شهروند هوشمند، لازمه تحقق شهر هوشمند است

شهروند هوشمند، لازمه تحقق شهر هوشمند است

شهروند هوشمند، لازمه تحقق شهر هوشمند است

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، حمیدرضا موحدی‌زاده، در حاشیه آغاز به کار و افتتاح نهمین نمایشگاه تخصصی شهر هوشمند مشهد به گفتگو با خبرنگاران پرداخت و با بیان اینکه این نمایشگاه چندین هدف را دنبال می‌کند، اظهارکرد: نخست اینکه، توانمندی‌های شهر مشهد برای حرکت به سمت شهر هوشمند و ظرفیت‌های این حوزه و اقدامات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری را به بازدیدکنندگان عرضه و معرفی می‌نماید.

وی شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها به منظور برنامه‌ریزی بهتر برای آینده شهر در حوزه های مختلف، همچون شبکه حمل‌ونقل، پسماند، پرداخت عوارض و ... را دیگر هدف نمایشگاه دانست و گفت: علاوه بر این دو مورد، بدنبال بررسی چالش‌های پیش‌رو نیز هستیم که یکی از این چالش‌ها، زمان‌بندی استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و پارکینگ‌های عمومی سطح شهر است.

موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: با بهره‌گیری از اپلیکیشن های موبایلی شهروندان می‌توانند از زمان تقریبی رسیدن اتوبوس به ایستگاهی که در آن حضور دارند، آگاهی یابند و یا از ظرفیت خالی پارکینگ های عمومی اطراف خود مطلع شوند؛ این اقدام نقش بسزایی در صرفه‌جویی وقت شهروندان خواهد داشت.

وی، شیوه پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو و نوسازی را دومین چالشی دانست که در پنل‌ها و کارگاه‌های تخصصی نمایشگاه به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد، افزود: وقت شهروندان بسیار مهم و ارزشمند است؛ شهر هوشمند بدنبال راهی برای صرفه‌جویی در وقت مردم است تا آنها بتوانند بدون حضور در صف های طویل و طاقت‌فرسا، با دسترسی به اینترنت به نیازهای خود پاسخ دهند و امورات خود را پیش ببرند.

نایب رئیس شورای شهر مشهد سومین چالش را شهر سبز عنوان کرد و گفت: کلانشهرهای کشور جمعیت زیادی را در خود جای داده‌اند و آینده آنها وابسته به حرکت کردن به سمت شهر هوشمند است؛ دریافت خدمات به شکل مستقیم زمان زیادی از شهروندان می‌گیرد و از سوی دیگر موجب افزایش ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا و بسیاری از مشکلات دیگر می‌شود.

موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: با تکیه بر ظرفیت های شهر هوشمند، بسیاری از خدمات را میتوان به شکل غیر حضوری ارائه کرد؛ پس سفرهای درونشهری کاهش می‌یابد و میتوان گام تاثیرگذاری در جهت داشتن شهری سبز برداشت.

وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه لازمه تحقق شهر هوشمند، برخورداری از شهروندان هوشمند است، گفت: هرچقدر شهروندان ما به مزیت‌های استفاده از خدمات الکترونیکی در شهرداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی پی ببرند، تمایل بیشتری به استفاده از آنها پیدا خواهند کرد و این امر به مرور، تبدیل به فرهنگ عمومی می‌شود.

موحدی‌زاده افزود: داده کاوی شهری دیگر چالشی است که در این نمایشگاه به آن پرداخته خواهد شد؛ شهرداری مشهد بدنبال استقرار سیستم یکپارچه‌ای در شهر است که براساس آن تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان، داده‌ها و اطلاعات خود را در اختیار شهروندان قرار دهند و مجموعه‌های مختلف در تبادل با یکدیگر باشند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات