تراز تولید و مصرف برق استان کرمان برای دومین سال متوالی مثبت شد

سرویس خبری افشان: مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان  طی مصاحبه ای با صدا و سیمای مرکز استان کرمان در خصوص میزان تولید برق در استان کرمان اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت اسمی نیروگاه های کرمان ۳۶۰۰ مگاوات و میزان تولید عملی ۲۹۰۰ مگاوات است که عمده تولید آن توسط نیروگاه سیکل ترکیبی باغین به میزان ۲۰۰۰ مگاوات و ۳ نیروگاه تازه تاسیس ۵۰۰ مگاواتی سمنگان، گهران و شوباد و نیروگاه ۶۰ مگاواتی زرند و مقادیری توسط نیروگاه های خورشیدی و تولید پراکنده تامین می شود.

مهندس علی اصغر نصرالهی اظهار داشت:  امسال با توجه به پیک مصرف تابستان که۲۴۰۰ مگاوات بوده حدود ۵۰۰ مگاوات تراز تولید و مصرف استان مثبت بوده که دلیل مثبت بودن این تراز طی سال های ۹۶ و ۹۷ به  مدار آمدن نیروگاه های خصوصی سمنگان سیرجان و دو فاز گازی نیروگاه گهران و قبل آن هم نیروگاه شوباد در کهنوج با مجموع ۱۵۰۰ مگاوات است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با برنامه ریزی شرکت برق منطقه ای کرمان جهت افزایش تولید برق برای تامین برق متقاضیان صنعتی استان گفت:  در حال حاضر مصرف غالب استان به میزان ۳۵ درصد  در بخش کشاورزی و بعد بخش صنعتی به میزان ۳۲ درصد است.

نصرالهی افزود: همانگونه که به درستی اشاره شد، با توجه به  صنایعی که در دست اقدام است طی مدت ۲  سال آینده مصرف اول استان صنعتی خواهد شد اما با توجه به دستورالعمل وزارت نیرو صنایع بزرگ عمدتا خودتامین هستند یعنی مسئولیت تامین انرژی خود را از طریق ساخت نیروگاه برعهده دارند و از طرفی دیگر دولت عهده دار ساخت نیروگاه نخواهد بود. برای تامین برق متقاضیان صنعتی تا سال  ۱۴۰۵، نیروگاه زرند، نیروگاه بردسیر، نیروگاه گهران، نیروگاه فولاد بوتیا در دست اقدام هستند و یا قول همکاری داده اند و همچنین در منطقه کهنوج پذیرای سرمایه گذاران محترم هستیم که در صورتی که ۳ نیروگاه از ۵ نیروگاه به مدار آیند نیاز استان مرتفع خواهد شد.

وی همچنین گفت: ما این نوید را می دهیم که ۲۰۰ مگاوات از برق مورد نیاز استان تا سال ۱۴۰۰ از طریق نیروگاه های خورشیدی و تولید پراکنده تامین خواهد شد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای کرمان اذعان داشت: با وجود تمام تمهیداتی که اندیشیده شده  و کمبودی وجود ندارد اما با این حال به دلیل پیوستگی شبکه برق در صورتی که استان با کمبود برق مواجهه شود میتوان از طریق استان های دیگر برق مورد نیاز را تامین کرد همانگونه که دو سال گذشته کمبود برق ما از طریق شبکه سراسری تامین می شد.

نصرالهی در خصوص همکاری با  ارگان هایی مانند بهزیستی و کمیته امداد در تولید برق خورشیدی گفت: طی تفاهم نامه ای که با کمیته امداد صادر شده در حال حاضر ۲ هزار مجوز برای تولید برق خورشیدی با خانواده های تحت پوشش کمیته امداد صادر شده است که بخشی از آن محقق شده و بخش دیگر آن بزودی محقق خواهد شد و پس ازآن با سایر ارگان ها متقاضی مانند بهزیستی می توان تفاهم نامه منعقد کرد.

وی افزود: این میزان تولید خانگی در کلان شبکه تاثیرگذار نیست اما در اقتصاد خانواده و اشتغال زایی موثر است و ما استقبال می کنیم و همچنین  وزارت نیرو با نرخ منطقی تولید برق خانگی را خریداری می کند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت برق منطقه ای کرمان

    منبع خبر

    شرکت برق منطقه ای کرمان

    شرکت برق منطقه ای کرمان

    شرکت برق منطقه ای کرمان یک شرکت در شهر کرمان می باشد

      نظرات