http://www.bananews.ir/
Back شما اینجا هستید: خانه حمل و نقل حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی

راه آهن و پیمانکار؛مقصر اصلی حادثه قطار سمنان

http://www.bananews.ir/گزارش مرکزمطالعات دانشگاه علم وصنعت درباره برخورددوقطارنشان می دهدکه خطاهای سیستمی، زمینه‌ساز خطاهای انسانی شده ونقص درعملکرد سامانه« ATC» متوجه شرکت راه‌آهن وپیمانکار این پروژه است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir پنجم آذرماه سالجاری با برخورد دو قطار در نزدیکی ایستگاه هفت خوان سمنان، ۴۹ نفر از هموطنانمان جان باختند و حدود ۸۲ نفر ازآنها مجروح شدند؛ یک ماه از این حادثه می گذرد و گزارش های متفاوتی از سوی بخش های مختلف دولتی و همچنین کمیسیون عمران مجلس منتشر شده است که هر کدام به عوامل مختلفی در بروز حادثه اشاره کرده اند ودر تمامی این گزارش ها به عامل خطای انسانی به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز سانحه توجه ویژه ای شده است اما در تازه ترین گزارش منتشر شده درباره سانحه برخورد دوقطار که از سوی مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت انجام شده است، علت اصلی برخورد دو قطار صرفاً محدود به یک سهل‌انگاری در شرکت راه‌آهن نیست که با استعفای مدیرعامل و دستگیری چند متصدی خاطی حل شود، درواقع خطاهای سیستمی به نوعی زمینه‌ساز خطاهای انسانی شده و نقص در عملکرد سامانه «ATC »محور تهران ـ مشهد متوجه شرکت راه‌آهن و پیمانکار این پروژه است و بررسی بخش‌های مؤثر در این حادثه نشان می‌دهد ‌ «کم‌توجهی مدیران به موضوع ایمنی» ریشه اصلی بروز این سانحه بوده است.

در گزارش مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرنگار مهر قرار گرفته، ضمن تحلیل عوامل موثر در بروز حادثه، ۴ پیشنهاد کاربردی برای اصلاح مشکلات به‌ منظور جلوگیری از بروز حوادث مشابه ارائه شده است.

متن کامل این گزارش به شرح زیر آمده است.

‌در مقدمه این گزارش آمده است: سانحه تصادف قطار در منطقه هفت‌خوان سمنان شدیدترین سانحه ریلی در دهه گذشته است، جلوگیری از تکرار چنین فاجعه‌ای بهانه‌ای شد تا مسئولان و کارشناسان متعددی به ریشه‌یابی در خصوص علل وقوع این حادثه بپردازند و از منظرهای متنوع موضوع را بررسی نمایند. مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت نیز به عنوان یک نهاد تصمیم‌ساز در کشور در راستای مأموریت خود اقدام به بررسی کارشناسی این موضوع نموده و گزارش تحلیلی و ارزیابی نهایی خود را به همراه پیشنهادهای اصلاحی به شرح زیر ارائه می‌کند؛ از نظر این مرکز مسائل زمینه‌ساز بروز چنین حادثه‌ای صرفاً محدود به یک سهل‌انگاری در شرکت راه‌آهن نیست که با استعفای مدیرعامل و دستگیری چند متصدی خاطی حل شود؛ بلکه پیشگیری از چنین وقایعی مستلزم اقدامات اساسی و ریشه‌ای وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی حمل‌ونقل در کشور است؛ در این گزارش سعی شده است تا پس از شرح حادثه و بیان نظرات منتشرشده در خصوص علل وقوع آن، عوامل مؤثر در حادثه به صورت مستقل ریشه‌یابی شوند، در انتها پیشنهادهایی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث غم باری ارائه شده است.

