اولین "بازار آب" در خراسان رضوی آغاز به‌کار کرد

اولین "بازار آب" در خراسان رضوی آغاز به‌کار کرد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در مراسم رونمایی از اولین بازار آب خراسان رضوی محمد علایی مدیر عامل سابق شرکت آب منطقه‌ای، نعمت نژاد، ممدوحی معاونان شرکت آب منطقه‌ای و مدیر امور منابع اب شهرستان خواف و جمعی از مسئولان شهرستان و نمایندگان کشاورزان خواف حضور داشتند. در این مراسم که در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد گزارشی از نحوه شکل‌گیری نخستین بانک و بازار آب و سامانه میرآب که به همت شرکت سپهر اندیشه طراحی شده در راستای اهداف طرح تعادل بخشی و تامین نیازهای آبی منطقه  و حفظ معیشت کشاورزان توسط مدیر و طراح پروژه اراپه شد .
علایی در این نشست گفت: هدف بازار آب تعادل بخشی و تامین نیازهای آبی منطقه با همیاری کشاورزان و تشکل‌های کشاورزی بدون وارد آمدن خدشه‌ای به معیشت آنان است .
وی با اشاره  به این که بازار آب یک کار علمی، تحقیقی و پژوهشی است و  کارشناسان و محققان روی این طرح کار کرده‌اند، افزود: معتقدم با مشارکت مردم و کشاورزان در راستای حفظ و صیانت از منابع ابی بدون این که به سرمایه‌های آبی استان  و همچنین وضعیت معیشتی کشاورزان خدشه‌ای وارد شود مدیریت آب را اجرایی خواهیم کرد .
علایی در این نشست از ظرفیت معادن در این شهرستان به نیکی یاد کرد و گفت: در صورت فعال شدن صنایع و معادن در این شهرستان می‌توان علاوه بر توسعه اقتصادی اشتغال‌زایی ایجاد کرد بنابر این ضروری است در خصوص تامین آب مورد نیاز این صنایع روشی نو طراحی شود و بازار آب و فروش مازاد آب کشاورزی به این بخش می‌تواند راهگشا باشد .
وی با اشاره به این که باید بین کشاورزی و صنعت یک رابطه صمیمی و هم سود ایجاد شود خاطرنشان کرد: بازار آب راهکار مناسبی برای حفظ صنعت، معدن و کشاورزی نوین است .
وی یادآور شد: بر اساس این طرح مالکیت حجم آب برحسب پروانه در بانک اطلاعاتی کشاورزان مشخص و محرز می‌شود و همچنین میزان برداشت و فروش مازاد آب در این طرح دیده شده است و به کشاورز حق داده می‌شود در چارچوب مقررات تعریف شده مازاد آب خود را به بخش صنعت بفروشد و این بدان معنا نیست که کشاورزی را تعطیل کند.بلکه باید به سمت کشاورزی نوین و استفاده از تکنولوژی روز برای آبیاری و کشت حرکت کند .
در ادامه این نشست سنجرانی فرماندار شهرستان با اراپه گزارشی از اقدامات انجام شده در این شهرستان گفت: ۳۰ مدرسه و ۱۷ پل تاکنون برای رفاه حال شهروندان خواف احداث شده و ۴۰ قنات نیز لایروبی شده است .
وی با اشاره به این که بستر لازم برای ایجاد همدلی و تعامل بین مردم و خادمان آنان در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی فراهم است یادآور شد: راه‌هایی را باید انتخاب کرد که مبتنی بر کارشناسی، علمی، تحقیقاتی، کاربردی و با روحیه بسیجی و انقلابی باشد .
فرماندار شهرستان خواف تصریح کرد: تفکرات نوین و عالمانه در حفظ سرمایه‌های آبی در راستای حمایت از مردم باید در دستور کار قرار گیرد .
سنجرانی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات علایی مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: علایی از سرمایه‌های ملی است فردی است که درد کشیده است. معتقدم باید قدر دان این سرمایه‌ها بود .
در ادامه این نشست، جوادی رییس آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در این پروژه بناست مازاد آب به قیمت واقعی به فروش برسد.
در این مراسم از برخی از کشاورزان که در این طرح مشارکت کرده و مازاد آب خود را به فروش رسانده‌اند تقدیر و تشکر شد .
در پایان مراسم طی حکمی از سوی "علیرضا طاهری" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی مهدی رسولی به عنوان مدیر امور آب شهرستان خواف معرفی و از زحمات جواد خاموشی مدیر سابق امور آب این شهرستان تقدیر شد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات