میراث فرهنگی - بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان کشور، عمران - معماری - شهرسازی http://www.bananews.ir/urban/urban-miras.html Fri, 24 Mar 2017 16:18:56 +0430 Joomla! - Open Source Content Management fa-ir آشنایی با اثر معماری مسجد وکیل http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26795-آشنایی-با-اثر-معماری-مسجد-وکیل.html http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26795-آشنایی-با-اثر-معماری-مسجد-وکیل.html

http://www.bananews.irمسجد وکیل بر طبق بافت معماری سنتی این مرز و بوم در یک مجموعه اجتماعی قرار گرفته و هماهنگی زیبایی را در پیوند دین و دنیا به وجود آورده‌ است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ مسجد وکیل و یا مسجد سلطانی، مسجدی تاریخی مربوط به دوره زندیان ‌در شیراز است که به دستور کریم‌خان زند ساخته شد.

این مسجد در غرب بازار وکیل و در انتهاى راستهه شمشیرگرها واقع شده‌ و طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است.

شبستان جنوبی با ستون‌های سنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصه‌های معماری ایرانی واز مناطق دیدنی این مسجداست که ۴۸ ستون سنگی یکپارچه را شامل می‌شود.

مساحت این شبستان در حدود ۵۰۰۰ مربع است و منبر ۱۴ پله‌ای یکپارچه از سنگ مرمر از زیبائی‌های قسمت شبستان محسوب می‌شود و گویند به فرمان کریم خان این سنگ از مراغه به شیراز آورده شد.

در سمت شمال مسجد طاق بلند و مهمی ساخته شده که به طاق مروارید معروف است و در دور این طاق با قلم درشت و خط ثلث عالی یکی از سوره‌های قرآن به صورت هلالی نوشته شده‌است.

این مسجد بر طبق بافت معماری سنتی این مرز و بوم در یک مجموعه اجتماعی قرار گرفته و هماهنگی زیبایی را در پیوند دین و دنیا به وجود آورده ‌است. کاشی کاری صحن و ایوان‌های شمالی و جنوبی نیز بسیار زیبا و از انواع هفت رنگ و معرق است.

مسجد وکیل در سفرنامه به سوی اصفهان پیرلوتی این گونه معرفی شده‌است: امروز خوشبختانه موفق شدم وارد مسجد کریم خان شوم بی شبهه اگر مدتی در اینجا بمانم به همه محل‌هایی که دخول به آنها اکنون به طور کامل برایم ممنوع است، وارد می‌شوم. مردم این شهر نسبت به من بسیار ملایم و مهربانند. خطوط و نقوش معماری مسجد، ساده و بی‌آلایش است، ولی در همه جا، میناکاری و رنگ‌های سبز و قرمز دیده می‌شود و این تجمل به حد افراط رسیده‌است هیچ قسمتی از دیوار را نمی‌توان یافت که به دقت میناکاری نشده باشد. اکنون در کاخی لاجوردین و فیروزه فام هستیم.

 

 پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

]]>
میراث فرهنگی Sat, 18 Feb 2017 05:22:58 +0330
اجرای ۱۳ پروژه در سال ۹۵ برای احیا و بهسازی بافت تاریخی گرگان http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26779-اجرای-۱۳-پروژه-در-سال-۹۵-برای-احیا-و-بهسازی-بافت-تاریخی-گرگان.html http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26779-اجرای-۱۳-پروژه-در-سال-۹۵-برای-احیا-و-بهسازی-بافت-تاریخی-گرگان.html

http://www.bananews.irدبیر ستاد احیای بافت‌های فرسوده گلستان اعلام کرد: امسال ۱۳ قرارداد کاری جهت احیا و بهسازی بافت‌های تاریخی گرگان به ارزش ۱۶/۵ میلیارد ریال منعقد شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارک قدم در گفت‌وگویی خبری، این پروژه‌ها را شامل احیاء و بهسازی چهار تکیه در محله پاسرو، سه تکیه در محله سرچشمه، دو تکیه محله دربنو، دو تکیه در محله سبزه مشهد و دو تکیه محله دوشنبه‌ای گرگان بیان کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: این قراردادها به همراه برآورد تمامی پروژه‌ها، استعلام از پیمانکاران ذیصلاح و برگزاری مناقصه، در تیرماه امسال توسط اداره کل راه و شهرسازی و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران انجام شده است.

مبارک قدم با اشاره به تفاهم‌نامه چهارجانبه میان اداره کل راه و شهرسازی، استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری گرگان در اردیبهشت‌ماه امسال در راستای احیای گذرهای فرهنگی تاریخی گرگان، افزود: احیا و بهسازی ۹ تکیه در محلات پاسرو، سرچشمه و سبزه مشهد با مبلغ حدود ۱۱ میلیارد ریال در راستای محور اولویت اول و پنج تکیه در محلات دربنو و دوشنبه‌ای با مبلغی در حدود ۵/۵ میلیارد ریال در راستای محور اولویت دوم این تفاهم‌نامه منعقد شده است.

وی هدف از احیا و بهسازی این تکایا را، حفاظت از ارزش‌های کالبدی و غیر کالبدی موجود و ارتقای کیفیت همه‌جانبه آن از طریق خوانا سازی عناصر باارزش در گذر تاریخی- فرهنگی، رفع خطر، استحکام‌بخشی و مرمت عناصر کالبدی پیرامونی، توانمندسازی عناصر بافت در مسیر و پیرامون گذر در جهت ارتقای کیفیت زندگی در بافت بیان کرد.

مبارک قدم افزود: اعطای کاربری جدید به ابنیه ارزشمند متناسب با افق گذر تاریخی- فرهنگی و به روز رسانی تمامی مؤلفه‌های حیات شهری در تمامی ساحت‌های کالبدی نیز جزو روش‌های دیگر حفاظت از این ارزش‌ها خواهند بود.

این مقام مسئول در گلستان با اشاره به اینکه بازآفرینی و برگرداندن حیات شهری به بافت‌های تاریخی در هر شهری مختص همان شهر و با توجه به پتانسیل‌های موجود در آن است، افزود: باید موتور محرک بازآفرینی شناسایی و برنامه‌ها در آن راستا تنظیم شود.

به گفته مبارک قدم، در شهر گرگان سیستم معماری مبتنی بر محلات مستقلی است که هر محله دارای مرکز محله و مرکز محلات مبتنی بر تکایاست و ساختار هندسی، کالبدی و هویتی محلات نیز بر مبنای تکایاست و همچنین تکایای شهر گرگان در همه ایام سال نیز فعال است.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

]]>
میراث فرهنگی Mon, 13 Feb 2017 12:24:29 +0330
دوره‌ طلایی میراث فرهنگی آغاز شده است http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26733-دوره‌-طلایی-میراث-فرهنگی-آغاز-شده-است.html http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26733-دوره‌-طلایی-میراث-فرهنگی-آغاز-شده-است.html

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر حساسیت‌ها و توجه وزارت راه و شهرسازی نسبت به بافت‌های تاریخی و بناهای میراثی از خود سازمان میراث فرهنگی بیشتر نباشد، حتما کمتر نیست.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعباس آخوندی با تاکید بر این‌که وزارت راه و شهرسازی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رابطه‌ی بسیار خوبی دارد، در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود داشتن این رابطه‌ی خوب در برخی از مجوزها، به ضوابط و قوانین میراث فرهنگی برای استعلام یا صدور مجوز برای بررسی‌های باستان‌شناسانه کوتاهی‌هایی می‌شود، بیان کرد: معتقدم این دوره، دوره‌ی طلایی سازمان میراث فرهنگی است، چون حامیان بسیار قوی در دستگاه‌های مختلف شهری مانند شورای شهر و دیگر دستگاه‌های دولتی دارد که توجه‌ها و مجوزهایشان همگی براساس قوانین و ضوابط میراث فرهنگی است.

او با اشاره به پروژه‌ی «بازآفرینی شهری» که در دست اجرا دارد، بیان کرد: با توجه به این پروژه و اهداف آن، میزان حساسیت‌هایی که ما نسبت به بافت‌های تاریخی و بناهای میراثی داریم اگر از خود سازمان میراث فرهنگی بیشتر نباشد، حتما کمتر نیست.

آخوندی گفت: ما یکی از محورهای اصلی برنامه توسعه ایران را براساس بازآفرینی شهری گذاشته‌ایم، حال اگر برخی مواقع یک نمونه خلاف این اتفاق و اهداف ما باشد، آن‌ها استثناء هستند. در واقع اصل برنامه، بازآفرینی شهری است.

او تملک کارخانه ریسباف اصفهان را از جدیدترین نمونه‌ قدم‌های این وزارتخانه در زمینه اصل بازآفرینی شهری دانست و بیان کرد: وزارت راه سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در این زمینه انجام داد، همچنین علاوه‌ بر ایجاد خانه‌ی گفتمان شهری از سوی وزارت راه در خانه‌ تاریخی «وارطان»، برای دانشکده‌ی معماری دانشگاه خلیج‌فارس در استان بوشهر نیز هفته‌ی گذشته با وزارت راه مذاکراتی انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی که در ایسنا حضور یافته بود، ادامه داد:‌ مبنای بحث برای توسعه‌ی ایران، بحث بازآفرینی ایران و اندیشه‌ی شهری است، که بحث کلی در این زمینه، اندیشه‌ی ایران‌شهری را شامل می‌شود.

آخوندی تاکید کرد: اعتقاد من این است که شهر یک کالبد نیست، شهر یک سازمان اجتماعی است، بنابراین محور اصلی این سازمان اجتماعی نیز تمدن ایران شهری است، بنابراین من همه‌چیز را به اندیشه‌ی ایران‌شهری برمی‌گردانم که نمودهای‌ آن نیز در بخش کالبد شامل معماری و ساختمان‌ها و در بخش غیر کالبد نیز شامل شعر و ادبیات می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه به همکاری وزارت راه و شهرسازی و میراث فرهنگی برای تبدیل تمام کاروانسراهای قدیم کشور به استراحتگاه‌های بین‌راهی خبر داد و افزود: در آخرین اقدامات در این زمینه نیز نمونه‌ی کاروانسرایی را در استان یزد بازدید کردیم تا بتوانیم حتا کاروانسراها را نیز در زندگی مدرن امروز به استراحتگاه‌های بین راهی تبدیل کنیم.

به گفته‌ وی، با این اقدام می‌توان بناهایی که خدمت می‌دهند را در همکاری با میراث فرهنگی استفاده کنیم.

]]>
میراث فرهنگی Tue, 31 Jan 2017 20:44:25 +0330
آغاز عملیات مرمت و باز زنده‎سازی پل گپ (صفوی) خرم‌آباد http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26633-آغاز-عملیات-مرمت-و-باز-زنده‎سازی-پل-گپ-صفوی-خرم‌آباد.html http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26633-آغاز-عملیات-مرمت-و-باز-زنده‎سازی-پل-گپ-صفوی-خرم‌آباد.html

http://www.bananews.ir/‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از آغاز عملیات مرمت و باز زنده‌سازی پل گپ (صفوی) خرم‌آباد خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه پل گپ یا صفوی بر روی رودخانه شهر خرم‌آباد بنا شده و یکی از بناهای عام‌المنفعه این شهر به شمار می‌رود، افزود: این اثر از دوره صفوی تاکنون کاربری خود را به خوبی حفظ کرده است.

وی گفت: پل گپ به شماره 2354 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و اداره کل میراث فرهنگی لرستان در راستای اهداف حفاظتی و مرمتی خود با اعتباری بالغ بر 12 هزار میلیون ریال عملیات مرمت، باز زنده‌سازی دهانه‌ها و همچنین ساماندهی این محور گردشگری شهر خرم‌آباد را آغاز کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اضافه کرد: اقدامات مرمتی و احیای این فاز، بنای پل شامل جمع‌آوری عناصر بتنی، پیگردی و اجرای طرح باز زنده‌سازی دهانه‌ها و بخش شاه‌نشین تخریب شده پل، جمع‌آوری الحاقات و بارگیری مواد حاصله از عملیات مرمت، تمیز کاری محیط و نمای پل، ترمیم و تعویض مصالح آسیب‌دیده چشمه طاق‌های مورد تردد وسایط نقلیه با آجر سنتی و مطابق الگو اولیه، خالی کردن بندهای فرسوده و اجرای بندکشی با ملات ماسه و سیمان و شن شسته الک شده در نما، ساماندهی و محوطه سازی پیرامونی پل است.

وی یادآور شد: پس از پایان عملیات مرمتی این پل به یک محور گردشگری تبدیل خواهد شد و ‌با جایگزین کردن یک پل در بالا دست، فقط برای تردد پیاده از آن استفاده می‌شود.

 

ایسنا

]]>
میراث فرهنگی Sun, 15 Jan 2017 12:44:35 +0330
تخریب آثار تاریخی سبب بحران هویت می‌شود http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26560-تخریب-آثار-تاریخی-سبب-بحران-هویت-می‌شود.html http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26560-تخریب-آثار-تاریخی-سبب-بحران-هویت-می‌شود.html

http://www.bananews.ir/استاد دانشگاه در رشته معماری و طراح اولین پیاده راه شهر تهران گفت: تخریب آثار تاریخی و خانه های قدیمی در شهرها، بحران هویت ایجاد می کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir هادی قربانی در نشست "حیاط خانه ما تنهاست" در بابل گفت: به دلیل گسترش شتاب زده شهرها، نقش شهرداری ها در مدیریت شتاب زده برای نگه داشتن هویت بسیار مثمرثمر است.

وی ادامه داد: شهرداری ها متاسفانه در کشور ما برای تامین بودجه اقدام به تراکم فروشی می‌کنند که در این راستا محیط های مصنوعی در شهر ایجاد می شود.

قربانی با اشاره به اینکه چنین موضوعی موجب ایجاد بحران هویت در شهرها می شود، تصریح کرد: در محله های قدیمی عمر خانه ها زیاد است و به مرور این واحدهای قدیمی تخریب شده و جای خود را به آپارتمان های چند طبقه می دهد این امر موجب می شود نسل جدید که خاطره ای از آن محل ندارد، دچار بی هویتی شود. چنین شهری دچار بی هویتی شده و مردم تعلق خاطر خود را از دست می دهند.

قربانی با اشاره به اینکه حمام میرزا یوسف که از حمام های قدیمی شهر بابل بوده، با تخریب شهرداری تبدیل به پارکینگ شده و این موضوعات تعلق خاطر مردم شهر را از بین می برد یادآور شد: پیش از انقلاب شهر بابل با جمعیتی بسیار کمتر دارای چهار سینما بود اما امروز شهرستان بابل با بیش از 500 هزار نفر جمعیت تنها یک سینما دارد، این پاتوق های اجتماعی وقتی از بین برود موجب می شود این خلاء در خفا رخ دهد. بذر فرهنگ را باید در دوران کودکی در ذهن کودک کاشت اما امروز کودکان ما با بافت های قدیمی کمتر آشنایی دارند.

وی همچنین نقش مسئولین را در عرصه شهرسازی مهم و اساسی دانست و تاکید کرد: مسئولین باید ثبات پست مدیریتی داشته باشند. عدم ثبات مدیریتی موجب می شود ساخت و سازها در شهر شتاب زده انجام شود.

قربانی با پیشنهاد اینکه چه بهتر می شود که جشن ها و جشنواره ها در بافت های فرهنگی و قدیمی شهر برگزار شود، ادامه داد: چنین جشن هایی در بافت قدیمی موجب می شود بذر شناخت بافت ها و هویت شناسی در مردم ذهن مردم کاشته شود.

 

ایسنا

]]>
میراث فرهنگی Thu, 29 Dec 2016 20:02:51 +0330
زمین لغزش سیمره ثبت ملی شد http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26532-زمین-لغزش-سیمره-ثبت-ملی-شد.html http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26532-زمین-لغزش-سیمره-ثبت-ملی-شد.html

http://www.bananews.ir/مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از ثبت زمین لغزش سیمره در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir غلامرضا سلیمانی گفت: محدوده این زمین لغزش در شهرستان پلدختر حدفاصل بخش مرکزی، دهستان‌های جایدر و جلوگیر واقع شده است.

وی ادامه داد: این پدیده زمین ساختاری حدود 11 هزار سال قبل در دره سیمره رخ داده که این رویداد موجب رانش طبقات سنگی به ابعاد تقریبی طول 16 کیلومتر و عرض پنج کیلومتر و ضخامت 300 متر، از دامنه شمال شرقی کبیرکوه شده و انرژی حاصل از آن به حدی بود که سبب خردشدن لایه‌های سنگی و حرکت مصالح لغزشی به طول 25 کیلومتر در امتداد شیب و تاقدیس شد.

سلیمانی ادامه داد: بدین ترتیب لنداسلاید سیمره متولد و در نتیجه حرکت این واریزه‌ها، مسیر رودخانه‌های کشکان و سیمره را در دامنه کبیرکوه مسدود، سدی طبیعی ایجاد و سبب بوجود آمدن دریاچه تاریخی سیمره شد.

این مسئول یادآور شد: این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی خود و در اجرای تبصره ماده 2 قانون و تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب 23 دی‌ماه 1382، آیین‌نامه اجرایی قانونی مذکور مصوب هیئت محترم وزیران، اثر طبیعی زمین لغزش سیمره در فهرست آثار ملی به ثبت رسانید.

وی اضافه کرد: در گام بعدی، این اداره کل اقدام به ثبت این اثر در فهرست آثار طبیعی کشور و همچنین تهیه پرونده آن جهت معرفی به عنوان یک (( ژئو پارک‌)) در فهرست جهانی یونسکو خواهد کرد.

محمدرضا اسدی معاون میراث فرهنگی لرستان نیز در این‌باره گفت: تهیه پرونده ثبتی این اثر با تلاش، شورای ثبت و حرائم استان و سازمان مرکزی، پیگیری‌های مهرداد زرین‌جویی کارشناس فرهنگی این اداره کل و مسئول ثبت آثار استان آقای محسن طرهانی صورت پذیرفته است.

اسدی افزود: برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد این اثر وسعت محدوده زمین لغزش، عوارض بدیع به جای مانده از زمین لغزش مانند تالاب‌ها و سایر پدیده‌های ناشناخته، چشم‌انداز و حضور تمامی عناصر منظر، کم نظیر بودن رخداد زمین لغزش سیمره، تنوع زیست جانوری و گیاهی، بکر بودن پدیده زمین لغزش، قرار گرفتن میان سه استان، ایلام و خوزستان به لحاظ موقعیت مکانی است.

 

ایسنا

]]>
میراث فرهنگی Sat, 24 Dec 2016 08:44:42 +0330
فرجامی خوش برای یک بنای تاریخی دیگر در بهارستان http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26497-فرجامی-خوش-برای-یک-بنای-تاریخی-دیگر-در-بهارستان.html http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26497-فرجامی-خوش-برای-یک-بنای-تاریخی-دیگر-در-بهارستان.html

http://www.bananews.ir/پروژه بهسازی و ساماندی نما و منظر میدان بهارستان سبب خیر شد تا جداره‌ی بنای تاریخی «شرکت سهامی انتشار» با حدود ۸۵ سال قدمت نیز ساماندهی شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ «شرکت سهامی انتشار»، به عنوان یکی از انتشاراتی‌های قدیم تهران،‌ حدود ۳۵ سال پیش در ساختمان تاریخیِ واقع در خیابان جمهوری، قبل از میدان بهارستان مستقر شد، بنایی که پس از کودتای ۲۸ مرداد توسط مهدی بازرگان، آیت‌الله طالقانی‌ و یدالله سحابی تاسیس شد و حالا پس از سال‌ها باردیگر رنگ ساماندهی را به خود دید.

بنای تاریخی «شرکت سهامی انتشار» که سال ۱۳۸۶ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید، با حدود ۸۵ سال قدمت نه تنها در طول این سال‌ها متروکه نشده، بلکه به طور دائم حضور افراد و شخصیت‌های متفاوتی را تجربه کرده و شاهد روزهای پر فراز و نشیبِ میدان تاریخی بهارستان نیز بوده است، این بنا از چند ماه قبل توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران در دست ساماندهی قرار گرفت.

هادی صادقی، معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این زمینه گفت: به دنبال انجام عملیات پیرایش و پاکسازی جداره و مرمت و رنگ آمیزی بازشو های ساختمان تاریخی «شرکت سهامی انتشار»، اجرای نورآرایی این بنا نیز انجام شد.

وی افزود: این بنای تاریخی در فاصله سه سال ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۵ با نمایی قفقازی طراحی و ساخته شده و در این مدت میزبان موسسه انحصاری کشت تریاک، رستوران و مدرسه نادری و پس از آن و در حال حاضر شرکت سهامی انتشار است.

او با اشاره به پایان عملیات بهسازی و ساماندهی نما و منظر بهارستان نیز اظهار کرد: اقدام تعیین‌بخشی برای حفظ خاطرات شهر در این میدان انجام شده است تا فضای شهری انسانی‌تر باشد.

پیش از این نیز حسن محجوب، مدیرعامل شرکت سهامی انتشار در گفت‌وگویی درباره‌ی این بنا اظهار کرده بود: «تاکنون هزینه‌های زیادی برای نگهداری ساختمان کردیم، بعد بارها تعمیرات انجام دادیم، نقاشی کردیم، شیروانی‌ها را عوض کردیم. اداره میراث فرهنگی نیز در این سال‌ها تنها یکبار به ما نامه داده است که ساختمان باید حفظ شود.»

او گفته بود: «میراث فرهنگی این ساختمان را حفظ می‌کند، اما هرگز کمکی برای مرمت و حفاظت از بنا به ما نکرده است و تاکنون تمام هزینه‌ها را خودمان پرداخت کردیم.»

براساس این گزارش، عملیات ساماندهی جداره «شرکت سهامی انتشار»، به دنبال اجرایی شدن پروژه بهسازی و ساماندهی نما و منظر بهارستان از ۲۰ آبان ماه سال گذشته آغاز و با تاسیس موزه دبیرستان علمیه با ساماندهی ۷۲ بلوک ساختمانی به پایان رسید.

اما یکی از بناهای قرار گرفته در این محور یعنی ساختمان بانک مرکزی قرار گرفته در ضلع شمالی میدان به دلیل مخالفت مدیران پایه بانک مرکزی و یک بنا در ضلع جنوبی میدان به دلیل نبود استحکام هم چنان فرسوده و نابسامان باقی مانده‌اند.

 

ایسنا

]]>
میراث فرهنگی Mon, 19 Dec 2016 07:46:50 +0330
بافت تاریخی میدان وحدت اسلامی احیا می‌شود http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26481-بافت-تاریخی-میدان-وحدت-اسلامی-احیا-می‌شود.html http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26481-بافت-تاریخی-میدان-وحدت-اسلامی-احیا-می‌شود.html

http://www.bananews.ir/شهردار منطقه یازده تهران گفت: با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران؛ احیای بافت تاریخی و ارزشمند میدان وحدت اسلامی در محدوده حصار ناصری تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ نصراله آبادیان ضمن اعلام این خبر افزود: درعملیات بازسازی واحیای بافت تاریخی میدان وحدت اسلامی طراحی و نظارت از سوی سازمان زیبا سازی شهر تهران و اجرای طرح از سوی اداره زیباسازی این منطقه در حال انجام است.
شهردار منطقه 11 ادامه داد: برای احیای بافت تاریخی این میدان ضمن آرام سازی بصری؛ کلیه زوائد بصری محیط پیرامون حذف و جداره های شهری آن پیرایش می شود.

آبادیان در ارتباط با اقدامات پیش بینی شده برای افزایش تردد عابر پیاده گفت: برای تسهیل تردد عابران پیاده و احیای تعامل اجتماعی در محدوده میدان وحدت اسلامی با اولویت بخشیدن به حرکت پیاده به جای سواره با حذف پل عابر، محدوده میدان سنگ فرش و پیاده راهسازی می شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 11، وی اظهار کرد: میدان وحدت اسلامی (شاپور سابق) که در محدوده حصار ناصری قرار دارد از میادین قدیمی شهر تهران است که در گذشته نقش یک میدان را داشته است اما رفته رفته با حرکت خودروها از این نقش کاسته و حضور عابر پیاده در آن کاهش یافته است.

 

ایسنا

]]>
میراث فرهنگی Sun, 18 Dec 2016 10:04:05 +0330
آشنایی با اثر معماری خانه زینت‌الملک شیراز http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26444-آشنایی-با-اثر-معماری-خانه-زینت‌الملک-شیراز.html http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26444-آشنایی-با-اثر-معماری-خانه-زینت‌الملک-شیراز.html

http://www.bananews.ir/در ضلع غربی نارنجستان قوام، عمارتی زیبا قرار دارد که به دلیل سکونت خانم زینت‌الملک قوامی، دختر قوام‌الملک چهارم به این نام معروف شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ خانه زینت‌الملک یا زینت‌الملوک یکی از آثار به جای مانده از دوره قاجار است که ساخت آن در حدود سال ۱۲۹۰ ه. ق توسط علی محمد خان قوام الملک دوم آغاز و در سال ۱۳۰۲ ه. ق به اتمام رسیده‌است. سقف بیشتر اتاق‌های این خانه چوبی است که با نقاشی تصاویر گوناگونی از حیوانات، پرندگان و گل و بوته آراسته شده‌ و در زیرزمین این بنا موزه مشاهیر فارس همراه با مجسمه‌های مشاهیر فارس برپا شده است.

بنای اندرون زینت الملک مربوط به دوره قاجار است و در شیراز، خیابان لطفعلیخان زند واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۹۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این عمارت زیبا در ضلع غربی نارنجستان قوام قرار دارد که به دلیل سکونت خانم زینت‌الملک قوامی، دختر قوام‌الملک چهارم، به این نام معروف است. این عمارت که به فاصله یک کوچه با خانه قوام قرار دارد و به وسیله یک راه زیرزمینی با آن در ارتباط است، در حقیقت اندرونی خانهٔ قوام و محل رفت‌وآمد محارم بود.

در ورودی خانه زینت‌الملک معرق‌کاری شده‌است و با عبور از هشتی، یک راهرو با زاویه شمال شرقی به حیاط راه می‌یابد. در حیاط علاوه بر ازاره‌های سنگی حجاری شده و مشبک، دو باغچه زیبا و حوض بزرگ و کوچک مشاهده می‌شود.

کاشی‌کاری هفت رنگ هلالی که در پیشانی ساختمان جا گرفته از زیبایی خاص برخوردار است و تصاویر خورشید، دو فرشته، دو شیر شمشیر به دست همراه با آیه نصرمن‌الله و فتح‌قریب به چشم می‌خورد.

به جز ایوان بدون سقف در شرق حیاط، در اطراف حیاط ۲۰ اتاق وجود دارد که به یکدیگر راه دارند. ساختمان غربی بنا دارای تالار شاه‌نشین آینه‌کاری و گچ‌بری با تصاویر اروپایی است. این ساختمان در سه ضلع دارای زیرزمین بسیار وسیع و گسترده‌ای است که امروزه از آن به عنوان نگارخانه استفاده می‌شود. در این موزه تمامی شخصیت‌های برجستهٔ شیراز به صورت مجسمه برای بازدید مردم در آمده‌اند.

خاندان قوام از خانواده‌های مقتدر دوران قاجاریه بوده که چندین قرن سردمدار حکومت فارس و نواحی اطراف بودند. این خانواده از اولاد حاج ابراهیم خان کلانترشیرازی بوده و در محله "بالا کفت" شیرازسکونت داشته و بسیاری از اماکن دیدنی شیراز، ساخته و یا به نوعی توسط آنان تعمیر شده است. از جمله اماکن باقیمانده از این خاندان عبارتند از حسینیه قوام، باغ عفیف آباد، باغ دلگشا، باغ کلانتر، باغ بیگلر بیگی، خانه زینت الملک (اندرونی) و نارنجستان قوام (بیرونی).

نارنجستان قوام اولین بنایی است که در شیراز سقف آن با پوشش فلزی مثل شیروانی پوشش داده شده است. نارنجستان قوام به عنوان بیرونی و خانه زینت‌الملک به عنوان اندرونی کاخ قوام مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

]]>
میراث فرهنگی Sun, 11 Dec 2016 08:44:48 +0330
تخصیص یک میلیارد تومان برای تملک عرصه‌های تاریخی گلستان http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26407-تخصیص-یک-میلیارد-تومان-برای-تملک-عرصه‌های-تاریخی-گلستان.html http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26407-تخصیص-یک-میلیارد-تومان-برای-تملک-عرصه‌های-تاریخی-گلستان.html

http://www.bananews.ir/مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از اختصاص بیش از یک میلیارد تومان اعتبار ملی برای تملک عرصه‌های تاریخی استان خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir ابراهیم کریمی اظهار کرد: مبلغ یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان از محل منابع ملی برای تملک عرصه های تاریخی در حوزه میراث فرهنگی استان گلستان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این اعتبار از محل اعتبارات خرید حریم ابنیه و اشیاء با ارزش تاریخی که یک ردیف ملی است و برای تملک و آزادسازی عرصه و حرایم آثار تاریخی در شهرستان های گرگان، کردکوی، علی آباد و گنبد در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان یادآور شد: آزادسازی حرایم یکی از روش های مناسب برای حفاظت محوطه های باستان شناسی است.

 

ایسنا

]]>
میراث فرهنگی Sun, 04 Dec 2016 10:44:33 +0330
بافت تاریخی گرگان به عنوان یک ظرفیت بزرگ به جهانیان معرفی شود http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26328-بافت-تاریخی-گرگان-به-عنوان-یک-ظرفیت-بزرگ-به-جهانیان-معرفی-شود.html http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26328-بافت-تاریخی-گرگان-به-عنوان-یک-ظرفیت-بزرگ-به-جهانیان-معرفی-شود.html

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی بافت تاریخی گرگان را بسیار ارزشمند دانست و گفت: با توجه به آثار باقی مانده در بافت تاریخی گرگان می‌توان به راحتی با حفظ آن، این ظرفیت بزرگ را به جهانیان معرفی کرد و این مسئله کمک بزرگی برای معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی و احیای تمدن ایران است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ محمدسعید ایزدی در جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری که در گلستان برگزار شد، با اشاره به طرح های در حال اجرای وزارت راه و شهرسازی، تصریح کرد: ایجاد خانه گفتمان شهری و خانه معمار که در برخی استان آنها آغاز شده می تواند در گرگان به اجرا درآید تا از این طریق فضایی جهت گفت و گوی معماران ایجاد شده و شاهد ارتقا و بهره وری بیش از پیش معماری در شهر گرگان باشیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی ایران، گرگان را نمونه بی بدیل اندیشه ایرانشهری دانست و عنوان کرد: تلاش می کنیم با بازخوانی اندیشه گذشته و مولفه های سبک زندگی ایرانی اسلامی و مطابقت آن با زندگی امروز، هویت از دست رفته را به زندگی ها برگردانیم.

وی با تاکید بر اهمیت خانه های تاریخی گرگان، گفت: با توجه به معماری و بافت تاریخی شهر گرگان باید موزه معماری و شهرسازی در شهر گرگان ایجاد شود و تمامی اسنادی که معرف این شهر و فرهنگ آن است و حتی طرح های آتی در آن تجمیع شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تعداد دستگاه های دخیل و ناهماهنگی ها باعث شده کارها بخشی و جزیره ای شود و تاثیرگذاری لازم را نداشته باشند.

ایزدی دستورالعمل حل این مشکلات را سیاست بازآفرینی دانست و بیان کرد: باید بتوان از توان سایر دستگاه ها به خصوص بخش خصوصی استفاده جدی کرد.

وی وزارت بهداشت و فنی حرفه ای را از دستگاه های همراه در این مسیر معرفی کرد و افزود: می توان از طریق مشارکت کارهای بزرگ انجام داد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، به تشریح تسهیلات طرح باز آفرینی پرداخت و تصریح کرد: ظرفیت تسهیلات خرید از صندوق وجود دارد؛ از سوی دیگر سعی شده بانک مسکن تقویت شود تا بتوان در این عرصه ورود پیدا کند.

ایزدی همچنین از امکان افزایش سقف وام نوسازی خبرداد و گفت: وام قرض الحسنه مقاوم سازی و مرمت با کارمزد چهار درصد هم به متقاضیان پرداخت می شود.

معاون وزیر راه شهرسازی نقش سمن ها را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: گروه ها و سازمان های مردم نهاد باید در حوزه باز آفرینی شهری تقویت شوند.

 

ایسنا

]]>
میراث فرهنگی Sat, 19 Nov 2016 10:49:01 +0330
سودجویی بلای جان خانه‌های تاریخی http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26319-سودجویی-بلای-جان-خانه‌های-تاریخی.html http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26319-سودجویی-بلای-جان-خانه‌های-تاریخی.html

http://www.bananews.ir/یک کارشناس معماری و شهرسازی با اشاره به ۸ نوامبر، روز جهانی شهرسازی، خواستار قرار گرفتن این روز در تقویم رسمی ایران شد و گفت: جامعه شهرساز کشور نسبت به روند تخریب خانه‌های تاریخی در کلان‌شهرها نگران است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ محمد عدالت‌خواه اظهار کرد: امسال برای سیزدهمین سال روز جهانی شهرسازی در ۸ نوامبر را در حالی جشن گرفتیم و بیانیه‌ای صادر شد که جای این روز در تقویم رسمی کشور خالی است. شاید اگر به چنین روزهایی اهمیت بیشتری داده شود، افکار عمومی نسبت به روند تخریب خانه‌های تاریخی که هویت شهرها هستند حساسیت بیشتری نشان دهد و شاهد توقف این رویه باشیم.

وی افزود: متاسفانه بناهای تاریخی در کشور ما مشکلات متعدی دارد از جمله این مصائب، ارایه تراکم های زیاد به خاطر سودآوری مالکین و شهرداری‌ها است که باید راهکاری برای معیارهای حفاظت از این بناهای قدیمی بیابیم و آنها را حفظ کنیم؛ زیرا در تمام دنیا این خانه‌ها را حفظ می‌کنند. مثلا در کشور آذربایجان، دولت بخشی از بافت تاریخی را قبل از این‌که قیمت تجاری این اماکن بالا برود خریداری و آنها را حفظ کرده است. توسعه شهر نیز در زمین‌های خالی انجام می‌شود.

این کارشناس معماری و شهرسازی با بیان این‌که خانه‌های تاریخی کشور ما در معرض آسیب‌های شهرنشینی مدرن قرار دارد گفت: بخشی از مشکلات ناشی از آن است که مدیران شهری به خاطر سودآوری اقدام به ارایه مجوز ساخت و ساز در این بناها می‌کنند. مقداری هم متخصصین بی‌توجهی نشان دادند و به این بافت‌ها تراکم دادند. در حالی که اگر در ضوابط شهرسازی به این ساختمان‌ها تراکم تعلق نگیرد مردم به سمت بازسازی و تعمیر این خانه‌ها تمایل پیدا می‌کنند.

عدالت‌خواه، اماکن تاریخی را شناسنامه شهرها عنوان کرد و افزود: در ایران هنوز قیمت زمین ارتباط مستقیمی با تراکم زمین پیدا می‌کند. اکثر مالکین بجز افراد معدودی که به مسائل فرهنگی توجه دارند خانه‌های قدیمی را بازسازی کردند، تمایل دارند تا از تراکم سود ببرند. این نگرش باید تغییر کند و متولی ایجاد این نگرش نیز دولت و مجلس هستند که با وضع قوانین سخت‌گیرانه از هویت شهرها حمایت کنند.

وی با اشاره به کارخانه نساجی شهر اصفهان که بنایی تاریخی محسوب می‌شد و در گرو بانک قرار داشت، یادآور شد: بانک قصد داشت کارخانه را بفروشد یا خودش با تراکم بالا آن را بسازد که خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی موفق شد آن تملک کند ولی چون هزینه تملک‌ها بالا است شاید این راه اصولی نباشد و بهتر است قبل از این‌که قیمت این زمین‌ها بالا برود، مساحت یا تراکم بیشتری نسبت به فضای موجود به مالک داده نشود که در این صورت نگاه سودجویانه از این خانه‌ها برداشته می‌شود.

این کارشناس معماری و شهرسازی تصریح کرد: معضل تخریب خانه‌های تاریخی تقریبا در تمام شهرهای کشور وجود دارد اما بعضی از شهرهای بزرگ مثل تهران بیشتر آسیب دید و در شهری مثل اصفهان که نسبت به تهران کمتر رشد کرده، درصد بیشتری از ساختمان‌های قدیمی باقی مانده که باید حفظ شود.

 

ایسنا

]]>
میراث فرهنگی Wed, 16 Nov 2016 20:01:01 +0330
ثبت ملی ۱۴۸ خانه تاریخی در خراسان‌جنوبی http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26300-ثبت-ملی-۱۴۸-خانه-تاریخی-در-خراسان‌جنوبی.html http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26300-ثبت-ملی-۱۴۸-خانه-تاریخی-در-خراسان‌جنوبی.html

http://www.bananews.ir/معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی از شناسایی ۲۰۰ خانه تاریخی در استان خبر داد و گفت: تا کنون ۱۴۸ خانه در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir علی شریعتی‌منش گفت: خانه های تاریخی از جمله ویژگی‌های معماری بومی هر منطقه بشمار می‌آید که معرف معیشت، اقلیم و رویدادهای تاریخی هستند.

وی افزود: خراسان‌جنوبی نیز واجد خانه‌هایی است که در هر منطقه از استان معرف خصوصیات فرهنگی، مردم شناسی و معماری بومی هستند.

معاون میراث فرهنگی یادآور شد: شهرستان خوسف با ۳۵ اثر بیشترین خانه‌های تاریخی را در فهرست آثار ملی دارد.

 

ایسنا

]]>
میراث فرهنگی Mon, 14 Nov 2016 20:11:15 +0330
تخریب میراث فرهنگی یک جامعه تخریب هویت یک جامعه است http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26151-تخریب-میراث-فرهنگی-یک-جامعه-تخریب-هویت-یک-جامعه-است.html http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26151-تخریب-میراث-فرهنگی-یک-جامعه-تخریب-هویت-یک-جامعه-است.html

http://www.bananews.ir/یک حقوقدان با تاکید بر اینکه تخریب میراث فرهنگی یک جامعه تخریب هویت یک جامعه است گفت:‌ جرم علیه میراث فرهنگی صرفا جرم علیه یک بنا نیست بلکه جرم علیه اشخاص است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ محمدهادی ذاکر حسین در نشست «مسئولیت دولت‌ها و نهادهای غیر دولتی در جلوگیری از تخریب میراث فرهنگی از منظر حقوق بین الملل» که در محل کمیسیون حقوق بشر اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه حمایت از میراث فرهنگی در حقوق بین الملل سابقه دارد و حلقه مفقوده آن جرم انگاری بود، گفت: ‌ دیوان کیفری بین المللی این خلاء‌ را بر طرف کرد. یکی از رسالت‌های دیوان کیفری بین المللی کارکرد بیانی است؛ یعنی در مقام آموزش هنجارهای بین المللی است. دیگر وظیفه دیوان پایان بخشیدن به بی‌کیفری است.

دادستان دیوان کیفری بین المللی ادامه داد: از منظر دیوان کیفری بین المللی عدم مجازات و عدم تغییر به آن صورت مقدور نیست بلکه فرهنگ این موضوع است که جلوگیری از ارتکاب جرایم بین المللی را تسهیل می‌کند. در همین باره ایده‌هایی در دیوان به وجود آمد و تعقیب موضوعی مطرح شد که این ایده، ‌ایده برای اولویت‌دهی پرونده‌های مورد تعقیب است.

وی با تاکید بر اینکه دیوان کیفری بین المللی گزینش گرایانه عمل می‌کند، افزود: ‌دلیل این امر محدودیت‌هایی است که دیوان با آن روبرو است که از جمله آن منابع انسانی و مالی محدود است. دلیل دیگر این است که دیوان قرار نیست به تمام مسائل رسیدگی کند. یکی دیگر از موارد مهم گزینش‌گری وبه عنوان شرطی لازم، این است که پرونده‌هایی که انتخاب می‌شوند باید از شدت لازم برخوردار باشد یا اینکه شدیدترین باشد و مواردی را انتخاب می‌کند که شاید محاکم بین المللی به آن تمایل ندارند یا در حاشیه هستند و فرهنگ بی‌کیفری در آن وجود دارد که تا به حال چند مورد در این باره مورد بررسی قرار گرفته است.

دادستان دیوان کیفری بین المللی افزود: ممکن است مورد مطرح شده خونین نباشد یا خسارت جانی به نسبت کمتری داشته باشد. برای مثال جرایم علیه اطفال اولین موضوع مطرح شده بود.

ذاکرحسین ادامه داد: دیوان بر بحث کودک سرباز تاکید کرد ولی از منظر دیگر محاکم، کودک سربازی به آن صورت جرم مهمی نبود. موضوع دیگر مطرح شده جرایم مربوط به جرایم جنسی بود چرا که معتقد بود این موضوع از نظر سنتی در حاشیه قرار گرفته است.

وی افزود: آخرین حوزه که دیوان به آن ورود پیدا کرد بحث جرایم اموال فرهنگی است و بحث آقای الفقیه المهدی مطرح شد که عنوان اتهامی او هدایت عامدانه حمله علیه بنای مذهبی، بیمارستان و تاریخی بود. محکمه برگزار شد و الفقیه مجرمیت خود را پذیرفت و به نه سال حبس محکوم شد. در این باره تشخیص داده شد که بنایی که در این باره تخریب شد بنای تاریخی و مذهبی بوده و متهم با این علم این کار را انجام داده است.

دادستان دیوان کیفری بین المللی تاکید کرد که تخریب این بناهای تاریخی و مذهبی صرفا جرایم علیه اشیاء‌ نبوده بلکه جرم علیه بناهایی که نماد تفاوت‌ها بوده، است.

وی با بیان اینکه ‌تخریب میراث فرهنگی یک جامعه تخریب هویت یک جامعه است، گفت: جرم علیه میراث فرهنگی صرفا جرم علیه یک بنا نیست بلکه جرم علیه اشخاص است.

در ادامه این نشست، بهرام مستقیمی استاد سابق حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران به بررسی مسئولیت بین المللی دولت‌ها در این باره پرداخت و به این سوال پاسخ داد که مسئولیت بین المللی دولت‌ها در حفاظت از میراث فرهنگی چگونه شناسایی می‌شود.

وی در ادامه گفت: ‌وقتی از واژه مسئولیت صحبت می‌کنیم همه به دنبال آن هستند که چه کسی مسئول و مقصر است ولی در بحث حقوق بین الملل مسئولیت دو معنا دارد. یکی آن است که وقتی از مخاطب توضیحی می‌خواهند که ببینند فرد متهم است یا خیر. گاهی مسئولیت به معنای پاسخگویی اعمال فرد است که مشخص شود خطا صورت گرفته یا خیر. معنای دیگر آن است که خطایی که صورت گرفته و می خواهند ببینند خسارت خطا جبران می‌شود یا خیر. این خطا برای دولت‌ها وقتی رخ می‌دهد که یک دولت عملی انجام می‌دهد که به معنای نقض یک تعهد بین المللی و عملی باشد که قابل انتساب به دولت باشد، چرا که هر نقض تعهد قابل انتساب به دولت نیست.

استاد سابق حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران در این باره افزود: این بدین معنی نیست که دولت دیگر هیچ مسئولیتی ندارد. یک زمان مسئولیت دولت برای نقض تعهد مطرح است و یک زمان مسئولیت دولت مرتبط با نقض تعهد مطرح است. در مرحله دوم ممکن است کسانی در شخص دولت نباشند اما دولت به عنوان یک کل، مسئول اعمالی است که در سرزمین حاکمیت وی رخ می‌دهد ولی وقتی مسئولیت منتسب به او نباشد و مرتبط باشد اقداماتی انجام می‌دهد که خسارت وارده جبران شود و راه‌های احقاق حق را برای خسارت دیده ایجاد می‌کند.

وی گفت: در مواردی که نقض تعهد صورت می‌گیرد و قابل انتساب به دولت نیست دولت باید راه‌های احقاق حق را ایجاد کند که اگر آن مامور دولت این کار را انجام ندهد خود مسئول است. در جرم‌هایی هم مانند جرایم علیه بشریت بحث مسئولیت مرتبط با دولت مطرح است. علی رغم اینکه قابل انتساب به دولت نیست ولی مسئولیت مرتبط دارد و مسئولیتی هم برای یک فرد عامل آن جرم وجود دارد.

مستقیمی در پایان با بیان اینکه در حقوق بین الملل در خصوص میراث فرهنگی دو دیدگاه وجود دارد، گفت: در بعضی اسناد عده‌ای می‌گویند میراث فرهنگی باید نگهداری شوند چرا که اگر لطمه‌ای ببینند و آن بنا ترمیم شود تغییر می‌کند و بنایی که ترمیم شود اثری از عصر امروز بر آن حاکم می‌شود و این امر بسیار مهمی است لذا باید از میراث فرهنگی بسیار محافظت شود. عده‌ای دیگر مطرح می‌کنند از بین رفتن میراث فرهنگی شامل جنایت نمی‌شود زیرا با تمام ارزشی که دارد ارزش انسان را ندارد. انسان است که اگر لطمه ببیند جرم شدید در نظر گرفته می‌شود و مسئولیت ایجاد می‌کند.

 

ایسنا

]]>
میراث فرهنگی Thu, 27 Oct 2016 17:00:07 +0330
موزه «مردم‌شناسی» در خانه‌ پدر مردم‌شناسی کشور http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26149-موزه-«مردم‌شناسی»-در-خانه‌-پدر-مردم‌شناسی-کشور.html http://www.bananews.ir/urban/urban-miras/26149-موزه-«مردم‌شناسی»-در-خانه‌-پدر-مردم‌شناسی-کشور.html

http://www.bananews.ir/خانه اجدادی پدر مردم‌شناسی و کارشناس متخصص و پیشکسوت مردم‌شناسی ایران، محمد میرشکرایی به موزه‌ی «مردم‌شناسی» تفرش در استان مرکزی تبدیل شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irخانه «میرزا علیرضا مستوفی» معروف به «مستوفی ناصرالدین شاه» از وزیران دربار زند، خانه‌ای را در شهر تفرش می‌سازد که امروز می‌توان آن را مکان خاطره‌ی جمعی قدیمی‌های تفرش دانست، خانه‌ای که شخصیتی چون «محمدمیرشکرایی» را در خود پرورش داد و روز گذشته (سوم آبان) به موزه‌ی مردم‌شناسی تفرش تبدیل شد.

شبان میرشکرایی، پژوهشگر و فعال حوزه‌ی فرهنگ و فرزند محمدمیرشکرایی در توضیح تبدیل خانه تاریخی اجدادش به موزه مردم‌شناسی تفرش، به ایسنا گفت: این خانه که امروز بیشتر میعادگاه همه‌ی جشن‌ها و سوگ‌های منطقه‌ی تفرش از دوران گذشته تا امروز محسوب می‌شود و ارتباطی ناملموس بین فضای آن و مردم شهر وجود دارد، به موزه‌ی مردم شناسی تبدیل شد، اما با یک تفاوت نسبت به دیگر موزه‌های مردم شناسی در کشور.

او این تفاوت را در پویا بودن موزه‌ی مردم شناسی تفرش دانست و افزود: در این موزه قرار است اجرای زنده‌ی آئین‌ها و رسومی که در تفرش در جشن‌ها یا سوگ‌ها اجرا می‌شدند، به طوز دائم و زنده در زمان‌های اصلی خود اجرائی شوند.

وی نمونه‌ی این آئین‌ها را « شاهنامه‌خوانی» و «قصه‌خوانی» در فصل زمستان بیان کرد و ادامه داد: این خانه بخشی از مجموعه‌ی بزرگی است که به موزه تبدیل شده است، آن در گذشته یکی از بزرگترین خانه‌های تفرش با ارسی و حیاط‌های متعدد بود که بخش اصلی آن در دهه ۲۰ تخریب شد، اما خوشبختانه در بخش باقی مانده که به موزه تبدیل شده و متعلق به اوایل قاجار است، بیشترین خاطرات مردم تفرش و اتفاقاتی نقش بسته که امروز مردم این شهر آن‌ها را به خاطر می‌آورند.

او با بیان این‌که این خانه در اواخر دهه‌ی ۷۰ توسط سازمان میراث فرهنگی تملک شد و طرح تبدیل آن به موزه سرانجام اجرائی شد، ادامه داد: مرمت این خانه از سال ۸۰ شروع شد و مدیرکل امور موزه‌ها و مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در تغییر کاربری این خانه با موزه همکاری کرد.

میرشکرایی علت انتخاب این خانه برای تبدیل به موزه‌ی مردم شناسی را به جز تخصص دکتر محمدمیرشکرایی در حوزه‌ی مردم‌شناسی، ارزش معماری این خانه‌ و اهمیت آن در میان مردم تفرش، همچنین وجود ارزش میراث ناملموس مردم تفرش نسبت به این خانه دانست و ادامه داد: بسیاری از آیین‌ها و مراسم‌های مذهبی، گردهمایی‌ها، عروسی و حل مشکلات مردم تفرش در این خانه شکل می‌گرفت و مردم این خانه را پاتوق حل مشکلات خود می‌دانستند

این پژوهشگر حوزه‌ی فرهنگ درباره‌ی نوع وسایلی که در این موزه قرار است به نمایش درآید، گفت: ساختار موزه ساختار ثابتی نیست، بلکه براساس برنامه‌ی تنظیم شده برای ‌آن، باید به حوزه میراث ناملموس در این خانه نیز پرداخته شود و فقط تمرکز موزه روی شی نباشد.

وی ادامه داد: در این خانه درصد زیادی از وسایلی که به نمایش گذاشته شده است، وسایل زندگی در خانه‌ی مردم تفرش از است، همچنین علم‌هایی که در روزهای محرم بیرون آورده می‌شد و به دوران زندیه تعلق دارد.

به گفته‌ی میرشکرایی از این عَلَم که به عَلَم «آقابزرگی» شهرت دارد و در عصر روز عاشورا تکان داده می‌شود، نمونه‌هایی در تفرش، شیراز و قم وجود داشت، اما متاسفانه در حال حاضر فقط از عَلَم نگهداری شده در تفرش اطلاعاتی وجود داد.

 

ایسنا

]]>
میراث فرهنگی Wed, 26 Oct 2016 07:52:13 +0330