سخنگوي صنعت برق كشور با تاكيد بر نقش قيمتهاي تكليفي ...

به گزارش پايگاه خبري توانير ، دكترمصطفي رجبي مشهدي در نشست "راهكارهاي توسعه بهينه سازي مصرف انرژي و الگوپذيري بخشهاي مصرفي با استفاده از توان بخش خصوصي" با اشاره به رشد 6 درصدي مصرف برق و گاز كشور از مهر امسال نسبت به سال قبل ،تاثير قيمتهاي تكليفي در رشد غير منطقي مصرف انرژي را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: در حاليكه متوسط شدت انرژي در دنيا سير نزولي دارد، اين شاخص در كشور ما با روندي صعودي بين 1.5 تا 2 برابر متوسط جهاني است.
سخنگوي صنعت برق متوسط راندمان نيروگاههاي كشور را 39.2 درصد و متوسط تلفات شبكه برق را حدود 9.2 درصد عنوان كرد و با اشاره به 25 تا 30 درصد افزايش تلفات انرژي ساختمانها نسبت به متوسط جهاني، اين بخش را از بخشهاي اصلي هدر رفت انرژي در كشور ذكر كرد.
وي صنايع انرژي بر را از ديگر عوامل برشمرد و اصلاح تعرفه ها از سوي مجلس شوراي اسلامي را منجر به  صرفه اقتصادي برنامه هاي بهينه سازي مصرف در اين دست از صنايع دانست.
دكتر رجبي مشهدي اختصاص 28 هزار مگاوات از 69 هزارو 500 مگاوات پيك مصرفي تابستان امسال را به لوازم سرمايشي مربوط دانست و افزود: با سرمايه گذاري در بهينه سازي مصرف كولرها و روشنايي مي توان تا30    درصد از مصرف برق اين نوع مصارف را كاهش داد.
دكتر عبدالامير ياقوتي مديركل مديريت انرژي و برنامه ريزي امور مشتريان توانير در اين نشست با اشاره به افزايش شيب بد مصرفي انرژي در كشور نسبت به شاخصهاي جهاني، بر اهميت موضوع نرخ و كنترل تورم كه لازمه آن بازنگري در سياستگذاري و استفاده از ابزار مناسب در اين حوزه است ،تاكيد كرد.
در ادامه مديرعامل ساتبا از برنامه ريزي عملياتي براي كاهش 10هزارمگاواتي مصرف انرژي با استفاده از ظرفيتهاي بهينه سازي و صرفه جويي مصرف در كشور خبر داد كه در 3 بخش پيگيري مي شود.
دكتر پيغمبرزاده بخش نخست اين اقدام را به بازار بهينه سازي انرژي و محيط زيست مربوط دانست كه نيازمند اجراي مصوبه ها و دستورالعملهاي مربوطه است و روشنايي معابر با كمترين نرخ تعرفه در اولويت اين بخش قرار دارد كه فراخوان عمومي براي تعويض و جايگزيني 10 ميليون چراغ  LED در سايت اين شركت انجام و در برخي شهرها منجر به بستن قرارداد شده است.
وي يكي ديگر از ظرفيتها را ارتقاي استاندار عنوان كرد كه تحقق بيش از 3 هزار مگاوات از برنامه 10 هزار مگاواتي بهينه سازي مصرف را امكانپذير مي سازد.
وي در اين ارتباط به بازنگري و ارتقاي استاندارد انرژي كولرهاي آبي بعد از 13 سال و لزوم رعايت اجباري آن از سوي سازمان ملي استاندارد در روز برپايي اين نشست خبر داد و افزود: همچنين مقرر شد ارتقاي استاندارد در همه حوزه ها طي 2 سال برنامه ريزي شود و تا پايان سال 1402 ارتقاي استاندارد انرژي كولرهاي آبي و گازي ،پمپ و فن ،لامپ و الكتروموتور آسانسور را برنامه ريزي كرديم كه در حال انجام است.
وي ارتقاي استاندار كولرهاي آبي طي 4 سال دولت سيزدهم را با 1250 مگاوات صرفه جويي انرژي همراه دانست و افزود: در كنار اين اقدام براي اولين بار 10 شركت دانش بنيان موتورهاي BLDC را دركشور توليد مي كنند و بعد از 50 سال تكنولوژي الكتروموتورها را به استاندارد روز دنيا ارتقاء مي دهيم و براي سال آينده كولرهاي آبي فقط با موتورهاي  BLDCدر كشور توليد خواهد شد.
پيغمبرزاده استاندارد كولرهاي گازي را نيز در دست بازنگري عنوان كرد و گفت: به زودي اقدامات اجرايي براي توليد كولرهاي گازي اينورتوري انجام مي شود.
وي ادامه داد: براي نخستين بار استاندارد مصرف انرژي آسانسور در كشور توليد مي شود و ضمن حذف گيربكس ،آسانسورها به موتورهاي BLDC، ذخيره ساز انرژي و تابلوهاي اينورتوري مجهز مي شوند كه بيش از 70 درصد صرفه جويي انرژي در اين بخش به همراه دارد.
وي افزود:توليد لامپهاي رشته اي براي هميشه متوقف مي شود و به زودي توليد لامپها با رتبه انرژي كمتر از B و سپس لامپهاي رشته اي و بخار جيوه ممنوع مي شود.
دكتر پيغمبرزاده ماده 12 قانون رفع موانع توليد را يكي ديگر از ابزارها در اين جهت برشمرد كه 6 هزار مگاوات صرفه جويي از طريق بهينه سازي مصرف انرژي براي آن پيش بيني شده و برنامه هاي گسترده اي نيز براي آموزش و آگاهسازي تدارك ديده شد كه طي هفته هاي آينده به ترتيب استانها براي صنايع اجرا مي شود و تابستان امسال نيز 8200 نفر از كاركنان ادارات اين دوره ها را پشت سر گذاشتند.
وي مهمترين ابزار بهره وري انرژي در ساختمانها را استفاده از ظرفيت مراكز دانش بنيان و شركتهاي خدمات انرژي ESCO)) تحت قراردادهاي مبتني بر عملكرد عنوان كرد كه در حال نهايي شدن است و اين شركتها با مراجعه به ساختمانها و مراكز صنعتي و بدون ايجاد بار مالي براي دولت ،نسبت به بهينه سازي مصرف انرژي اقدام مي كنند.



لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات