http://www.bananews.ir/
Back شما اینجا هستید: خانه حمل و نقل حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی

خداحافظی با بلیت دو سفره مترو/ بلیت ۶۰۰۰ تومانی مترو فرودگاه امام(ره)

http://www.bananews.irرئیس کمیته عمران شورای شهر تهران جزئیات نرخ بلیت مترو را در سال ۹۶ تشریح کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ اقبال شاکری با اشاره به بررسی لایحه نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی در سال ۹۶ که در کمیسیون حمل و نقل شورا بررسی و به تصویب رسیده است گفت: در بررسی مصوبات تلاش کردیم که تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد به طور میانگین و بر اساس میانگین نرخ تورم نسبت به افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی در سال ۹۶ اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه سعی شد نرخ کرایه‌ها به دلیل مشکلات کمبود پول خرد، رند شود گفت: بر همین اساس نرخ کرایه‌های وسایل حمل و نقل عمومی در سال ۹۶،‌در کمیسیون حمل و نقل بررسی شد و مورد تصویب قرار گرفت اما باید این نرخ‌ها نیز در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.

شاکری با بیان اینکه در سال ۹۶ بلیت دو سفره مترو حذف خواهد شد گفت: بلیت دو سفره تنها برای خط فرودگاه امام خمینی (ره) و مهر آباد در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که بلیت یک طرفه فرودگاه مهرآباد ۱۰۰۰ تومان و بلیت دو سفره، ۲۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بلیت یک سفره فرودگاه امام خمینی (ره) ۶۰۰۰ تومان و بلیت دو سفره ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و این در حالیست که فاصله تهران تا فرودگاه امام خمینی (ره) ۳۵ کیلومتر است و وسایل عمومی دیگر همچون تاکسی و آژانس بیش از ۶۵ هزار تومان کرایه دریافت می‌کنند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه بلیت تک سفره داخل شهر تهران و همچنین بلیت مترو حومه (کرج) ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است گفت: بلیت‌های اعتباری مترو نیز بر اساس پیمایش محاسبه می‌شود، به گونه‌ای که تا ۶ کیلومتر ۴۰۰ تومان، تا ۱۲ کیلومتر ۵۰۰ تومان، تا ۱۸ کیلومتر ۶۰۰ تومان و ۱۸ کیلومتر به بالا نیز ۱۰۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

شاکری افزود: قیمت تمام شده بلیت مترو برای شهرداری تهران ۲۵۰۰ تومان است و بر اساس قانون باید این مبلغ یک سوم توسط شهرداری، یک سوم دولت و یک سوم نیز توسط مردم پرداخت شود؛ اما متاسفانه به دلیل شانه خالی کردن دولت از پرداخت این مهم مجبور هستیم در راستای نگهداشت مترو، بلیت را نیز بر اساس نرخ تورم افزایش دهیم.

 

ایسنا

صنعت ریلی ایران در بحران انتخاب

http://www.bananews.ir/با وجود آنکه پیگیری‌های شرکت راه‌آهن در طول سال‌های گذشته باعث شده تعداد قابل توجهی از واگن‌هایی که عمر بالایی دارند از خط سیر خارج شوند اما همچنان میانگین سنی ناوگان ایران بسیار بالاست و این موضوع نوسازی را به عنوان یکی از جدی‌ترین اولویت‌ها در این عرصه مطرح کرده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir با وجود پیگیری‌هایی که برای حمایت از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در نوسازی ناوگان‌شان صورت گرفته، این شرکت‌ها هنوز از نرسیدن اعتبارات لازم شاکی هستند و همین موضوع باعث شده انتخاب‌هایشان در بازارهای داخلی یا بین‌المللی محدود شود.

هرچند، تعدادی از شرکت‌های واگن‌سازی از سال‌ها پیش به‌طور جدی فعالیت‌هایشان را برای تامین ناوگان داخلی آغاز کرده و حتی در این زمینه دستاوردهای مناسبی نیز داشته‌اند، اما محدودیت جدی در استفاده از فناوری‌هایی که در دوره تحریم به ایران نمی‌رسید از یک سو و پایین بودن خط بهره‌وری تحت شرایط سخت اقتصادی از سوی دیگر باعث شده قیمت ناوگان ساخته شده در داخل حتی از نمونه‌های خارجی آن نیز بسیار بالاتر باشد.

طبق اعلام مدیر عامل یکی از شرکت‌های حمل و نقل ریلی، به‌طور متوسط هزینه خرید هر واگن مسافرتی ساخته شده در داخل سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود و این در حالی است که می‌توان نمونه‌های خارجی آن را با قیمت یک میلیارد تومان ارزان‌تر تهیه کرد.

این تنها یک بعد ماجراست. در طرف دیگر با توجه به امکان خرید واگن‌های دسته دوم خارجی، بعضی از شرکت‌های ریلی ترجیح می‌دهند به جای پرداخت هزینه خرید واگن نو و زمانی که برای رسیدن این ناوگان به خط احتیاج است، نسبت به خرید واگن‌هایی اقدام کنند که پیش از این در خطوط دیگری فعالیت می‌کردند.

با وجود آنکه این اقدام از نظر قانونی محدودیتی ندارد و شرکت‌ها اجازه دارند با در نظر گرفتن شرایطی که راه‌آهن آنها را به رعایتش موظف کرده نسبت به خرید این واگن‌ها اقدام کنند، اما واردات ناوگانی که از نظر کیفی با مشکلات جدی مواجه هستند می‌تواند برای کشور تبعات خطرناکی داشته باشد.

براساس صحبت‌هایی که روز گذشته مدیرعامل شرکت سفیر ریل انجام داده، یکی از اقدامات خطرناک مربوط به سال گذشته است. جایی که یکی از شرکت‌های ریلی به واردات واگن‌هایی اقدام کرده که از نظر بهداشت با مشکل مواجه بوده‌اند و اتحادیه اروپا تردد آنها را به‌طور رسمی ممنوع کرده است.

هرچند آمار دقیقی از کشور سازنده این واگن‌ها و تعداد ناوگان وارد شده ارائه نشده، اما صرف نهایی شدن قرارداد وارد کردن این واگن‌ها می‌تواند نشان از تصمیماتی داشته باشد که نه تنها اهداف مدنظر در نوسازی ناوگان را محقق نمی‌کند که حتی شرایط را برای آینده ناوگان کشور نیز در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد. موضوعی که قرار گرفتن آن در چارچوب سیاست‌های کلان ریلی تنها راه‌حل برای خروج از بحرانی است که در انتخاب میان ساخت داخل، ساخت خارج یا واردات واگن‌های دسته دوم به وجود آمده است.

 

ایسنا

توصیه‌های رجا به خریداران بلیت‌های نوروزی

http://www.bananews.ir/روابط عمومی شرکت حمل و نقل ریلی رجا از هموطنان درخواست کرد که هنگام خرید بلیت قطارهای مسافری حتماً کارت ملی خود را برای ثبت کد ملی و تاریخ تولد افراد در داخل برگه‌های بلیت همراه داشته باشند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ این روابط عمومی همچنین افزود: خریداران بعد از دریافت بلیت، بلافاصله مندرجات آن را با درخواست ارائه شده مطابقت داده و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت، سریعاً موضوع را به اپراتور فروش اطلاع دهند.

بلیت‌های غیرهمنام یا مخدوش از درجه اعتبار ساقط بوده و دارندگان این‌گونه بلیت‌ها، مسافر بدون بلیت تلقی شده و از سوار شدن آنها به قطار جلوگیری به عمل خواهد آمد.

فروش بلیت قطارهای رجا برای نوروز سال ۱۳۹۶، از ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۵ به صورت غیر حضوری (اینترنتی و فروش تلفنی ۱۵۳۹) برای همه مسیرها به غیر از مسیر تهران- مشهد آغاز می‌شود.

از ساعت ۷:۳۰ روز دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ نیز بلیت قطارهای مسافری کلیه محورها به غیر از مسیر تهران-مشهد به هموطنان عرضه خواهد شد.

بر اساس این گزارش فروش بلیت قطارهای مسیر تهران- مشهد و بالعکس نیز از ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه به صورت اینترنتی و از ساعت ۷:۳۰ روز سه‌شنبه مورخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ در کلیه نمایندگی‌های فروش مجاز سراسر کشور انجام می‌شود.

روابط عمومی رجا اعلام کرد: طبق برنامه فوق عرضه بلیت‌ قطارهای نوروزی ۱۳۹۶ طی سه روز انجام شده که مربوط به بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ لغایت ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ است.

با توجه به ظرفیت ایجاد شده، هموطنان با برنامه‌ریزی مطلوب و توزیع سفر می‌توانند به صورت غیرحضوری (اینترنتی و فروش تلفنی ۱۵۳۹) یا از طریق نمایندگی‌های مجاز فروش بلیت قطار در سراسر کشور اقدام به خرید بلیت کنند.

هموطنان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سفر با قطارهای رجا اعم از: نشانی دفاتر فروش، قیمت بلیت، موجودی بلیت و ... می‌توانند به صورت شبانه‌روزی با سامانه ارتباط با مشتریان این شرکت با شماره تلفن ۱۵۳۹ تماس گرفته یا به سایت اینترنتی این شرکت به نشانی : www.raja.ir مراجعه کنند.

شماره پیامک ۳۰۰۰۱۳۹ شرکت رجا نیز آماده دریافت نظرها، انتقادات و پیشنهادهای متقاضیان خرید بلیت و سفر با قطارهای این شرکت است.

 

ایسنا

آغاز پیش‌فروش بلیت‌های نوروز از ۱۷ بهمن

http://www.bananews.ir/معاون مسافری راه‌آهن از آغاز پیش‌فروش بلیت تمام مسیرهای ریلی به استثنای محور تهران – مشهد از ساعت ۱۷ عصر روز ۱۷ بهمن‌ماه خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ سیدحسن موسوی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان این مطلب، اظهار کرد: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در ستاد نوروزی شرکت راه‌آهن ایام سفرهای نوروزی امسال بین ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۵ تا ۱۵ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ تعیین شده تا در این ایام تمام امکانات شبکه ریلی کشور در خدمت مسافران نوروزی باشد.

وی با بیان این‌که در طول این ایام ۲۰۴ قطار به شکل روزانه به مسافران خدمت‌رسانی خواهند کرد، توضیح داد: برای کل ایام پیک نوروز ۴۳۰۰ نفر با ظرفیت مسافرگیری یک میلیون و ۵۶۰ هزار نفر در نظر گرفته شده که از این میان ۷۳۰ هزار بلیت به مقصد مشهد مقدس به فروش خواهد رفت.

معاون مسافری راه‌آهن درباره‌ی زمان‌بندی آغاز پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی نیز، افزود: از ساعت ۱۷ روز ۱۷ اسفندماه پیش‌فروش قطارهای نوروزی تمام مسیرها به جز تهران – مشهد به شکل اینترنتی آغاز خواهد شد و بلیت همین مسیرها از ساعت ۷:۳۰ صبح فردا یعنی ۱۸ بهمن‌ماه از طریق مراکز حضوری فروش بلیت در دسترس خواهد بود.

وی ادامه داد: از ساعت ۱۷ روز ۱۸ بهمن‌ماه فروش بلیت مسیر تهران – مشهد و بالعکس آغاز خواهد شد و از ساعت ۷:۳۰ صبح روز ۱۹ بهمن‌ماه این بلیت‌ها به شکل حضوری در دسترس خواهند بود. راه‌آهن برای این ایام ۲۰۰۰ مرکز فروش بلیت حضوری در سراسر کشور در نظر گرفته است.

موسوی همچنین درباره قیمت بلیت‌های در نظر گرفته شده برای ایام نوروز نیز اظهار کرد: برای این ایام شرکت راه‌آهن هیچ درخواست رسمی از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی برای افزایش قیمت بلیت نداشته است و از این‌رو بلیت این قطارها بدون هیچ تغییری در قیاس با گذشته به فروش خواهند رسید.

معاون مسافری راه‌آهن درباره‌ی ظرفیت قطارهای مسافری ایام نوروز نیز گفت: با وجود آنکه تعدادی از واگن‌های قدیمی از سیر خارج شده‌اند، اما با اضافه کردن تعدادی از قطارهای حومه‌ای و محلی به ناوگان در نوروز امسال هیچ کاهش ظرفیت نخواهیم داشت و حتی یک افزایش جزیی نیز در ظرفیت‌ها مشاهده می‌شود.

وی همچنین درباره وضعیت قطارهای بین‌المللی - مسافری در ایام نوروز، ادامه داد: در حال حاضر قطار مسافری نخجوان – مشهد هر هفته در خط سیر قرار می‌گیرد که برای نوروز این حرکت به دوبار در هفته می‌رسد. به این ترتیب که در روزهای یکشنبه و پنج‌شنبه هر هفته از نخجوان به مقصد مشهد و در روزهای دوشنبه و جمعه هر هفته از مشهد به سمت نخجوان حرکت خواهد کرد و پیش‌فروش این مسیر طبق زمان‌بندی اعلام شده آغاز خواهد شد.

وی در پایان درباره وضعیت قطار مسافری تهران – کربلا نیز اظهار کرد: این قطار باید با توجه به شرایط خاصی که دارد از طرف کاروان‌ها و گروه‌های مسافرتی مورد استقبال قرار گیرد که در حال حاضر ما درخواست خاصی دراین زمینه نداشتیم، در صورتی که این درخواست‌ها ارائه شود می‌توان به بازکردن ظرفیت در این مسیر نیز فکر کرد.

 

ایسنا

مترو هشتگرد لنگ ۵۰ میلیارد تومان است

http://www.bananews.ir/با وجودی که عملیات اجرایی مترو گلشهر ـ هشتگرد به ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده، راه‌اندازی اولیه این پروژه منتظر تزریق ۵۰ میلیارد تومان نقدینگی است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir وعده تکمیل مترو هشتگرد که مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از ایستگاه آن به عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه قطار شهری با ۲۰ هزار متر مربع فضای ایستگاهی و ۲۳ هکتار فضای پیرامونی سخن می‌گوید مدت‌هاست که مطرح می‌شود اما به نظر می‌رسد این قطار در ایستگاه بی‌پولی متوقف شده است.

در این خصوص مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این‌که اگر تامین اعتبار مترو هشتگرد کامل شود تلاش می کنیم تا خردادماه ۱۳۹۶ آن را به بهره برداری برسانیم به ایسنا گفت: بر همین اساس امیدواریم قبل از پایان دولت یازدهم راه اندازی مترو گلشهر به هشتگرد را عملیاتی کنیم تا مردمی که در هشتگرد اسکان دارند به راحتی بتوانند از حمل و نقل آسان بهره ببرند. اگر این مساله صورت گیرد ارزش افزوده هشتگرد نیز به سرعت بالا خواهد رفت.

محسن نریمان درخصوص بودجه مورد نیاز برای تکمیل مترو هشتگرد اظهار کرد: در سال جاری برای راه‌اندازی اولیه مترو هشتگرد ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز بود. ۹۵ میلیارد تومان از این رقم اعتبار مصوب سال ۱۳۹۵ بود که اگر از این رقم ۵۰ میلیارد تومان تخصیص نقدی شود مابقی را پیمانکار تامین می‌کند و راه‌اندازی اولیه صورت می‌گیرد.

نریمان هم‌چنین درباره نحوه تامین آب شهر جدید هشتگرد گفت: با وزارت نیرو هماهنگی‌های لازم برای تامین آب صورت گرفته است. آقای سیف رییس کل بانک مرکزی نیز منابع مالی تخصیص آب به منطقه هشتگرد را مورد تایید قرار داده که انشاءالله عملیاتی خواهد شد. فعلا از طریق آب طالقان و آبهای زیرزمینی مساله را حل می کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با درخواست از متقاضیان برای تکمیل سهم آورده گفت: مسکن مهر یک تعامل چند جانبه است که متقاضیان در این بین مسوولیت تکمیل آورده را بر عهده دارند و باید به تعهدات خود عمل کنند. آنها تعهد خود را انجام دهند ما هم برای تسریع امور پیگیری کنیم. هم‌چنین سایر دستگاههای متولی مثل وزارت نیرو و وزارت نفت برای تامین آب، برق و گاز تمهیدات لازم را انجام دهند. بانکها نیز سریع‌تر وعده‌های داده شده را عملیاتی کنند تا انشاءالله در نیمه اول سال آینده مسکن مهر شهرهای جدید را تحویل دهیم.

 

ایسنا