برقراری مجدد سیستم حفاظت کاتدیک خطوط لوله درین نیروگاه طوس

برقراری مجدد سیستم حفاظت کاتدیک خطوط لوله درین نیروگاه طوس

خوردگی یک پدیده الکتروشیمیایی است و در صورت وجود دو فلز غیر همجنس به عنوان آند و کاتد در یک محیط الکترولیتی به وقوع می پیوندد. امروزه هزینه های زیادی ناشی از پدیده خوردگی به تاسیسات مهم و زیربنایی صنایع در دنیا وارد می شود که این امر خود دلیل توجه جدی به سیستم های حفاظت کاتدیک به عنوان راه حل اساسی مقابله با این پدیده مخرب می باشد.

حفاظت کاتدیک عبارت است از کاهش یا از بین بردن خوردگی در فلز تحت حفاظت، با استفاده از اعمال یک جریان مستقیم و یا به کارگیری یک آند فدا شونده از فلزاتی همچون منیزیم ، آلومینیوم و یا روی می باشد. در واقع سیستم حفاظت کاتدیک خوردگی را حذف نمی کند، بلکه آن را از سیستم تحت حفاظت به یک بستر آندی طراحی شده منتقل می نماید.
سیستم حفاظت کاتدیک در نیروگاه از نوع جریان مستقیم بوده و از یک تابلو یکسوساز به عنوان منبع تغذیه DC تشکیل شده است. این ایستگاه ولتاژ DC شامل یک ترانسفورماتور، پل یکسو کننده تمام موج و تجهیزات اندازه گیری و حفاظتی مربوطه می باشد. پلاریته مثبت رکتیفایر به مجموعه آند های موجود در بستر آندی متصل گردیده و پلاریته منفی آن از طریق سه کابل مستقل به خطوط لوله برج تر (OVF) ، مسیرهای درین (ORT) و خطوط لوله گاز (GAS) اتصال یافته است. سیستم فوق، حفاظت حدود ۶ کیلومتر خطوط لوله زیرزمینی نیروگاه شامل خطوط لوله اصلی گاز (GAS)، برج خنک کن (OVF)، سیستم درین (ORT)، سیستم آب آشامیدنی (OUA) و سیستم هیدروژن سازی (OUM) را بر عهده دارد. همچنین به منظور پایش وضعیت و اندازه‎گیری ولتاژ حفاظت بر روی خطوط لوله، تعداد ۶۲ نقطه دسترسی (Test point) برای اندازه گیری ولتاژها پیش بینی گردیده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق طوس، با توجه به فرسودگی و عمر بالای لوله های درین داغ واحدهای نیروگاه، پروژه تعویض این لوله ها در دستور کار نیروگاه قرار گرفت، لذا سیستم حفاظت کاتدیک که برای محافظت از این لوله ها طراحی گردیده بود نیز بازبینی و اصلاح شده و پس از چک و ترمیم کابل های آسیب دیده تست پوینت ها و جوشکاری آنها بر روی لوله های تحت حفاظت، همچنین اضافه نمودن تعداد ۱۳ فلنچ عایقی به خطوط لوله فوق و برقرای اتصال الکتریکی آنها، با تلاش پرسنل امور تعمیرات الکتریک، سیستم حفاظت کاتدیک خطوط لوله درین نیروگاه در مدار قرار گرفت.

لینک اصل خبر در سایت شرکت مدیریت تولید برق طوس

    منبع خبر

    شرکت مدیریت تولید برق طوس

    شرکت مدیریت تولید برق طوس

    شرکت مدیریت تولید برق طوس یک شرکت در شهر مشهد می باشد

      نظرات