http://www.bananews.ir/
Back شما اینجا هستید: خانه حمل و نقل کشتیرانی

کشتیرانی

کره‌جنوبی در یک قدمی توافق با ایران برای فروش ۱۰ کشتی

http://www.bananews.ir/شرکت "هیوندای هوی اینداستریز" که یک کشتی ساز بزرگ در کره جنوبی است، به توافق با ایران برای تامین ۱۰ کشتی نزدیک شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ خبرگزاری دولتی یونهاپ کره جنوبی گزارش داد: تحت این قرارداد به ارزش ۶۵۰ میلیارد دلار با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، هیوندای چهار کشتی کانتینری به ظرفیت ۱۴۴۰۰ TEU و شش نفتکش به ظرفیت ۵۰ هزار DWT خواهد ساخت.

طبق گزارش پایگاه خبری کشتیرانی جهانی ترید وینز، این کشتی‌ها از آغاز سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ تحویل داده خواهند شد.

اگر این قرارداد به امضا برسد، نخستین قرارداد ایران با یک شرکت کشتی سازی خارجی از زمان لغو تحریمهای بین المللی در ژانویه خواهد بود.

ایران بدنبال مجموعه قراردادهای خرید کشتی است تا شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی بتواند حمل محموله‌های تجاری را افزایش دهد.

مقامات هیوندای در این باره محتاط بوده اند و یک مقام این شرکت اظهار کرد: ما سرگرم مذاکره با طرف ایرانی درباره قرارداد احتمالی هستیم اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

 

ایسنا

نجات کشتی سانحه‌دیده در بندر انزلی

http://www.bananews.ir/مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: یک فروند کشتی ایرانی سانحه‌دیده در بندرانزلی، با کمک نیروهای اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از خطرغرق شدن نجات یافت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ مهندس «حسین چراغی» در این‌باره گفت: ساعت ۱۱ و نیم شب پنج‌شنبه یک فروند کشتی متعلق مالک ایرانی دارای محموله رول آهن نزدیک لنگرگاه اعلام وضعیت اضطراری کرد و اعلام کرد که کشتی آب‌گرفتی پیدا کرده است.

وی افزود: بلافاصله ظرف ۵ دقیقه ستاد سوانح و مقابله با وضعیت اضطراری تشکیل جلسه داد و ۴ فروند یدک‌کش به محل کشتی حادثه‌دیده اعزام شد و پس از بررسی اولیه وضعیت کشتی و علیرغم شرایط نامناسب دریا و مواج بودن آب با دقت نظر و سرعت عمل کارکنان دریایی و پایلوت رهبر کشتی در شرایط غیرقابل باوری کنار اسکله پهلو گرفت.

چراغی خاطرنشان کرد: بلافاصله برای این‌که کشتی را از حالت اضطرار خارج کنیم جرثقیل به کنار کشتی رفت و شروع به تخلیه بار کشتی کردیم تا کشتی سبک شود و هم‌زمان پمپ تخلیه آب به محل اعزام شده و آب داخل انبار کشتی خارج شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان این‌که این کشتی حادثه‌دیده پس از رفع نقص فنی می‌تواند به دریانوردی ادامه دهد، افزود: سوراخ شدن بالاست تانک‌های کشتی علت نقص فنی بود و قبل از ورود به بندرگاه این اتفاق رخ داده است.

وی ظرفیت این کشتی را 2500 تن اعلام کرد و افزود: جلسه کمیته سوانح در این خصوص برگزار و بررسی‌های کارشناسی انجام می‌شود.

چراغی خاطرنشان کرد: این حادثه هیچ‌گونه خسارت جانی نداشت و به‌علت به موقع وارد عمل شدن ستاد بحران به محموله کشتی نیز خسارتی وارد نشد.

 

ایسنا

روزهای خوش دریایی ایران در راه است

http://www.bananews.ir/اگر در طول سال‌های گذشته ایران برای پیگیری اصلی‌ترین حقوق خود در دریاهای آزاد با اما و اگرهای گسترده‌ای روبه‌رو بود، به فاصله چند ماه پس از اجرایی شدن برجام نه تنها بسیاری از آن محدودیت‌ها کنار رفته که صفی طولانی از سرمایه‌گذاران خارجی نیز برای حضور آب‌های ایران تشکیل شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ سازمان جهانی دریانوردی هفته آخر سپتامبر را هفته دریانوردی اعلام کرده و این بستر را به عنوان فضایی مثبت برای پیگیری اهداف بین المللی در عرصه دریایی در نظر گرفته است، هفته‌ای که با توجه به تغییر قابل توجه به وجود آمده بر سر راه همکاری‌های ایران با جامعه بین المللی می‌تواند نتایجی مثبت برای ایران به همراه بیاورد.

موقعیت خاص جغرافیایی ایران که با حدود 5800 کیلومتر ساحل و دسترسی به دو دریای مهم منطقه این کشور را در قیاس با بسیاری از رقبای منطقه‌ای برتری داده باعث شده در طول کمتر از یک سال از لغو تحریم‌ها مسیر بسیاری از سرمایه گذاران دریایی را تغییر دهد و بنادر ایران را آماده جهشی جدی در مسیر توسعه کند.

نهایی شدن حضور هندی‌ها در بندر چابهار و سرمایه گذاری 150 میلیون دلاری آنها در این بندر تنها بخشی از اتفاقات مثبتی است که در طول ماه‌های گذشته رقم خورده و مذاکراتی که برای چندین سال به نتیجه نمی‌رسید را نهایی کرده است.

در کنار صحبت از حضور دانمارک و ایتالیا به عنوان دو کشور قطب دریانوردی جهان نیز در طول ماه‌های گذشته مطرح بوده و در صورت نهایی شدن حضور هریک از آنها در ایران می‌توان انتظار داشت شرایط برای آب‌های ایران به شکلی قابل توجه تغییر کند.

اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در اپراتوری بندر شهید رجایی به عنوان قطب دریایی ایران نیز باعث شده ترانزیت دریایی ایران به آینده تعاملات خود با سرمایه گذاران خارجی امیدی بسیار زیاد ببندد.

هرچند نمی‌توان انتظار داشت ظرف گذشت تنها چند ماه از حضور دوباره ایران در فضای بین المللی دریایی نتایج مثبت تمام تحولات روشن شود اما صرف رصد رفت و آمدهای بین المللی برای نقش آفرینی در آب‌های ایران این بشارت را می‌دهد که هفته جهانی دریانوردی برای کشور با آنچه درسال‌های گذشته رقم خورده تفاوتی اساسی خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده ایران باید به سمت توسعه‌ای دریا محور حرکت کند و در این مسیر سرمایه گذاری‌های جدید بخش خصوصی داخلی و خارجی نقشی اساسی ایفا خواهند کرد، سرمایه گذاری‌هایی که اطلاعات ارائه شده از سوی مدیرعامل سازمان بنادر نشان از آغاز آنها دارد و باید دید در ماه‌های آینده چه میزان به سرعت این حضور افزوده خواهد شد.

 

ایسنا

شرکت کشتیرانی ایران و هند احیا می‌شود

http://www.bananews.ir/شرکت کشتیرانی دولتی هند که در تلاش برای رهایی یافتن از رکود است، قصد دارد سرمایه‌گذاری مشترک چهل ساله با کشتیرانی ایران را بار دیگر احیاء کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ بلومبرگ در گزارشی به نقل از بی بی سیندا رئیس شرکتی کشتیرانی هند، نوشت: اخیراً کاهش تحریم‌های اعمال شده بر ایران، راه را برای احیای شرکت کشتیرانی ایران و هند هموار کرد؛ شرکتی که احتمالاً سبب دسترسی به بازارهای آسیای میانه از قبیل قزاقستان می شود.

سیندا روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با اشاره به این سرمایه گذاری مشترک، گفت: ما نمی‌خواهیم این شرکت از بین برود. او همچنین گفت: شریک دیگر، یعنی شرکت کشتیرانی ایران حضور گسترده ای در دریای خزر دارد.

سهام شرکت کشتیرانی هند روز جمعه در بمبئی سیزده ممیز یک دهم درصد افزایش یافت که بیشترین رقم طی بیش از یک سال محسوب می شود.

