دیپلماسی محیط زیستی دولت مردمی، جهان را علیه گرد و غبار متحد کرد

دیپلماسی محیط زیستی دولت مردمی، جهان را علیه گرد و غبار متحد کرد


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:نتیجه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران منجر شد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به تجارب ارزنده کشور ما در مقابله با گرد و غبار از کشور ما حمایت کند‌.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، بعدازظهر سه شنبه مورخ 14 شهریور 1402 کنفرانس خبری همایش بین‌المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار با حضور علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اشتفان پریزنر، نماینده سازمان ملل در ایران و نمایندگانی از کشورهای مختلف جهان برگزار شد .

در ابتدای این نشست، علی سلاجقه اظهار کرد: تعداد و تاثیر متغیرهایی که کره زمین را در ابعاد اقلیمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تحت تاثیر قرار داده است در طول عمر ما به بیشترین مقدار رسیده است .

وی ادامه داد: در کمتر 30 سال قبل وضعیت جهان تا حدودی ثبات داشت و متغیرهای نوظهور کمتر بود اما درحال حاضر در همه ابعاد به ویژه محیط زیست تغییرات بسیار شدید است و باید به نحو مطلوبی خسارت‌ها را کنترل کنیم .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تغییر اقلیم یک واقعیت انکارناپذیر است، گفت: از طرفی هم دخالت‌های غیرعالمانه انسان که از زمان انقلاب صنعتی شروع شد، محیط زیست را تحت تاثیر قرار داده به طوری که از دیدگاه کارشناسان جهان در مواجه با تغییر اقلیم شاهد وقایع متعددی خواهد بود .

سلاجقه افزود: به عنوان مثال بارش که شاکله اصلی تشکیل دهنده فرایندهای بعدی حیات است، در شرایط حدی قرار گرفته که از یک طرف سیلاب و از طرفی خشکسالی را رقم زده است. به نحوی که تغییرات فازی بارش‌ها به تغییرات حدی تبدیل شده است. این خود مبنای بسیاری ازتغییر و تحولات در زیست‌بوم‌های کشور و جهان می‌شود .

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما در شرایط خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد، باید این شرایط حدی مدیریت شود. در چند سال اخیر سیلاب‌های پرخسارت را در کشور دیدیم که علاوه بر تلفات انسانی، منجر به هدر رفت منابع آب و خاک شدند که تلفات انسانی را به شکل مطلوبی کنترل کردیم اما به منابع ما خسارت زیادی وارد شد .

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه گرد و غبار و ریزگرد با این حجم و گستره، یک مولفه نوظهور ناشی از تغییر اقلیم و فعالیت‌های انسانی است، گفت: دخالتی که انسانها در چینش کره زمین داشتند، باعث تکرر خشکسالی و به دنبال آن افزایش مخاطره ملی و بین‌المللی ریزگردها شده‌اند .

سلاجقه ایران را مقصد نهایی گرد و غبار منطقه دانست و اظهار کرد: اگر گرد و غبار را به 3 بخش، منشا، انتقال و محل ته نشینی و ترسیب تقسیم کنیم‌، کشور ما نقطه هدف است و نقطه‌ای است که گرد و غبار پس از گذراندن بازه طولانی از آفریقا و کشورهای خلیج فارس به ایران می‌آید و ما شدیدا تحت تاثیر اثرات سو گرد و غبار هستیم و خطرات متعددی مردم و سرزمین ما را تهدید می‌کند .

وی تأکید کرد: بر ماست که نسبت به حل این مشکل چاره‌اندیشی کنیم. کشور ما از سال‌های گذشته تجارب خوبی در جهت سازگاری با شرایط اقلیمی داشته است که سامانه قنات در ایران مرکزی که از کم بارش‌ترین نقاط جهان است، نمونه آن است. ما باید این تجارب را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم. به نوعی می‌توان گفت قنات یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های استحصال آب در مناطق خشک و نیمه خشک حتی در زمان حال است و این نشان می‌دهد ما تجربه مناسبی در جهت هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با طبیعت داریم .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کشور ما بیش از سایر کشورها تحت تاثیر گرد و غبار است و این موضوع اولویت اول کشور ماست. در همین راستا مطالعات دقیق انجام شده و بر اساس این مطالعات، رایزنی را با سایر کشورها شروع کرده‌ایم. مطالعات بر مبنای داده‌های 15 ساله گرد و غبار در جنوب و جنوب غرب کشور، شرق و شمال شرق کشور و همچنین کشورهای همجوار انجام شده است، منشا، مسیرها حمل و نقل و همچنین کشورهای تحت تاثیر احصا شده و ما بر اساس این دستاوردهای علمی و با دست پر مذاکرات با کشورهای همسایه را با اولویت مذاکره با کشورهای منشا شروع کرده‌ایم .

سلاجقه تأکید کرد: محیط زیست یک مسله سیاسی نیست و جزو مشترکات کل بشر است که می‌طلبد همه کشورها در این راستا اقدام کنند .

وی با اشاره به دستاوردهای ایران در متحد کردن کشورهای منطقه در جهت مقابله با گرد و غبار توضیح داد: با وجود فشارها و تحریم‌های ظالمانه که ما را از ظرفیت‌های جهانی محروم کرده بود با سیاست اصولی دولت مردمی و انقلابی و تأکیدات رئیس جمهوری مسئله گرد و غبار را با یک دیپلماسی قوی محیط زیست شروع کردیم که نتیجه آن در 21 تیرماه سال گذشته نشست منطقه‌ای با حضور 11 کشور همسایه و 6 دستگاه بین‌المللی است .

معاون رئیس جمهور ادامه داد: هدف ما این بود که یک ادبیات مشترک شکل بگیرد و همه کشورها گرد و غبار را به عنوان یک تهدید با مخاطرات جدی ناشی از تغییرات اقلیمی و فراگیر بپذیرند. ایجاد این ادبیات و هم‌سو کردن کشورها با توجه به اینکه گرد و غبار اولویت بسیاری از این کشورها نبود، سخت بود اما توانستیم کشورهای مختلف منطقه و جهان را علیه گرد و غبار متحد کنیم .

رئیس،سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه علاوه بر کشورها، دستگاه‌های بین‌المللی نیز در این زمینه تکالیفی دارند که باید به آن عمل کنند، گفت: متاسفانه تاکنون برون‌دادهای خوبی را از دستگاه‌های بین‌المللی ندیده‌ایم با این وجود در خروجی کنفرانس سال پیش و با همکاری بخش‌های مختلف ملل، سازمان، صندوق و دبیرخانه منطقه‌ای محیط زیست مورد تأیید قرار گرفت و اساس‌نامه‌ها در حال رد و بدل شدن با کشورهای عضو است.

سلاجقه گفت: نتیجه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران که در اینجا لازم است از همکاری صمیمانه وزارت امورخارجه تشکر کنم، منجر شد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به تجارب ارزنده کشور ما در مقابله با گرد وغبار ضمن قدردانی از این ایجاد همبستگی و نتایج آن از کشور ما حمایت جدی کند‌ و برای میزبانی اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غباراز کشور جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد که نهایتاً این میزبانی با موافقت ریاست جمهوری و هیئت دولت، تأیید شد. در این راستا مطالب مربوط به همکاری کشورها در مقابله با گرد و غبار به شکل مطلوبی شکل گرفت و بر اساس پیشنهاد ما و موافقت سازملن ملل متحد، تاریخ 21 تیر ما به عنوان روز جهانی مقابله با گرد و غبار ثبت شد که این موضوع نشان از ظرفیت و قدرت کشور ما دارد .

وی تأکید کرد: کشور ما با وجود تمام تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه توانست این مهم را انجام دهد و گام بزرگی در بحث دیپلماسی محیط زیست برداشتیم .

معاون رئیس جمهور با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المللی گرد و غبار در کشور ما در تاریخ 18 و 19 شهریور ماه، خاطرنشان کرد: تاکنون 40 کشور و 20 نهاد بین‌المللی برای حضور در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند و این اجلاس افق‌های روشنی خواهد داشت. روز سوم اجلاس نیز نمایندگان هفت کشور حاشیه خلیج فارس و کشورهای چین و هند و پاکستان برای نشست در منطقه چابهار جمع خواهند شد و هدف ما از این کار این است که منطقه مکران را به عنوان الگوی جهانی توسعه در مباحث محیط زیست معرفی کنیم.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات