مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با تشکیل کارگروه مقابله با سیلاب، نخستین اخطار سیل این استان در سال آبی آینده (۹۹-۹۸) را صادر کرد/غافلگیری در سیل بعدی خوزستان پذیرفته نیست

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با تشکیل کارگروه مقابله با سیلاب، نخستین اخطار سیل این استان در سال آبی آینده (۹۹-۹۸) را صادر کرد/غافلگیری در سیل بعدی خوزستان پذیرفته نیست


مدیرکل مدیریت بحران خوزستان یکشنبه در نخستین کارگروه مقابله با سیلاب در سالن اجتماعات این اداره کل گفت: اولین کارگروه مقابله با سیلاب بر اساس گزارش های هواشناسی و برای پیشگیری از خسارت های سیل احتمالی تشکیل شده است.

کیامرث حاجی‌زاده پیش بینی هواشناسی برای بارش های پائیز آینده را نرمال و نزدیک به نرمال دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال با سیل بندهای متلاشی و رسوبات در رودخانه ها و سدها مواجه هستیم، باید از هم اکنون برای مقابله با سیل احتمالی چاره اندیشی شود، این در حالیست که با وجود پیش بینی هواشناسی مبنی بر پائیز نرمال و زمستان خشک در سال گذشته، با سیل بی سابقه روبه رو بودیم.

وی با تاکید بر اهمیت پیشگیری در مدیریت بحران تصریح کرد: هزینه هایی که در زمینه پیشگیری انجام می شود، به مراتب کمتر از هزینه های مقابله با سیلاب است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان همچنین از تشکیل کارگروه های بازسازی و ترمیم سیل بندها در ۱۱ شهرستان خبر داد و از فرمانداران دزفول، شوش، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، اهواز، باوی، کارون، خرمشهر و شوشتر، هر چه سریع تر با تشکیل این کارگروه ها برای ترمیم سیل بندها اقدام کنند.

وی با تاکید بر ارائه به موقع گزارش های هواشناسی به سازمان آب و برق خوزستان افزود: عدم پیش بینی سیل آینده، دیگر از ما پذیرفته نیست.

حاجی‌زاده اضافه کرد: ایمن سازی ایستگاه های برق، ترمیم جاده ها، بازسازی و بازیابی اندوخته های هلال احمر و اورژانس باید از هم اکنون مورد توجه دستگاه ها قرار گیرد.

ضرب الاجل انسداد دایک مرزی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین بر ترمیم شکستگی های دایک مرزی هورالعظیم تاکید کرد و گفت: در زمان سیلاب، دایک مرزی در چند نقطه منفجر شده که اکنون ۲ نقطه ترمیم و در حدود پنج شکاف باقی مانده که آب کرخه از این مناطق وارد بخش عراقی هورالعظیم می شود.

وی خواستار پاسخگویی سازمان آب و برق، جهاد کشاورزی و شرکت مناطق نفتخیز برای عدم تحقق تعهدات شد و تاکید کرد: آخرین مهلت دستگاه ها برای ترمیم دایک مرزی ۳۰ تیر ماه بوده که مهلت آن تا ۱۳ مرداد تمدید شده اما دستگاه ها هنوز به وظایف خود عمل نکرده اند.

حاجی‌زاده با بیان اینکه در سیلاب، تالاب ها استان را نجات دادند افزود: سه ماه برای مدیریت سیلاب احتمالی سال آینده زمان داریم که با استفاده از تجارب سیل اخیر باید پیشگیری های لازم را انجام دهیم.

سیل‌بند بی‌اعتبار ماند

حاجی‌زاده با اشاره به کمبود اعتبارات برای مقابله با سیلاب گفت: برای ترمیم سیل بندها اعتباری نداریم، اما همه امکانات استان باید برای پیشگیری بسیج شود، به طور نمونه در زمان سیلاب ۸۰۰ دستگاه ماشین آلات بسیج شده بود که با احتساب کمک استان های معین به ۲ هزار دستگاه رسید، بنابراین در حال حاضر نیز می توانیم با استفاده از امکانات استان برخی اقدامات پیشگیرانه را اجرا کنیم.

وی با اشاره به سیل اخیر خوزستان اظهار داشت: در مدیریت بحران، نخستین اصل، حفظ جان مردم است و تا آخرین مراحل سیل سعی کردیم خسارت های کمتری تحمیل شود.

حاجی‌زاده یکی از انتقادات به مسئولان را عدم پیش بینی سیلاب خوزستان دانست و گفت: این در حالیست که نخستین نشست در رابطه با سیل شهریور ماه پارسال تشکیل و اخطار صادر شده بود، بنابراین ما در سیل اخیر غافلگیر نشدیم و برخی انتقادات در این زمینه غیرمنصفانه است و هر کدام از منتقدان اعم از مسئولان و یا اساتید دانشگاه می توانند نظرات خود را ارائه و همکاری کنند.

به گفته وی در سیل اخیر هیچکدام از تصمیمات استاندار خوزستان شخصی نبوده و همه تصمیم گیری ها بر اساس خرد جمعی بوده است.

حاجی‌زاده تصریح کرد: در سیلاب خوزستان هر آنچه از دستمان برمی آمد، در مراحل قبل و حین و بعد از سیل انجام دادیم، اگر چه نقاظ ضعف خود را نیز می پذیریم.

وی در ادامه بر تسریع در جبران خسارت های سیل در بخش مسکن و کشاورزی تاکید کرد و افزود: با دستور استاندار و همکاری دستگاه های امسال بیش از ۱۹۰ هزار هکتار شلتوک در استان کشت شد، که اگر این اتفاق نمی افتاد با آسیب های اجتماعی جدی روبه رو می شدیم.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    منبع خبر

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات