مدیریت موسسه برق موقر به عهده فردی بنام عبدالله آتشکده دزفولی بود و در بدو مر حدود ۲۰۰ شعله لامپ برق به منازل افراد سرشناس واگذار گردید . بیشترین این افراد ساکنین اطراف ژنراتور بودند برقها فاقد پایه های بتونی (سیمانی) یا چوبی یا آهنی بود و فقط با مقره های چینی بلند که میخ بزرگی برای فرو رفتن در دیوارها داشت بداخل دیوار خانه ها فرورفته و سیم و کابل برق را دور این مقره ها پیچانده بودند کنتور نیز وجود نداشت فقط در سر چهارراهها بر حسب اجبار از پایه های آهنی نمره ۱۰ و ۱۲ استفاده میکردند. در پایان سال ۱۳۰۸ شمسی موقر با خرید تعدادی کنتور تکفاز ۵ آمپر مردم را مجبور به استفاده از کنتور نمود و از سال ۱۳۰۹ مصرف مشترکین طبق کشورهای منصوبه و از قرار هر کیلووات ساعت ۲ ریال محاسبه و دریافت می شد . دریافت بهای برق نقدی بود و فرد دریافت کننده صبح زود بعد بایستی وجوه را به حساب جاری بانک شرکت واریز می کرد .

طی سال ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ محدوده ای از شهر اهواز از طریق چند مولد دیزلی ۲۵۰ کیلوواتی توسط یک شرکت خصوصی و سپس با نصب دو مولد به ظرفیت ۵۰۰ کیلووات در محل کارخانه ریسندگی و به وسیله خط ۶ کیلوولتی برقدار شد . در سال ۱۳۱۶ توسط سهامداران کارخانه ریسندگی اهواز شرکت سهامی برق اهواز تاسیس گردید . این شرکت با سرمایه ای معادل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال دایر و به شماره ۳۱ در دفتر اداره ثبت کل اسناد اهواز به ثبت رسید . نوع شرکت سهامی خاص و سهامداران آن اغلب همان سهامداران کارخانه ریسندگی بودند . ۴ نفر باسامی ابوالقاسم بهبهانی ، سید مجید علوی شوشتری ، محمد تقی دهدشت اصفهانی و حاج عبدالله فتحی دزفولی به عنوان هیئت مدیره جدید انتخاب و مشغول کار شدند .

هیئت مذکور در جلسه مورخ ۲۰/۹/۱۳۱۶ یکی از مدیران خوشنام و مورد اعتماد شرکت ریسندگی اهواز بنام حاج میرزا آقا مستوفی شوشتری را بعنوان مدیرعامل تعیین می نماید . فعالیت شرکت سهامی برق اهواز تا اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۸ که تاسیسات این شرکت به موسسه عمران خوزستان Khuzestan Development Service = KDS واگذار گردید ، ادامه داشت .

در سال ۱۳۳۷ توسط شرکت نفت یک خط ۱۳۲ کیلوولت به طول ۱۱۳ کیلومتر بین آبادان و اهواز احداث شد و برق مازاد پالایشگاه آبادان را به اهواز منتقل نمود و بالاخره در سال ۱۳۴۲ توسط برق سد دز به شبکه سراسری کشور پیوست . در سال ۱۳۱۴ شهر شوشتر با استفاده از مولد نیروگاه برق آبی که بوسیله نیروی محرکه حاصل از آبشارهای شوشتر کار می کرد بنام موسسه برق نمکی (مرحوم حاج نمکی) با ولتاژ ۱۱۰ ولت برقدار گردید و تا سال ۱۳۲۷ برق مورد نیاز شوشتر را تامین می کرد و بعد از سال ۱۳۲۷ موسسه برق مستوفی زاده با استفاده از همان تاسیسات ولتاژ ۲۲۰ ولت دایر و توسط مرحوم مستوفی زاده نیروگاه برق آبی شوشتر تمام شهر شوشتر برقدار گردید که تا زمان انتقال برق از سد دز ادامه یافت . سایر شهرهای خرمشهر ، دزفول ، اندیمشک به تدریج از طریق بخش خصوصی بصورت محدود تامین برق شدند .

به لحاظ شرایط اقلیمی و موقعیت طبیعی مناسب استان خوزستان و ضرورت بهره برداری از منابع غنی و عظیم آب و خاک در سال ۱۳۳۶ جهت اجرای طرح های جامع عمران خوزستان ، موسسه عمران خوزستان با مدیریت کارشناسان آمریکایی Khuzestan (Development Resource(KDS ایجاد شد . در اوایل سال ۱۳۳۹ طبق قانونی که از مجلس وقت گذشت سازمان آب و برق خوزستان به عنوان اولین سازمان مدرن عمرانی در کشور تاسیس و شروع به کار نمود . بزرگترین تحول در طول ۴۴ سال سازمان آب و برق خوزستان با جدا شدن شرکت سهامی برق منطقه ای خوزستان در سال ۱۳۸۲ به وقوع پیوسته است .

 
این شرکت مسئولیت تولید وانتقال نیروی برق را در سطح پراکنده دو استان خوزستان و کهگیلوبه و بویراحمد در مساحتی حدود ۸۱ هزار کیلومتر مربع به عهده دارد ، آقای مهندس کریمی بعنوان اولین مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان در سال ۱۳۸۲ مشغول فعالیت شده است .

در نیمه دوم سال ۱۳۷۱ در اجرای سیاست عدم تمرکز و ایجاد شرکت های مستقل در زمینه تولید ، بهره برداری و نگهداری ، تعمیرات و نوسازی نیروگاه ها دو شرکت تولید نیروی برق شامل : نیروگاه حرارتی رامین و نیروگاه حرارتی زرگان تحت نظارت مستقیم سازمان شروع به فعالیت نمودند . همچنین در سال ۱۳۸۲ شرکت نیروگاههای گازی جنوبغرب (نیروگاه آبادان) مورد بهره برداری قرار گرفت . در زمینه توزیع با شروع فعالیت دو شرکت توزیع نیروی برق در دواستان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد عملا بهره برداری از شبکه های توزیع برق به عهده دو شرکت فوق الذکر با نظارت مستقیم واحد برق استان خوزستان قرار گرفت و در اواخر سال ۱۳۷۵ با جدا شدن شرکت توزیع نیروی برق اهواز از شرکت توزیع نیروی برق خوزستان سه شرکت نامبرده مسئولیت توزیع نیروی برق در استان های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد را عهده دار شدند . همچنین در اواخر سال ۸۰ نیز بخش تعمیرات انتقال نیرو از مجموعه واحد برق جدا و با عنوان شرکت تعمیر و نگهداری تاسیسات برق و ایستگاههای انتقال و فوق توزیع خوزستان تشکیل و آغاز بکار نمود و در سال ۱۳۸۱ شرکت نوسازی کاران با جدا شدن از معاونت طرحهای توسعه برق به منظور توسعه و نوسازی شبکه انتقال تشکیل و مشغول فعالیت شده است .
.  بعد از آن نیروگاه زرگان به بخش خصوصی منتقل گردید و از مهر ماه ۱۳۸۷ نیز شرکت مدیریت تولید نیروگاههای گازی جنوبغرب( آبادان) به بخش خصوصی منتل گردید.  از سال ۱۳۸۷ شرکتهای توزیع از شرکت برق منطقه ای بطور کامل منفک و بصورت مستقل و زیر نظر شرکت توانیر مشغول بکار شدند.   و در حال حاضر شرکت مدیریت تولید برق اهواز ( رامین ) زیر نظر شرکت برق منطقه ای خوزستان مشغول فعالیت میباشد.  از سال ۱۳۸۵ آقای مهندس مجید صالحی به عنوان مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان  بمدت دو سال این مسئولیت را عهده دار بودند و از سال ۱۳۸۷آقای مهندس مسعود معین پور و از اسفند ماه سال ۱۳۹۱ آقای مهندس محمود جانقربان به عنوان مدیر عامل مشغول بکار شدند.

همچنین از فروردین ماه سال ۱۳۹۵ آقای مهندس محمود دشت بزرگ  مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان می باشند.