چه جانداراني بيشترين آسيب را از زباله‌هاي پلاستيكي مي‌بينند؟

چه جانداراني بيشترين آسيب را از زباله‌هاي پلاستيكي مي‌بينند؟

چه جانداراني بيشترين آسيب را از زباله‌هاي پلاستيكي مي‌بينند؟

مواد پلاستيكي رها شده در درياها به اشكال مختلف حيات در كره زمين از انواع گونه‌هاي خرچنگ‌ و نهنگ‌ گرفته تا باكتري‌ها و انسان‌ها آسيب مي‌زنند.

به گزارش«پارما» روزنامه "گاردين" در مطلبي در اين باره به گونه‌هايي اشاره كرده كه بيشترين آسيب را از رها شدن مواد پلاستيكي در درياها متحمل مي‌شوند:

پرندگان دريايي: هفته گذشته محققان دانشگاه تاسماني در استراليا در گزارشي اعلام كردند: بلعيدن مواد پلاستيكي تاثير منفي بر سلامت كبوتر دريايي پاگوشتي از گونه‌هاي پرنده دريايي در معرض خطر انقراض دارد. در اين مطالعه آمده است كه بلعيدن مواد پلاستيكي بر روند رشد پرندگان تاثير گذاشته و عملكرد كليه‌هاي آن‌ها را از كار مي‌اندازد. بلعيدن مواد پلاستيكي موجب از بين رفتن بسياري از گونه‌هاي جانوري شده و برآوردها نشان مي‌دهد سالانه بيش از يك ميليون پرنده دريايي به اين دليل جان خود را از دست مي‌دهند.

لاك‌پشت‌هاي دريايي: مطالعه انجام شده در سال 2017 در دانشگاه اكستر انگليس نشان داد هرساله صدها لاك‌پشت دريايي پس از گير افتادن در اشياء پلاستيكي تلف مي‌شوند. سال گذشته نيز محققان اين دانشگاه ميكروپلاستيك‌هايي را در روده‌هاي گونه‌هاي لاك‌پشت‌هاي دريايي در اقيانوس اطلس، اقيانوس آرام و درياي مديترانه مشاهده كردند.

نهنگ‌هاي دندان‌دار: نهنگ‌هاي دندان‌دار اغلب و به طور تصادفي هنگام شكار تكه‌هاي بزرگي از پلاستيك را بلعيده كه موجب بسته شدن دستگاه گوارش آن‌ها مي‌شود. اوايل سال جاري گروهي از محققان فيليپيني در معده و روده گونه‌اي نهنگ 40 كيلوگرم پلاستيك پيدا كردند. همچنين محققان در ايالت فلوريدا كيسه‌هاي پلاستيكي را در معده گونه‌اي دلفين پيدا كردند.

خرچنگ‌ها: تحقيق انجام شده در سال 2014 توسط گروهي از محققان دانشگاه اكستر نشان داد ميكروپلاستيك‌ها از طريق آبشش و بلع وارد بدن خرچنگ‌ها مي‌شود. به گفته محققان اين مورد در رابطه با ديگر موجودات دريايي از جمله ماهي‌ها نيز وجود دارد. وارد شدن ميكروپلاستيك‌ها از طريق آبشش خطر نفوذ آن‌ به زنجيره غذايي و انسان را افزايش مي‌دهد.

باكتري‌ها: بررسي محققان استراليايي نشان مي‌دهد آلودگي پلاستيكي همچنين بر باكتري‌هاي دريايي اثر مي‌گذارد. آزمايشات حاكي از آن است قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي ناشي از آلودگي پلاستيكي در روند رشد آن‌ها، فتوسنتز و توليد اكسيژن پروكلوروكوكوس‌ها اثر مي‌گذارد. اين باكتري‌ها 10 درصد اكسيژن مصرفي را توليد مي‌كنند.ايسنا/
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات