نظام شورایی؛ دستاوردی ارزشمند که نهادینه نشده است

نظام شورایی؛ دستاوردی ارزشمند که نهادینه نشده است

نظام شورایی؛ دستاوردی ارزشمند که نهادینه نشده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، پرویز سروری، رئیس شورای عالی استان‌ها، در اولین نشست تخصصی روسای کمیسیون‌های حقوقی شورای شهر و مدیران حقوقی شهرداری‌های مراکز استان‌های کشور که با حضور مدیران کشوری، استانی و شهری و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، نظام شورایی است زیرا تحقق یکی از آرزوهای امام (ره) و آنهایی که قانون اساسی را به وجود آورده‌اند، شکل‌گیری ظرفیتی بوده که مردم‌سالاری را تحقق عملی ببخشد و ما امروز شاهد این ظرفیت در کشور هستیم.

وی افزود: 126 هزار نفر، جامعه شورایی کشور بوده که از دل بخش، روستا، شهر و... بیرون آمده است؛ در حال حاضر منویات قانون‌گذاران در شوراهای کشور تحقق پیدا نکرده و ما پوسته مردم‌سالاری دینی را داریم اما هسته آن را نتوانستیم در جای جای تصمیم‌گیری کشور نهادینه کنیم و این یک واقعیت قطعی است.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: یکی از دلایل اصلی آن این است که شوراهای اسلامی شهرها در کل کشور، تولد دیرهنگام داشته‌اند و 20 سال دیرتر از نهادها و تشکیلات اداری کشور شکل گرفته‌اند و بیشتر شوراها به اداره کشور الحاق شده‌اند و به همین دلیل شاهد یک ناکارمدی و استفاده حداقلی از این ظرفیت هستیم.

سروری خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کلید نظام جمهوری اسلامی برای باز کردن قفل‌ها، مردم است؛ در جنگ، پیشرفت علمی، امنیت و... این مردم بودند که مشکلات را حل کردند و به همین دلیل امام(ره) دو ماه بعد از شکل‌گیرب جمهوری اسلامی، یکی از مهم‌ترین بیانیه‌هایی که صادر می‌کنند، مربوط به "شورای اسلامی" بوده و در سال 58 درخواست تشکیل شورا را می‌دهند.

وی اضافه کرد: هفت اصل قانون اساسی، موضوع شوراها را مطرح کرده و ده‌ها فصل دیگر به صورت غیرمستقیم به این موضوع پرداخته‌ا است؛ اصل صد و یکم قانون اساسی نشان می‌دهد ما تا رسیدن به اهداف قانون اساسی مشکلات زیادی داریم و برای جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه عمرانی و رفاهی استان‌ها و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها شوراهای استان‌ها تشکیل می‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها با طرح این سوال که شورای عالی با این وضعیت موجود چگونه و با چه ابزاری می‌تواند از تبعیض جلوگیری کند در حالی که هیچ ابزاری وجود ندارد، تصریح کرد: شورای عالی استان‌ها نمی‌تواند برنامه‌های عمرانی و راهی استان‌ها را پیش ببرد. در شوراهای اداری استان‌ها و شهرستان‌ها، حضور نمایندگان شوراها را نداریم و اگر هم باشند هیچگونه حق رایی نداریم بنابراین ما این اصل قانون اساسی را چگونه باید اجرایی کنیم؟ بعضی از افراد تمایل به استفاده از قوانین مبتنی بر ظرفیت‌های قانونی شوراها ندارند.

سروری عنوان کرد: ما نیازمندیم جامعه شورایی و مدیریت کشور با یکدیگر همدل و هم‌افزا حرکت کنند، این مجموعه ظرفیت بزرگی برای رسیدن به این هدف است و همه باید تلاش کنیم شوراها نماینده‌ای در دولت، مجلس، قوه قضائیه و... برای دفاع از حق و حقوق شوراها داشته باشند در غیر این صورت وضعیت مانند امروز است.

وی اضافه کرد: امروز را بزرگترین فرصت برای جامعه شورایی کشور می‌دانم، درخواستی فراتر از قانون نداریم و مطالبه ما در چارچوب قانون برای اعمال آنچه قانون‌گذار قصد داشته با تدوین مواد قانونی جامه عمل بپوشاند، است.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: در مدتی که توفیق خدمت‌گزاری داشتیم تمام هدف ما شکل‌گیری این ظرفیت ملی است و در مجلس، مجمع تشخیص، دولت، قوه قضائیه و... به دستاوردهای بزرگی رسیدیم، ساختار ما همه چیز ما را به هم ریخته است، اینکه قانون یکی از موضوعات مهم را نظارت عنوان کرده، در جامعه شورایی نظارت چگونه می‌خواهد اعمال شود؟ هیچ امکانی برای آن وجود ندارد و اگر روستاها و شهرها و... نخواهند از ما تبعیت کنند، هیچ قانونی وجود ندارد.

وی ادامه داد: 126 هزار نفر را در کشور از مردم رای گرفتند و روی صندلی قانون گذاری نشسته‌اند و هر روز برای مردم تصمیم می‌گیرند. چطور اجازه می‌دهیم افرادی که آموزشی ندیده‌اند روی این صندلی بنشینند، در سال 1400، تنها چهار دهم درصد تخلفات، مربوط به شورای عالی استان‌ها بوده و بیش از 50 درصد تخلفات مربوط به عدم انجام وظیفه قانونی به دلیل عدم اطلاع نمایندگان از قانون بوده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: نظام ساختاری ما معیوب است و نمی‌تواند مسایل ما را حل کند. کارگروه مشترکی شکل دادیم و امیدواریم بتوانیم ساختار کشور را بر اساس مطالبات قانونی ایجاد کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات