http://www.bananews.ir/
Back شما اینجا هستید: خانه معماری و شهرسازی

معماری و شهرسازی

ساخت وساز  ، میراث فرهنگی  ، معماری نوین

http://www.bananews.irمعماری ، گرایش های معماری ، طراحی و برنامه ریزی شهری،ساخت و ساز، نقشه های نوین ساخت،شهرسازی،منظر شهری،بلند مرتبه سازی،انبوه سازی،معماری نوین،معماری اسلامی،معماری در اروپا،معماری در شرق،سبک های معماری،گرایش در معماری،شهرسازی نوین،مصالح ساختمانی نوین،مصالح ساختمانی در قدیم،معماری و هنر،معماری و مهندسی،معماری ارگانیک،حس مکان،تزئینات در معماری، تزئینات در ساخت، قوانین ساخت وساز،قوانین بلند مرتبه سازی،طراحی معماری،طراحی فنی ساختمان،سازه های بتنی،سازه های فولادی،،میراث فرهنگی،مرمت آثار تاریخی،آثار باستانی،معماری در باستان،حفاظت از بنای باستانی، تعمیرات در ساختمانهای باستانی،ترمیم و بازسازی بنای باستانی و ... از جمله اخبار و مطالبی هستند که در این بخش به آن ها پرداخته می شود.

اعطای یک میلیارد تومان برای بازسازی روستای زلزله‌زده سنگک ساوه

http://www.bananews.irاستاندار مرکزی گفت: یک میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی که به تصویب هیات وزیران رسیده، از سوی سازمان مدیریت بحران کشور برای نوسازی و مقاوم سازی روستای سنگک اختصاص یافت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ محمود زمانی قمی در جلسه هم‌اندیشی و رفع مشکلات شهر نوبران از توابع بخش نوبران ساوه افزود: این اعتبار بزودی ابلاغ می‌شود و منازل مسکونی بازسازی شده اگر نیازمند تخصیص اعتباری برای تکمیل باشند، از این اعتبار بهره‌مند خواهند شد و مابقی اعتبار نیز برای مقاوم‌سازی بافت فرسوده این روستا هزینه می‌شود.

استاندار مرکزی در ادامه از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست که بیشتر به مراکز بخش‌های استان سفر کرده و ضمن احصای مشکلات راهکارهای لازم را برای برون‌رفت از مشکلات به استان اعلام کنند.

زمانی قمی همچنین، موضوع واگذاری زمین برای احداث مصلی نوبران را تعیین تکلیف کرد و به دستور او چهار هزار متر مربع زمین از اراضی جهاد کشاورزی به بخشداری نوبران تملیک و از سوی بخشداری در اختیار ستاد نماز جمعه نوبران قرار می گیرد.

فرماندار ساوه نیز در این جلسه اشتغال را اصلی‌ترین مشکل نوبران عنوان کرد و افزود: شهر صنعتی بخش نوبران قدیمی و فرسوده و از تجهیرات با عمر بالای 30 سال برخوردار است.

محمد بهاروند افزود: به دلیل وجود بدهی‌های قدیمی صاحبان صنایع عمدتا واحدهای خود را رها کرده‌اند و تنها چند واحد فعال در این شهر صنعتی وجود دارد. اخیرا مجوز ایجاد دو واحد تولید مواد غذایی صادر شده که امید است سازمان صنعت و معدن و شرکت شهرک‌های صنعتی اجازه سرمایه‌گذاری و تسهیل در امور را در این مورد صادر کنند.

وی با اشاره به اینکه نوبران از مناطق پرجاذبه استان است، افزود: به دلیل همین جذابیت ها در سرشماری اخیر شاهد افزایش جمعیت نوبران بوده‌ایم.

فرماندار ساوه با اشاره به بالا بودن میزان عوارضی دریافتی در اتوبان ساوه همدان افزود: این عامل باعث تردد خودروهای سنگین در جاده قدیم ساوه همدان شده و از آنجاکه شهرهای غرق‌آباد و نوبران در مسیر جاده قدیم قرار دارند، این شرایط مشکلاتی را از لحاظ زیرساختی و راه مواصلاتی بویژه در ورودی و بلوارها برای این دو شهر ایجاد کرده است.

بهاروند اظهار کرد: به دلیل بضاعت کم مالی، شهرداری به تنهایی قادر به ساماندهی امور در این رابطه نبوده و در این خصوص نیازمند مشارکت راه و شهرسازی و راهداری با شهرداری هستیم.

بهاروند با اشاره به اینکه سال گذشته تنها 60 درصد روستاهای بالای خانوار در این بخش از نعمت گاز برخوردار بودند، گفت: با اقدام شرکت گاز در سال جاری این میزان به 94 درصد افزایش یافت و امید است تا پایان هفته دولت چند روستای باقیمانده نیز گازرسانی شوند.

عمادالدین شهیدی نماینده شورای اسلامی شهر نوبران نیز در این جلسه با بیان اینکه شبکه آبرسانی شهر و روستاهای نوبران نیازمند ترمیم و بازسازی است، افزود: این شهر نیازمند استقرار پایگاه امداد و نجات جاده‌ای به دلیل قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور است.

وی در خصوص احداث زائرسرا در بزرگراه کربلا در حوزه استحفاظی شهرستان گفت: بدلیل قرار گرفتن نوبران در مسیر اتوبان کربلا احداث این زائرسرا برای پذیرایی از زائران عتبات ضروری است. مردم خیر این بخش مبلغ 200 میلیون تومان اعتبار اولیه را تعهد می‌کنند و امید است مابقی اعتبارات از محل اعتبارات روستایی تامین شود.

شهیدی خواستار تامین زیرساخت های لازم برای اشتغال جوانان شد و بیکاری را اصلی ترین مشکل این بخش دانست و گفت: شهرداری نوبران به جهت اقدامات عمرانی زیر بار بدهی‌های بسیار است که لازم است از طریق استانداری در راستای جبران آنها تامین اعتبار صورت گیرد.

براساس این گزارش در این جلسه موارد زیر به تصویب استاندار رسید:

پس از انتقال مالکیت زمین از دانشکده علوم پزشکی ساوه به هلال احمر، عملیات احداث پایگاه امداد و نجات در نوبران آغاز شود.

به دلیل برخورداری نوبران از استعداد در حوزه صنایع دستی پرداخت تسهیلات با نرخ 4 درصد در روستاهای بخش تسریع یابد.

به منظور ساماندهی ورودی شهر نوبران، راه و شهرسازی مکلف به تامین قیر مورد نیاز و راهداری موظف به نصب علائم و خط‌کشی است.

تا پایان سال 96 کلیه روستاهای نوبران که قابلیت گازرسانی دارند به شبکه توزیع گاز متصل شوند.

مشکلات اراضی ملی برای کشاورزانی که ده‌ها سال است در این اراضی اقدام به کشت می‌کنند در کمیته رفع تداخل استان مطرح و تعیین تکلیف شود.

زمین معوض مسکن مهر نوبران از سوی راه و شهرسازی استان به بنیاد مسکن انتقال یابد.

 

ایسنا

کاهش ریسک در ساخت‌وسازهای پایتخت با تکیه بر چهار ابزار تشویقی

http://www.bananews.irاستاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله خبر داد: سطح زیر‌استاندارد «ایمنی» در دو گروه از ساختمان‌های شهر تهران که به «پلاسکو»های پایتخت شهرت پیدا کرده‌اند، با استفاده از ۴ ابزار تشویقی و ایجابی، می‌تواند ارتقا یابد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir نسخه دو منظوره کاهش ریسک در ساخت‌وسازهای پایتخت با تکیه بر چهار ابزار تشویقی و ایجابی، برای دو گروه از ساختمان‌ها تشریح شد.

محسن غفوری‌آشتیانی، ‌پژوهشگر و استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌‌شناسی و مهندسی زلزله در پژوهشی، در این نسخه دو منظوره، دستورالعمل چهار وجهی برای رفع خطر از دو گروه ساختمان‌های شهر تهران را ارائه کرد. این دستورالعمل که بر مبنای چهار راهکار اصلی و دو راهکار مکمل اقتصادی و بیمه‌ای برای ساخت‌‌وسازها تدوین شده است، الزامی شدن «بیمه تضمین کیفیت» در تمام سازه‌ها و ساختمان‌ها اعم از سازه‌های جدید و بناهای قدیمی را مهم‌ترین شرط مقابله با بحران‌های ناشی از بروز حوادث غیرمترقبه در پایتخت و سایر شهرها اعلام می‌کند.

«نسخه بهینه مقابله با مخاطرات ساختمانی ناشی از بروز حوادث غیرمترقبه همچون زلزله و آتش‌سوزی»، دو گروه عمده ساختمان‌ها را با دو فرمول متفاوت، برای اعمال «مدیریت ریسک» هدف قرار می‌دهد.

اولین گروه ساختمان‌های هدف برای اعمال مدیریت ریسک ساختمانی به واسطه الزامی کردن بیمه تضمین کیفیت ساختمان‌ها، «سازه‌های جدید ساختمانی» را در بر می‌گیرد و گروه دوم «ساختمان‌هایی است که از عمر آنها چند سال یا چند دهه می‌گذرد». در این پژوهش برای هر دو گروه از این ساختمان‌ها، دو دسته ابزارهای ایجابی و تشویقی برای افزایش مقاومت ساختمان‌های جدید در برابر حوادث غیرمترقبه و همچنین به حداقل رساندن ریسک آتش‌سوزی، زلزله و... در ساختمان‌های قدیمی و پرخطر، ارائه شده است.

الزام به پوشش بیمه حوادث برای ساختمان‌های کهنه‌ساز و پرخطر از طریق افزایش ضریب ایمنی این سازه‌ها به واسطه تجهیز آنها به پوشش ضد حریق، سیستم‌های خودکار آتش‌نشانی و... مهم‌ترین ابزار ایجابی برای کاهش ضریب خطرپذیری در این ساختمان‌ها محسوب می‌شود.

«رتبه‌بندی داوطلبانه ساختمان‌ها به لحاظ ایمنی و مقاومت در برابر حوادث غیرمترقبه»، ابزار مشوق توصیه شده برای افزایش ضریب ایمنی ساختمان‌هایی است که چند سال یا چند دهه از عمر آنها می‌گذرد. طوری که با ایجاد ارزش افزوده برای ساختمان‌های برخوردار از رتبه ایمنی بالاتر، نسبت به ساختمان‌های ناایمن یا با ضریب ایمنی کمتر، انگیزه مالکان و بهره‌برداران برای تجهیز ساختمان‌های پرخطر به تجهیزات کاهش ریسک در زمان وقوع حوادث احتمالی افزایش یابد.

الزامی شدن بیمه حوادث در ساختمان‌های با عمر چند سال یا چند دهه یکی از مهم‌ترین ابزارهای «توزیع» و «انتقال» ریسک بروز خطر در این ساختمان‌ها به نفع مالکان‌‌و بهره‌برداران ساختمانی است. در این روش، با افزایش هزینه‌های بیمه برای ساختمان‌های کهنه‌ساز و در معرض مخاطرات پنهان و حوادث غیرمترقبه، مالکان و بهره‌برداران توجه بیشتری برای مقاوم‌سازی و افزایش ضریب ایمنی در ساختمان‌ها خواهند کرد؛ هر چند در صورت بروز حوادث، ریسک ناشی از آن تنها متوجه بهره‌برداران و مالکان نخواهد شد، بلکه میان آنها و شرکت‌های بیمه‌گذار توزیع می‌شود.

همین موضوع سبب می‌شود از یک طرف شرکت‌های بیمه برای به حداقل رساندن ریسک ناشی از پرداخت خسارت در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه هزینه پوشش بیمه‌ای برای ساختمان‌های پرخطر را به نفع مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی این ساختمان‌ها افزایش دهند و از سوی دیگر، در صورت وقوع حوادث، هزینه‌های ناشی از خسارت بین سه ضلع مثلث بهره‌بردار، مالک و شرکت بیمه، توزیع شود. در واقع «انتقال و توزیع ریسک» در کنار «به حداقل رساندن احتمال بروز حوادث غیرمترقبه در ساختمان‌های پرخطر(نظیر ساختمان پلاسکو) با استفاده از ابزار بیمه حوادث ساختمان‌ها»، مهم‌ترین زوایای نسخه دو منظوره پیشنهاد شده در این پژوهش است. این در حالی است که از سوی دیگر الزام به استفاده از ابزارهای بیمه‌ای برای «به حداکثر رساندن عمر مفید» و مهم‌تر از آن «افزایش تاب‌آوری ساختمان‌ها در برابر حوادث پنهان و غیرمترقبه»، در ‌ساختمان‌های جدید موجب می‌شود شرکت‌های بیمه، قبل از اعمال هر نوع پوشش بیمه‌ای برای این ساختمان‌ها، ضوابط سفت و سختی را به منظور به حداقل رساندن ریسک بروز خسارت در این سازه‌ها اعمال کنند.

این موضوع می‌تواند از طریق «افزایش هزینه بیمه برای ساخت‌وسازهای مستعد خطرپذیری و نامقاوم» تلاش سازندگان و مالکان را برای به حداکثر رساندن ضریب ایمنی در ساخت‌وسازهای جدید نسبت به شرایط فعلی، چند برابر کند. با این حال، توصیه می‌شود برای افزایش حداکثری ضریب ایمنی و مقاومت در ساخت‌وسازهای جدید از دو گروه ابزار مشوق نیز استفاده شود؛ یکی از این ابزارها درنظر گرفتن سقف بیشتر تسهیلات ساخت مسکن با نرخ سود پایین‌تر و دوره بازپرداخت بیشتر برای سازندگانی است که حداکثر استانداردهای ایمنی را در ساخت‌وسازهای خود اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر، شهرداری به‌عنوان متولی اصلی مدیریت بحران در شهر، می‌تواند با اعمال مشوق‌هایی همچون تخفیف در عوارض ساختمانی و... از ساخت‌وسازهای صورت گرفته با حداکثر ضریب ایمنی حمایت کند.

فرمول مالی کاهش حوادث ساختمانی

غفوری آشتیانی در این پژوهش با تاکید بر نیاز فوری به ایجاد یک نظام تحول بیمه‌ای در حوزه تضمین کیفیت ساختمان‌ها، «بیمه تضمین کیفیت ساختمان» را یک مکانیزم مالی موثر برای انتقال و توزیع ریسک ناشی از وقوع حوادث غیرمترقبه‌ عنوان می‌کند. به عقیده وی هم اکنون لازم است با ایجاد یک تحول اساسی در صنعت بیمه، بیمه تضمین کیفیت ساختمان‌ها برای تمام ساخت‌وسازهای جدید و ساختمان‌های قدیمی به خصوص در کلان‌شهرهایی مانند تهران که مملو از برج‌ها و سازه‌های پرخطر است، الزامی شود؛ طوری که مجوز ساخت‌وساز، ‌سکونت، بهره‌‌برداری، فروش و اجاره یا هر اقدام دیگر، برای ساختمان‌های فاقد بیمه تضمین کیفیت صادر نشود. در این پژوهش همچنین عنوان شده است که هم‌اکنون وضعیت ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌های شهر تهران و سایر کلان‌شهرها و شهرهای کشور به گونه‌ای است که هیچ کدام از افراد و گروه‌های درگیر با موضوعات مختلف ساختمانی اعم از‌دولت، شهرداری‌ها، بهره‌برداران، مالکان و... از وضعیت موجود رضایت ندارند. هم‌اکنون نوعی بیماری مزمن، ساختار حاکم بر فرآیند ساخت‌و ساز را محاصره کرده است که این بیماری تنها با حاکمیت فکری و ارزش‌گذاری اقتصادی صحیح اقتصادی برای ساخت‌وسازهای ایمن در مقایسه با ساختمان‌های فاقد مقاومت و ایمنی کافی، قابل حل و فصل است. در این راستا، این پژوهش چهار راهکار اقتصادی و بیمه‌ای عمده در کنار دو راهکار مکمل برای مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر حوادث غیرمترقبه همچون زلزله وآتش‌سوزی را مورد تاکید قرار می‌دهد.

این راهکارها که از آنها تحت عنوان «مهم‌ترین ابزارهای اقتصادی برای دستیابی به ایمنی و توسعه پایدار در ساخت‌وسازهای شهری» تعبیر شده است در وهله اول «استفاده از ابزارها و مشوق‌های اقتصادی و بانکی برای ساخت‌وساز ایمن» را از سوی مسوولان و سیاست‌گذاران حوزه‌های گوناگون ساخت‌وساز مورد توجه و تاکید قرار می‌دهد.

«تخفیف عوارض»، «ارائه تسهیلات بانکی و وام برای ساخت‌وسازهای فنی و ایمن» و همچنین «کاهش نرخ مالیات برای ساخت‌وسازهای باکیفیت»، سه نمونه عملیاتی برای اجرایی شدن این راهکار محسوب می‌شود. «رتبه‌بندی کیفیت‌ و ایمنی ساختمان‌ها به‌صورت داوطلبانه» به‌عنوان دومین راهکار می‌تواند مشوق مناسبی برای افزایش ارزش اقتصادی ساختمان‌های ایمن در مقایسه با ساختمان‌های فاقد ایمنی کافی باشد. این اقدام هرچند با مکانیزم داوطلبانه صورت می‌گیرد اما از آنجا که به‌طور مستقیم با منافع اقتصادی سازندگان و مالکان در ارتباط قرار خواهد گرفت می‌تواند جایگزین مناسبی برای طرح نافرجام و بر زمین مانده شناسنامه فنی و ملکی ساختمان باشد که به رغم الزام قانونی برای صدور آن، هنوز حالت اجرایی پیدا نکرده است. راهکار سوم، «ارزش‌گذاری اقتصادی به ساخت‌وسازهای ایمن» است؛ طوری که صرفه اقتصادی سازنده و خریدار در رعایت ایمنی باشد؛ این موضوع با «افزایش عمر سازه‌ها»، «افزایش نفع مالی»، «حفظ جان و مال بهره‌برداران» و همچنین «حفظ و ارتقای سرمایه بهره‌برداران» به‌طور مستقیم در ارتباط است.

در این زمینه و برای اجرای این راهکار همچنین دو مکانیزم مهم و عملیاتی پیشنهاد می‌شود. اولین مکانیزم «استفاده از استاندارد ملی ارزیابی و رتبه‌بندی کیفیت و ایمنی ساختمان‌ها» است؛ نمونه‌ای از این استاندارد در سال ۹۳ از سوی اداره کل استاندارد استان تهران تدوین شد که تاکنون در هیچ یک از پروژه‌های ساختمانی ملاک عمل قرار نگرفته است. به دنبال الزامی شدن به کار‌گیری این استاندارد یا دستورالعمل‌های مشابه، «تغییر ارزش ساختمان‌سازی از شیک‌سازی و توجه صرف به نمای بیرونی به ساخت ساختمان‌های مقاوم، ایمن، با کیفیت و مطابق با اصول مهندسی» دومین ابزار پیشنهادی برای اجرای این راهکار است. با این حال، «الزامی کردن بیمه تضمین کیفیت ساختمان» به‌عنوان مهم‌ترین، سریع‌ترین‌ و کاربردی‌ترین روش مدیریت ریسک پنهان در ساخت‌وسازهای جدید و به خصوص ساختمان‌های قدیمی و پرخطر، چهارمین راهکار عنوان شده در این پژوهش است.

این پژوهش همچنین «ایجاد تقاضا و مطالبه اجتماعی برای ساخت‌وساز ایمن» را شرط حرکت در مسیر کاهش ریسک پنهان اما قریب‌الوقوع حوادث غیرمترقبه برای حجم گسترده‌ای از ساختمان‌های پرخطر و به خصوص بلندمرتبه شهر تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور عنوان می‌کند. به این معنا که ساخت‌وساز ایمن و کاهش ضریب ریسک تخریب ساختمان‌ها در اثر حوادث پیش‌بینی‌نشده باید به یک مطالبه عمومی در جامعه تبدیل شود؛ نه‌تنها در میان مالکان‌ و بهره‌برداران بلکه عموم مردم ساکن در یک شهر نیز باید به این مساله حساسیت نشان داده و با مطالبه آن از سازندگان به نوعی در ایمن‌سازی شهر محل سکونت خود ایفای نقش کنند.

راهکار مکمل دوم، «افزایش نفوذ دانش مهندسی در سطح جامعه و افزایش اعتماد مردم به مهندسان» است؛ مسدود شدن مسیر ساخت‌وسازهای بی‌ضابطه از طریق الزامی شدن ساخت بناها از سوی سازندگان متخصص و کوتاه شدن دست بسازوبفروش‌های بی‌صلاحیت از چرخه ساخت، مهم‌ترین الزام مورد تاکید در این راهکار محسوب می‌شود.

یک رویه غلط در حوادث ساختمانی

غفوری آشتیانی در این پژوهش بیمه تضمین کیفیت را مهم‌ترین راهکار انتقال ریسک ناشی از خسارت‌های فاجعه‌آمیز ساختمانی در نتیجه بروز حوادث غیرمترقبه ‌عنوان می‌کند.

به اعتقاد وی و برخی دیگر از کارشناسان، هم‌اکنون یک رویه غلط موجب شده بسیاری از مالکان و بهره‌برداران ساختمانی به رغم اطلاع از خطرات پنهانی که در کمین ساختمان‌های محل زندگی، کار و انباشت سرمایه‌های آنها نشسته است، عملا اقدامی به منظور مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی این ساختمان‌ها انجام ندهند. این رویه غلط که ریشه در غیبت بیمه تضمین کیفیت ساختمان‌ها و جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار ساختمانی با استفاده از ابزار بیمه دارد، به «تحمیل هزینه‌های ناشی از ریسک ناایمن‌سازی و عدم مقاومت سازه‌های پرخطر شهری به دولت و سایر نهادهای مسوول» در حکم «بیمه‌گر مجانی» در زمان بروز حوادث برمی‌گردد.

هم‌اکنون در غیاب نظام موثر بیمه‌ای برای الزام ساختمان‌ها به کیفی‌سازی و مقاوم‌سازی و توزیع ریسک ناشی از وقوع حوادث غیرمترقبه بین مالکان، بهره‌برداران و شرکت‌های بیمه‌گذار، عمده خسارت‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه همچون زلزله وآتش‌سوزی به دولت و نهادهای مسوول تحمیل می‌شود. همین عامل موجب می‌شود نوعی «اطمینان خاطر کاذب» میان مالکان و بهره‌برداران ساختمان‌های پرخطر به خصوص ساختمان‌های عمومی از بابت وجود نوعی «بیمه گر مجانی»ایجاد شود و مالکان ‌و بهره‌برداران این ساختمان‌ها زحمت زیادی از بابت ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی آنها نکشند. این رویه غلط، سال‌های سال است که مانع از چاره‌اندیشی مالکان و بهره‌برداران ساختمان‌های پرخطر-به خصوص ساختمان‌های عمومی و مراکز پر رفت و آمد همچون برج‌های تجاری کهنه ساز- برای ایمن‌سازی ساختمان‌های تحت مالکیت یا بهره برداری آنان شده است و در مقابل هزینه‌های گزافی ناشی از ناایمن بودن این ساختمان‌ها در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه به دولت و نهادهای مسوول و کل مجموعه شهری تحمیل شده است.

آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو تنها یک نمونه کوچک از تحمیل هزینه‌های سنگین مالی و جانی به شهر تهران بود؛ این درحالی است که نقص ایمنی ساختمان‌ها طی سال‌های گذشته تاکنون در کنار نبود نظام بهبود یافته بیمه‌ای برای الزام ساختمان‌ها به بیمه تضمین کیفیت و همچنین حاکمیت نوعی اطمینان خاطر کاذب مالکان به حمایت‌های دولتی، مهم‌ترین عوامل ایجاد هزینه‌ها و خسارت‌های جبران ناپذیرمالی و جانی ساختمانی طی سال‌ها و دهه‌های گذشته است.

این پژوهش تاکید می‌کند:الزامی شدن بیمه تضمین کیفیت ساختمان‌ها مهم‌ترین ابزاری است که می‌تواند وضعیت نامطلوب موجود به لحاظ ناایمن بودن حجم وسیعی از ساخت‌وسازها و ساختمان‌های پرخطر شهر تهران و سایر کلان‌شهرها و مجموعه‌های شهری را به مسیر درست هدایت کند. الزامی شدن بیمه حوادث برای ساختمان‌های پرخطر شهر تهران و سایر کلان‌شهرها و همچنین بیمه تضمین کیفیت در ساخت‌وسازهای جدید علاوه بر کاهش ریسک در این ساختمان‌ها برای کل مجموعه شهری نیز حائز اهمیت است. براساس آمارهای اعلام شده از سوی مراجع رسمی هم اکنون حجم گسترده‌ای از ساختمان‌های پرخطر مشابه ساختمان پلاسکو در پایتخت و سایر کلان‌شهرها وجود دارد که بروز حوادث غیر مترقبه به خصوص آتش‌سوزی در آنها می‌تواند منجر به انتقال حریق به ساختمان‌های مجاور و حتی گسترش دامنه آن به چند محله شهری شود.

کارشناسان برای به حداقل رساندن ریسک وقوع حوادث غیرمترقبه در پلاسکوهای پنهان شهر تهران و سایر کلان‌شهرها الزامی شدن بیمه حوادث در بناهای کهنه ساز و بیمه تضمین کیفیت در ساخت‌وسازهای جدید را امری ضروری می‌دانند.

 

دنیای اقتصاد

آشنایی با اثر معماری مسجد وکیل

http://www.bananews.irمسجد وکیل بر طبق بافت معماری سنتی این مرز و بوم در یک مجموعه اجتماعی قرار گرفته و هماهنگی زیبایی را در پیوند دین و دنیا به وجود آورده‌ است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ مسجد وکیل و یا مسجد سلطانی، مسجدی تاریخی مربوط به دوره زندیان ‌در شیراز است که به دستور کریم‌خان زند ساخته شد.

این مسجد در غرب بازار وکیل و در انتهاى راستهه شمشیرگرها واقع شده‌ و طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است.

شبستان جنوبی با ستون‌های سنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصه‌های معماری ایرانی واز مناطق دیدنی این مسجداست که ۴۸ ستون سنگی یکپارچه را شامل می‌شود.

مساحت این شبستان در حدود ۵۰۰۰ مربع است و منبر ۱۴ پله‌ای یکپارچه از سنگ مرمر از زیبائی‌های قسمت شبستان محسوب می‌شود و گویند به فرمان کریم خان این سنگ از مراغه به شیراز آورده شد.

در سمت شمال مسجد طاق بلند و مهمی ساخته شده که به طاق مروارید معروف است و در دور این طاق با قلم درشت و خط ثلث عالی یکی از سوره‌های قرآن به صورت هلالی نوشته شده‌است.

این مسجد بر طبق بافت معماری سنتی این مرز و بوم در یک مجموعه اجتماعی قرار گرفته و هماهنگی زیبایی را در پیوند دین و دنیا به وجود آورده ‌است. کاشی کاری صحن و ایوان‌های شمالی و جنوبی نیز بسیار زیبا و از انواع هفت رنگ و معرق است.

مسجد وکیل در سفرنامه به سوی اصفهان پیرلوتی این گونه معرفی شده‌است: امروز خوشبختانه موفق شدم وارد مسجد کریم خان شوم بی شبهه اگر مدتی در اینجا بمانم به همه محل‌هایی که دخول به آنها اکنون به طور کامل برایم ممنوع است، وارد می‌شوم. مردم این شهر نسبت به من بسیار ملایم و مهربانند. خطوط و نقوش معماری مسجد، ساده و بی‌آلایش است، ولی در همه جا، میناکاری و رنگ‌های سبز و قرمز دیده می‌شود و این تجمل به حد افراط رسیده‌است هیچ قسمتی از دیوار را نمی‌توان یافت که به دقت میناکاری نشده باشد. اکنون در کاخی لاجوردین و فیروزه فام هستیم.

 

 پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

چه کسی مجوز ساخت مجتمع بزرگ تجاری در دل بازار را داده است؟

http://www.bananews.irرییس کمیته میراث فرهنگی و بافت فرسوده شورای شهر تهران نسبت به عدم ایمنی بازار تهران هشدار داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irبه نقل از ایسنا، احمد حکیمی‌پور در تذکر پیش از دستور خود در جلسه سیصد و بیست و نهم شورای شهر تهران با اشاره به بازدید روز گذشته‌اش از بازار تهران، گفت: خاک بازار تاب‌آوری لازم را ندارد و اگر فکری به حال ایمنی این منطقه نشود شاهد بروز حادثه ناگواری خواهیم بود.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب سیم‌های برق در منطقه بازار، گفت: اداره برق مسوول ساماندهی سیم‌ها در معابر عمومی است که متاسفانه در این راستا غفلت کرده و می‌بینیم خود کسبه نیز مطالبه‌ای در این خصوص ندارند.

رییس کمیته میراث فرهنگی و بافت فرسوده شورای شهر تهران با بیان اینکه ایجاد یک تاسیسات مرکزی در بازار می‌تواند راهگشا باشد، گفت: متاسفانه عمده کسبه بازار از هیتر برای گرمایش استفاده می‌کنند که این مساله بسیار نگران‌کننده است و باید با جلب رضایت سازمان میراث فرهنگی فکری به حال سیستم گرمایش مرکزی این قسمت از تهران داشته باشیم.

حکیمی‌پور همچنین افزود: متاسفانه در سرای حاج‌قاسم یک مجتمع بزرگ تجاری در حال ساخت است که مشخص نیست چه کسی با ساخت این پاساژ در دل بازار موافقت کرده است.

اجرای ۱۳ پروژه در سال ۹۵ برای احیا و بهسازی بافت تاریخی گرگان

http://www.bananews.irدبیر ستاد احیای بافت‌های فرسوده گلستان اعلام کرد: امسال ۱۳ قرارداد کاری جهت احیا و بهسازی بافت‌های تاریخی گرگان به ارزش ۱۶/۵ میلیارد ریال منعقد شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارک قدم در گفت‌وگویی خبری، این پروژه‌ها را شامل احیاء و بهسازی چهار تکیه در محله پاسرو، سه تکیه در محله سرچشمه، دو تکیه محله دربنو، دو تکیه در محله سبزه مشهد و دو تکیه محله دوشنبه‌ای گرگان بیان کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: این قراردادها به همراه برآورد تمامی پروژه‌ها، استعلام از پیمانکاران ذیصلاح و برگزاری مناقصه، در تیرماه امسال توسط اداره کل راه و شهرسازی و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران انجام شده است.

مبارک قدم با اشاره به تفاهم‌نامه چهارجانبه میان اداره کل راه و شهرسازی، استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری گرگان در اردیبهشت‌ماه امسال در راستای احیای گذرهای فرهنگی تاریخی گرگان، افزود: احیا و بهسازی ۹ تکیه در محلات پاسرو، سرچشمه و سبزه مشهد با مبلغ حدود ۱۱ میلیارد ریال در راستای محور اولویت اول و پنج تکیه در محلات دربنو و دوشنبه‌ای با مبلغی در حدود ۵/۵ میلیارد ریال در راستای محور اولویت دوم این تفاهم‌نامه منعقد شده است.

وی هدف از احیا و بهسازی این تکایا را، حفاظت از ارزش‌های کالبدی و غیر کالبدی موجود و ارتقای کیفیت همه‌جانبه آن از طریق خوانا سازی عناصر باارزش در گذر تاریخی- فرهنگی، رفع خطر، استحکام‌بخشی و مرمت عناصر کالبدی پیرامونی، توانمندسازی عناصر بافت در مسیر و پیرامون گذر در جهت ارتقای کیفیت زندگی در بافت بیان کرد.

مبارک قدم افزود: اعطای کاربری جدید به ابنیه ارزشمند متناسب با افق گذر تاریخی- فرهنگی و به روز رسانی تمامی مؤلفه‌های حیات شهری در تمامی ساحت‌های کالبدی نیز جزو روش‌های دیگر حفاظت از این ارزش‌ها خواهند بود.

این مقام مسئول در گلستان با اشاره به اینکه بازآفرینی و برگرداندن حیات شهری به بافت‌های تاریخی در هر شهری مختص همان شهر و با توجه به پتانسیل‌های موجود در آن است، افزود: باید موتور محرک بازآفرینی شناسایی و برنامه‌ها در آن راستا تنظیم شود.

به گفته مبارک قدم، در شهر گرگان سیستم معماری مبتنی بر محلات مستقلی است که هر محله دارای مرکز محله و مرکز محلات مبتنی بر تکایاست و ساختار هندسی، کالبدی و هویتی محلات نیز بر مبنای تکایاست و همچنین تکایای شهر گرگان در همه ایام سال نیز فعال است.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

زیر مجموعه ها

  • میراث فرهنگی
    تعداد مقالات:
    640
  • معماری نوین
    تعداد مقالات:
    392
  • ساخت و ساز

     آخرین اخبار مرتبط با ساخت و ساز، تراکم، شهرداری،گودبرداری،کیفیت ساخت،بافت فرسوده، طرح تفصیلی، تسهیلات ساخت ، مصالح نوین، قوانین ساخت ، بلند مرتبه سازی، انبوه سازی، معضلات ساخت وساز و ... در این بخش ارائه می شود.

    تعداد مقالات:
    1964
  • بافت فرسوده
    تعداد مقالات:
    110