شرکت کشتیرانی دولتی هند در گزارش سالانه خود اعلام کرد:‌صنعت جهانی کشتیرانی همچنان در تلاش برای احیای خود در پی رکود طولانی بی سابقه است.

بلومبرگ در ادامه نوشت: بزرگترین شرکت کشتیرانی هند و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۲ -پس از آن که سال ها اعمال تحریم علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای بحث برانگیزش سبب کاهش تجارت در این بخش شد- تصمیم گرفتند این سرمایه گذاری مشترک مستقر در تهران را منحل کنند.

اما محدودیت های ناشی از تحریم ایران از ماه ژانویه رو به کاهش نهاده است.

به نوشته بلومبرگ، نخست وزیر هند، در تلاش برای تقویت روابط هند با ایران در پی ورود این کشور به عرصه بین المللی است. هند در حال بررسی سرمایه‌گذاری بیش از۲۰ میلیارد دلار در بخش بنادر این کشور حاشیه خلیج فارس و همچنین بخش انرژی این کشور است.

شرکت دولتی کشتیرانی هند ۴۹ درصد از سهام شرکت کشتیرانی ایران و هند را در اختیار دارد و این در حالی است که ۵۱ درصد سهام این شرکت در اختیار ایران است. در همین حال، پس از کاهش تحریم ها، صادرات نفتی ایران افزایش یافته است.

 

مهر

۵ نفتکش ایرانی به خارجی‌ها اجاره داده شد

http://www.bananews.ir/رئیس دفتر اجاره شرکت ملی نفتکش ایران از اجاره ۵ فروند از کشتی‎های نفتکش‎ شرکتهای خارجی خبر داد و گفت: مشکل P&I و موسسات رده‎بندی حل شده و در حال آماده سازی جهت اخذ تاییدیه از شرکتهای معتبر نفتی هستیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ علی‌اکبر آخوندکاظمی با اشاره به برگزاری متوالی و متناوب جلسه با شرکتهای اجاره‌کننده کشتی اظهار کرد: به دلیل اولویت تامین نیاز داخلی، درحال حاضر ناوگان ملکی نفتکش تقریباً به طور انحصاری در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

وی با یادآوری این‌که از زمان اجرایی شدن برجام تاکنون، پنج فروند از کشتی‎های نفتکش‎ به شرکت‎های خارجی اجاره داده شده‎، تصریح کرد: فقط در مواقع عدم نیاز این مجموعه، کشتی‎های ملکی نفتکش‎ به سایر شرکت‎های خارجی یا داخلی اجاره داده می‎شود.

وی با رویکرد مثبت شرکتهای خارجی اجاره‌کننده کشتی در دوران پسا برجام، افزود: بسیاری از این شرکتها به برقراری ارتباط و از سرگیری همکاری با شرکت ملی نفتکش ایران مایل هستند البته این شرکتها مسائل جانبی را نیز مدنظر داشته و همچنان در انتظار تثبیت شرایط به ویژه وضعیت مبادلات ارزی و پرداخت یا وصول مبالغ اجاره و غیره هستند که خوشبختانه این امر نیز انجام و تاکنون چندین قرارداد اجاره به صورت مستقیم با شرکت‎های خارجی منعقد شده است.

به گفته وی، لازم است برخی از اقدامات از جمله تامین پوشش‎های بیمه‎ای معتبر از گروه بیمه‎گران بین‎المللی، اخذ گواهی‎نامه‎های لازم از موسسات رده‎بندی، اخذ تاییدیه از شرکتهای بزرگ نفتی و همچنین آمادگی بهتر کارکنان از لحاظ عملیاتی و رعایت مقــررات شرکت‎های بزرگ نفتی جهت آماده‎سازی ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران صورت گیرد که بخشی از این اقدامات انجام و مابقی نیز در دست اقدام است.

آخوندکاظمی با بیان اینکه مشکل P&I و موسسات رده‎بندی حل شده و در حال آماده سازی جهت اخذ تاییدیه از شرکتهای معتبر نفتی هستیم،در مورد وضعیت بازار اجاره کشتی‎های حمل نفت خــام هم گفت: بازار اجاره کشتیهای حمل نفت خام با توجه بــه افزایش نسبی میزان تقاضا مناسب ارزیابی می‎شود.

 

تسنیم