يادداشت؛ اهميت آموزش مصرف صحيح برق به كودكان و ...

به گزارش پایگاه خبری توانیر، شاید برخی تصور کنند که آموزشهای کاربردی مانند مدیریت مصرف انرژی و رعایت الگوهای آن به ویژه برای مخاطبان کودک و نوجوان دانش آموز، موضوعی است که در درازمدت اثر دارد و دلیل آن را این می پندارند که دانش آموزان از اقشار فعال و موثر در امور جامعه نیستند و می بایست تا بعد از ورود آنها به جامعه منتظر آثار آموزشهای داده شده ماند، لذا گمان می کنند که در حال حاضر که ممکن است کشور با محدودیتها و احتمال بحران (به ویژه در موضوع انرژی برق) مواجه باشد، این امر چندان موثر نیست، اما می بایست در نظر داشت که این دیدگاه سنتی یا غیر جامع دارای نقایص و ایرادهای اساسی است و قطعا باید به آموزش فرزندان خانواده ها توجه کرد. از جمله نکات در این زمینه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

١- آموزش موثر و کاربردی به دانش آموزان منجر به فعال شدن ذهن بخش عظیمی از جامعه مصرف کنندگان می شود بگونه ای که در حال و آینده می توانند بر رفتار عمومی جامعه در مصرف انرژی موثر واقع شوند.
٢- دانش آموزان و بویژه نوجوانان در عصر حاضر، از اقشار فعال جامعه چه در خانواده و چه در فضای مجازی هستند بگونه?ای که با توجه به تعدادشان در جامعه و نیز اثرگذاری روانی و میدانی که در خانواده می توانند داشته باشند، می توانند منجر به ایجاد کانون توجه به موضوع مهم مصرف انرژی شوند.
٣- این نکته مطرح است که اگر خانواده ای به اصطلاح، فرزندسالار باشد (فارغ از صحیح یا غلط بودن این رویه)، آن فرزند می تواند با امر و نهی خود به بزرگترها موثر واقع شود و اگر فرزندسالار نباشد، رفتار فرزند براساس آموزش صحیح می تواند رقابتی نانوشته در اعضای خانواده جهت اجرای اقدامات صحیح ایجاد کند.
در این زمینه نیاز است دقت شود که برق با هزینه گزاف و مشکلات متعدد در نیروگاه های کشورمان تولید می شود و از طریق شبکه پیچیده در اختیار عموم جامعه قرار می گیرد تا مشترکان برق از آن در امور زندگی و کار بهره ببرند. در این میان، انرژی برق در ذهنیت و نگاه اقتصادی عموم مصرف کنندگان برق (مشترکان)، اغلب موثر در سبد هزینه های خانوار تلقی نشده و بنابراین مصرف صحیح این انرژی، در اولویت و کانون توجه بسیاری از اقشار جامعه نبوده و در نتیجه، در سالهای اخیر، احتمال هدررفت آن در انواع مختلف مصارف، به ویژه در مصرف خانگی، اداری و تجاری افزایش داشته و این امر از آنجا مهم است که این نوع مشترکان سهم بسیار قابل توجهی از مصارف کشور را به خود اختصاص داده اند.
از آنجایی که طی سالهای گذشته به تدریج در اثر عوامل مختلف ازجمله سرمایه گذاری ناکافی و کاهش بارش و افزایش مصرف، ناترازی بین تولید و مصرف برق رخ داده و منجر به تشدید محدودیتهای مختلف برای کشور و به ویژه مشکلاتی در فعالیت بخشهای مولد کشور مانند صنایع و کشاورزی شده است و بنابراین مانع از رشد اقتصادی جامعه شده، لذا علاوه بر ضرورت تلاش همه بخشهای مرتبط برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور، به نظر می رسد با عنایت به اهمیت و اثرگذاری فرزندان در جامعه و خانواده ها، یکی از موثرترین راهکارها برای کاهش مشکلات و کمک به نهادینه کردن و فرهنگسازی مدیریت مصرف در کشور، استفاده از ظرفیت مدارس و مجموعه های فرهنگی - هنری در انتقال مفاهیم و آموزش الگوی استفاده صحیح از برق می باشد.
در این زمینه با استفاده از ظرفیتهای کشور به ویژه توان علمی متخصصان صنعت برق، برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی برای معلمان و مربیان جهت هماهنگی ارائه مباحث مورد نیاز در مدارس و آموزشگاهها متناسب با سنین مختلف می تواند مفید و موثر واقع شود. در این زمینه نباید از نظر دور داشت که سرمایه گذاری در موضوع آموزش دارای آثار مفید و عمیق در کوتاه مدت و بلندمدت است.

دکتر محمدباقر ابوالحسنی - ناظر عالی پایش مدیریت مصرف برق وزارت نیرو



لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات