http://www.bananews.ir/
Back شما اینجا هستید: خانه فناوری و تکنولوژی مقاوم سازی ساختمان

مقاوم سازی ساختمان

http://www.bananews.irبنانیوز (www.BanaNews.ir) به عنوان مرجع خبری صنعت ساختمان کشور (عمران، معماری و شهرسازی) در این بخش به ارائه آخرین اخبار مرتبط با ترمیم و مقاوم سازی ساختمان، مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله، روش ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﺮﻣﻴﻢ و ﻣﻘﺎوم ﺳﺎزي ﺳﺎزه ﻫﺎ، آيين نامه مقاوم سازي ساختمان، راهکارهای بالابردن مقاومت سازه و ... می پردازد.

مقاوم‌سازی دو میلیون مسکن روستایی/کمبود ۶۰۰هزار مسکن روستایی در کشور

http://www.bananews.irرئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از مقاوم‌سازی بالغ بر دو میلیون مسکن روستایی در کشور خبر داد و گفت: این بنیاد مقاوم‌سازی ۱۰۰درصدی مسکن‌های روستایی کشور را تا سال ۱۴۰۵ در برنامه دارد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irبه نقل از ایسنا علی‌رضا تابش در گردهمایی بزرگ دهیاران و شوراهای روستاهای استان سمنان با اعلام این خبر اظهار کرد: پنج میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای سراسر کشور وجود دارد که تاکنون افزون بر دو میلیون واحد آنها مقاوم‌سازی شده است.

وی با اشاره به تخریب بیش از حد خانه‌های روستایی در زلزله‌های گذشته، از جمله در زلزله ویران‌گر بم افزود: بعد از زلزله بم، تصور اینکه بتوانیم این حجم از واحدهای روستایی را مقاوم‌سازی کنیم، بسیار دور از دسترس به نظر می‌آمد اما امروز به برکت نظام اسلامی و تلاش بنیاد مسکن به عنوان یکی از یادگاران امام راحل قرار است ظرف کمتر از یک دهه آینده همه واحدهای روستایی در برابر زمین‌لرزه و دیگر بلایا مقاوم‌سازی شوند.

تابش از کمبود ۶۰۰هزار واحد مسکن روستایی در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن نه تنها تامین این نیازمندی و مقاوم‌سازی بیش از سه میلیون مسکن روستایی را برنامه‌ریزی کرده بلکه قرار است در افق ۱۴۰۵ مسکن مورد نیاز رشد جمعیت روستایی به مسکن را نیز در این مدت مرتفع کند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تداوم سیاست اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت برای ساخت مسکن روستایی در کشور خبر داد و گفت: دولت تدبیر و امید با وجود مشکلاتی که در این بخش داشته توجه بسیار ویژه‌ای به عمران و آبادانی روستاها داشته است.

وی به نقش مهم شوراهای روستا و دهیاران در اجرایی شدن برنامه‌های بنیاد مسکن اشاره و تصریح کرد: توسعه و عمران و آبادانی روستاها تنها یکی از وظایف این بنیاد است و البته توفیقات بنیاد در این حوزه مستلزم همراهی و مشارکت دهیاران است.

روستاهای کشور طبقه‌بندی می‌شوند

تابش بر لزوم توسعه متوازن در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: تنها با مشارکت و همراهی مردم و مسئولان محلی است که می‌توانیم به چنین توسعه‌ای دست یابیم.

وی با اشاره به لزوم سطح‌بندی و تقسیم‌بندی روستاها در کشور از اجرای یک طرح از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با هدف طبقه‌بندی روستاهای کشور خبر داد و افزود: باید روستاها را بر اساس شاخص‌هایی که به دست می‌دهیم طبقه‌بندی و برای رفع مشکلات آنها برنامه‌ریزی کنیم و بنیاد در آینده نزدیک چنین برنامه‌ای در دستور کار دارد.

این مقام مسئول از اشتغال به‌عنوان اساسی‌ترین نیاز در روستاها نام برد و گفت: باید با ایجاد اشتغال از مهاجرت به شهرها و خالی‌شدن روستاها بکاهیم.

وی با انتقاد از این تفکر که ایجاد رونق و اشتغال مستلزم منابع مالی زیاد است اظهار کرد: گاهی می‌شود که با کمترین منابع مشاغل بسیاری ایجاد کرد و در برخی مناطق روستایی ما افراد خلاق و توانمندی این کار کرده‌اند.

تابش به ایجاد ده‌ها فرصت شغلی توسط یک روستایی در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: این جوان خلاق با ایجاد سایت‌هایی زمینه معرفی محصولات و توانمندی‌های روستای خود را فراهم و با اختصاص بخشی از مسکن خود به یک مرکز اقامت روستایی زمینه رونق گردشگری در آن روستا را فراهم کرده بود.

وی با بیان اینکه البته همه روستاها ظرفیت گردشگری را ندارند افزود: باید متناسب با ظرفیت‌ها و فرهنگ منطقه برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد و هم دولت یازدهم و هم بنیاد مسکن به عنوان متولی عمران روستاها آماده همکاری با روستاییان است.

اجرای طرح هادی در ۱۵۰۰۰ روستا

وی با اشاره به تهیه طرح هادی و اجرای آن در روستاها گفت: تا سال آینده همه روستاهای کشور صاحب طرح هادی می شوند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه تهیه طرح هادی یک کار بزرگ در کشور بود افزود: بیش از ۳۸ هزار روستا و سکونتگاه بالای ۲۰ خانوار در کشور داریم و تهیه طرح برای همه این‌ها کار بزرگی بود که توسط بنیاد در حال انجام است.

تابش از تهیه طرح هادی برای بالغ بر ۹۸ درصد روستاهای کشور خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر تهیه طرح برای اکثر قریب به اتفاق روستاهی کشور تاکنون طرح هادی در ۱۵۰۰۰ روستا از این ۳۸ هزار روستا اجرایی شده است.

این مقام مسئول اجرای طرح هادی را مستلزم همراهی دهیاران و مردم برشمرد و گفت: در حال حاضر نقشه راه مشخص شده و در این طرح‌ها به تفاوت روستاها و ظرفیت آنها توجه شده است.

وی با بیان اینکه هر روستا نسخه خاص خود را می‌خواهد افزود: نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه روستاها پیچید.

توجه ویژه دولت روحانی به روستاها

وی با بیان اینکه دولت روحانی توجه بسیار ویژه‌ای به روستاها دارد گفت: اهمیت فوق‌العاده دولت تدبیر و امید به روستاها فرصت بسیار خوبی فراهم کرده که روستاها در این مقطع توسعه بیابند ضمن اینکه در برنامه ششم نیز توجه بسیار خوبی به مناطق روستایی شده است.

رئیس بنیاد مسکن کشور از اعتبار ۴۰۰۰میلیارد تومانی دولت برای عمران روستاها خبر داد و افزود: علاوه براین بنیاد مسکن تاکنون ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن روستایی اعطا کرده است.

وی با بیان اینکه نگرانی از بابت بازگشت تسهیلات روستایی نداریم خاطرنشان کرد: مردم روستا مردمی متعهد و خوشنام هستند و در پرداخت تسهیلات عملکرد خوبی دارند لذا این تسهیلات بعد از بازگشت به دیگر روستاییان اعطا می‌شود.

تابش بر لزوم حفاظت از تاسیسات زیرساختی ایجاد شده در روستاها تاکید و اضافه کرد: دهیاران و شوراها باید توجه ویژه به نگهداری و حفاظت از زیرساخت‌های ایجاد شده داشته باشند.

صنوف مانع پلمب پلاسکو شدند/تهران ۴۸هزار کارگاه دارد ۸۰ بازرس!

http://www.bananews.irیک عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار می‌گوید: در حادثه پلاسکو عده‌ای همه چیز را گردن وزارت کار می‌اندازند و از مسئولیتهای خود شانه خالی می‌کنند، در حالی که بازرسان به این ساختمان مراجعه کرده و اخطارهای لازم را داده بودند و اگر برخی مسایل نبود آن را پلمب هم می‌کردند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ علی اصلانی اظهار کرد: طبعا بازرسان اداره کار می‌توانستند گزارش خود را به قوه قضاییه ببرند تا مراحل اجرایی خود را از جریمه نقدی تا حتی پلمب طی کند و بر اساس گزارش‌هایی که داریم، بازرسان اداره کار به پلاسکو اخطار هم کرده بودند ولی مجامع صنفی بلافاصله وارد عمل شدند و با این توجیه که در صورت پلمب، چندین هزار نفر بیکار شده و از نان خوردن می افتند، مانع ارائه گزارش بازرسان شدند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار تصریح کرد: سوالی که مطرح می‌شود این است که مجوز حضور آنها را چه کسی داده است؟ اگر شهرداری اعلام کرده که این ساختمان امن نیست، چرا همچنان فعالیت می‌کردند؟ درباره ساختمان علاء الدین که می‌گویند بارها اخطار داده‌اند چرا هنوز کاری صورت نگرفته است؟

اصلانی متذکر شد: متاسفانه درحادثه پلاسکو هشت تا ۹ نهاد و دستگاه مسئولند ولی هیچ‌کدام خود را دخیل نمی‌دانند و همه چیز را شفاف به مردم نمی‌گویند. برخی هم استنادشان به ماده ۹۶ قانون کار است و بر اساس آن بازرسان وزارت کار را مقصر می‌دانند، درحالی که بازرسان به وظیفه خود عمل کرده‌اند اما صنوف مانع پلمب ساختمان شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که پیش روی بازرسان کار است و در پلمب ساختمان پلاسکو هم سایه انداخت، این است که اگر بازرس کار به عنوان ضابط دادگستری عمل ‌کرد و کارگاه را بست، فردا صاحب کارگاه از او به دادگاه شکایت نبرد و دادگاه علیه بازرس اعلام خسارت نکند که به تولیدی ضرر زده است.

این مقام مسئول کارگری در عین حال با اشاره به کمبود تعداد بازرسان کار گفت: باورش سخت است ولی تعداد بازرسان ادارات کار در کل کشور ۸۰۰ نفر است که در تهران به بیش از ۸۰ نفر نمی‌رسد، در حالی که در کل تهران ۴۸ هزار کارگاه وجود دارد که با این وضع شانس بیاورند سالی یکبار بازرسی شوند.

اصلانی از تهیه طرحی توسط دولت به منظور استفاده از پتانسیل انجمن‌ها و تشکل‌های کارگری در امر بازرسی کارگاه‌ها خبر داد و گفت: سالهاست اعلام می‌کنیم از توان انجمن‌های صنفی کارگری برای بازرسی کارگاهها استفاده شود ولی چون احتمال ساخت و پاخت می‌رود و قانون محکمی پشت آن نیست توجهی به آن نمی‌شود و همین نگرانی سالهاست مانع واگذاری بازرسی به تشکل‌های کارگری شده است.

رییس کانون شورای اسلامی کار البرز در بخش دیگری از سخنان خود از پیش‌بینی طرحی توسط وزارت کار خبر داد که به موجب آن هیچ مغازه یا واحدی حق ایجاد تولیدی در داخل پاساژها را ندارد.

وی افزود: متاسفانه در تمام ایران اکثر پاساژها در طبقه‌های فوقانی تولیدی هستند و این امر کار را برای جلوگیری از استقرار آنها سخت می‌کند. ‌ از سوی دیگر این طرح تا زمان آماده نبودن زیرساختها قابلیت اجرا ندارد، چون به فرض این طرح را به تصویب رساندیم و قانون کردیم، حال چند هزار شغل می‌تواند از تهران خارج شود؟ آیا دولت زمینه خروج کارگاه‌های تولیدی از تهران را فراهم کرده است؟ آیا شهرکهای صنعتی برای پذیرش کارگاهها آمادگی دارند؟

اصلانی بیان اینکه در حادثه پلاسکو تجهیزات آتش نشانی کافی و مناسب نبود، خاطرنشان کرد: یقین بدانید اگر تجهیزات کاملی در اختیار آتش نشانان قرار داشت، در طبقات بالایی گرفتار نمی‌شدند. ساختمان پلاسکو پله‌های اضطراری برای نجات نداشت و آتش نشانان قیچی برای بریدن آهن نداشتند و شاید اگر هلیکوپتر برای خاموش کردن آتش از بالا می‌آمد ساختمان در حال حریق ساعتها آب زده نمی‌شد و فرو نمی‌ریخت.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در پایان افزود: برای مقابله و برخورد با چنین حوادثی قانون محکمی نوشته نشده تا دستگاهها و سازمانها به درستی به وظیفه خود عمل کنند، لذا مادامی که با قانون نانوشته روبه رو باشیم در صورت تکرار چنین حوادثی هر کسی دیگری را مقصر می‌داند.

 

ایسنا

بزرگترین فاجعه انسانی قرن اخیر در کمین تهرانی‌ها

http://www.bananews.ir/در حال حاضر از حدود یک میلیون و 200 هزار ساختمان در تهران تنها 4 درصد آن‌ها بازسازی و نوسازی می‌شوند؛ به گفته محققان کشور 96 درصد سازه‌های موجود در زمان زلزله احتمالی تهران می‌توانند بزرگترین فاجعه انسانی را پدید آورند.

 به گزارش بنانیوز(BanaNews.irبه نقل از ایسنا دکتر فریبرز ناطق الهی، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود، تهران حدود یک میلیون و 200 هزار بنا دارد که 4 درصد از این میزان در هر سال یا مورد بازسازی قرار می‌گیرند و یا دوباره‌سازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه این امر نشان می‌دهد که بسیاری از ساختمان‌های تهران قدیمی هستند، اظهار کرد: بسیاری از این سازه‌ها مشکل دارند؛ چراکه بیشتر این ساختمان‌ها در دهه‌های گذشته ساخته شده است و چون در آن زمان الزام قانونی برای رعایت ضوابط زلزله نبوده است؛ از این رو بیشتر ساختمان‌ها فاقد استانداردهای لازم برای زلزله هستند و یا اگر ضوابط رعایت شده باشند، شرایط لازم را ندارند.

ناطق الهی با بیان اینکه این امر نشان‌دهندهآن است که هر سال 96 درصد از ساختمان‌های کشور می‌توانند دارای مشکل سازه‌ای باشند، ادامه داد: در حال حاضر تنها 4 درصد از سازه‌ها بازسازی و نوسازی می‌شوند و از سوی دیگر ما با حجم زیادی از سازه‌های فاقد استانداردهای لرزه‌ای مواجه هستیم که می‌تواند در زمان زلزله احتمالی تهران بحران‌ساز در سطح جهانی باشند.

این محقق با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که زلزله احتمالی تهران زلزله‌ای با بزرگای بیش از 7 ریشتر باشد، تاکید کرد: زلزله تهران به بزرگترین فاجعه انسانی در قرن اخیر تبدیل خواهد شد؛ از این رو باید به سازه‌ها توجه بیشتری صورت داشته باشیم.

درسی که از زلزله منجیل و رودبار گرفته نشد

وی با اشاره به زلزله رودبار و منجیل گفت: پس از این زلزله بزرگ، فعالیت‌هایی در زمینه سازه‌ها شروع شد؛ ولی متاسفانه بعد از مدتی به تناسب اینکه مساله تبدیل به یک امر سودآور و درآمدزا شد، از چارچوب اصلی، خارج و به بازاری برای افراد سودجو تبدیل شد. این افراد ادعای مقاوم‌سازی سازه‌ها را داشتند و مشکل کشور در این زمینه ابتر ماند.

ناطق، در عین حال با بیان اینکه پس از زلزله رودبار و منجیل علم زلزله‌شناسی در ایران پیشرفت کرد، ادامه داد: با اقداماتی که در پژوهشگاه زلزله انجام شد، امروزه ایران در سطح جهانی در زمینه زلزله مطرح است و حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ ولی تا تبدیل شدن نتایج تحقیقات این پژوهشگاه به الزامات اجرایی در سطح شهرداری‌ها و نظام‌های مهندسی فاصله زیادی داریم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با ابراز تاسف از اینکه شهرداری‌ها دقت لازم را درباره سازه‌ها ندارند، یادآور شد: عموما شهرداری‌ها به تایید نقشه‌ها از سوی مهندسان اکتفا می‌کنند؛ ولی با توجه به فاجعه‌ای که در ساختمان پلاسکو رخ داد، مشاهده می‌شود که این ادعای شهرداری‌ها صحیح نیست.

وی نحوه ساخت سازه‌ها را یک مساله ملی دانست و یادآور شد: از این رو لازم است دفاتری برای بررسی تخصصی سازه‌ها ایجاد شود، ولی متاسفانه همواره پای افراد سودجو در این مسایل باز می‌شود؛ از این رو نیاز است تا چارچوب‌های مورد نیاز در این زمینه تغییر کند.

وی برای نمونه به بازدید از یک ساختمان بلندمرتبه دولتی اشاره کرد و گفت: بعد از بازدید این ساختمان، به شهردار منطقه اعلام کردم که این ساختمان خواهد ریخت؛ ولی ترتیب اثر داده نشد و این در حالی است که در صورت ریزش این ساختمان علاوه بر از دست رفتن منابع مالی، موجب بروز بحرانی همانند فاجعه پلاسکو خواهد شد.

وضعیت مدیریت بحران در کشور

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش‌ها در خصوص مسایل فنی و مدیریت بحران، اظهار کرد: مدیریت بحران کشور فاجعه است و بر اساس ضوابط فنی که در دنیا انجام می‌شود، نیست. مدیریت بحران ما با مدیریت بحرانی که در 50 سال گذشته در دنیا انجام می‌شد، اداره می‌شود و این در حالی است که امروزه مدیریت بحران در دنیا تغییر کرده است.

بنیانگذار مدیریت بحران در کشور، با بیان اینکه از 20 سال گذشته ما به این درک رسیدیم که مدیریت بحران کشور مبحث بسیار وسیعی است، اظهار کرد: در سال 1375 اولین کتاب مدیریت بحران را منتشر کردم و مجلس شورای اسلامی بر اساس الگویی که برای مدیریت بحران تعریف کرده بودم،‌ طرحی را تصویب کرد؛ ولی افرادی که برای این امر به اشتغال گرفته شدند، از سرداران جنگ بودند.

وی با بیان اینکه تمام کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که مدیریت بحران با رویکرد جنگ دو مقوله متفاوت است، ادامه داد: ما به جز در مسائل لجستیکی و حفظ امنیت شهر بحران‌زده، از نیروهای ارتشی نباید استفاده کنیم؛ چون دیدگاه آنها دیدگاهی است که به ضرورت ساماندهی شهر در بعد از بحران فکر می‌کنند. نگاه اساسی به مدیریت بحران این نیست و بیشتر توجه‌ها به مدیریت قبل از بحران است.

ناطق الهی خاطرنشان کرد: این گفته به این معنی است که مسوول مدیریت بحران کشور باید یک فرد فنی باشد و برای بخش‌های لجستیکی افراد برجسته گماشته شود.

وی بهترین افراد برای مدیریت بحران کشور را 30 نفر از آزمون سراسری دانست و یادآور شد: برخورد با سوانح طبیعی متفاوت از سوانح انسان‌ساز مانند جنگ و تروریسم است.

این محقق مدیریت بحران زمین‌لرزه، با تاکید بر اینکه به مدت 30 سال است که این حرف‌ها را فریاد می‌کشم، افزود: متاسفانه گوش شنوایی که این حرف‌ها را عملیاتی کند، وجود ندارد و این بزرگترین مشکل ما و برای ما بسیار ناگوار است؛ چراکه گویندگان این مطالب افرادی هستند که دلسوز کشور و مردم هستند و می‌خواهند به بهترین نحو مدیریت بحران کشور ساماندهی شود.

وی با تاکید بر اینکه گریزی از سوانح طبیعی نیست، اظهار کرد: آماده بودن، برنامه‌ریزی کردن و به کار گرفتن متخصصان آگاه به مسایل از جمله اموری است که می‌توانیم انجام دهیم تا امداد و نجات در زمان بحران بهتر انجام شود.

وضعیت ساختمان پلاسکو و عامل اصلی بحران

وی با اشاره به فاجعه پلاسکو با تاکید بر اینکه بافت فرسوده را نمی‌توان عامل اصلی این بحران قلمداد کرد، ادامه داد: ساختمان‌هایی داریم مانند ساختمان راه‌آهن که سال‌ها قبل‌تر از ساختمان پلاسکو ساخته شده است، ولی تاکنون پابرجا است؛ آنچه که درباره پلاسکو مهم به نظر می‌رسد، نبودن سیستم اطفای حریق مناسب است.

ناطق الهی گفت: من گله علمی می‌کنم، نه سیاسی! که در اخبار اعلام شد 34 بار به مدیران ساختمان پلاسکو اخطار داده شده است ولی به نظر ما حتی افرادی که این تعداد اخطار را برای مدیران ساختمان پلاسکو ابلاغ کرده‌اند، شریک جرم هستند؛ چراکه اخطار یک بار است و 34 اخطار یعنی رخداد یک فاجعه.

وی با تاکید بر اینکه یک بار اخطار داده می‌شود و برای دفعات بعدی باید عمل شود، اضافه کرد: ساختمانی که سیستم اطفای حریق ندارد، با یک برنامه ساده همانطور که اگر عوارض شهرداری داده نشود، جلوی فعالیت ساختمان گرفته می‌شود، باید از ادامه فعالیت در این ساختمان ممانعت به عمل می‌آمد و بعد از آن اقدام به تجهیز کل ساختمان به سیستم اطفای حریق می‌شد تا امروز شاهد واقعه غم‌انگیز پلاسکو نباشیم.

ناطق الهی، همچنین با اشاره به برخی گفته‌ها در زمینه بروز انفجار در ساختمان پلاسکو، توضیح داد: معلوم نیست که انفجار باشد یا خیر؛ چراکه در صورت برخورد طبقات بالایی به طبقات پایین ظاهری شبیه انفجار مشاهده می‌شود؛ ولی از سوی دیگر شاهد بودیم که در ساختمان، کپسول‌های گاز وجود داشته است و می‌تواند بر اثر ضربه طبقات بر روی یکدیگر، انفجارهای موضعی هم رخ داده باشد و یا شاید موارد دیگری که ما نمی‌دانیم.

وی اضافه کرد: ولی آنچه که می‌دانیم این است که ساختمان باید سیستم اطفای حریق داشته باشد و بعد از اخطار اول باید در این زمینه اقدام می‌شد و باید کسی مسؤولیت ابلاغ 34 اخطار را قبول کند.

سرنوشت کشور با ادامه روند فعلی

این محقق، بی‌توجهی به مدیریت بحران را ناشی از نبود افراد متخصص در جایگاه‌های خاص دانست و گفت: وزارت علوم یکی از نهادهایی است که تاحدودی در این زمینه مسؤول است؛ چراکه هر ساله از تمام دانشگاه‌های آزاد و دولتی تعداد زیادی دانشجوی دکتری فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ در حالی که کیفیت تدریس نسبت به 20 سال قبل افت کرده است.

وی اضافه کرد: نگرانی ما از رخ دادن اتفاقات بد در حوزه‌های مختلف از جمله مهندسی است؛ مثلا اگر مهندسی که آگاهی و تجربه کافی برای ساخت پل ندارد، پلی را بسازد، خواهد ریخت و تقاضای من از مسؤولان وزارت علوم این است که بیشتر از این به بی‌سوادی جامعه دامن نزنند و فیلترهای ورودی به دانشگاه‌ها را بهبود بخشند و در جهت بهبود کیفیت آموزش اقدام کنند.

ناطق الهی تاکید کرد: ادامه روند فعلی منجر به افزایش تخریب‌ها و وقایع ناگوار خواهد شد.

لزوم حمایت قوه قضائیه در ایمن‌سازی ساختمان‌های پایتخت

http://www.bananews.ir/نایب رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران بر لزوم حمایت قوه قضاییه در راستای ایمن‌سازی سازه‌های ناایمن شهر تهران قرار تأکید کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ محمدمهدی تندگویان درخصوص وضعیت تهران و ساختمان‌های بلندمرتبه ناایمن در دوران پساپلاسکو گفت: در تهران سازه‌هایی به مانند پلاسکو زیاد وجود دارد که نمی‌توانیم به تفکیک بگوییم مالک یا شهرداری مقصر است چراکه فعالیت سازه‌های ناایمن یکی از واقعیت‌های شهر ما است.

وی با بیان اینکه در تهران ساختمان‌های تجاری قدیمی به ویژه در منطقه 12 که مورد بهره‌برداری مردم قرار می‌گیرند به وفور پیدا می‌شود، تصریح کرد: مساله عدم ایمنی ساختمان‌ها بخصوص با کاربری تجاری، واقعیت تهران است، چراکه حتی شما می‌بینید ساختمان‌های نوساز به مانند مجتمع تجاری فردوسی که تجهیزات به روزی دارد، با مشکل ایمنی روبه‌روست و این نشان می‌دهد که ایمنی مورد غفلت قرار گرفته است.

نایب رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به پیگیری سه ساله ایمن‌سازی مجتمع تجارت فردوسی، گفت: مردم شاهد بودند که 3 سال درگیر ایمن‌سازی یک مجتمع نوساز بودیم چه برسد به سازه‌های قدیمی که افراد زیادی در آن مشغول به کار هستند و حاضر نیستند حتی یک روز دست از کسب و کار در راستای ایمن‌سازی بردارند.

تندگویان با اشاره به موضوع مدل مالکیت در مجتمع‌های تجاری نیز گفت: ما با موضوع مالکیت و سرقفلی در مجتمع‌ها مشکل داریم چراکه شهرداری عنوان کرده که بارها به بهره‌برداران واحدهای تجاری اخطاریه داده است و این در حالی است که علی‌رغم تمام تذکراتی که شهرداری داده، باید تذکرات به مالک و نه سرقفلی‌داران داده می‌شد چراکه مالک باید تصمیمات نهایی را درخصوص ایمن‌سازی ملکش اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که وقتی ما با حقوق مالکانه طرف هستیم، باید نهادهای حقوقی و قوه قضاییه از مدیریت شهری حمایت کند، گفت: باید در تخلیه، پلمپ و احیای ملک قوه قضاییه به کمک مدیریت شهری بیاید، چراکه مطمئنا هیچ مالک سرقفلی‌داری حاضر نیست، دست از کسب و کار نمی‌کشد تا ملکش ایمن شود مگر اینکه حکم‌های قضایی معتبر داشته باشیم.

نایب رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه بارها عنوان کردم در قوه قضاییه حقوق مالکانه بر حقوق شهروندی و ایمنی شهر ارجحیت دارد، گفت: شاهد بودید که ما برای ایمن‌سازی مجتمع نوساز تجارت جهانی فردوسی مالک دو الی سه بار رای قضایی علیه شهرداری گرفت و این در حالی است که ما تنها در راستای ایمن‌سازی اقدام کرده بودیم و جای سوال است که چرا قوه قضاییه در راستای حمایت از مالک حکم داد و وقتی مدیریت شهری در موضوع پلاسکو با حدود 600 کسبه روبرو بود، باید حمایت قوه قضاییه می‌داشتیم.

 

ایسنا

ضرورت مقاوم‌سازی بناها/ شناسنامه فنی ملک هنوز اجرا نمی‌شود

http://www.bananews.ir/رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با تأکید بر ضرورت افزایش کیفیت بناها گفت: سامانه پایش کیفیت ابنیه کار مشترکی است که با کمک دانشگاه‌ها در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در «سومین کنفرانس و نمایشگاه انبوه‌سازان مسکن و ساختمان» استان تهران اظهار کرد: سامانه پایش کیفیت ابنیه کار مشترکی است که با دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی با هدف ارتقاء کیفیت ساخت و ساز در دستور کار انجمن و دانشگاه قرار دارد و مراحل نهایی خود را طی می‌کند. در این پروژه هزینه‌ها صرفا خدمات کارشناسی است و هیچ تأثیری در افزایش قیمت نهایی مسکن ندارد.

حسن محتشم افزود: بیمه تضمین کیفیت چند سالی است که در وزارت راه و شهرسازی مطرح است. در بیمه ۱۰ ساله پیش‌بینی شده بود که بهره‌برداران در طول بهره‌برداری بیمه هزینه‌ها را بپردازند. ما پیشنهاد دیگری داریم و آن این است که کار به عهده تولیدکننده یا انبوه‌ساز قرار گیرد و آن‌ها خدمات پس از فروش و تضمین کیفیت را عهده‌دار شوند.

پیشنهاد واگذاری شناسنامه فنی ملک به انبوه‌سازی

وی با بیان اینکه بحث شناسنامه فنی ملک هنوز اجرایی نشده گفت: این مبحث دارای اشکالاتی است که اگر به انبوه‌سازان واگذار شود بهتر می‌توانند آن را اجرا کنند.

محتشم خاطر نشان کرد: هشت سال از شروع پروژه مسکن مهر می‌گذرد و همچنان ادامه دارد. علیرغم عدم انعقاد قرارداد جدید توسط دولت یازدهم هنوز جامعه درگیر آن است و هر روز قیمت‌های جدیدی اعلام می‌شود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران به بحث افزایش وام اشاره کرد و گفت:‌اگر به این مسئله توجه نشود تا پایان سال بعد هم شاهد اتمام پروژه مسکن مهر نخواهیم بود. وزارتخانه باید درباره کمک‌های واقعی و تمام شده این پروژه‌ها به خصوص بلندمرتبه‌ها تعیین تکلیف کند تا انبوه‌سازان زیان نبینند.

وی اظهار کرد: علیرغم کنترل تورم که طی این چند سال مطرح شده، بسیاری از اقلام ساختمانی مثل سیمان و فولاد با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. بالا رفتن قیمت ارز هم در افزایش قیمت مسکن بی‌تأثیر نیست.

محتشم همچنین با اشاره به نیاز سالیانه کشور به یک میلیون واحد مسکونی در سال گفت: طبق برآورد کارشناسان اگر سالیانه یک میلیون واحد در کل کشور بسازیم در سال ۱۴۰۴ عرضه و تقاضا برابر می‌شود اما هم اکنون در بهترین حالت بیش از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تولید نمی‌کنیم. این انباشت تقاضا می‌تواند در آینده به افزایش قیمت مسکن منجر شود.

در ادامه محمدحسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور با تأکید بر جدی گرفتن بحث ایمنی در ساختمان‌ها اظهار کرد: طرح‌های جامعه و تفصیلی شهرها باید متناسب با هر پدیده‌ای پاسخگو باشد. در این زمینه زیرساخت‌های شهری باید با اصول فنی منطبق باشد. همچنین بارگذاری شهری متناسب با امکانات صورت گیرد.

وی با بیان اینکه باید به شهر به عنوان یک موجود زنده نگاه کنیم، تصریح کرد: فضای شهری و کالبدی شهرها باید برگرفته از معماری ایرانی-اسلامی باشد اما سال‌هاست در این خصوص صحبت می‌شود و مبنا و دستاورد علمی در این زمینه کمتر می‌بینیم.

مقیمی بر حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی تأکید کرد و گفت: بافت‌های تاریخی باقابلیت، امروز در معرض هجوم قرار گرفته است که باید از آن‌ها صیانت کنیم. همچنین توانمندسازی در بافت‌های غیررسمی به خصوص در کلان‌شهرها از جمله شهر مشهد باید مورد توجه قرار گیرد. بحث محیط زیست نیز که در سال‌های اخیر به دلیل توسعه سریع شهرها مورد غفلت قرار گرفت موضوع حساسی است که لازم است به صورت جدی به آن بپردازیم.

قائم مقام وزیر کشور توجه به فضای سبز، مبلمان شهری، ایمنی ساختمان‌ها، شریان‌های حیاتی و مدیریت پسماند را از جمله مباحث سکونت‌پذیر کردن شهرها عنوان کرد و گفت: کشور ما حوادث طبیعی و غیرطبیعی بسیاری را پشت سر گذاشته است، زلزله، سیل، خشکسالی و آتش‌سوزی طبیعی در جنگل‌ها از جمله مخاطراتی است که همواره با آن مواجه بودیم. در زلزله رودبار ۱۴-۱۵ هزار نفر به این دلیل که در ساخت‌وسازها اصول ایمنی رعایت نشده بود جان خود را از دست دادند.

زلزله بم بعد از آیین‌نامه ۲۸۰۰ اتفاق افتاد

وی همچنین به زلزله بم اشاره و خاطر نشان کرد: ۳۴ هزار کشته در زلزله بم داشتیم و این در حالی بود که قبل از آن آیین‌نامه ۲۸۰۰ که بر مقاوم‌سازی و کیفیت بناها تأکید می‌کند ارائه شده بود، با این وجود دیدیم بسیاری از ساختمان‌ها در برابر زلزله مقاومت نکردند. البته در این خصوص از نظر تئوریک، نظری، قوانین و دستورالعمل‌های روی کاغذ وضعیت خوبی داریم. از نیروی متخصص دانشگاهی زبده‌ای هم برخورداریم. اما وقتی مشکلات پیش می‌آید نگرانی‌ها خود را نشان می‌دهد و شاهد از دست رفتن عزیزانمان در حوادث هستیم.

یک کپسول آتش‌نشانی می‌تواند جلوی بسیاری حوادث را بگیرد

مقیمی همچنین به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر آتش اشاره کرد و گفت: اگر در یک واحد مسکونی یا تجاری کپسول آتش‌نشانی نباشد یک جرقه کافی است تا یک تینر آتش‌ بگیرد و فراگیر شود، بعد ساختمان فرو می‌ریزد.

قائم مقام وزیر کشور حادثه فرو ریختن حادثه پلاسکو را تأسف‌بار دانست و برای شهدای این فاجعه طلب آمرزش کرد.

عنصر شفافیت یکی از پنج عامل خروج از رکود است

همچنین محمدحسین رفعت‌نژاد مدیرعامل وب‌سایت IHome با اشاره به رکود چهارونیم ساله حاکم بر بخش مسکن اظهار کرد: طبق تحقیقات، عنصر مقاومت و کاهش ریسک‌پذیری یکی از پنج عامل اصلی در خروج از رکود است. در این خصوص وب‌سایت‌های آنلاین در صورتی که با سیاست‌گذاری درست حرکت کنند و بحث اطلاع‌رسانی دقیق را سرلوحه کار خود قرار دهند می‌توانند به شفافیت بازار کمک کنند.

وی افزود: ما دیتاهای زیادی از املاکی که آگهی می‌شود در اختیار داریم. طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم یک شکاف قیمتی بین رقمی که آگهی دهنده ثبت می‌کند و قیمت معامله شده وجود دارد که رقمی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است.

رفعت‌نژاد بیان کرد: این شکاف قیمتی باعث می‌شود اولا کسی که می‌خواهد ملک را بفروشد این نگرانی را دارد که نکند ملک را ارزان بفروشد و به همین دلیل قیمت را بالا تعیین می‌کند، از سوی دیگر خریدار شاید تصور می‌کند این قیمت نادرست است و به همین علت ما با ارائه شاخص‌های قیمتی، شکاف بین قیمت عرضه و تقاضا را پر می‌کنیم تا متعاملین اطمینان یابند ملک را به قیمت می‌خرند.

مدیرعامل IHome همچنین با اشاره به خدماتی که املاک مجازی ارائه می‌کنند، گفت: ارائه اطلاعات و مشخصات ملک و نیز اماکن و موقعیت خدمات آموزشی، درمانی، رفاهی و سایر مراکز در وب‌سایت‌ها باعث کاهش حمل و نقل و کاهش ترافیک می‌شود. عنصر اضافه کردن عکس، فیلم و تورهای مجازی ۳۶۰ درجه باعث می‌شود فرد با آگاهی کامل از قیمت ملک، میانگین قیمت منطقه، نقاط اطراف، بیرون و داخل منزل مسکونی را ببیند و با اطلاعات کامل اقدام به عقد قرارداد کند.

وی ایجاد زمینه‌های مدون برای اخذ مجوز سایت‌های مجازی را ضروری دانست و گفت:‌ قانون‌گذار باید شفاف عنوان کند که وب‌سایت‌ها به چه صورت می‌توانند مجوز بگیرند و از سوی دیگر وب‌سایت‌ها دقت کنند که خط قرمزهای صنوف رعایت شوند.

 

ایسنا