در ‌شرح حادثه از سوی ‌مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت آمده است: در صبح روز سانحه، قطار تبریز ـ مشهد به دلیل نقص فنی سیستم ترمز واگن ناشی از برودت هوا در بلاک میانی منطقه هفت‌خوان بعد از ایستگاه سمنان متوقف شد، دقایقی بعد، قطار سمنان ـ مشهد با مشاهده چراغ قرمز در فاصله‌ی دو بلاک مانده به قطار تبریز ـ مشهد متوقف می‌شود، ‌قطار سمنان ـ مشهد پس از برقراری ارتباط با کارشناس کنترل مرکزی، دستور خاموش نمودن سامانه کنترل خودکار قطار «ATC» و حرکت در بلاک‌های قرمز (بلاک مسدود) را دریافت می‌کند و به حرکت خود ادامه می‌دهد، پس از رسیدن قطار سمنان ـ مشهد به قوس محل توقف قطار تبریز ـ مشهد که به دلیل وجود تپه‌های مجاور فاقد دید مستقیم مناسب بود، با سرعت ۱۱۷ کیلومتر در ساعت به انتهای قطار جلویی برخورد می‌کند که در نتیجه این تصادف تعدادی از واگن‌های انتهایی قطار تبریز ـ مشهد منهدم و تعدادی نیز دچار حریق می‌شود؛ طبق آخرین اعلام رسمی، متأسفانه در این سانحه ۴۸ نفر از هموطنان در اثر ضربه ناشی از برخورد و سوختگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۴۳ مورد شناسایی و ۵ نفر همچنان مفقود هستند؛ همچنین تعداد مصدومان این حادثه نیز بیش از ۱۰۰ نفر اعلام شده است.

عوامل مؤثر در بروز سانحه ریلی هفت‌خوان

درصورتی‌که رویکرد بررسی کارشناسی چنین حوادثی پیشگیری از حوادث آتی باشد باید به ابعاد متنوع موضوع و زمینه‌های شکل‌گیری حادثه نیز توجه ویژه شود. بر این اساس حداقل چهار بخش اصلی در رخ داد چنین حادثه‌ای نقش داشته‌اند.

‌کنترل ترافیک از عوامل مؤثر در بروز سانحه ریلی هفت‌خوان عنوان شده است؛ خطاهای صورت گرفته توسط مرکز کنترل ترافیک را می‌توان به دو دسته مجزای خطاهای سیستمی تحت عنوان «خطاهای مکرر سامانه» و خطای انسانی تحت عنوان «خطای متصدیان کنترل ترافیک» تقسیم کرد.

‌خطای مکرر سامانه از دیگر عوامل مؤثر در بروز سانحه ریلی هفت‌خوان عنوان شده است، بررسی تجربه پیاده‌سازی سامانه « ATC» در کشورهای پیشرو درزمینه حمل‌ونقل ریلی، لزوم پیاده‌سازی این سیستم در محورهای پرتردد ازجمله محور تهران ـ مشهد را روشن می‌سازد. این سامانه در سال ۹۲ به صورت آزمایشی در محور تهران ـ مشهد آغاز به کارکرد، بنا بر اظهارات رئیس کمیسیون عالی سوانح ریلی کشور از اواخر سال ۹۳ پس‌ از آنکه خطاهای سامانه کاهش پیدا کرد این سامانه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی رسماً به بهره‌برداری رسید اما بنا بر مستندات موجود، عملکرد این سامانه باگذشت ۲ سال از زمان بهره‌برداری همچنان با خطاهای زیادی همراه بوده است، موضوعی که منجر به خطای انسانی در کنترل و هدایت قطار شد، به‌عبارت‌دیگر، خطاهای سیستمی به نوعی زمینه‌ساز خطاهای انسانی شده است، بنابراین ریشه این مشکلات را باید در پیاده‌سازی سامانه و بهره‌برداری از آن جستجو کرد.

مشکلات پیمان طبق این گزارش یکی از عوامل بروز سانحه ریلی هفت‌خوان عنوان شده است، ‌ نقص در عملکرد سامانه « ATC» محور تهران ـ مشهد متوجه شرکت راه‌آهن و پیمانکار این پروژه است. بنابراین شرکت راه‌آهن به عنوان متولی حمل‌ونقل ریلی در خصوص دو موضوع‌مسئول است؛ اول «احراز صلاحیت پیمانکار»؛ تعیین استانداردهای معتبر داخلی و خارجی برای تعیین میزان اعتبار پیمانکار و کارآمدی آن از ملزومات واگذاری پروژه مهمی است که ارتباط مستقیمی با ایمنی جان مسافران دارد. بعد از وقوع این سانحه و با وجود انتقاد کارشناسان راه‌آهن مبنی بر عدم صلاحیت پیمانکار این پروژه تا زمان انتشار این گزارش مدرکی دال بر احصاء صلاحیت پیمانکار توسط راه‌آهن منتشر نشده است.

دومین موضوع در این زمینه‌ «احصای استانداردهای معتبر پیش از به‌کارگیری سامانه است»؛ ‌مرسوم است برای سنجش عملکرد سیستم‌های دارای حساسیت‌های ایمنی، استانداردهایی تعریف می‌شود؛ اخذ گواهی‌نامه‌ احراز این استانداردها پیش از بهره‌برداری سیستم از سوی کارفرما ضامن عملکرد صحیح سیستم است، در خصوص سامانه‌ی «ATC» انتظار می‌رود شرکت راه‌آهن پس از تأیید عملکرد صحیح سامانه، اقدام به بهره‌برداری از آن کرده باشد؛ این موضوع نیز تاکنون از سوی مسئولان راه‌آهن شفاف نشده است، این سؤال مطرح است که اگر تأیید عملکرد به شکل مناسب صورت گرفته بود، پس چرا مسئولیت راهبری قطارها به طور مکرر و به شیوه‌ دستی بر عهده متصدی مرکز کنترل قرار می‌گرفت و اگر چنین تأییدی اخذ نشده باشد، بر چه اساس شرکت راه‌آهن اجازه‌ بهره‌برداری از سامانه را صادر کرده است.

بی‌توجهی مسئولین به گزارش‌های خرابی سامانه، طبق این گزارش ‌از دیگر عوامل بروز سانحه ریلی هفت‌خوان عنوان شده است؛ طبق مستندات موجود، خطاهای مکرر این سامانه، از سوی متصدیان « CTC» و مسئولین نظارت بر شبکه به مدیران مربوطه در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گزارش شده بود. بی‌توجهی مسئولان ذی‌ربط در شرکت راه‌آهن در رفع این نقیصه مهم که با امنیت جانی مسافران ارتباط دارد به عاملی در بروز این سانحه تبدیل شده است.

‌نقش متصدی « CTC» از دیگر مواردی است که در این گزارش بررسی شده است؛ وظیفه متصدیان « CTC»، کنترل و نظارت بر حرکت ایمن قطارها در طول محورِ تحت پوشش خود است، طبق مستندات موجود (۱) ‌طی مدت ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۵ قریب به ۴ هزار خطا از سوی سیستم اعلام شده است، این امر موجب شد متصدیان کنترل ترافیک این اختیار را داشته باشند پس از اطمینان از خطای سامانه اجازه خاموش کردن سامانه « ATC» را به مسئولان قطارها بدهند تا به صورت دستی کنترل و هدایت قطارها را بر عهده بگیرند. هرچند متصدیان « CTC»در ۲ سال گذشته باوجود خطاهای مکرر سامانه، توانسته‌اند از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنند؛ اما در حادثه‌ی هفت‌خوان، متصدی « CTC»شاهرود پیش از کسب اطمینان از خطا بودن پیغامِ سامانه، اجازه خاموش کردن سیستم را به رئیس قطار می‌دهد که منجر به بروز این سانحه شده است.

نقش مسئولان قطار از دیگر موارد مورد بحث در این گزارش دانشگاه علم و صنعت است؛ ‌طبق قوانین سیر و حرکت، هنگامی‌که یک قطار در طول مسیر حرکت خود دچار نقص فنی و درنهایت متوقف شود مسئول قطار باید مجموعه‌ای از اقدامات ایمنی را انجام دهد، از جمله این اقدامات نصب تجهیزات هشداردهنده به فاصله‌هایی معین از محل توقف قطار است، اقدامی که در این سانحه توسط مسئولان قطار تبریز ـ مشهد رعایت نشد؛ البته عمل به این قوانین در طول سالیان گذشته مورد تأکید مسئولان راه‌آهن نبوده است و موجب سهل‌انگاری مسئولان قطار نسبت به اجرای این قوانین شده است.

‌نقش ناوگان از دیگر موارد مورد بحث در این گزارش‌ است؛ نقص فنی ترمز قطار تبریز مشهد را باید در میانگین بالای ۴۰ سال سن ناوگان ریلی کشور جستجوی کرد، همچنین فقدان تجهیزات ایمنی مانند کپسول‌های آتش‌نشانی، چکش اضطراری و استفاده از اجناس بی‌کیفیت و اشتعال‌پذیر در بازسازی واگن‌های دست‌دوم خارجی از دیگر عوامل افزایش تلفات این حادثه است، این در حالی است که باوجود شرکت‌های توانمند واگن‌سازی داخلی، امکان نوسازی ناوگان ریلی کشور وجود دارد اما به نظر می‌رسد این موضوع در اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی قرار ندارد.

‌امدادرسانی در سانحه ریلی هفت‌خوان، از دیگر مباحث بررسی شده در این گزارش است؛ طبق بررسی‌های صورت گرفته تلفات جانی ناشی از برخورد دو قطار در ابتدا کم بوده است، اما امداد و نجات نامطلوب و دیرهنگام سبب شد تا آمار جان‌باختگان سانحه افزایش پیدا کند. مسئولان، تأخیر در امدادرسانی را ناشی از صعب‌العبور بودن محل حادثه عنوان کرده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد تدابیر لازم برای مواجهه با چنین حوادثی، پیش‌بینی‌نشده بود، سابقه‌ی بروز سانحه‌ی قطار در این محور و در این منطقه وجود داشته است.

جمع‌بندی و پیشنهادات

بررسی بخش‌های مؤثر در این حادثه نشان می‌دهد «کم‌توجهی مدیران به موضوع ایمنی» ریشه اصلی بروز این سانحه بوده است؛ ردپای این کم‌توجهی در به‌کارگیری سامانه «ATC »پیش از رفع اشکال، عدم توجه به گزارش‌های مکرر متصدیان کنترل ترافیک، بی‌توجهی مأموران قطار به دستورالعمل‌ها، عدم تجهیز ناوگان به ادوات ایمنی کافی و همچنین ناکارآمدی در امدادرسانی قابل مشاهده است.

با توجه به همین موضوع، ضروری است وزارت راه و شهرسازی به بازنگری جدی استانداردها و فرایندهای جاری راه‌آهن در مواجه با مقوله‌ ایمنی و پیگیری اجرای آن در زیرمجموعه‌های راه‌آهن بپردازد.

در این راستا، مهم‌ترین پیشنهادها برای اصلاح مشکلات به‌منظور جلوگیری از حوادث مشابه عنوان شده است.

‌اصلاح، ارتقاء و توسعه سامانه «ATC» با تکیه بر توان داخلی به‌منظور افزایش ایمنی و بهره‌وری حمل‌ونقل ریلی با تکیه بر توان داخلی و درنظر گرفتن دو موضوع مد نظر است؛ اول آنکه ‌استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری در اعتبار سنجی از پیمانکار و سامانه نصب شده، اعمال شود و دوم آنکه برای جلوگیری از شائبه فساد و با هدف استفاده حداکثری از توان داخلی، فرایندهای پروژه‌سپاری آینده شفاف باشد.

‌با وجود ادعای راه‌آهن مبنی بر دقت بالای سامانه «ATC»، شواهد موجود نشان می‌دهد این سامانه با تعداد خطای غیرقابل قبولی در حال بهره‌برداری است؛ شرکت راه‌آهن باید نسبت به رفع خطاهای فنی در بازه زمانی مشخص و پیش از پیاده‌سازی این سامانه در دیگر محورهای ریلی کشور اقدام و نتیجه را اعلام کند.

‌لازم است نوسازی ناوگان ریلی با تکیه بر توان تولیدکنندگان توانمند داخلی در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

ضروری است هماهنگی میان نهادهای مرتبط با امداد در محورهای ریلی با اجرای مانور برای کاهش زمان رسیدگی با اولویت محورهای پرتردد افزایش یابد و تجهیز قطارها به ادوات ایمنی و آموزش مأموران قطار جهت امداد اولیه در اسرع وقت صورت پذیرد.

منابع: «تحلیل آماری خرابی‌های «ATC» در شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۵‌»، «گروه نظارت بر ایمنی حمل‌ونقل اداره کل ایمنی و نظارت بر شبکه‌ آبان ماه ۱۳۹۵»

 

مهر

سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد یورویی ایتالیا در راه‌آهن ایران

http://www.bananews.ir/مدیر کل امور بین‌الملل راه‌آهن با بیان این‌که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در عرصه ریلی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، از نهایی شدن تعدادی از قراردادها و رسیدن به مراحل پایانی مذاکرات در برخی دیگر از توافق‌ها خبر داد.

 به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ عباس نظری در نشست خبری درباره‌ی آخرین وضعیت اتصال ریلی ایران به آذربایجان، توضیح داد: در کریدور شمال به جنوب ما یک حلقه مفقوده مهم داریم که آن حدفاصل رشت تا آستاراست. با رسیدن این مسیر می‌توان انتظار داشت توان ریلی ایران در این عرصه به شکلی جدی افزایش یابد.

به گفته وی، پس از آنکه پل ریلی آستارا به آستارا افتتاح شود با باراندازی که در این منطقه تعریف خواهد شد امکان افزایش سه میلیون تنی ظرفیت حمل بار در راه‌آهن به وجود خواهد آمد.

مدیر کل امور بین‌الملل راه‌آهن با اشاره به دستور رییس جمهور آذربایجان برای تامین ۵۰۰ میلیون دلار منابع اعتباری لازم برای تکمیل مسیر رشت به آستارا، عنوان کرد: با رسیدن این منابع که حدودی نیمی از هزینه ساخت این پروژه بزرگ را تامین می‌کند، می‌توان انتظار داشت شرایط در راه‌آهن شمال غربی ایران بهبود جدی پیدا کند.

نظری از نهایی شدن مذاکرات ابتدایی با کشور ایتالیا برای سرمایه‌گذاری چهار میلیارد یورویی در راه‌آهن ایران خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این کشور سرمایه‌گذاری‌ مستقیم خود را در دو خط سریع‌السیر ریلی قم به اراک و تهران به همدان انجام خواهد داد و همچنین در حوزه تامین ناوگان راه‌آهن سریع‌السیر نیز حضوری جدی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در راه‌آهن سریع‌السیر پیشنهادهای سرمایه‌گذاری کشور چین را نیز داشته‌ایم که در خط تهران – قم – اصفهان اجرایی شده و در حوزه برقی‌سازی تهران – مشهد نیز گام‌های مهمی در این زمینه برداشته شده است.

مدیر کل امور بین‌الملل راه‌آهن همچنین از اقبال جدی فرانسه نسبت به سرمایه‌گذاری در راه‌آهن ایران خبر داد و افزود: در طول ماه‌های گذشته مذاکرات جدی با طرف‌های فرانسوی داشته‌ایم تا آنها چه در زمینه‌ی مطالعه و چه در زمینه سرمایه‌گذاری به راه‌آهن ایران کمک کنند. به احتمال زیاد فرانسوی‌ها در توسعه قطارهای حومه‌ای ایران نقشی مهم ایفا خواهند کرد.

نظری با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای اتصال ریلی مستقیم به کشور چین انجام گرفته، توضیح داد: برای این اتصال باید کشورهایی چون افغانستان و تاجیکستان از یکسو و قزاقستان و ترکمنستان نیز از سوی دیگر گام‌های مثبتی را در این زمینه بردارند. برای رسیدن به چین از طریق افغانستان نیاز به حدود ۲۰۰۰ کیلومتر ریل‌کشی وجود دارد تا بتوان از این مسیر جدید استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: در این زمینه نیز مذاکرات ابتدایی و مسائل سیاسی مدنظر حل شده و طرفین در حال مذاکره بر سر فاینانس هستند تا امکان اجرایی شدن این طرح فراهم شود.

 

ایسنا

ورود 65 واگن جدید به مترو؛ فردا

http://www.bananews.ir/معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ورود 65 دستگاه واگن متروی ساخت کارخانه واگن سازی تهران به خطوط متروی پایتخت از ظهر فردا خبر داد و گفت: با ورود این واگن ها، ظرفیت ناوگان ریلی تهران بالغ بر 225 هزار نفر در روز افزایش می یآبد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ دکتر مازیار حسینی گفت: تولید 65 دستگاه واگن مترو با استفاده از دانش روز مهندسان و با دست پر توان کارگران ایرانی در شرایطی که حوزه های صنعتی از رکود حاکم بر اقتصاد کشور رنج می برند، جای افتخار است.

وی با اشاره به این که آنچه بیشتر باعث مباهات است، این است که با اهتمام شهردار تهران و تلاش نیروهای توانمند داخلی، به سهم خود شاهد تحقق بخشی از منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در نام گذاری سال 95 به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» در صنعت مترو هستیم، اظهار کرد: امروز با سربلندی می‌توانیم اعلام کنیم که امروز صنعت مترو در بخش های مختلف از ساخت تونل گرفته تا تولید واگن به خودکفایی رسیده است.

حسینی با بیان این که واگن‌های جدید، بلافاصله وارد خطوط پر مسافر مترو می‌شوند و به سهم خود می‌توانند تا حدی از سرفاصله ورود قطارها به ایستگاه‌ها را کاهش و ظرفیت جا به جایی مسافر در ایستگاه‌ها را افزایش دهند، تصریح کرد: تولید واگن‌های مترو در کارخانه واگن سازی مترو به موازات ساخت خطوط و ایستگاه‌های مترو به صورت شبانه روزی از سوی مهندسان و کارگران ایرانی در دست انجام است.

براساس اعلام روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، معاون شهردار تهران در پایان با تأکید بر این که مدیریت شهری تمام تلاش خود را به عمل آورده تا ضمن توجه ویژه به سرعت ساخت مترو و کیفیت این پروژه حساس، آموزه‌های اقتصاد مقاومتی در پروژه عظیم مترو را مورد توجه قرار دهد، خاطرنشان کرد: واگن های جدید مترو طی مراسم ویژه‌ای از فردا ظهر وارد ناوگان ریلی پایتخت می‌شود.

 

ایسنا

از بهسازی تجهیزات تا نورپردازی ویژه در ایستگاه‌های مترو

http://www.bananews.ir/معاون امور ایستگاه های شرکت بهره برداری مترو تهران اقدامات صورت گرفته در ایستگاه‌های مترو را تشریح کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ عامر کعبی فرد در خصوص اقداماتی که به تازگی در معاونت امور ایستگاه های شرکت بهره برداری مترو تهران انجام شده است اظهار داشت: مترو تهران همواره سعی کرده است تا با استفاده از حداکثر توان خود بهترین خدمات را به شهروندان ارائه کند و در این راستا نه تنها تردد راحت و ایمن، بلکه زیبایی های بصری هم در شهر زیرزمینی مد نظر قرار گرفته است.

بهسازی تجهیزات ایستگاه های مترو تهران

معاون امور ایستگاه های شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه از ایمن سازی پله برقی های موجود در ایستگاه های مترو خبر داد و گفت: جدا از بحث بهسازی تجهیزات و کنترل ایمنی پله برقی های موجود، در ماه های اخیر سعی شد تا ایستگاه هایی که فاقد پله برقی هستند هم به این وسیله مهجز شوند که به عنوان نمونه می توان به نصب و راه انداز ی پله برقی ایستگاه تهرانپارس اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایمن سازی تمامی آسانسورهای نصب شده در دستور کار قرار دارد تصریح کرد: تا پایان سال تمامی آسانسورهای موجود در مدار به بهره برداری خواهند رسید.

کاهش ضریب خرابی و خاموشی آسانسورها

وی خاطرنشان کرد: ضریب خاموشی و خرابی آسانسورها نیز در سال جاری با کاهش چشمگیری همراه بود و این موضوع در افزایش رضایتمندی مسافران قابل مشاهده است.

معاون امور ایستگاه ها همچنین از بهینه سازی تهویه ایستگاه ها به ویژه در بخش مسافری خبر داد و اظهار داشت: مشکلات موجود در خطوط دو، چهار و قسمت شمالی خط یک برطرف شده است و در سایر خطوط هم در حال انجام است و به زودی به اتمام می رسد.

زیباسازی ایستگاه های مترو با استفاده از هنر ایرانی اسلامی

عامر کعبی فرد با تاکید براینکه شهروندان تهرانی فارغ از مقصد و هدف ترددشان، هنگام سفر با این سازه آهنی نیازمند دیدن فضایی زیبا در مترو هستند افزود: زیبایی بصری ایستگاه ها همواره در مترو تهران مورد توجه بوده است و به تازگی تمامی سردر ها، تابلوهای هنری، ورودی ها و فضای درونی ایستگاه ها مورد رنگ آمیزی و بازسازی قرار گرفته اند.

به گفته معاون امور ایستگاه های شرکت بهره برداری مترو تهران استفاده از هنر ایرانی و اسلامی یکی از اصول مورد توجه در ایستگاه های مترو تهران است.

وی تصریح کرد: این معاونت به منظور نهادینه کردن هنر ایرانی- اسلامی در ایستگاه ها،‌ همکاری خود را با دانشکده های هنر و معماری نیز آغاز کرده است.

نورپردازی ایستگاه های مترو با نصب بیش از 160 پروژکتور

وی در ادامه به نورپردازی ایستگاه های مترو اشاره کرد وگفت:‌ هدف از نورپردازی و زیباسازی ایستگاه های مترو تلطیف محیط ایستگاهی و ایجاد آرامش بیشتر برای مسافران است.

عامر کعبی فرد افزود:‌ ایستگاه های خطوط 1، 2 و 4 مترو تهران با نصب 160 پروژکتور کم مصرف نورپردازی شدند که با این اقدام علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، نور طبیعی به ایستگاه ها بخشیده شده است.

معاون امور ایستگاه های شرکت بهره برداری مترو تهران در ادامه با بیان اینکه این روش فشار کمتری به دستگاه تابلو برق وارد می کند افزود: استفاده از پروژکتورهای نسل جدید می تواند دمای مطلوبی را در فضای مترو ایجاد کند.

وی در خصوص نورپردازی سکوها نیز افزود:‌ نورپردازی سکوی شمالی و جنوبی ایستگاه ورزشگاه آزادی از جمله اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است.

به روز رسانی جداول زمان‌بندی ایستگاه‌های مترو

معاون امور ایستگاه های شرکت بهره برداری مترو تهران از به روز رسانی و نصب جداول زمانبندی حرکت قطارها در ایستگاه های مترو خبرداد و افزود: برای اولین بار جدول زمانبندی حرکت قطارهای مترو به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی تهیه و در ایستگاه ها نصب شده است.

بر اساس گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه، وی با بیان اینکه این تابلوها با توجه به وسعت ایستگاه ها در تمامی مبادی ورودی و روی سکوها نصب شده‌اند، گفت: 30 ایستگاه خط یک،22 ایستگاه خط 2 و 22 ایستگاه خط 4 در حال حاضر مجهز به تابلوهای زمانبندی سه زبانه شده اند و این تابلوها به زودی در مابقی ایستگاه ها هم نصب خواهند شد.

کعبی فرد در پایان گفت: این تابلو ها با توجه به رنگ خطوط طراحی شده اند تا افراد به راحتی مسیر خود را تشخیص دهند.

 

ایسنا

اتمام خط دوم راه‌آهن قزوین- زنجان تا پایان سال ۹۶

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه وشهرسازی از تکمیل و افزایش خطوط ریلی تهران-کرج تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: خط دوم قزوین- زنجان تا پایان سال ۹۶ به اتمام می رسد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir سعید محمدزاده افزود: عملیات ساخت خط دوم مسیر کرج تا قزوین در حال اتمام است و حدود نیمی از مسیر ۵۵۵ کیلومتری ریل‌گذاری شده است.

به گفته محمدزاده، خطوط سوم و چهارم از نو به‌عنوان یک خط جدید ساخته شد که امروز شاهد زیرسازی خطوط چهار خطه در کل مسیر هستیم که بیش از ۶۰ درصد مسیر به‌صورت چهار خطه و باقی به‌صورت سه خطه ریل‌گذاری شده است و در فاز بعدی کل مسیر به‌صورت چهار خطه ریل‌گذاری می‌شود.

این مقام مسئول گفت: از مجموع مسیر ۴۰ کیلومتری تهران-کرج، ۲۵ کیلومتر آن به‌صورت چهار خطه خواهد شد که تاکنون ۲۰ کیلومتر آن تکمیل‌شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: بدین ترتیب از تهران تا کرج علاوه بر ارائه سرویس‌های متداول برای مسیرهای طولانی، سرویس‌های حومه‌ای نیز افزایش می یابد.

محمدزاده با اشاره به روند پیشرفت چهار خطه کردن خطوط ریلی اظهار داشت: توسعه خطوط حومه‌ای در اطراف کلان‌شهرها با استفاده از ظرفیت‌های شبکه حمل‌ونقل ریلی و اتصال این مجموعه به شریان‌های کشوری در اطراف شهر تهران از چند مسیر در دست اجرا است.

وی ادامه داد: از طرف غرب کشور در مسیر زنجان- قزوین- کرج- تهران و پرند- نسیم شهر- سلطان آباد- اسلام شهر- تپه سفید- تهران و مسیر ورامین-پیشوا-گرمسار تردد بسیار است و طی دو سال گذشته با حمایت دولت از توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی، مجموعه‌ای از اقدامات برای تکمیل این شبکه انجام شده است.

بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن قزوین- زنجان پایان ۹۶

محمدزاده بابیان اینکه «ایجاد خط دوم در قالب عملیات زیرسازی و روسازی از قزوین تا زنجان در حال انجام است»، گفت: در پایان سال ۹۶ می‌توان شاهد بهره‌برداری از آن باشیم زیرا ریل موردنیاز این پروژه خریداری و تأمین‌شده است و هم ‌دست‌اندرکاران بخش اجرا در حال ایجاد زیرساخت برای تراک‌بندی خط هستند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن، افزود: بر این اساس بدون تراک بندی و بعد از تکمیل خطوط می‌توان بین تهران تا زنجان سرویس با سرفاصله ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و بعد از تکمیل عملیات تراک‌بندی با سرفاصله بین ۷ تا ۱۰ دقیقه سرویس ایجاد کرد و زمینه مناسبی برای تردد شهروندان ایجاد کرد.

وی با اشاره به خطوط حومه‌ای تهران-گرمسار یادآور شد: کل عملیات زیرسازی با همکاری شهرداری‌ها و دست‌اندرکاران شهرهای ورامین،  پیشوا و گرمسار به سرانجام رسیده است و این آمادگی وجود دارد که در صورت بروز مشکل خاصی قبل از سال ۹۵ بتوان به‌طورقطع خط سوم و به یاری پروردگار خط چهارم را تحت سرویس قرار داد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی پس از تکمیل خطوط سوم و چهارم در مسیر تهران-گرمسار، سرویس‌ها با سرفاصله ۱۵ دقیقه و پس از تکمیل عملیات تراک بندی سرفاصله اعزام قطارها به ۷ دقیقه کاهش می‌یابد و به خطوط یک و سه مترو تهران متصل خواهد شد.

محمدزاده با توجه به تأکید وزیر راه و شهرسازی بر راه‌آهن حومه‌ای تهران-پرند به‌منظور بهره‌مندی شهروندان به‌ویژه ساکنان مسکن مهر پرند از حمل‌ونقل مناسب و ایمن نیز اظهار کرد: طبق وعده رئیس سازمان برنامه‌وبودجه مبنی بر تأمین اعتبارات لازم برای این خط، این پروژه ظرف ۱۸ ماه به سرانجام خواهد رسید.

ابلاغ بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای راه‌آهن حومه‌ای تهران- پرند

 وی افزود: بخشی از این مسیر به‌صورت سه و بخشی دیگر به‌صورت چهار خطه و قسمتی به‌صورت دوخطه اجرا خواهد شد تا سیستم حمل‌ونقل حومه‌ای فراهم شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، برای اجرای پروژه راه‌آهن حومه‌ای تهران-پرند ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته‌شده که اعتبار آن ابلاغ‌شده اما بخشی از این اعتبارات تخصیص یافته و عملیات مقدماتی اجراشده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه به مطالعات انجام‌شده برای مسیر تهران-قم اشاره کرد و گفت: برای ایجاد قطار سریع و حومه‌ای تمام عوامل کاهنده سرعت سیر در این مسیر شناسایی و بخش قابل‌توجهی از آن رفع شده است، همچنین خط دوم مسیر در محدوده قم‌رود به‌طور کامل نصب شد و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: بدین ترتیب مسافران در ۸۵ دقیقه می‌توانند از ایستگاه راه‌آهن تهران به ایستگاه قم در ۵۰۰ متری حرم حضرت معصومه (س) برسند.

 

مهر