http://www.bananews.ir/
Back شما اینجا هستید: خانه اقتصاد مسکن اقتصاد مسکن

اقتصاد مسکن و ساختمان

http://www.bananews.ir آخرین اخبار مرتبط با اقتصاد مسکن، عوامل موثر در کاهش و افزایش قیمت مسکن، رکود و رونق معاملات مسکن، وام مسکن، بازار مسکن، تاثیرات نرخ ارز و سکه در بازار مسکن، فعالیت های بنگاه های مسکن،خریداران مسکن و آپارتمان و ... در این بخش در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد.

شناسایی مشتریان تازه وارد بازار مسکن

http://www.bananews.irرییس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: علت افزایش حدود ۸ درصدی معاملات مسکن شهر تهران طی ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری، ورود متقاضیان تجهیز شده به تسهیلات، بخصوص خانه اولی ها به بازار مسکن بوده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ حسن محتشم اظهار کرد: وضعیت بخش مسکن در سال ۱۳۹۵ را باید در دو حوزه عرضه و بازار به طور مجزا مورد بررسی قرار دهیم. در بخش تولید و عرضه طبیعتا با توجه به کاهش صدور پروانه های ساختمانی سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ با کاهش عرضه در سال ۱۳۹۵ مواجه بودیم که باعث شده تقاضای انباشته ای در بازار تشکیل شود و دغدغه و نگرانی جهش قیمتها را ایجاد کرده است.

وی افزود: اگر طی چهار سال اخیر قیمت مسکن افزایش نیافته دلیل بر این نبوده که به اندازه کافی عرضه داشته ایم بلکه به تبع رکود حاکم بر اقتصاد کلان کشور بخش مسکن هم دچار رکود شده است. افزایش حدود ۸ درصدی معاملات نیز که طی ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری در شهر تهران رخ داد در باب همه مخاطبین و متقاضیان مسکن نبوده است. در بخش میانی جامعه این افزایش ایجاد شده که واحدهای متوسط قیمت و کوچک متراژ به فروش رفتند. مشتریان این واحدها، بخصوص خانه اولی ها کسانی هستند که از تسهیلات برنامه ریزی شده دولت در سال گذشته تجهیز شدند.

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به افزایش ۹.۹ درصدی قیمت مسکن در دی ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: این افزایش توسط بانک مرکزی اعلام شد عملا نشان دهنده این است که مسکن با کاهش قیمت مواجه بوده؛ چرا که از متوسط تورم در یک سال اخیر عقب تر بوده است.

محتشم خاطرنشان کرد: در زمستان سال جاری هم شاهد نقل و انتقالات نسبی قابل قبول در بخش مسکن بودیم که البته به خاطر صرفه جویی خریداران از افزایش قیمت ناشی از تغییر مقطع سال و افزایش دستمزدها و خدمات است که مقداری طبق سنوات معمول هر سال اتفاق می افتد.

وی بخش مسکن را تابعی از اقتصاد کلان دانست و گفت: تا زمانی که اقتصاد کلان کشور به در شرایط نرمال قرار نگیرد بخش مسکن هم نمی تواند به طور مستقل به رونق برسد اما ویژگی بخش مسکن این است که اگر اقتصاد کلان بخواهد به گردش منطقی خودش برسد باید از بخش مسکن شروع کند؛ زیرا بخش مسکن از یک سو سهم ۱۵ درصدی مستقیم در اقتصاد کلان دارد و از سوی دیگر بسیاری از صنایع به این بخش وابسته است. بنابراین نقش مسکن بسیار بیشتر از سهم آن در اقتصاد است.

رییس انجمن انبوه سازان یادآور شد: امسال دولت به خاطر کنترل نرخ تک رقمی تورم امکان فعال کردن گردش اقتصاد را نداشت و البته خوشبختانه تورم کمتر از ۱۰ درصد تقریبا تا آخر سال ادامه پیدا کرده است. این اتفاق مبارکی است اما تبعاتی هم دارد. وقتی در اقتصاد، سیستم انقباضی را در پیش می گیریم رشد تولید و اشتغال کاهش می یابد و بیکاری به همراه می آورد.

محتشم با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: منطقی است که تیم اقتصادی دولت تصمیم بگیرد شرایط اقتصادی را روان تر کند و رونق را به بازار مسکن برگرداند.

وی تاکید کرد: ساخت و سازی که الان در کشور صورت می گیرد با میزان تقاضای پنهان همخوانی ندارد؛ زیرا اشکال اساسی این است که توزیع ساخت به میزان مناسب انجام نمی شود. ساخت و ساز در نقاط گران قیمت کلان شهرها انجام می شود که عموم جامعه را تحت پوشش قرار نمی دهد و موجب ایجاد پدیده خانه های لوکس و نیمه لوکس خالی می شود.

رییس انجمن انبوه سازان تهران با اشاره به گزارش بخش تامین منالی مالی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه در ساخت و سازهایی انجام شده که در حال حاضر مشتری ندارد گفت: بخش عمده ای از این سرمایه توسط بانکها تامین شده و این سرمایه عملا بلااستفاده حبس شده است.

به گفته محتشم، اگر می خواهیم در بخش مسکن درست برنامه ریزی کنیم ابتدا باید برای مخاطبین و متقاضیان واقعی خانه بسازیم و اگر توزیع ساخت درست انجام شود شاید بخشی از کسانی که متقاضی واقعی مسکن هستند بتوانند خانه بخرند و از آن طرف دیگر سرمایه ها بابت ساخت خانه های لوکس محبوس نشود.

 

ایسنا

تامین مسکن گروه‌های کم‌ درآمد

http://www.bananews.irمحسن حاجی‌میرزایی، دبیر هیات دولت در یادداشتی با عنوان «تامین مسکن گروه‌های کم درآمد» به تشریح اقدامات اخیر دولت در حوزه مسکن پرداخت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ به نقل از ایسنا، متن این یادداشت به شرح ذیل است:

«مسکن همواره به عنوان یکی از نیازهای جدی زندگی آدمیان محسوب می‌شده و همه دولت‌ها تلاش می‌کنند که با اتخاذ سیاست‌های مناسب به این ضرورت مهم پاسخ بدهند. دولت تدبیر و امید در آغاز مسئولیت با پروژه بزرگ، نیمه‌تمام و پر مسئله‌ای به نام مسکن مهر مواجه بود که وظیفه داشت علیرغم همه نقدهایی که متوجه آن بود و با محدودیت شدید منابع به آن ادامه دهد و پاسخگوی انتظارات به حق مردم باشد. بنابر این، اولویت اول دولت در تامین مسکن، پیگیری تعهدات باقی مانده از مسکن مهر بوده است.

در اجرای این طرح تاکنون ۸۶ درصد از کل واحدهای تعهد شده به اتمام رسیده است و مابقی نیز علیرغم همه محدودیت‌های اعتباری در شرف اتمام است.
اکنون دولت با سامان‌بخشی به مسکن مهر و پس از آسیب‌شناسی سیاست‌هایی که عمدتا بر تامین دولتی مسکن و تکیه بر ساخت مسکن ملکی مبتنی بوده است با بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی، استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد، خیرین و بخش خصوصی، کاستن از نقش‌های تصدی‌گری دولت و افزایش نقش‌های تنظیم‌گرانه آن، برای تامین مسکن گروه‌های کم درآمد را در دستور کار قرار داد.

با توجه به هزینه بسیار زیرساخت‌ها و آسیب‌های ناشی از شهرهای حاشیه‌ای و لزوم بازآرائی شهرها و استفاده بهینه از زیرساخت‌های موجود طرح‌هایی اولویت می‌یابد که بر بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها استوار باشد و منطبق بر یک منطق اقتصادی و ترکیب حمایت دولت و انگیزه بخشی برای مشارکت گسترده‌تر بخش خصوصی این کار مهم را انجام دهد.

بر پایه طرحی که امروز در دولت ارائه شد، تامین مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد در دو قالب «مسکن حمایتی» و «مسکن اجتماعی» طراحی شده است.

در مدل مسکن حمایتی بر روش‌های اعطای کمک برای ساخت و خرید مسکن ملکی و پرداخت کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن مهر فاقد متقاضی تاکید شده است. جامعه هدف در اعطای کمک برای ساخت و خرید مسکن، دهک‌های سه و چهار کم درآمد شهری است که با دریافت تسهیلات بانکی به میزان ۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۷ درصد مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وزارت راه و شهرسازی در این مدل نسبت به تامین زمین با اولویت در بافت‌های ناکارآمد شهری اقدام و از این طریق سازندگان این واحدها را کمک می‌کند.

در روش کمک بلاعوض نیز هر سال ۵ هزار از واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی با اعطای ۷ میلیون تومان کمک بلاعوض در اختیار متقاضیان کم درآمد قرار می‌گیرد.

در مدل مسکن اجتماعی به سازندگان بخش خصوصی و خیرینی که دارای زمین در محدوده شهرها و شهرهای جدید باشند، برای ساخت مسکن اجتماعی تسهیلات ارزان‌قیمت اعطا می‌شود. سقف این تسهیلات دو برابر تسهیلات مربوط به خرید و ساخت مسکن ملکی یعنی ۱۰۰ میلیون تومان و با سود ۷ درصد تعیین شده است و سازندگان نیز متعهد می‌شوند که تا ۴۰ درصد از واحدها را حداقل به مدت ۱۰ سال به گروه‌های کم‌درآمد معرفی شده توسط بنیاد مسکن اجاره دهند.

وزارت راه و شهرسازی نیز مجاز است که از زمین‌های در اختیار به سازندگانی که این تعهد را می‌پذیرند، با لحاظ موقعیت مکانی زمین و توجیه‌پذیری اقتصادی و دارا بودن تاسیسات زیربنایی آب و برق و گاز به قیمت تمام شده زمین واگذار نماید.

دولت نیز در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر به ازای هر واحد ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به صورت ماهانه و برای مدت ۵ سال به تناسب وضعیت درآمدی افراد مشمول کمک بلاعوض اجاره مسکن پرداخت می‌کند.

روش دیگر کمک به اقشار کم‌درآمد اعطای وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن است که به خانواده‌هایی که توان پرداخت اقساط را ندارند به ازای هر واحد وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن تا مبلغ ۷ و نیم میلیون تومان اعطا می‌شود.

شناسایی گروه‌های هدف در این برنامه‌ها توسط وزارت رفاه و با همکاری سازمان بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداری‌ها انجام می‌شود.

این روش‌ها نگرش متمایزی به موضوع مسکن اقشار کم‌درآمد است که با بهره‌گیری از تجربیات کشورهای موفق تدوین شده و ضمن توجه کامل به ساماندهی بافت شهری و کاهش هزینه‌های ناشی از ایجاد تاسیسات زیربنایی، روش‌های متنوع و سازگارتری با شرایط متنوع متقاضیان را به کار گرفته است و امید است با نتایج خوبی همراه باشد.»

مدل مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی در هیات دولت تصویب شد

http://www.bananews.irهیأت دولت، پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد در دو قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی را بررسی و تصویب کرد همچنین دولت در راستای ساماندهی امور مربوط به حوادث رانندگی و ایجاد و بهره‌برداری از سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل و نقل کشور، وزارت راه و شهرسازی را به عنوان مسئول ایجاد سامانه جامع حوادث رانندگی تعیین کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir به نقل از دولت، این پیشنهاد بر سه اصل نهادسازی و ایجاد سیاست پایدار، استفاده از ظرفیت های نهادهای مردم نهاد، خیرین و بخش خصوصی در ساخت و اداره مسکن برای گروه های کم درآمد و حداقل سازی دخالت دولت در ساخت مسکن برای این گروه‌ها، تامین مسکن گروه‌های کم درآمد در دو قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی استوار است.

در مدل مسکن حمایتی (کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض) بانک مرکزی موظف شد نسبت به تعیین بانک عامل جهت تامین تسهیلات در سقف مبلغ اعلامی اقدام کند. استفاده از این تسهیلات برای خرید بناهای تا عمر ۲۰ سال بلامانع است.

در این مدل، کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن مهر فاقد متقاضی از اهداف مدنظر است.

در مسکن اجتماعی نیز کمک به ساخت مسکن استیجاری، پرداخت کمک هزینه اجاره و وام قرض الحسنه ودیعه مسکن مورد توجه قرار گرفته و شامل اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد شد که دارای زمین بوده و تمایل به احداث واحدهای مسکونی استیجاری با نرخ اجاره ترجیحی و در قالب توافق با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشته و به ازای هر واحد استیجاری تا دو برابر سقف تسهیلات اعلامی اعطا می شود.

همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف شد نسبت به تامین زمین در محدوده شهرها (دارای تاسیسات زیربنایی آب و برق و گاز) و یا شهرهای جدید برای ساخت واحد استیجاری از طریق واگذاری به سازندگانی که تمایل به ساخت مسکن استیجاری – ملکی با رعایت حداقل ۴۰ درصد اجاره ای دارند، اقدام کند.

وزارت راه و شهرسازی مسئول راه اندازی سامانه جامع حوادث رانندگی شد

هیأت وزیران در راستای ساماندهی امور مربوط به حوادث رانندگی و ایجاد و بهره‌برداری از سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل و نقل کشور، وزارت راه و شهرسازی را به عنوان مسئول ایجاد سامانه جامع حوادث رانندگی تعیین کرد.

این وزارتخانه همچنین موظف است نسبت به روزآمد کردن و تحلیل مستمر داده‌های سامانه مذکور اقدام کند.

 

ایسنا

موج سواری بر رکود بزرگ مسکن

http://www.bananews.irبرخی منتقدان می گویند دولت یازدهم به لجاجت برخورد با مسکن مهر بخش مسکن را دچار رکود کرد اما کارشناسان معتقدند با توجه به مازاد تولید و حباب بی سابقه قیمت مسکن، عمدی تلقی کردن رکود چهار ساله این بخش، فرضیه ای غیرعلمی است که تنها می تواند مصرف تبلیغاتی داشته باشد.

آمار جدید از برج‌های پایتخت/ 231 برج فاقد اطلاعات

http://www.bananews.ir/عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران لیستی از وضعیت برج‌های پایتخت در صحن شورای شهر تهران اعلام کرد که براساس آن 231 برج در تهران فاقد اطلاعات هستند و 13 برج قدیمی که قبل از انقلاب ساخته شده‌اند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ اسماعیل دوستی صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه سیصد و بیست و نهم شورای شهر تهران با بیان اینکه جدولی از وضعیت ساختمان های بلندمرتبه تهران آماده کردم، گفت: در سه محور ساختمان‌های بلندمرتبه براساس سال ساخت طبقات و عرض کوچه این برج‌ها را دسته‌بندی کردیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه 231 برج در تهران فاقد اطلاعات هستند و 13 برج قدیمی که قبل از انقلاب ساخته شده‌اند، در تهران وجود دارد، گفت: 24 برج از سال 50 تا 59، 3 برج از سال 60 تا 69، 225 برج از سال 70 تا 79، 216 ساختمان بلندمرتبه از سال 80 تا 89 و 267 برج نیز از سال 90 تاکنون در تهران ساخته شده است.

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با تفکیک برج و ساختمان‌های بلندمرتبه تهران براساس تعداد طبقات گفت: 263 برج 16 طبقه در تهران وجود دارد که این در حالی است که 277 ساختمان بین 16 تا 20 طبقه، 103 ساختمان بین 21 تا 25 طبقه، 28 ساختمان بین 26 تا 30 طبقه و 8 ساختمان نیز بیش از 30 طبقه دارند.

دوستی با اشاره به تفکیک این برج‌ها براساس عرض گذر گفت: 3 برج در گذر شش متری، 275 برج در گذر 6 تا 12 متر، 251 برج در معبر 12 تا 20 متر، 316 برج در معبر 20 تا 35 متر و 94 برج نیز در معبر بیش از 35 متر احداث شده است که باید در راستای شناسایی، پیشگیری و مقاوم‌سازی این برج‌ها اقدام شود.

وی با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی باید نسبت به شناسایی این برج‌ها براساس ضریب ایمنی اقدام کند، گفت: باید شهرداری تهران نسبت به ایمن‌سازی این ساختمان‌ها اقدام کند و اگر مالک به این اخطارها بی‌توجهی کرد، با هماهنگی شورای تامین و دادستانی چاره‌ای بیاندیشد.

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: شهرداری را باید ملزم کنیم که ظرف مدت یک سال براساس این لیست ضریب ایمنی برج‌ها را مشخص کند و برای آنها شناسنامه ایمنی صادر کند.

 

ایسنا