انجام قليايي شويي واحد 1 نيروگاه طوس توسط امور شيمي با همكاري و هماهنگي امورهاي بهره برداري و مكانيك در تعميرات اساسي

انجام قليايي شويي واحد 1 نيروگاه طوس توسط امور شيمي با همكاري و هماهنگي امورهاي بهره برداري و مكانيك در تعميرات اساسي

همزمان با آغاز تعميرات اساسي واحد 1، قليايي شويي اين واحد، توسط امور شيمي و با همكاري و هماهنگي امورهاي بهره برداري و مكانيك انجام شد.

طبق دستورالعمل هاي موجود و براساس برنامه زمان بندي شده پس از توقف واحد1 جهت انجام تعميرات اساسي تصميم گرفته شد كه شست و شوي قليايي اير هيترهاي اين واحد انجام شود.
به گزارش روابط عمومي شركت مديريت توليد برق طوس بر اين اساس، امور شيمي موظف گرديد ضمن تهيه محلول هاي لازم جهت قليايي شويي، انجام تست هاي شيميايي لازم را حين قليايي شويي انجام دهد. اين گزارش مي افزايد: براي انجام اين فرآيند كه مستلزم هماهنگي دقيق بين امورهاي مختلف تعميراتي و بهره برداري مي باشد، دو مخزن يك هزار ليتري تهيه و پس از شست و شو با آب پر گرديد و سپس طي چند روز و به آهستگي، سود جامد به مخازن اضافه گرديد تا ضمن كنترل گرماي حاصل از واكنش سود با آب، محلولي يكنواخت و با غلظت مشخص حاصل شود. پس از آن در وقت مشخص شده مخازن به مجاورت بويلر منتقل و اتصالات مربوط نصب گرديده و در حضور نمايندگان و پرسنل بخش هاي مربوطه، قليايي شويي اير پري هيتر شماره يك آغاز شد.
مطابق دستورالعمل موجود، فرآيند قليايي شويي با پاشش محلول رقيق شده، سود از بالاي اير هيتر شروع و پس از خنثي سازي اوليه، فرآيند شست و شو با آب خام از مسير اطفاء حريق ادامه يافت. در طول شست و شو، تمام مسيرهاي تخليه بررسي و از عدم بروز مشكل، اطمينان حاصل مي گرديد. همچنين با اخذ نمونه هايي از پساب، شرايط شيميايي آن تحت كنترل بود.در مرحله نهايي شست و شو نيز، با فاصله زماني مشخص نمونه هايي از پساب تهيه و با انجام تست هاي مربوطه و با توجه به نتايج حاصله، زمان خاتمه شست و شو تعيين گرديد.پس از خاتمه شست و شو و برداشتن تجهيزات اضافي نصب شده، اير پري هيتر به منظور خشك شدن توسط هواي گرم، در اختيار امور محترم بهره برداري قرار گرفت.
پس از اتمام قليايي شويي اير پري هيتر شماره 1، جهت انجام فرآيند براي اير پري هيتر شماره 2 مجددا با بخش هاي مختلف هماهنگي لازم به عمل آمد و در حضور عوامل مربوطه، قليايي شويي اير پري دوم نيز آغاز شد. براي اين اير هيتر نيز، مطابق دستورالعمل مراحل خنثي سازي با سود و شست و شو با آب خام به صورت كامل اجرا گرديد و با توجه به نتايج حاصل از تست هاي شيميايي، زمان خاتمه شست و شو مشخص شد. اين اير پري هيتر نيز جهت خشك شدن در اختيار امور محترم بهره برداري قرار داده شد.
با اتمام قليايي شويي اير هيتر هاي واحد، فرآيند خنثي سازي پسآب آغاز گرديد. از آنجايي كه پساب از شست و شوي اير پري هيتر ها، خاصيت اسيدي داشته و حاوي مقادير زياد واناديم مي باشد، لذا پساب فوق در استخر خنثي سازي جمع آوري و از سود جهت خنثي سازي آن و همچنين رسوب دهي واناديم استفاده شد. واناديم جزء فلزات سنگين بوده و تخليه مقادير بالاي آن به محيط زيست غيرمجاز مي باشد. پس از آنكه مقادير لازم سود به پساب اضافه شد، تست هاي لازم روي نمونه پساب انجام گرفت و با اطمينان از اينكه غلظت واناديم در محدوده پساب هاي صنعتي مي باشد، پساب فوق به سيستم فاضلاب صنعتي تخليه شد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت مدیریت تولید برق طوس

    منبع خبر

    شرکت مدیریت تولید برق طوس

    شرکت مدیریت تولید برق طوس

    شرکت مدیریت تولید برق طوس یک شرکت در شهر مشهد می باشد

      نظرات