http://www.bananews.ir/
Back شما اینجا هستید: خانه حمل و نقل حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی

عمیق‌ترین خط متروی تهران در آستانه افتتاح

http://www.bananews.irشهردار تهران امروز از مراحل پایانی بخش میانی خط 7 مترو در محور بزرگراه شهید نواب دیدن کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ مازیار حیسنی با ارائه گزارشی از این پروژه در جریان بازدید با تأکید بر اینکه فاز نخست خط 7 مترو به طول 10 کیلومتر با 15 ایستگاه، به زودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و مسافرگیری آن آغاز خواهد شد، گفت: خط 7 مترو که عمیق ترین خط متروی تهران است، از زیر تمام خطوط متروی پایتخت عبور می کند.

وی با اعلام این که خط 7 مترو با 30 کیلومتر طول دارای 22 ایستگاه است، تأکید کرد: این خط از جنوب شرق تهران و محدوده ورزشگاه تختی آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی – غربی، در ایستگاه مولوی به سمت شمال متمایل می شود و پس از عبور از بزرگراه شهید نواب صفوی و شهید چمران، از کنار برج میلاد می گذرد و وارد میدان صنعت در شهرک قدس شده و در انتها به میدان بوستان در سعادت آباد می رسد.

براساس گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در خاتمه این بازدید، در جلسه ای که با حضور شهردار تهران و جمعی از معاونان شهرداری تهران برگزار شد، موضوع آغاز بهره برداری از خط 7 مترو و فعالیت شبانه روزی مجموعه مترو به منظور اتمام خط 6 مترو و متروی فرودگاه امام (ره) مورد تأکید قرار گرفت.

 

ایسنا

وعده سفر بهاری با مترو به فرودگاه امام

http://www.bananews.irدر شرایطی که تا بهمن ماه پیشرفت فیزیکی مترو فرودگاه امام (ره) حدود ۷۰ درصد بوده مسوولان شهرداری قول داده‌اند این مترو ۱۵ فروردین ماه رسما افتتاح شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ بعد از مدت‌ها انتظار و آن‌طور که شهردار تهران قول داده، تست گرم مترو فرودگاه امام (ره) ۱۵ اسفند سال جاری انجام می‌شود و ۱۵ فروردین مسافرگیری می‌کند. این خط در واقع ۳۵ کیلومتر از کل مسیر تهران ـ پرند را شامل می‌شود و مابقی مسیر که بر عهده‌ی وزارت راه و شهرسازی است احتمالا نیمه دوم سال آینده تکمیل خواهد شد.

البته تحقق این وعده تا حدودی دشوار می‌نماید؛ زیرا بنا به گفته‌ی معاون فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) "تا بهمن ماه سال جاری پیشرفت فیزیکی مترو امام (ره) حدود ۷۰ درصد به ثبت رسیده است". لذا این‌که بتوان تا نیمه اول فروردین ماه شاهد قیچی شدن ربان مترو باشیم تا حدودی عجیب به نظر می‌رسد که البته حتما شهرداری تمهیدات لازم را برای این کار اندیشیده است.

اما شرکت عمران شهرهای جدید برای افتتاح مترو پرند ۴۰۰ میلیارد تومان پول لازم دارد که ظاهرا هنوز به دستش نرسیده است و در صورت تامین اعتبار از سوی دولت می‌توان امیدوار بود تا قبل از پایان شهریورماه ۱۳۹۶ ساکنان پرند هم رنگ مترو را ببینند؛ زیرا سختی های رفت و آمد از یک سو و نبود امکانات خدماتی، رفاهی، درمانی، بهداشتی و غیره شهر جدید پرند را تبدیل به سکونتگاهی شبیه خوابگاه تبدیل کرده که اقبال برای زندگی در این شهر پایین است وحتی ۷۰۰۰ مسکن مهر پرند متقاضی ندارد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران درباره آخرین وضعیت مترو پرند به ایسنا گفت: همانطور که دکتر قالیباف طی روزهای اخیر درخصوص مترو پرند قول دادند ۱۵ اسفندماه قطار به سمت ایستگاه فرودگاه امام (ره) می رود که ۳۵ کیلومتر از کل مسیر را شامل می شود. ادامه مسیر از فرودگاه امام (ره) به سمت پرند را هم باید وزارت راه و شهرسازی تقبل کند که در دستور کار آنها قرار دارد و مطالعات را انجام داده اند. ما هم تا حدودی در جلسات آنها شرکت می کنیم. احتمالا در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ حامل خبرهای خوبی در مورد مترو پرند خواهیم بود.

علی عبدالله‌پور با اشاره به مترو گلشهر ـ هشتگرد نیز گفت: مترو هشتگرد در حال انجام است و مذاکرات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. این خط نیز تا پایان سال ۱۳۹۶ یا اوایل سال ۱۳۹۷ می تواند به بهره برداری برسد.

 

ایسنا

خداحافظی با بلیت دو سفره مترو/ بلیت ۶۰۰۰ تومانی مترو فرودگاه امام(ره)

http://www.bananews.irرئیس کمیته عمران شورای شهر تهران جزئیات نرخ بلیت مترو را در سال ۹۶ تشریح کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ اقبال شاکری با اشاره به بررسی لایحه نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی در سال ۹۶ که در کمیسیون حمل و نقل شورا بررسی و به تصویب رسیده است گفت: در بررسی مصوبات تلاش کردیم که تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد به طور میانگین و بر اساس میانگین نرخ تورم نسبت به افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی در سال ۹۶ اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه سعی شد نرخ کرایه‌ها به دلیل مشکلات کمبود پول خرد، رند شود گفت: بر همین اساس نرخ کرایه‌های وسایل حمل و نقل عمومی در سال ۹۶،‌در کمیسیون حمل و نقل بررسی شد و مورد تصویب قرار گرفت اما باید این نرخ‌ها نیز در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.

شاکری با بیان اینکه در سال ۹۶ بلیت دو سفره مترو حذف خواهد شد گفت: بلیت دو سفره تنها برای خط فرودگاه امام خمینی (ره) و مهر آباد در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که بلیت یک طرفه فرودگاه مهرآباد ۱۰۰۰ تومان و بلیت دو سفره، ۲۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بلیت یک سفره فرودگاه امام خمینی (ره) ۶۰۰۰ تومان و بلیت دو سفره ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و این در حالیست که فاصله تهران تا فرودگاه امام خمینی (ره) ۳۵ کیلومتر است و وسایل عمومی دیگر همچون تاکسی و آژانس بیش از ۶۵ هزار تومان کرایه دریافت می‌کنند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه بلیت تک سفره داخل شهر تهران و همچنین بلیت مترو حومه (کرج) ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است گفت: بلیت‌های اعتباری مترو نیز بر اساس پیمایش محاسبه می‌شود، به گونه‌ای که تا ۶ کیلومتر ۴۰۰ تومان، تا ۱۲ کیلومتر ۵۰۰ تومان، تا ۱۸ کیلومتر ۶۰۰ تومان و ۱۸ کیلومتر به بالا نیز ۱۰۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

شاکری افزود: قیمت تمام شده بلیت مترو برای شهرداری تهران ۲۵۰۰ تومان است و بر اساس قانون باید این مبلغ یک سوم توسط شهرداری، یک سوم دولت و یک سوم نیز توسط مردم پرداخت شود؛ اما متاسفانه به دلیل شانه خالی کردن دولت از پرداخت این مهم مجبور هستیم در راستای نگهداشت مترو، بلیت را نیز بر اساس نرخ تورم افزایش دهیم.

 

ایسنا

صنعت ریلی ایران در بحران انتخاب

http://www.bananews.ir/با وجود آنکه پیگیری‌های شرکت راه‌آهن در طول سال‌های گذشته باعث شده تعداد قابل توجهی از واگن‌هایی که عمر بالایی دارند از خط سیر خارج شوند اما همچنان میانگین سنی ناوگان ایران بسیار بالاست و این موضوع نوسازی را به عنوان یکی از جدی‌ترین اولویت‌ها در این عرصه مطرح کرده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir با وجود پیگیری‌هایی که برای حمایت از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در نوسازی ناوگان‌شان صورت گرفته، این شرکت‌ها هنوز از نرسیدن اعتبارات لازم شاکی هستند و همین موضوع باعث شده انتخاب‌هایشان در بازارهای داخلی یا بین‌المللی محدود شود.

هرچند، تعدادی از شرکت‌های واگن‌سازی از سال‌ها پیش به‌طور جدی فعالیت‌هایشان را برای تامین ناوگان داخلی آغاز کرده و حتی در این زمینه دستاوردهای مناسبی نیز داشته‌اند، اما محدودیت جدی در استفاده از فناوری‌هایی که در دوره تحریم به ایران نمی‌رسید از یک سو و پایین بودن خط بهره‌وری تحت شرایط سخت اقتصادی از سوی دیگر باعث شده قیمت ناوگان ساخته شده در داخل حتی از نمونه‌های خارجی آن نیز بسیار بالاتر باشد.

طبق اعلام مدیر عامل یکی از شرکت‌های حمل و نقل ریلی، به‌طور متوسط هزینه خرید هر واگن مسافرتی ساخته شده در داخل سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود و این در حالی است که می‌توان نمونه‌های خارجی آن را با قیمت یک میلیارد تومان ارزان‌تر تهیه کرد.

این تنها یک بعد ماجراست. در طرف دیگر با توجه به امکان خرید واگن‌های دسته دوم خارجی، بعضی از شرکت‌های ریلی ترجیح می‌دهند به جای پرداخت هزینه خرید واگن نو و زمانی که برای رسیدن این ناوگان به خط احتیاج است، نسبت به خرید واگن‌هایی اقدام کنند که پیش از این در خطوط دیگری فعالیت می‌کردند.

با وجود آنکه این اقدام از نظر قانونی محدودیتی ندارد و شرکت‌ها اجازه دارند با در نظر گرفتن شرایطی که راه‌آهن آنها را به رعایتش موظف کرده نسبت به خرید این واگن‌ها اقدام کنند، اما واردات ناوگانی که از نظر کیفی با مشکلات جدی مواجه هستند می‌تواند برای کشور تبعات خطرناکی داشته باشد.

براساس صحبت‌هایی که روز گذشته مدیرعامل شرکت سفیر ریل انجام داده، یکی از اقدامات خطرناک مربوط به سال گذشته است. جایی که یکی از شرکت‌های ریلی به واردات واگن‌هایی اقدام کرده که از نظر بهداشت با مشکل مواجه بوده‌اند و اتحادیه اروپا تردد آنها را به‌طور رسمی ممنوع کرده است.

هرچند آمار دقیقی از کشور سازنده این واگن‌ها و تعداد ناوگان وارد شده ارائه نشده، اما صرف نهایی شدن قرارداد وارد کردن این واگن‌ها می‌تواند نشان از تصمیماتی داشته باشد که نه تنها اهداف مدنظر در نوسازی ناوگان را محقق نمی‌کند که حتی شرایط را برای آینده ناوگان کشور نیز در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد. موضوعی که قرار گرفتن آن در چارچوب سیاست‌های کلان ریلی تنها راه‌حل برای خروج از بحرانی است که در انتخاب میان ساخت داخل، ساخت خارج یا واردات واگن‌های دسته دوم به وجود آمده است.

 

ایسنا

توصیه‌های رجا به خریداران بلیت‌های نوروزی

http://www.bananews.ir/روابط عمومی شرکت حمل و نقل ریلی رجا از هموطنان درخواست کرد که هنگام خرید بلیت قطارهای مسافری حتماً کارت ملی خود را برای ثبت کد ملی و تاریخ تولد افراد در داخل برگه‌های بلیت همراه داشته باشند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ این روابط عمومی همچنین افزود: خریداران بعد از دریافت بلیت، بلافاصله مندرجات آن را با درخواست ارائه شده مطابقت داده و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت، سریعاً موضوع را به اپراتور فروش اطلاع دهند.

بلیت‌های غیرهمنام یا مخدوش از درجه اعتبار ساقط بوده و دارندگان این‌گونه بلیت‌ها، مسافر بدون بلیت تلقی شده و از سوار شدن آنها به قطار جلوگیری به عمل خواهد آمد.

فروش بلیت قطارهای رجا برای نوروز سال ۱۳۹۶، از ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۵ به صورت غیر حضوری (اینترنتی و فروش تلفنی ۱۵۳۹) برای همه مسیرها به غیر از مسیر تهران- مشهد آغاز می‌شود.

از ساعت ۷:۳۰ روز دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ نیز بلیت قطارهای مسافری کلیه محورها به غیر از مسیر تهران-مشهد به هموطنان عرضه خواهد شد.

بر اساس این گزارش فروش بلیت قطارهای مسیر تهران- مشهد و بالعکس نیز از ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه به صورت اینترنتی و از ساعت ۷:۳۰ روز سه‌شنبه مورخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ در کلیه نمایندگی‌های فروش مجاز سراسر کشور انجام می‌شود.

روابط عمومی رجا اعلام کرد: طبق برنامه فوق عرضه بلیت‌ قطارهای نوروزی ۱۳۹۶ طی سه روز انجام شده که مربوط به بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ لغایت ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ است.

با توجه به ظرفیت ایجاد شده، هموطنان با برنامه‌ریزی مطلوب و توزیع سفر می‌توانند به صورت غیرحضوری (اینترنتی و فروش تلفنی ۱۵۳۹) یا از طریق نمایندگی‌های مجاز فروش بلیت قطار در سراسر کشور اقدام به خرید بلیت کنند.

هموطنان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سفر با قطارهای رجا اعم از: نشانی دفاتر فروش، قیمت بلیت، موجودی بلیت و ... می‌توانند به صورت شبانه‌روزی با سامانه ارتباط با مشتریان این شرکت با شماره تلفن ۱۵۳۹ تماس گرفته یا به سایت اینترنتی این شرکت به نشانی : www.raja.ir مراجعه کنند.

شماره پیامک ۳۰۰۰۱۳۹ شرکت رجا نیز آماده دریافت نظرها، انتقادات و پیشنهادهای متقاضیان خرید بلیت و سفر با قطارهای این شرکت است.

 

ایسنا