ساختمان مدیریت بحران در بحران بودجه

مهر سال ۹۰ بود که عملیات ساخت مرکز مدیریت بحران استان، با هشت هزار متر مربع مساحت، بر مبنای بهره گیری از انرژی های نوین، پایداری در برابر زلزله و خودکفا بودن در تهیه انرژی آغاز شد و قرار بر این بود طی دو سال عملیات ساخت این ساختمان به پایان برسد. همان موقع محمد حسن واحدی، مدیر کل سابق دفتر فنی استانداری خراسان رضوی  با اشاره به این که درانتخاب مکان مرکز بحران شمال شرق کشور حدود ۹ منطقه در شهر مشهد بررسی شده است افزود: نزدیکی به گسل و خطوط فشارقوی، فاصله از محل خطر، نوع زمین و در نظر گرفتن طول مسیر تا فرودگاه و راه آهن از جمله شاخصه ها برای انتخاب مکان احداث مرکز مدیریت بحران بوده است و گفته بود این مرکز با حمایت های شهرداری راه اندازی شده است و صنعت آب و برق به عنوان مشاور و شرکت همیار سازه برای پیمانکار این طرح انتخاب و هم اکنون جامعیت این مرکز تعریف شده است.
هشت سال از آغاز این پروژه و شش سال از وعده اتمام آن می گذرد و نه تنها عملیات ساخت به پایان نرسیده است، بلکه به گفته حجت علی شایانفر مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، این پروژه هم به دلیل نبود بودجه، از سال ۹۳ با پیشرفت  ۵۸ درصدی، متوقف شده است. هرچند محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور در سفر چند هفته گذشته اش در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، با توجه به درخواست و نامه نگاری های مسئولان مربوط در این خصوص، از اختصاص بودجه ای برای اتمام این پروژه خبر داد. وی  البته قبل تر و در سال ۹۶ هم در سفرش به مشهد مطرح کرده بود که شش میلیارد تومان به مرکز مدیریت بحران خراسان رضوی اختصاص می یابد.
به بودجه ۱۰ میلیاردی نیاز داریم
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، در گفت و گو با خبرنگار ما، در توضیح توقف این پروژه می گوید: بودجه این ساختمان از محل منابع اعتباری سازمان مدیریت بحران تامین می شده و باید از آن محل نیز تکمیل شود، اما از سال ۹۳ به رغم پیگیری های مکرر، اعتباری در این زمینه تخصیص داده نشده است، که به طورحتم یک دلیل تخصیص نیافتن بودجه، معذوریت های اعتباری در کشور است.وی می گوید: در این ساختمان تقریبا سفت کاری انجام شده و مهم ترین مسئله ما به پایان رساندن آن است. این پروژه با تزریق بودجه ظرف مدت یک سال و نیم به پایان می رسد. رقم شش میلیاردی که آقای نوبخت در سال ۹۶ وعده دادند، برآورد نشد و طبیعتا اکنون به بودجه بیشتر و با ارزیابی های انجام شده به حدود ۱۰ میلیارد بودجه نیاز است و فاز یک و ساختمان اصلی را با همین شش میلیارد به پایان می رسانیم. در مجموع، مکاتبات و پیگیری ها، انجام شده اما  این بودجه اختصاص نیافته است و همچنان پیگیر هستیم، که به طور حتم طبیعی است موضوعات دیگری مانند خسارت ناشی از حوادث و خسارت به مردم در اولویت تخصیص بودجه قرار می گیرد.
خراسان رضوی قطب مدیریت بحران شمال شرق است
شایانفر در خصوص ضرورت ساختمانی با عنوان مدیریت بحران یادآور می شود: این ساختمان مرکز هدایت مدیریت بحران است که به انواع و اقسام دوربین ها، دسترسی ها و  بانک های اطلاعات مجهز است و قابلیت کارکرد بی وقفه در حوادث مختلف را دارد. در واقع مکانی است برای تجمیع همه مدیران و عناصر دخیل در امر مدیریت بحران؛ این ساختمان در برابر زلزله مقاوم است و زلزله ای تا حدود هفت و نیم ریشتر را هم تحمل خواهد کرد، بنابراین اگر خدای نکرده اتفاقی افتاد باید قابلیت کارکرد بی وقفه را داشته باشد.وی می افزاید: ما قطب مدیریت بحران شمال شرق کشور هستیم. در کشور ۹ قطب مدیریت بحران وجود دارد که به صورت مرکزی در هر بخش کشور، یک مرکز دایر است که در شمال شرق کشور مختص ماست و به بیان بهتر قطب هماهنگ کننده هستیم.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی

    منبع خبر

    اداره کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی

    اداره کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات