http://www.bananews.ir/
Back شما اینجا هستید: خانه حمل و نقل حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی

اگر تحریم‌ها بازگردند، تکلیف هواپیماها چه می‌شود؟

http://www.bananews.ir/در طول چند روز گذشته ابهامات گسترده‌ای درباره چگونگی اجرای توافق ایران ایر با شرکت ایرباس مطرح شده که بسیاری از آن‌ها در عرصه عمل هیچ نگرانی را به وجود نمی‌آورد، زیرا آنچه این شرکت اروپایی به ایران تعهد کرده طبق دستورالعمل‌های بین‌المللی اجرایی خواهد شد.

 به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir یک مقام آگاه در این زمینه گفت: طبق اصول مصرح قرارداد، هواپیماهایی که به صورت رسمی به ایران تحویل شده‌اند، به هیچ عنوان امکان بازگشت نخواهند داشت. از این رو حتی اگر تمام تحریم‌های گذشته بازگردد، امکان آن وجود ندارد که فعالیت هواپیماهای تحویل شده به ایران تحت‌ تاثیر قرار گیرد.

وی به تجربه سال‌های گذشته ایران در استفاده از هواپیماهای مسافرتی در مسیرهای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: همانطور که ایرلاین‌های ایرانی توانستند هواپیماهایی را در ایام تحریم خریداری کنند و از آن‌ها در مسیرهای خارجی استفاده کنند و هیچ ایرادی بر نحوه استفاده از آن‌ها به وجود نیامد، هواپیماهای جدید نیز مشمول همین رفتار خواهند شد.

وی افزود: در کنار آن، شرکت‌های خارجی مسئولیت فاینانس هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران را بر عهده گرفته‌اند. از این رو اگر بنا باشد رفتار غیر عادی از سوی آمریکا سر بزند، باید از یک سو توجیهی برای پس گرفتن مجوز رسمی وزارت خزانه‌داری خود ارائه کند و از سوی دیگر خسارات این شرکت‌ها را جبران کند.

این مقام آگاه خاطرنشان کرد: اگر دولت آمریکا را به عنوان دشمن سیاسی خود فرض کنیم، امکان آن وجود دارد که این کشور حتی تصمیم بگیرد هواپیمای مسافرتی ایران را هدف موشک قرار دهد، اما این رفتار غیر عادی است که امکان پیش‌بینی آن وجود ندارد؛ اما در حوزه‌هایی مانند اجرای قرارداد خرید هواپیما از ایرباس، تمام مقدمات لازم پیگیری شده و حتی در صورت بازگرداندن تحریم‌ها نگرانی‌ در استفاده از هواپیماهای خریداری شده وجود نخواهد داشت.

 

ایسنا

نخستین ایرباس۳۲۱ به ایران تحویل داده شد

http://www.bananews.ir/نخستین ایرباس ۳۲۱، تحویل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تحویل نخستین فروند از ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس خریداری‌شده به ایران‌ایر خبر داد و اعلام کرد که این هواپیما هم اکنون مراحل آماده‌سازی برای ورود به کشور را پشت سر می‌گذارد.

دوم دی ماه سال‌جاری، قرارداد نهایی خرید ۱۰۰ فروند هواپیما میان ایران‌ایر و شرکت ایرباس به امضا رسیده و پس از گذشت سه هفته، اولین فروند آن در اختیار ایران قرار گرفت؛ البته چندی پیش فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر از تحویل هواپیماهای ایرباس از اوایل سال جاری میلادی خبر داده بود.

پیشتر اعلام شده بود که ایرباس ۷ تا ۸ هواپیما را در سال جاری میلادی به ایران تحویل می‌دهد. بر اساس برنامه ۱۰۰ هواپیمای خریداری شده شامل ۴۶ فروند ای۳۲۰ و ۳۸ فروند ای۳۳۰ و ۱۶فروند ای۳۵۰ است که ۱۵ تا ۲۰ درصد منابع مالی این خرید، توسط هما و طی ۱۰ سال بازپرداخت می‌شود.

 

مهر

بدهی ایرلاین‌ها کاهش یافته، اما هنوز بالاست

http://www.bananews.ir/جلسات متعددی که با حضور نمایندگان ایرلاین‌ها برگزار شده نتایج مثبتی داشته و تقریبا تمامی ایرلاین‌ها برنامه‌ریزی دقیقی برای تسویه بدهی‌های خود به شرکت فرودگاه‌ها ارائه کردند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ غلامحسین باقریان - عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها – با بیان این مطلب، اظهار کرد: از چند ماه قبل که شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد در صورت انجام نشدن اقدامات لازم از سوی شرکت‌های هواپیمایی بدهکار این شرکت مراتب اعتراض یا شکایت خود را به مراکز قضایی ارجاع خواهد داد، تقریبا تمامی شرکت‌های هواپیمایی نسبتا به تسویه این بدهی‌ها اقدام کردند.

وی ادامه داد: در این میان بعضی از شرکت‌ها بخش قابل توجهی از بدهی‌های خود را پرداخت کرده‌اند و دیگر شرکت‌ها نیز نسبتا به انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای تسویه این رقم‌ها اقدام کردند.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها در پاسخ به این سوال که رقم 700 میلیاردی بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها کاهش یافته نیز گفت: با توجه به اقداماتی که در این ماه‌ها صورت گرفته رقم بدهی‌ها به شکل جدی کاهش یافته است، اما هنوز ارقام باقی‌مانده بالاست و باید نسبت به اجرای برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اقدامات لازم انجام شود.

به گفته باقریان، شرکت فرودگاه‌ها جلسات رسمی خود با نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی در این زمینه را ادامه می‌دهد و این امیدواری وجود دارد با توجه به رویکرد ماه‌های گذشته شرایط برای تسویه بدهی‌ها فراهم شود.

پس از آنکه چند سال قبل شرکت فرودگاه‌ها نرخ خدمات فرودگاهی ارائه شده به شرکت‌های هواپیمایی را افزایش داد و البته به دنبال سخت شدن اوضاع ایرلاین‌های ایرانی در فضای بین‌المللی بخشی از هزینه خدمات فرودگاهی معوق شد.

این بدهی که شرکت‌های هواپیمایی دولتی اصلی‌ترین طرف‌های آن به حساب می‌آیند از حدود 400 میلیارد تومان به 700 میلیارد تومان رسید و کار را به جایی رساند تا شرکت فرودگاه‌ها تهدید به ارجاع پرونده ایرلاین‌های بدهکار به مراجع قضایی کند.

چند روز قبل معاون اول رییس جمهور در تصویب‌نامه‌ای نسبت به تهاتر 1000 میلیارد تومان از بدهی‌های شرکت هواپیمایی آسمان به شرکت‌های دولتی با رقمی که این شرکت از دولت طلب دارد اعلام موافقت کرد.

 

ایسنا

تهاتر بدهی ایرلاین‌ها فقط با شرکت آسمان

http://www.bananews.ir/عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و معاون برنامه‌ریزی و نظارت این شرکت اعلام کرد: پس از جلسات متعددی که با حضور شرکت فرودگاه‌ها و نمایندگان ایرلاین‌ها انجام شده، این شرکت موافقت کرده است بدهی‌های شرکت هواپیمایی آسمان از طریق تهاتر پرداخت شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ غلامحسین باقریان با بیان این مطلب، اظهار کرد: شرکت فرودگاه‌ها پیش از این موافقت کلی با تهاتر بدهی‌ها شرکت‌های هواپیمایی نداشت اما در مورد شرکت هواپیمایی آسمان به‌طور خاص و پس از انجام جلسات متعدد موافقت این شرکت جلب شد.

به گفته وی، تصویب‌نامه اخیر هیات وزیران با توجه به نهایی شدن مذاکرات در این حوزه انجام گرفته است و درباره بدهی دیگر شرکت‌های هواپیمایی صدق نمی‌کند.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها درباره‌ی چگونگی استفاده این شرکت از تهاتر بدهی ایرلاین‌ها نیز توضیح داد: در مصوبه هیات وزیران این تهاتر با انتشار اوراق خزانه انجام می‌گیرد و از این رو شرکت فرودگاه‌ها فضای آن را خواهد داشت که از این اوراق خزانه استفاده کند.

باقریان خاطر نشان کرد: امکان آن وجود دارد که از اوراق خزانه در حوزه‌هایی چون پرداخت مالیات و دیگر حوزه‌های اقتصادی استفاده شود که با رسیدن این اسناد اجرای آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، در تصویب‌نامه اخیری که اسحاق جهانگیری – معاون اول رییس جمهوری – ابلاغ کرده بدهی‌های شرکت هواپیمایی آسمان تا سقف ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های بیمه ایران، شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با طلب‌های این شرکت از محل بدهی‌های دولت تهاتر خواهد شد.

شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به دلیل مشکلاتی که در طول سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بودند رقمی نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان به شرکت فرودگاه‌ها بدهکارند. این شرکت چندی قبل اعلام کرد در صورتی که ایرلاین‌ها نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام قطعی نکنند، کار را به مراجع قضایی ارجاع خواهد داد. نام شرکت هواپیمایی آسمان در صدر این شرکت‌ها قرار داشت.

 

ایسنا

چند هواپیما در آسمان ایران می‌پرند؟

http://www.bananews.ir/طبق آخرین برآوردهای صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر ایرلاین‌ها ایرانی رقمی نزدیک به ۲۵۰ فروند هواپیما ملکی به نام خود دارند. هواپیماهایی که عملکرد آن‌ها در طول سال‌های گذشته نشان از آن دارد که بهره‌وری پایین اصلی ترین شاخصه ناوگان مسافرتی ایران بوده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ زمین‌گیر بودن نزدیک به ۱۰۰ فروند هواپیما شرکت هواپیمایی ایرانی نشان از آن دارد که نزدیک به ۴۰ درصد از کل ناوگان امکان پرواز ندارد. اطلاعات به دست آمده از سوی خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که از این ۱۰۰ فروند هواپیما نزدیک به ۵۰ فروند باید برای همیشه با پرواز کردن خداحافظی کنند اما از این رقم ۵۰ فروند باقی مانده هنوز امکان آن را دارند که به پرواز در آینده امید داشته باشند.

این هواپیماها نیاز به دریافت قطعاتی دارند که از دو محور متفاوت تامین آن‌ها امکان پذیر است. یکی از محورها بحث احتمال باز شدن بازار برای تامین قطعات هواپیماها پس از اجرای برجام است. البته این مسئله منوط به آن خواهد بود که شرکت‌های هواپیماساز هنوز قطعات مربوط به هواپیماهای قدیمی زمین گیر ایران را تولید کنند و یا امکان تهیه آن‌ها در بازار وجود داشته باشد.

در غیر این صورت اگر نقشه راهی شبیه به عملکرد شرکت هواپیمایی آسمان که با وارد کردن چند فروند فوکر ۱۰۰ زمین‌گیر قطعات آن‌ها را به دیگر هواپیماهای خود پیوند زد، عمل شود، این شانس وجود خواهد داشت که لااقل بخشی از این هواپیماها رنگ آسمان را ببیند.

موضوع دیگری که شرایط صنعت هواپیمایی ایران را متحول می‌کند، بحث مربوط به چگونگی استفاده روزانه از ناوگان فعال است.

میانگین ساعات پرواز هواپیماها در طول ۲۴ ساعت حدود ۹ ساعت تخمین زده می‌شود. در صورتی که ایرلاین بتواند شرایط را طوری مدیریت کند که برای انجام این دو پرواز تعداد نشست و برخواست‌ها به کمترین سطح خود برسد، این شانس وجود دارد که بهره‌وری به حداکثر برسد.

یک منبع آگاه به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر متوسط زمان پروازی هواپیماهای مسافرتی در ایران حدود ۶.۵ ساعت از ۲۴ ساعت شبانه روز است. این دیدگاه که بالا رفتن زمان پروازهای یک هواپیما در طول روز می‌تواند عملکرد منفی داشته باشد به هیچ عنوان درست نیست. بلکه در حال حاضر ناوگان ایران به دلیل محدودیت‌هایی که دارد مجبورشده است با حدود ۳ ساعت فاصله نسبت به استانداردهای جهانی فعالتیت خود را ادامه دهد.

به گفته وی در حال حاضر ۵ فروند بوئینگ ۷۳۷ فعال در ناوگان ایران با توجه به شرایط مثبتی که در قیاس با دیگر هواپیماها دارند، توانسته‌اند با زمانی نزدیک به استانداردهای بین المللی پرواز کنند حتی تعدادی از ایرباس های ۳۰۰-۶۰۰ و ۳۲۰ ایران نیز توانایی انجام عملیات بیش از متوسط داخلی را دارند اما در مجموع می‌توان گفت که فاصله ما با بهره‌وری جهانی نزدیک به ۳ ساعت در طول روز است و این نشان می دهد که ناوگان ایران نتوانسته خود را با استانداردهای جهانی همراه کند.

 

ایسنا