http://www.bananews.ir/
Back شما اینجا هستید: خانه معماری و شهرسازی بافت فرسوده

بافت فرسوده

بیمارستان‌هایی که قدمت پلاسکویی دارند...

http://www.bananews.ir/حادثه پلاسکو، تلنگری بود برای وضعیت ایمنی بیمارستان‌های فرسوده و قدیمی؛ 570 بیمارستان دولتی که البته هزینه‌کردهای وزارت بهداشت طی سه سال گذشته جهت بهسازی و ارتقای هتلینگ‌شان، انتقاداتی را به دنبال داشت!

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ در واپسین روز دی ماه، ساختمان 54 ساله پلاسکو دچار حریق شد و پس از حدود 3 ساعت عملیات اطفاء، فرو ریخت؛ سازه 17 طبقه‌ای از آهن و شیشه که با پیش‌آگهی حریق تخلیه شده بود، اما فروریختنش منجر به شهادت 16 آتش‌نشان و تعدادی از شهروندان شد و مصدومیت 235 نفر را رقم زد.

تعطیلی واحدهای تولیدی و کارگاهی و فضای روانی ایجاد شده در پی جان‌باختن آتش‌نشانان زیر آوار تنها بخشی از پیامدهای ناگوار اقتصادی و اجتماعی این حادثه دلخراش بود و 9 روز آواربرداری و فعالیت چند صد تن از آتش‌نشانان، امدادگران، پرسنل اورژانس و نیروهای نظامی و انتظامی و... هم بی‌تردید هزینه‌های گزافی برای کشور داشت.

شاید این حادثه تلنگری باشد برای توجه به ساختمان‌های فرسوده در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه سلامت که در مواقع بحران، خود باید خدمت‌رسان باشند!

نگاهی به وضعیت بیمارستان‌های کشور بیانگر این است که متوسط عمر 570 بیمارستان دولتی کشور، بالای 35 سال است؛ بیمارستان‌هایی با سازه‌هایی ضعیف به لحاظ ایمنی. این در شرایطی است که 87 بیمارستان کشور قدمتی برابر یا بیش از پلاسکو دارند.

حساب کنید اگر تنها یکی از این بیمارستان‌ها دچار حریق شود، به دلیل وجود کپسول‌های گاز اکسیژن، تجهیزات پزشکی، الکل و منابع سوختی، آتش‌سوزی تشدید خواهد شد. حالا تصور کنید یک بیمارستان 4 طبقه را با متوسط 200 تخت، حداقل 170 بیمار، 30 پزشک، 250 پرستار، 600 کادر درمانی و اداری، با 140 میلیارد تومان تجهیزات سبک، سنگین و متوسط؛ فقط یک لحظه است و بعد فاجعه‌ای انسانی، اقتصادی و اجتماعی...

با این حساب سرانگشتی اهمیت نوسازی، استانداردسازی و ایمن‌سازی بیمارستان‌ها بیش از پیش نمایان است.

با شروع تحول نظام سلامت، یکی از برنامه‌ها بیش از سایر بسته‌های خدمتی این طرح مورد انتقاد قرار گرفت و آن بسته‌ ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت بود.

انتقاد از هزینه‌کرد میلیاردی اعتبارات حوزه سلامت در این راستا، سر و صدای زیاد ساخت و ساز در محیط بستری بیمارستان، جابجایی بخش‌ها و سردرگمی بیماران و خرج قوری شکسته کردن، حرف‌هایی بود که علیه این بسته خدمتی مطرح شد.

اکنون با توجه به حادثه اخیر پلاسکو، شاید اهمیت این نوسازی‌ها بیشتر آشکار شود. هرچند وزارت بهداشت در این سه سال تلاش خود برای احداث بیمارستان‌های ایمن را انجام داده، اما واقعیت این است که کمبود اعتبارات، اتمام این پروژه‌ها را به تأخیر انداخته است؛ به طوری که بنابر اعلام مسوولان وزارت بهداشت، 100 بیمارستان در کشور در حال ساخت است، به طور معمول ساخت هر بیمارستان حدود سه سال زمان نیاز دارد؛ این درحالیست که در کشورمان به دلیل کمبود اعتبارات، ساخت هر بیمارستان بیش از 9 سال زمان می‌برد.

از طرف دیگر بر اساس استاندارهای جهانی، ایمنی بیمارستان‌ها پس از 10 سال رو به کاهش می‌رود. در حال حاضر 570 بیمارستان در کشور در حال فعالیت هستند که 486 بیمارستان قدمتی بالای 10 سال و چند 10ساله دارند و در عین حال با کمبود 100 هزار تخت بیمارستانی و تقریبا 500 بیمارستان مواجهیم و کمبود اعتبار بسیار...!

مسئولان وزارت بهداشت معتقدند که در چنین شرایطی بهترین کار برای جبران فرسودگی‌ها و پیشگیری از وقوع حوادث، استانداردسازی و بهسازی بیمارستان‌های موجود بود و در این راستا با اجرای برنامه ارتقاء کیفیت خدمات هتلینگ، بدون تعطیلی بخش یا بیمارستان، بیش از 2 میلیون و 500هزار مترمربع از فضای اقامتی استاندارد، بهسازی و نوسازی شد.

روشن است که اگر پلاسکو از بسیاری جهات ایمن، نوسازی یا حتی استانداردسازی شده بود، شاید ستون‌های آهنی آن به این شدت فرو نمی‌ریخت. بر همین اساس و به اذعان وزارت بهداشتی‌ها، توجه به هتلینگ بیمارستانی، جدای از جلب رضایت بیمار و همراهانش، تأکید فراوانی بر استانداردسازی یا ایمن‌سازی همان بیمارستان‌هایی است که قدمت پلاسکویی دارند.

 

ایسنا

هشت گام برای نوسازی شهرها

http://www.bananews.ir/از زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد طرح بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، به عنوان سیاست جایگزین ساخت و ساز جدید که بعضا بدون برنامه‌ریزی انجام شده بود، در دستور کار قرار گرفت که طی سه سال گذشته هشت گام در این مسیر برداشته شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ وضعیت نیمه حاد ۱۹ میلیون بدمسکن و ۱۱ میلیون حاشیه نشین، نشان می‌دهد با وجود تلاش‌هایی که در دولت‌های گذشته صورت گرفته برای گسترش ناموزون شهرها و ناهنجاری های اجتماعی ناشی از مناطق ناکارآمد و حاشیه‌نشین کلانشهرها، نسخه‌ی قابل درمانی ارایه نشده است؛ حادثه پلاسکو محصول عملکرد ناقص در استفاده از ظرفیت‌های شهری، فرسودگی درونی و نادیده گرفتن اصول ایمنی در ساخت و ساز شهری بود. تنزل کیفیت زندگی در شهرها نشان می دهد شاید بهتر بود برنامه‌ریزان مسکن مهر با استفاده از ظرفیت‌های درون شهرها، هزینه‌های ۵۰ هزار میلیارد تومانی را در بیابان هدر نمی دادند و شاید امروز با ۱۱۷ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی مواجه نبودیم. از سوی دیگر برخی کارشناسان و هم‌چنین معاون وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم گفت مسکن مهر معضل حاشیه‌نشینی را تشدید کرد.

محمدسعید ایزدی بیان کرد: اگر هزینه صرف شده مسکن مهر را در بافت فرسوده کلان‌شهرها خرج می‌کردند، هم از بزه های اجتماعی جلوگیری می شد، هم از زیرساخت‌ها و ظرفیتهای درون شهر استفاده می کردند، هم کیفیت را به شهرها که از درون فرسوده شده برمی‌گرداندند و هم مخاطب اصلی که اقشار پایین هستند خانه‌دار می‌شدند.

بر این اساس وزارت راه و شهرسازی با ارزیابی و آسیب شناسی سیاستها، برنامه ها و اقدامات بعمل آمده در حوزه بهسازی و نوسازی شهری سیاست جدیدی را در قالب یک دستورکار شهری نوین با عنوان بازآفرینی شهری ارائه کرد. در این سیاست، ارتقای شاخص های زیست پذیری و کیفیت زندگی شهری با رویکردی همه جانبه، مشارکتی، فرایند مبنا، راهبردی، شهرنگر و اجتماع محور مورد توجه قرار گرفت. شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان نهاد متولی تبیین، توسعه و اجرای این سیاست در طول سه سال گذشته هشت گام را در این راستا پیموده است.

گام اول – تبیین چارچوب نظری، تدوین اصول، مبانی، سیاست ها و راهبردهای بازآفرینی شهری در قالب سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمند سازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری (مصوب شهریور ماه ۱۳۹۳ هیات وزیران)

عدم همسویی سیاست ها و اقدامات دستگاه ها، فقدان سیاست گذاری یکپارچه و روشن در مواجهه با مسائل بافت های ناکارآمد شهری و عدم همکاری های میان بخشی به عنوان سه آسیب اصلی زمینه ساز تدوین سند ملی بازآفرینی شهری شد.

در این سند که توسط گروهی از متخصصان کشور و با همفکری و هم اندیشی جمعی از صاحبان اندیشه و مدیران کشور تهیه گردید ۶ اصل مورد توجه ویژه بوده است. این سند که با هدف ایجاد وحدت رویه بین کلیه کنشگران دخیل در سطح ملی تنظیم شده است با طرح صحیح مسئله، چشم انداز، اهداف کلان، اصول هادی، سیاست ها و راهبردهای مواجهه با این مسئله و ساختار اجرایی آن را تشریح و تبیین نموده است.

اتخاذ رویکردی جامع و همه جانبه بویژه از ابعاد فرهنگی – اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و نیز فضائی – کالبدی به موضوع
توجه به ایجاد شبکه همکاری مشترک بین کلیه کنشگران دخیل با تعیین سهم و نقش آنها و ایجاد بستری برای اقدام جامع مشترک در چارچوب یک نظام هماهنگ در سیاست گذاری توسعه شهری
تبیین نقش محوری مردم با تاکید بر تنظیم برنامه ها و طرح ها بر اساس خواست و نیاز واقعی اجتماعات محلی، تعیین سهم و نقش دولت، شهرداری و بخش خصوصی و همچنین حلقه های نهادی مفقود فی مابین
گونه شناسی صحیح عرصه های ناکارآمد و تبیین سیاستهای مواجهه متناسب با هرگونه
توجه به برنامه های پیش نگری و پیش گیری همزمان با برنامه های درمان
جلب مشارکت ساکنان با اتخاذ برنامه های ارتقای توانمندی های آنان برای پذیرش این نقش
گام دوم – تشکیل شبکه همکاری مشترک در سطح ملی، استانی و شهری (ستاد ملی بازآفرینی شهری و ستادهای متناظر استانی و شهری)

با توجه به تعدد دستگاه های دخیل و عدم همگرائی و هماهنگی سیاست ها، برنامه ها و اقدامات این نهادهای ذی مدخل، تشکیل شبکه ای از این کنشگران برای هم راستاسازی سیاست ها، هماهنگی اقدامات، هم افزائی منابع و تبیین برنامه اقدام جامع مشترک در سطح ملی (ستاد ملی) و ستادهای متناظر استانی و شهری ضروری بود. تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری که با همت وزیر محترم راه و شهرسازی هر ۱۵ روز یکبار تشکیل می گردد سبب ایجاد عزم ملی بین کلیه دستگاه های دخیل و نمایندگان آنها در سطح استانی و شهری شده است. تا کنون ۲۸ جلسه ستاد ملی تشکیل شده و بالغ بر ۲۹۵ مصوبه داشته است. تشکیل کارگروه های تخصصی پنج گانه زیر مجموعه ستاد ملی (کارگروه پیش گیری، کارگروه اجتماعی، کارگروه اقتصادی، کارگروه مدیریت روستاهای واقع در حریم) و همچنین انعقاد تفاهم نامه های همکاری مشترک از جمله مهمترین اقدامات همسو کننده دستگاه ها و نهادهای عضو ستاد ملی می باشد.

گام سوم – تدوین برنامه جامع بازآفرینی شهری

برای نخستین بار در کشور پس از دو دهه اجرای سیاستهای بهسازی و نوسازی شهری، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری بر پایه مطالعات انجام شده، سیاستها و اولویت های وزارت خانه متبوع در حوزه توسعه شهری از مسائل کلان تا خرد و همچنین شناخت صحیح مسائل و نیز ظرفیت های توسعه محلی به تدوین برنامه جامعی برای شهرهای هدف و در هر شهر برای محدوده ها و محله های هدف برنامه های بهسازی و نوسازی شهری پرداخته و در این فرایند ۷ گام اساسی را نیز پیموده است :

تعیین شهرهای هدف و دارای اولویت در استان های کشور بر اساس شاخص های کمی و کیفیمدون
تعیین محلات و محدوده های هدف ودارای اولویت برنامه ریزی و اقدام بر حسب گونه
تبیین برنامه اقدام در محدوده ها و محله های هدف در حوزه های توسعه و ارتقای زیر ساخت، خدمات ارتقای فضاهای شهری و توسعه قلمرو عمومی، بهسازی و نوسازی مسکن، ابزارسازی، نهاد سازی، ظرفیت سازی، شبکه سازیو ارتقای توانمندیهای ساکنان
تعیین اولویت های انجام هر یک از اقدامات با توجه به خواست و نیاز ساکنان و امکان سنجی تحقق برنامه
تبیین نقش و سهم نقش آفرینان در اجرای هر یک از اقدامات با تاکید بر همکاری و مشارکت همه گروه های دخیل
بودجه ریزی اهرمی برای ترغیب و تشویق سایر دستگاه ها و بهینه سازی استفاده از منابع دولتی
تلاش برای نهادینه کردن این فرایند از طریق مستندسازی و ایجاد پایگاه داده، آموزش، ترویج و اطلاع رسانی و تبیین نظام نظارت، پاپیش و ارزیابی
بر این اساس در ۴۹۵ شهر با وسعتی بالغ بر ۶۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد میانی مشتمل بر ۱۰۰۰ محله و همچنین ۱۶۸ شهر با وسعتی بالغ بر ۲۵ هزار هکتار بافت تاریخی مشتمل بر ۶۰۰ محله و نیز در ۹۱ شهر با وسعتی بالغ بر ۴۵ هزار هکتار سکونت گاه غیر رسمی مشتمل بر ۱۱۰۰ محله فرایند برنامه ریزی و تعیین اولویت ها و برنامه اقدام به انجام رسیده است.

گام چهارم – ظرفیت سازی و نهادسازی

عملیاتی نمودن فرایند بازآفرینی مستلزم شناسائی دقیق کنشگران اصلی، تبیین نقش هر یک از دستگاه ها و نهادهای ذی مدخل و ایجاد و تقویت ظرفیت های مدیریتی و نهادی لازم برای پذیرش این نقش و در صورت عدم وجود ساختار مورد نظر، نهادسازی است. در این راستا مهمترین و کلیدی ترین نقش آفرینان دراین فرایند، مردم – ساکنان مناطق هدف و شهروندان هستند. تقویت نقش سازمان های مردم نهاد (سمن ها) – هیات های امناء – تسهیل گران و شورایاری ها و شورای معتمدان محلی از اهم اقدامات در این زمینه بوده است. راه اندازی دفاتر تسهیل گری در ۱۵ شهر به شکل پایلوت نیز نمونه ای از این اقدامات به شمار می رود.

دومین حلقه مفقود در این فرایند که زمینه ساز حضور بخش خصوصی در عرصه اقدامات بازآفرینی شهری می گردد نیز نهاد توسعه گر است. برنامه ریزی برای تبیین ساختار نهاد توسعه گر در محلات هدف بعنوان نهاد تخصصی بخش خصوصی، هماهنگ کننده کلیه مجریان، مدیریت ریسک سرمایه گذاری و ضمانت کیفیت و خدمات حرفه ای در محدوده های هدف، تامین کننده منابع مالی و مدیریت و راهبری برنامه های مشارکت با ساکنان و مالکان نیز اقدام کلیدی دیگر در حوزه نهاد سازی است. در ارکان این نظام سه جایگاه ویژه مورد توجه بوده است. دولت به عنوان سیاستگذار، حمایت کننده و تسهیل گر، شهرداریها به عنوان نهاد محوری مدیریت برنامه های عملیاتی و بخش خصوصی به عنوان مجری.

گام پنجم – فراهم نمودن ابزارهای مالی و قانونی پشتیبان برنامه های بازآفرینی شهری (ابزار سازی)

تحقق برنامه های بازآفرینی در گرو فراهم شدن ابزارهای لازم در عرصه عمل است. با تدوین دستورالعمل اجرائی تبصره ۲ ماده هفت قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی، روش های مختلف تامین منابع اجرای طرح های بازآفرینی مدون و مصوب گردید و بر این اساس تشکیل صندوق بازآفرینی شهری، راه اندازی موسسات پس انداز و تسهیلات مسکن در بافت های ناکارآمد شهری، مدیریت منابع غیر نقدی (دارائی ها)، صندوق های نیکوکاری، تامین مالی خرد از طریق راه اندازی صندوق های خرده وام، اختصاص منابع یارانه ای در اختیار بانک مسکن به تسهیلات نوسازی، تنوع بخشی و اولویت دادن به استفاده از تسهیلات بانکی به متقاضیان نوسازی و سایر ابزارهای مالی فراهم و با محوریت بانک مسکن بعنوان یک بانک توسعه ای دنبال می شود. مصوبات هیات محترم وزیران، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، شورای اجتماعی کشور، شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، بانک مرکزی، مجلس شورای اسلامی (برنامه ششم و بودجه سال ۹۵ و ۹۶ ) و نیز تدابیر ابلاغی مقام معظم رهبری از مهمترین ابزارهای قانونی فراهم شده در این دوران هستند.

گام ششم – طرح ریزی بازآفرینی شهری

با آسیب شناسی بعمل آمده که حاکی از ناکارآمدی طرح های تهیه شده به شیوه های رایج است، نظام طرح ریزی در این فرایند دچار تحولی عظیم گردیده است. طرح های پروژه محور، کمی، کالبد مبنا، غیر منعطف و بی توجه به خواست و نیاز مردم کنار گذاشته شده و علاوه بر محتوای جدید در یک نظام طرح ریزی نوین، فرایند محور، دارای ابعادی منعطف تر، شهر نگر و از سوئی محله مبنا، مشارکتی و منطبق با خواست و نیاز ساکنان، تدوین و به اجرا گذاشته شده اند. در این شیوه نامه جدید علاوه بر بازشناسی محدوده های ناکارآمد بر اساس دستورالعمل جامع جدید، شناخت واقعی مسائل و مشکلات این مناطق (تقاضا محور)، تعیین نقش و سهم این مناطق در سیاستهای توسعه شهر، تعیین اولویت ها، ظرفیت سنجی، توان سنجی و تبیین سیاستهای مواجهه با هرگونه از مناطق یادشده در مقیاسی شهر نگر به ارائه برنامه هائی عملیاتی متناسب با هر گونه در یک نظام برنامه ریزی پائین به بالا در مقیاس محله می پردازد. طرح های نوین بازآفرینی شهری در این چارچوب ضمن برخورداری از یک نگاه شهری و سرزمینی به مولفه های واقعی زندگی ساکنان این مناطق در مقیاس و فرایندی حقیقی می پردازند. تهیه طرح تجدید نظر در برنامه نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، طرح و برنامه حفاظت و باززنده سازی بافت تاریخی شیراز، طرح جامع بازآفرینی شهر رشت، برنامه جامع اقدام مشترک در شهر بندر عباس و پنج شهر دارای اولویت استان سیستان و بلوچستان (چابهار، کنارک، ایرانشهر، زابل و زاهدان) از اقدامات ویژه با رویکرد نوین است که در این دوره به انجام رسیده است.

گام هفتم – بازآفرینی در عمل (اجرای برنامه های بازآفرینی شهری)

در رویکرد نوین و با توجه به نقش دولت دراین فرایند به عنوان سیاست گذار، حمایت کننده و تسهیل گر، از تعریف و اجرای پروژه های بزرگ مقیاس، دولت محور، بی توجه به زمینه و ارزش های آن و با رویکرد کسب و کار بشدت پرهیز شده است. علی ایحال برای ترغیب بخش خصوصی، ارائه الگوهائی به جامعه مخاطب و اجرای تعهدات دولت در بخش زیر ساخت و خدمات، مجموعه برنامه و اقدامات اجرائی تعریف و عملیاتی شده اند. در این میان با توجه به ضرورت گسترش اقدامات و ایجاد جریان های خودیار، مبادرت به تعریف و اجرای پروژه های خرد مقیاس، با قابلیت اجرای سریع، تاثیرگذار بر محیط پیرامون بر اساس خواست و نیاز ساکنان نموده و تلاش گردیده است الگوئی برای تدام این جریان توسط سایر نهادهای ذی مدخل گردد (پروژه های محرک توسعه). اجرای بیش از ۲۷۹ پروژه توسعه خدمات و ارتقای زیرساخت های محلی با مشارکت دستگاه های مختلف، خرید و مرمت بیش از ۱۲۰ ساختمان ارزشمند بمنظور حفاظت و بهره برداری مجدد، توسعه و ارتقای قلمرو عمومی در مقیاس محلی و شهری در شهرهای گرگان ، نائین، بیرجند، کاشان، بوشهر، یزد، شیراز، رشت، تبریز، ارومیه، ... از جمله اقدامات و برنامه های اجرائی بشمار می روند. توجه به موضوع کیفیت یکی از اهدافی است که در الگوهای جدید اجرائی در مرکز توجه قرار گرفته است. در چارچوب نظام بودجه ریزی اهرمی، دولت با اختصاص بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد ریال منابع در اجرای طرح ها و برنامه های خود طی سه سال گذشته توانسته است مبلغی بر ۱۱۰۰۰۰ میلیارد ریال منابع بخش خصوصی – نهادهای عمومی و مردمی را بسیج و به کار ببندد.

گام هشتم – گفتمان سازی بازآفرینی شهری به منظور نهادینه کردن سیاست ها، راهبردها و رویکرد به موضوع

با برگزاری نشست های تخصصی، ۱۵۵ دوره آموزشی معادل ۰۰۰/۶۵۰/۳ نفر ساعت در شهر تهران و سایر شهرهای کشور، تهیه بسته های مختلف آموزشی و اطلاع رسانی، ایجاد شبکه های همکاری با دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و همچنین سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه ترویج این سیاست و نیز بهره مندی از اساتید و متخصصان کشور در حوزه های مختلف فرایند گفتمان سازی بازآفرینی شهری را توسعه و تقویت نموده ایم. حمایت از طرح های پژوهشی و مطالعات انجام شده در این عرصه، پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و ارتباط با مجامع بین المللی و حضور فعال و کنگره های تخصصی مرتبط، برگزاری رویداد تجارب برتر بازآفرینی شهری در مقیاس ملی (جستار کیفیت) و بین المللی از طریق دبیرخانه کنفرانس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا – اقیانوسیه از جمله اقدامات بعمل آمده در توسعه این دانش در حوزه دانشگاه، حرفه و جامعه مدیران کشور است. تلاش صورت گرفته با هدف ارتقای دانش عمومی و تبدیل این موضوع به یک خواست اجتماعی پیگیری شده است.

 

ایسنا

پلاک‌های بافت فرسوده سیروس به انبوه‌سازان واگذار می‌شود

http://www.bananews.ir/رئیس انجمن انبوه سازان تهران از اعلام فراخوان عمومی برای واگذاری پلاک های بافت فرسوده منطقه سیروس تهران به انبوه سازان خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir حسن محتشم در نشست خبری سومین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران و چهارمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری افزود: نوسازی بافت های فرسوده چند سالی است که در دستور کار دولت قرار گرفته است و بر اساس برنامه قرار بود که سالانه ۱۰ درصد از این بافت ها نوسازی شود.

وی به همکاری انجمن انبوه سازان در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای بازسازی بافت فرسوده پایتخت اشاره کرد و گفت: بر همین اساس تعدادی از پلاک های منطقه سیروس تهران در اختیار انجمن انبوه سازان قرار گرفته است و انجمن هم فراخوانی برای واگذاری این پلاک ها به اعضای انجمن انجام داده است.

رئیس انجمن انبوه سازان تهران با اشاره به اینکه وارد چهارمین سال رکود مسکن شده ایم، اظهار داشت: سیاست های حاکم بر اقتصاد که از سوی دولت اجرایی می شود، عامل اصلی رکود مسکن است و با وجود آنکه بر اساس برنامه قرار بود تا افق سال ۱۴۰۴ سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود، اما طی سال های گذشته کمتر از ۵۰ درصد از این برنامه اجرایی شد.

محتشم ادامه داد: دولت برای رونق حوزه اقتصادی کشور باید حمایت خود را از بخش مسکن افزایش دهد؛ زیرا این بخش علاوه بر اینکه سهمی ۱۵ درصدی در اقتصاد کلان دارد، به عنوان حوزه ای پیشران و مولد در اقتصاد محسوب می شود.

وی با انتقاد از اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره پیمانکاری اعضای انجمن انبوه سازان در طرح مسکن مهر گفت: انجمن انبوه سازان در طرح مسکن مهر به دو صورت پیمانکاری و انبوه سازی فعالیت می کردند، اما اغلب پروژه ها به صورت انبوه سازی اجرا شد و اعضای انجمن مبالغ مربوط به ساخت و ساز را پیش از دریافت پیش‌پرداخت از سوی دولت هزینه می کردند.

رئیس انجمن انبوه سازان تهران ادامه داد: با توجه به اینکه اهرم های اقتصادی در دست دولت است، انبوه سازان در آن سال ها چاره‌ای جز همکاری با دولت نداشتند.

اهمیت اجرای طرح سپکا در ساختمان

حسن محتشم با اشاره به اهمیت همکاری بخش های مختلف صنعتی با دانشگاه ها افزود: طی سال های گذشته همکاری مستمری بین صنعت و دانشگاه ها انجام نشده است و این موضوع درباره حوزه مسکن و صنعت ساختمان هم صدق می کند. بر همین اساس انجمن انبوه سازان برای افزایش ارتقاء کیفیت ساخت و سازها همکاری مشترک خود با دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی را افزایش داد.

وی ادامه داد: بر همین اساس شاخص های مهم در بخش کیفیت و امنیت ساختمان ها که در کشورهای توسعه یافته اهمیت دارد، از سوی تیم ۷ نفره متخصصان دانشگاه خواجه نصیر پالایش شد و اجرای طرح سپکا (سیستم پایش کیفیت ابنیه) در دستور کار قرار گرفت.

رئیس انجمن انبوه سازان تهران اضافه کرد: فعالان ساختمانی در صورت دریافت گواهینامه سپکا می تواند از تخفیف ۳۰ درصدی بیمه تضمین کیفیت برخوردار شود.

به گفته محتشم، ساختمان هایی که موفق به دریافت این گواهینامه شدند، در بحث های مربوط به آلودگی صوتی، ایجاد فضای سبز، مصرف آب و... در بهترین رده کیفی قرار دارند.

وی اضافه کرد: این طرح با همکاری دانشگاه و صنعت در حال حاضر به صورت پایلوت اجرایی می شود و دریافت این گواهینامه برای فعالان بخش ساختمان اجباری نیست، اما داشتن این گواهینامه برای خریداران واحدهای مسکونی اطمینان خاطر بسیاری ایجاد می کند.

گفتنی است سومین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران و همچنین چهارمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری هفتم و هشتم بهمن ماه به صورت مشترک بین انجمن انبوه‌سازان تهران و دانشگاه خواجه نصیر با هدف ارتقاء کیفیت ساخت و سازها برگزار می شود.

چهارمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در سه حوزه عمران، معماری و مدیریت شهری در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار می شود.

 

مهر

بررسی حادثه ساختمان پلاسکو در نشست آتی کمیسیون عمران مجلس

http://www.bananews.ir/عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم مقاوم سازی ساختمان های ناایمن گفت: موضوع حادثه ساختمان پلاسکو در نشست آتی کمیسیون عمران مجلس بررسی می شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ سید احسن علوی در خصوص آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران گفت: باید پذیرفت بسیاری از ساختمان قدیمی کشور مانند ساختمان پلاسکو تهران که امروز دچار آتش سوزی و نهایتا تخریب شد، ایمن نیستند.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید تمامی ساختمان های ناایمن مانند پلاسکو تهران، که در مرکز شهر و در محل عبور و مرور قرار دارد مقاوم سازی یا نوسازی شوند البته باید قبل از وقوع حادثه اقدامات جدی انجام می شد تا این اتفاق به وقوع نمی پیوست.

علوی ادامه داد: سازمان مدیریت بحران و شهرداری ها باید به مالکان ساختمان های ناایمن اعلام کنند نسبت به مقاوم سازی ساختمان های فرسوده اقدام کنند به دلیل اینکه ساختمان های مذکور در برابر آتش سوزی و زلزله از مقاومت برخوردار نیست.

وی تصریح کرد: در نشست آتی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی موضوع حادثه ساختمان پلاسکو و روند رسیدگی به این حادثه پیگیری می شود همچنین باید برنامه ها و اقدامات وزراتخانه های راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، شهرداری و دستگاه های ذی ربط برای مقاوم سازی ساختمان ها فرسوده وجلوگیری از حوادث احتمالی مشابه، بررسی شود.

علوی با تاکید بر لزوم جلوگیری از تکرار حوادثی مانند حادثه ساختمان پلاسکو ادامه داد: در حال حاضر باید امدادرسانی ها با مدیریت و برنامه ریزی ادامه یابد و نجات جان مصدومان آتش نشان، امدادرسان و کسبه که زیر آوار مانده اند، در اولویت است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خانه ملت افزود: باید بصورت جدی اقدامات لازم انجام شود تا نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده اقدام شود.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نوسازی بافت فرسوده تهران توسط انبوه‌سازان

http://www.bananews.ir/رییس انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: طی مذاکراتی که با دولت انجام شده انجمن انبوه سازان در حال ورود به فاز اجرایی نوسازی بافت فرسوده تهران است.

 به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir حسن محتشم اظهار کرد: اخیرا انجمن انبوه‌سازان استان تهران با شرکت عمران و بهسازی شهری مذاکراتی را برای نوسازی بافت‌های فرسوده انجام داده است. به این ترتیب که پلاک‌های در اختیار شرکت عمران به انجمن معرفی می‌شود تا نوسازی صورت گیرد. به انجمن این اختیار داده شده که قرارداد را به صورت مشارکت یا پیمانکاری بپذیرد تا ساخت و ساز در بافت فرسوده را شروع کنیم و هم‌اکنون در حال فراهم کردن مقدمات کار هستیم.

وی درخصوص نحوه سرمایه‌گذاری انبوه‌سازان در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: انبوه‌سازان حاضرند سرمایه‌گذاری کنند اما حاضر نیستند درگیر تملک شوند. به آقای ایزدی ـ مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی ـ هم اعلام کردیم پروژه را می‌پذیریم ولی با توجه به این‌که تملک زمان‌بر است نمی‌توانیم درگیر مسائل مربوط به آن شویم.

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران تاکید کرد: اگر تملک را بپذیریم سرمایه می‌خوابد و این مشکل پیش می‌آید که نمی دانیم چه مدت طول می‌کند تا بتوانیم آن را آزاد کنیم. به همین دلیل هم‌اکنون شرکت عمران، پلاک‌های آزاد شده خود را در اختیار ما گذاشته و ما برای ساخت و ساز آماده می‌شویم.

محتشم درباره پیش‌بینی از بازده سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده اظهار کرد: هم‌اکنون نمی‌توان برآورد دقیقی از این مساله صورت داد اما آن‌چه مسلم است بافت فرسوده به خاطر مشوق‌های شهرداری مثل هزینه‌های عوارض، تراکم، صدور پروانه و انشعابات می‌تواند جذاب باشد. این موارد به پایین آمدن قیمت تمام شده کمک می‌کند که به نفع انبوه‌ساز و مصرف‌کننده است.

وی ادامه داد: بافت فرسوه مشتری خودش را دارد؛ زیرا به دلیل برخوداری از جمعیت و زیرساخت‌های شهری نسبت به مسکن مهر مزیت دارد.

رییس انجمن انبوه‌سازان توضیح داد: مسکن مهر در خارج از شهرها و خارج از ضوابط اجرا شد. به همین دلیل از زیرساخت هایی همچون آب، برق، گاز، خدمات روبنایی، آموزشی، خدماتی، رفاهی و بسیاری خدمات دیگر محروم بود اما در بافت فرسوده تمام این خدمات وجود دارد و جمعیت شهری ساکن است.

به گفته‌ی محتشم، آن زمان که دولت قبل در نظر داشت پروژه مسکن مهر را تعریف می‌کرد درستش این بود به جای مسکن مهر، بافت فرسوده را فعال کند. زمانی که قرارداد مسکن مهر با ۳۰۰ هزار تومان در هر متر مربع بسته شد دلار هزار تومان بود و آهن ۶۰۰ تومان ولی به تدریج دلار به ۳۵۰۰ و آهن به ۲۴۰۰ تومان رسید. این مسائل بر قیمت تمام شده مسکن مهر تاثیر گذاشت. خدمات و زیرساخت‌ها نیز هزینه‌ها را بالا برد. از همه بدتر این‌که دولت تصدی‌گری آن را بر عهده گرفت و در نظر داشت سالیانه یک میلیون واحد بسازد ولی بعد از این همه سال فقط ۲ میلیون واحد ساختند؛ ‌ در حالی که اگر به بخش خصوصی واگذار می‌شد مشکلات به حداقل می‌رسید.

 

ایسنا

هشدار نسبت به فروریزش زمین/منطقه ۱۷ و ۱۸تهران درگیر پدیده فرونشست

http://www.bananews.ir/مدیر بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مناطق حاشیه‌ای جنوب، جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی استان تهران را مستعد پدیده فرونشست دانست و گفت: منطقه ۱۷ و۱۸ تهران درگیر این پدیده هستند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ علی بیت‌اللهی اظهار داشت:در استان تهران با دو پدیده فرونشست و فروریزش روبرو هستیم که ساختارهای متفاوتی با یکدیگر دارند؛ فروریزش یا فروچاله، حفره‌های کوچکی هستند که پدیداری آنها ناگهانی است و طی ماه‌های گذشته در مناطقی مانند شهران، قیام و مولوی شاهد این پدیده بوده‌ایم؛ در حالی که فرونشست مقیاس ظاهری بزرگی دارد و در برخی مناطق استان تهران به ابعاد ۵۰ در ۵۰ کیلومتر یا در دشت شهریار به ابعاد ۱۰۰ کیلومترمربع می‌رسد.

مدیر بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: فرونشست در مناطق شهری رخ نمی‌دهد و بیشتر در حاشیه شهرها به وقوع می‌پیوندد. در استان تهران هم، پدیده فرونشست منطقه ۱۷ و ۱۸ را درگیر کرده است و به سمت جنوب استان یعنی اسلامشهر، ورامین در جنوب و دشت شهریار در جنوب غرب کشیده می‌شود.

وی اظهار داشت: دو عامل مهم برای پدیده فرونشست، حفر چاه‌های متعدد، غیرحساب شده و همچنین استحصال بی‌رویه آب است که با توجه به خشکسالی‌ سال‌های گذشته، موجب فرونشست زمین می‌شود و سپس بر سطح این زمین‌ها، ساختمان، پل یا جاده ساخته می‌شود.

بیت‌اللهی بیان کرد: پل‌ها، ساختمان‌ها و جاده‌های ساخته‌شده در زمین‌های نشست‌کرده ایمن نیستند، به عنوان نمونه بسیاری از پل‌های جنوب تهران دچار شکست شده‌ و جاده‌های این منطقه ترک برداشته‌اند.

وی به دیگر آثار پدیده فرونشست اشاره و تصریح کرد: لوله‌های انتقال نفت و گاز هم در اثر پدیده فرونشست خم می‌شوند؛ ضمن اینکه در این میان اراضی که دچار فرونشست می‌شوند، از بین رفته و خلل و فرج و حالت آبگیری خود را از دست داده و امکان کشاورزی در آنها از میان می‌رود.

 

مهر

مقالات دیگر...