http://www.bananews.ir/
Back شما اینجا هستید: خانه حمل و نقل حمل و نقل شهری

حمل و نقل شهری

نحوه خدمت رسانی شرکت واحد اتوبوسرانی در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

http://www.bananews.ir/شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، نحوه خدمت‌رسانی در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را اعلام کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ در اطلاعیه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران آمده است:« جهت شرکت هموطنان در مراسم تشییع پیکر آن فقید سعید، از ساعت 7 بامداد مورخه سه شنبه 21 دی ماه جاری، ناوگان اتوبوسرانی پایتخت آماده انتقال شرکت کنندگان محترم از میادین و پایانه‌های مهم شهر تهران به محل برگزاری مراسم واقع در دانشگاه تهران خواهد بود.

محل استقرار اتوبوس‌ها عبارتند از میدان خراسان، پایانه خاوران، میدان امام حسین (ع)، میدان رسالت، فلکه اول تهرانپارس، راه آهن، نوبنیاد، بازار دوم نازی آباد، میدان صنعت، میدان تجریش، میدان آزادی، یافت آباد، تهرانسر و فلکه دوم صادقیه.

لازم به ذکر است کلیه خطوط تندروی پایتخت به ویژه سامانه 1 مسیر میدان آزادی به سه راه تهرانپارس تقویت شده و آماده خدمت رسانی به شهروندان محترم می‌باشند.»

 

ایسنا

شهرداری تهران سرویس‌های ایاب و ذهاب معلولان را افزایش دهد

شهرداری تهران سرویس‌های ایاب و ذهاب معلولان را افزایش دهدمعاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خواستار افزایش تعداد سرویس‌های ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت از شهرداری تهران شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ حسین نحوی نژاد با بیان آنکه طبق قانون، ایاب و ذهاب هر شهروندی بر عهده شهرداری‌ها است و شهرداری تهران چند سالی است که بخشی از ناوگان حمل و نقل خود را به معلولان اختصاص داده است گفت: تعداد خودروهای آن بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری که به رفت و آمد معلولان اختصاص یافته، کم است و این مساله را بارها به شهرداری تهران اعلام کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: سازمان بهزیستی توانایی تامین و استقرار خدمات ایاب و ذهاب برای افراد دارای معلولیت را ندارد زیرا حمل و نقل شهری مدیریت منسجم داشته و نمی‌توانیم جدا از آن ، سیستم حمل و نقل جدید ایجاد کنیم و اعتبار شرح وظایف آن را هم نداریم.

نحوی نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: بهزیستی به بخشی از افراد دارای معلولیت شاغل یا در حال تحصیل ، هزینه ایاب و ذهاب را می پردازد اما خودرویی در اختیار آنان قرار نمی دهد زیرا منطقی نیست و مثل آنست که مدعی شویم بهزیستی باید برای معلولان ، بیمارستان ایجاد کند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار نفر از افراد دارای معلولیت در کشور تحت پوشش بهزیستی قرار دارند. بسیاری از آنان برای رفتن به سر کار یا محل تحصیل یا دیگر موارد با مشکل ایاب و ذهاب مواجه هستند و به دلایل مشکلات جسمی و حرکتی باید از خودروهای مناسب سازی شده استفاده کنند.

 

ایسنا

راه‌اندازی 5 خط اتوبوس در مناطق 22 و 18

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از راه‌اندازی 5 خط جدید اتوبوس در مناطق 22 و 18 خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir پیمان سنندجی شب گذشته در حاشیه مراسم ورود 26 دستگاه اتوبوس تک کابین تولید داخل با بیان اینکه تأمین و خرید اتوبوس یک دغدغه است، گفت: تهران 3000 دستگاه اتوبوس فرسوده دارد که باید برهمین اساس خطوط، براساس فرسودگی و با اولویت جنوب تهران تقویت شود.

وی با بیان اینکه این 26 دستگاه اتوبوس تک کابین در دو خط فیاض‌بخش – جوادیه و ابریشم – فیاض‌بخش مشغول به فعالیت خواهند شد، تصریح کرد: این دو خط اتوبوس 24 کیلومتر از محدوده منطقه 16 را پوشش می‌دهند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه این اتوبوس‌ها ساخت داخل هستند و از استاندارد بالایی برخوردار هستند گفت: قیمت هر دستگاه اتوبوس 500 میلیون تومان تخمین زده شده است و تا پایان سال 50 دستگاه اتوبوس دیگر نیز وارد ناوگان می‌شوند.

سنندجی با بیان اینکه هر اتوبوس تک کابین ظرفیت جابه‌جایی 700 مسافر را دارد، گفت: روزانه 14 هزار نفر مسافر از طریق این 26 دستگاه اتوبوس جابه‌جا می‌شوند.

وی با بیان اینکه تا پایان سال دو خط دیگر اتوبوس در منطقه 22 و سه خط اتوبوس در منطقه 18 راه‌اندازی می‌شود، گفت: البته راه‌اندازی خطوط نیازمند اتوبوس است که متاسفانه برای توسعه خطوط برای شهر تهران با اتوبوس‌های فرسوده مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مورد سرانجام خط اتوبوس مطهری – شهید بهشتی با بیان اینکه این خط با 18 الی 20 اتوبوس روزانه 10 هزار نفر را جابه‌جا می‌کند، گفت: کیفیت این خط در حال بررسی است اما از سوی دیگر با اینکه با اعتراض کسبه مواجه هستیم، اما مردم و مسافران به شدت از این خط راضی هستند.

سنندجی با بیان اینکه بالطبع با راه‌اندازی یک خط اتوبوس، توقف ماشین‌های شخصی جلوی مغازه‌ها دچار مشکل می‌شوند و از یک طرف تردد اتوبوس‌ها خلاف جریان ترافیک ممکن است اختلالاتی ایجاد کند، گفت: با این حال اولویت با حمل و نقل عمومی است و این خط توانسته روزانه 10 هزار نفر را جابه‌جا کند که نباید از این مهم چشم‌پوشی کرد.

 

ایسنا

راهکارهایی برای ترافیک تهران

http://www.bananews.ir/یک کارشناس ارشد ایمنی و حمل و نقل ضمن ریشه‌یابی منشا ترافیک شهر تهران پیشنهادهایی را بر حل این معضل ارائه کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ داوود براتی با بیان اینکه در سالیان اخیر با افزایش مستمر آلودگی هوا در فصل سرما و رشد روز افزون ترافیک در شبکه راه‌های کلانشهر تهران مواجه هستیم، گفت: متاسفانه شرایط به گونه ایست که نه تنها اقدامات موثری برای کاهش یا کنترل این دو پدیده صورت نمی‌گیرد بلکه شیوه‌ها و رویه‌های رایج حلقه های مرتبط نیز بدون در نظر گرفتن استانداردها و ضوابط و مقررات طراحی معابر شهری و مدیریت ترافیک، همچنان موجب تشدید خسارات و عوارض این دو پدیده به ویژه در فصل سرما شده است.

این کارشناس ارشد ایمنی و ترافیک درباره فاکتورهائی که باید در طراحی معابر شهری و مدیریت ترافیک مورد توجه قرار گیرد، گفت: شبکه راه های شهری باید برای دسترسی های کوتاه، پیاده روها و دسترسی بلند سواره روها و بر اساس اصول مهندسی ترافیک و با لحاظ عرض و ظرفیت راه، سرعت مجاز خودروها و ... طراحی شوند و با استفاده از سیستم های هوشمند و سایر ابزارهای مدیریت ترافیک نیز حرکت روان و ایمن انواع وسایل نقلیه و پیاده روها را تحت کنترل مستمر قرار داد.

براتی با تاکید بر اینکه در شبکه راه‌های شهری باید فضاهائی معین برای حرکت پیاده در پیوند با سفرهای سواره پیش بینی شود، گفت: همچنین جانمائی درست و احداث ایستگاه‌های تاکسی و محل توقف سایر وسایل نقلیه عمومی برای سوار و پیاده کردن ایمن مسافران به نحوی که موجب ایجاد ترافیک و اختلال در حرکت روان وسایل نقلیه نشود باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در تجارب جهانی مقابله با ترافیک در کلانشهرها با افزایش سهم حمل و نقل عمومی، کاهش طول سفرها، جانمائی اصولی فضاهای خدماتی – فرهنگی - آموزشی - تجاری و اداری، ترویج استفاده از دوچرخه و پیش بینی مسیر مخصوص عبور دوچرخه سواران برنامه ریزی شده است. درباره چرایی ترافیک تهران اظهارکرد: برای تشریح این موضوع باید ابتدا پرسیده شود که آیا در شبکه راه‌ها و معابر شهری تهران تعادل و حرکت روان وجود دارد؟ آیا طراحی و مدیریت راه‌های شهری به گونه‌ای است که نقش موثر و لازم را در کاهش خطرات سیل و زلزله ایفا می کند و چرا با یک بارش نسبتا سنگین برف و باران شبکه راه‌های شهری قفل و با ترافیک سنگین مواجه می‌شود؟

این کارشناش ارشد ایمنی و ترافیک افزود: سوالات دیگر این است که آیا شبکه راه‌های شهری در زمینه ایمن بودن راه و کاهش تصادفات و سوانح حمل و نقل شهری ؛ کارائی لازم را دارد؟ آیا شبکه راه‌های شهری در جهت رسیدن به مناسب ترین سیستم حمل و نقل به گونه ای که حداکثر استفاده از منابع موجود به عمل آید کارائی و اثربخشی لازم را دارد؟ آیا جنبه های زیست محیطی در حمل و نقل شهری به ویژه از منظر آلودگی هوا و مخاطرات عبور تاسیسات زیربنائی شهری از زیر معابر شهری مراعات شده است؟

براتی اضافه کرد: شهروندان تهرانی در سال‌های اخیر با رشد و افزایش مستمر شاخصه های معیوب بودن و ناکارآمدی سیستم مدیریت کنترل ترافیک در شبکه راه‌های شهری و راههای شریانی و خیابانهای محلی مواجه هستند که گره های ترافیکی به ویژه در راه‌های شریانی ، تقاطع‌های اصلی و تونل ها وجود دارد و در اغلب موارد به دلیل اینکه حجم ترافیک راه از ظرفیت آن بیشتر است راه بندان های طولانی ایجاد می شود و در زمان تعمیر و نگهداری زیرساخت های حمل و نقل در شبکه راه‌ها نیز به دلیل کاهش عرض راه‌ها و سایر محدودیت ها ؛ راه بندان‌های طولانی ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه به دلیل ضعف و نواقص سیستم هوشمند تنظیم چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، جریان حرکت ترافیک تعادل نداشته و چراغ سبز در چراغ‌های متوالی در معابر مراعات نمی شود، گفت: اصلاح هندسی معابر باید در دستور کار قرار بگیرد.

براتی از تردد خودروهای تک سرنشین نیز انتقاد کرد و افزود: مدیریت کنترل ترافیک مجموعه ای است از وسایل و تجهیزات کنترل ترافیک – ضوابط و مقررات و شیوه های اعمال آنها توسط عناصر و حلقه های مرتبط که در مجموعه ای هماهنگ و منسجم ، جریان حرکت خودروها را کنترل می کند.

وی ادامه داد:‌نگاهی به اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری که در مجموعه سیستم حمل و نقل شهری توسط مدیریت کنترل ترافیک در سالیان گذشته انجام پذیرفته بیانگر آن است که رویکرد اصلی در مدیریت کنترل ترافیک در تهران، با لحاظ هزینه های ناچیز آن برای دست اندرکاران، اعمال محدودیت های تردد از قبیل طرح زوج و فرد است درحالیکه بسیاری از مولفه ها و فاکتورهای تاثیر گذار از قبیل موارد ذیل مغفول واقع شده و می شود.

براتی با بیان اینکه وسایل حمل و نقل عمومی با اثربخشی و راندمان مناسب و در تناسب با نیازهای شهر نیست، گفت: توزیع نامناسب بازارها و به ویژه بازار بزرگ تهران در محدوده مرکزی شهر، مراکز خرید واداری ، مراکز فرهنگی و عمومی و ... موجب افزایش طول سفر ها و تاثیر نامطلوب بر جریان حرکت خودروها شده است.

وی عدم تناسب توسعه افقی و عمودی شهر با شبکه راه‌ها را نیز عامل دیگری دانست و خاطرنشان کرد: اختلاف قابل توجه در جمعیت ثابت و شناور شهر و افزایش مستمر آن که موجب افزایش طول سفرها می‌شود ، تمرکز بسیاری از ادرات و نهادها در محدوده مرکزی شهر و توسعه روزافزون آن در کنار عدم پیش بینی زیرساخت های لازم برای به کارگیری دوچرخه در بخشی از جریان حمل و نقل با توجه به ویژگی ها و جاذبه آن برای شهروندان از عوامل دیگر است.

حل ترافیک بدون نگاه سیاسی

این کارشناس ارشد ایمنی و ترافیک درباره راهکارهای بهبود مدیریت کنترل ترافیک در کلانشهر تهران نیز گفت: در مرحله اول باید از نگاه سیاسی به این موضوع پرهیز کرد و با توجه به هزینه‌های بسیار سنگین مستقیم و غیر مستقیم که ناشی از رشد روزافزون ترافیک در شبکه راه‌ها تحمیل می‌شود باید اشتباهات گذشته را صادقانه قبول کرده و از آن درس گرفت.

وی با تاکید بر اینکه باید از انداختن مسئولیت ها به زمین طرف‌های مقابل اجتناب کرد، گفت: در یک مجموعه هماهنگ و منسجم با مدیریت راهبردی ملی باید دراستای بهبود مستمر کیفی در جریان حرکت وسایل نقلیه تلاش و اقدام کرد و با تقدم رویکرد مدیریت مهندسی نرم افزاری در زمینه توسعه و تکمیل و اصلاح ضوابط و مقررات در حداقل زمان کوشش کنیم که این مساله حل شود.

براتی با بیان اینکه صدور مجوز ساخت کاربری‌های اداری، تجاری و ... باید پس از حصول اطمینان از محاسبات جریان‌های ترافیکی انجام شود، ادامه داد: همچنین مراکز تجمعی، اداری و تجاری که در بافت های قدیمی، فرسوده و در محدوده مرکزی شهر قرار گرفته‌اند باید به‌مرور به نقاط مناسب و با لحاظ کاهش طول سفر ها و به مراکز اقماری منتقل شوند.

براتی اصلاح طرح هندسی شبکه راه‌ها و معابر به ویژه در شریان‌های درجه یک و درجه دو شهری را عامل مهم دیگر توصیف کرد و افزود: این اقدام باید براساس ضوابط و استانداردهای معتبر و با لحاظ مولفه های ایمنی و پیشگیری از سوانح حمل و نقل صورت گیرد.

ضرورت توسعه و تکمیل موج‌سبز در خیابان‌ها

به گفته این کارشناس ارشد ایمنی و ترافیک، توسعه کمی و کیفی سیستم های هوشمند کنترل ترافیک از قبیل تنظیم مکانیزه چراغهای تقاطع ها و سایر اقدامات هوشمند در جهت کاهش اتلاف زمان و افزایش راندمان ظرفیت راهها تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

براتی با اشاره به ضرورت توسعه کمی و کیفی سیستم حمل و نقل عمومی از قبیل تاکسی ، اتوبوس و مترو گفت:‌ تغییر ساعت کار ادارات، نهادها و مراکز علمی و آموزشی در جهت توزیع سفرها و کاهش دامنه راه بندان‌ها در ساعات اوج ترافیک تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

وی اتخاذ تدابیر تشویقی برای مالکان خودروهای سواری شخصی که با 4 نفر سرنشین در شبکه راه‌ها و معابر در زمانهای اوج ترافیک تردد می کنند را به عنوان پیشنهاد دیگر خود مطرح کرد و افزود: همچنین با اصلاح شیوه های اخذ هزینه پارک خودروها در کنار معابر شهری و مقررات سخت گیرانه راهنمائی و رانندگی، باید در آمد های حاصل از جریمه ها و پارک خودروها، مستقیما در جهت توسعه کمی و کیفی سیستم حمل و نقل عمومی تخصیص یابد.

براتی پرهیز از صدور مجوز های ساخت بدون توجه به پیوست ترافیکی و برخورد جدی با عوامل موثر درتوسعه افقی و عمودی کلانشهر تهران را عامل مهم دیگری در کاهش ترافیک اعلام کرد و گفت:امیدوارم با عزم ملی، نگاه مسئولانه و خرد جمعی حلقه های مرتبط ، هدفمندی و برنامه ریزی اصولی ، مدیریت کنترل ترافیک در کلانشهر تهران از شرایط ناهنجار کنونی به سطح مناسب کیفی ارتقا یابد.

 

ایسنا

بررسی اعتراض رانندگان اتوبوس در شورای شهر

http://www.bananews.ir/در جریان برگزاری مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی بازرس اصلی و علی البدل این مجموعه برای یکسال مالی انتخاب شدند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ برگزاری مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی برای انتخاب بازرس و عضو علی البدل این شرکت از دیگر دستورات سیصدو پانزدهمین جلسه شورا بود که با رأی اعضای شورای شهر این مجمع برگزار شد و پس از رأی گیری مرتضی لطفی، بازرس این شرکت با 28 رأی از 28 نفر حاضر در مجمع به عنوان بازرس و قاسمی با 26 رأی به عنوان عضو علی البدل انتخاب شد.

در ادامه این جلسه پیمان سنندجی، مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی در پی سوال اعضای شورای شهر در خصوص تعاونی مسکن این شرکت و اعتراض برخی از اعضای این تعاونی به ارائه گزارشی در خصوص ساخت و واگذاری املاک در قالب تعاونی برای کارگران و کارمندان شرکت واحد اتوبوسرانی پرداخت و تاکید کرد: مجموعه فعالیت هایی که شرکت واحد برای خانه دار شدن کارمندان و کارگرانش انجام داده است نسبت به سایر مجموعه های دیگر شهرداری در این خصوص بی نظیر است.

وی اظهار داشت: تاکنون تعاونی شرکت واحد توانسته است حدود 5000 نفر از اعضای خود که کارمندان شرکت واحد هستند را صاحب خانه کند.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی با تشریح اقدامات انجام گرفته در این خصوص اظهار داشت: افراد معترض تنها چند نفر از اعضای این تعاونی که در یکی از پروژه های این تعاونی عضو هستند انجام شده است و دلیل آن این است که این افراد احساس می کنند که نسبت به سایر افراد کمک کمتری به آنها شده است.

محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اقدامات انجام گرفته در این خصوص اظهار داشت: شورای اسلامی کار چندین بار خواستار ارائه پاسخ به این افراد شده بود که این اقدام انجام نگرفته است و عکس العمل انجام شده نتیجه این عدم پاسخگویی است.

محمد حقانی، نیز اظهار داشت: شاید اگر ابهامات پیش از این پاسخ داده می شد موجبات تبدیل شدن به شکل اعتراض را شاهد نبودیم.

بر اساس گزارش اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در نهایت با پیشنهاد محسن سرخو و دستور رئیس شورای شهر تهران مقرر شد تا جلسه ای در این خصوص با حضور رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران، شرکت واحد اتوبوسرانی و نماینده معترضان انجام شود.

 

ایسنا